Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: elselien
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Jan 21, 2012 om 22:59Geen prijs meer op medicijnen.Mijn apotheek vermeldt al meer dan een jaar geen prijzen meer. Je hebt inderdaad het recht om erom te vragen. Mochten ze dit niet willen doen, dan kun je een andere apotheek nemen.
Het is belangrijk om naar de prijs van een medicijn te informeren zelfs voor je het aan de balie bestelt. Immers als het heel erg duur is en je (hoewel het voorgeschreven werd door de huisarts) er toch je bedenkingen bij hebt, kun je er voorlopig vanaf zien. Ook kun je aan de apotheek vragen of er goedkopere alternatieven zijn.
Pas trouwens op voor de zogenaamde receptregelvergoedingen. (ik weet eerlijk gezegd niet of deze dit jaar nog bestaan). Vorig jaar was het zo, dat de apotheek een bedrag per recept rekende van ca. 7 euro, plus de kosten van het medicijn. De eerste keer per kalenderjaar berekenen ze zelfs 2x 7 euro. En in het wekend of 's avonds mogen ze nog een extra toeslag rekenen van ca. 25 euro. -
Nov 23, 2011 om 22:42Contract specialist zorgverzekeraarJe moet eerst eens goed op de website van je zorgverzekeraar kijken. Daar is (altijd) een toepassing die heet " zoek een zorgverlener". Je kan een fysio, een huisarts, een tandarts etc. zoeken. Voor specialistische zorg kun je tot nu toe, bij de meeste zorgverzekeraars ( ik weet dat Achmea een uitzondering is) alleen opzoeken of een ziekenhuis gecontracteerd is. Als dat het geval is bij jouw zorgverzekeraar, dan had je hier nooit zelf achter kunnen komen.
Ik leg duidelijk de schuld bij de zorgverzekeraar . Ook de zorgverlener moet zich houden aan de wet en duidelijk inlichtingen geven over de prijs. Als deze zorgverlener ( of misschien wel dit hele ziekenhuis) plotseling geen contract heeft gesloten met een belangrijke zorgverzekeraar, is het ook hun taak om de patient hierover in te lichten.
Ik vind dus niet, dat je dat maar allemaal z elf moet uitzoeken. Op dit forum wordt zo'n soort actie heel vaak gegeven. Ik vind het niet terecht. Ik vind het logisch dat iemand dit aan de orde stelt op het forum, zodat ook andere mensen gewaarschuwd worden.
Schakel evt. ook de NZA in: je kan klagen dat het ziekenhuis onvoldoende informatie heeft gegeven over de prijs ( en de zorgverzekeraar ook).
Ook kan hier een les voor iedereeen uit getrokken worden: een echte restitutieverzekering, die niet 80% ( sommige verzekeraars zelfs maar 75%) vergoedt, maar het marktconforme bedrag, zou in dit geval dit probleem niet hebben opgeleverd. -
Oct 8, 2011 om 11:37rekening voor reisadvies gezinIk heb op de website van residokter.nl gelezen dat er voor kinderen een gereduceerd tarief geldt. http://www.dereisdokter.nl/default.asp?paginanr=28
Ook is het adviestarief lager als het om een herhaald-advies gaat.
Huisartsen zijn erg commercieel: dit reizigersadvies werk zijn ze erbij gaan doen, alleen voor het geld, want de GGD voorzag altijd goed in die rol. NU is die "reisdokter.nl" natuurlijk ook commercieel en bovendien zitten ze alleen in Den Haag. Maar de prijzen zijn in ieder geval duidelijk. Juist vandaag , zaterdag 8 oktober 2011, staat er een artikel in het Finincieel Dagblad, over de directeur van dit bedrijf, Arnoud Aalbersberg.
Toevoeging: vergelijk ook de tarieven van de GGD, ook daar kortingen voor kinderen en bij precies hetzelfde advies als het jaar ervoor. Zie ook de website "gezondopreis" http://www.gezondopreis.nl. -
Oct 8, 2011 om 11:27rekening voor reisadvies gezinIk heb op de website van reisdokter.nl gelezen dat er voor kinderen een gereduceerd tarief geldt. http://www.dereisdokter.nl/default.asp?paginanr=28
Ook is het adviestarief lager als het om een herhaald-advies gaat.
Huisartsen zijn erg commercieel: dit reizigersadvies werk zijn ze erbij gaan doen, alleen voor het geld, want de GGD voorzag altijd goed in die rol. Die "reisdokter.nl" is echter ook commercieel en bovendien zitten ze alleen in Den Haag. Maar de prijzen zijn in ieder geval duidelijk. Juist vandaag , zaterdag 8 oktober 2011, staat er een artikel in het Finincieel Dagblad, over de directeur van dit bedrijf, Arnoud Aalbersberg. -
Jun 27, 2011 om 11:40Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?Ik heb nog een aanvulling. Ik heb de tekst van de website van UNIVE, dus dit geldt ook voor VGZ, Trias, IZA en IZZ. Zelfs als je bij UNIVE alleen een basisverzekering hebt, betalen zij je tandarts. Hierna krijg je een incasso en geen rekeningoverzicht! Dus je weet niet waarvoor je betaalt en ook je privacy wordt geschonden ( want de zorgverzekeraar heeft helemaal niets te maken met je tandartskosten, dat is prive). Je wordt debiteur bij je zorgverzekeraar en je loopt de kans, dat je verzekering wordt opgeschort ( maar je toch moet blijven betalen ook al ben je niet verzekerd) en dat je uiteindelijk in de wanbetalersregeling van het CVZ terecht komt ( met een maandpremie voor alleen de basisverzekering van 148 euro).
Univé heeft besloten om tandartsen ook in 2009 geen overeenkomst te sturen omdat we u niet onnodig willen opzadelen met onnodige administratieve rompslomp. Bij Univé hoeft u dus geen administratieve overeenkomst te tekenen om elektronisch te declareren.
Daarnaast nemen wij ook in 2009 het debiteurenrisico kosteloos over indien een Univé-verzekerde geen aanvullende verzekering heeft afgesloten. -
Jun 27, 2011 om 11:13Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?.....Waarom reageer je niet op de webcare, heb je dan wel interesse om dit op te lossen?......Ik doe dit niet omdat het een breder probleem is. Het betreft mijn alle zorgverzekeraars. Volgens mij is dit een verkeerde ontwikkeling. Wel gemakkelijk voor de zorgverlener (tandarts etc.) maar niet voor de klant.
Ik wil graag een brede discussie.
Dus ik heb de volgende vragen:
1. Mag de zorgverzkeraar dit doen wat jullie betreft? ( mijn antwoord is nee: en daarbij word ik gesteund door uitspraken van de SKGZ)
2. Vinden jullie dat de zorgverlener, in dit geval de tandarts, de patient de keus moet geven of hij wel of niet van de "clearing" (d.i. de betaling door de zorgverzerzekeraar gevolgd door incasso bij de verzekerde) gebruik wil maken?( mijn antwoord is ja: want de zorgverlener kan weten dat patienten het onaangenaam vinden om geen rekening te ontvangen en toch te moeten betalen, waarbij ze ongewenst debiteur worden van de zorgverzekeraar.
3. Vinden jullie dat de zorgverzekeraar de verzekerden hier beter over moet informeren? ( mijn antwoord is : ja, en bovendien zou ook de zorgverzekeraar de verzekerdende de keus moeten geven.).
4. Bent u hier zelf tegen aan gelopen? Hoe reageerde de zorgverzekeraar? ( bij mij deed de zorgverzekeraar alsofe het een foutje was. Ik vermoed dat ze hopen dat ik er uiteindelijk toch mee akkoord ga.)
3. -
Jun 26, 2011 om 09:33Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?[quote=birdies schreef op zondag 26 jun 2011, 08:17]@elselien: je zou ook de politiek hierover kunnen benaderen. De VVD woordvoerder betr. Zorgverzekeringswet kun je hier, klik bereiken.
Hartelijk dank voor deze tip. Ik ga dit zeker gebruiken, aangezien ik van mening ben dat hier een verkeerde richting van de uitvoering van de zorgverzekering wordt ingeslagen.
Ik heb nog een extra stuk informatie, namelijk een gedeelte uit de handleiding van verzekeraar Agis voor de betaling aan zorgverleners. Bij Agis gaat de betalingsovereenkomst verder dan bij CZ. Mijn zorgverzekeraar neemt het debiteuren risico niet voor 100% over, namelijk na 5 maanden geeft CZ de rekening terug aan de zorgverlener. Maar Agis neemt het debiteurenrisico wel voor 100% over. Interessant is ook dat Agis eist dat de verzekerde tenminste
één aanvullende verzekering heeft(maar dit behoeft geen tandartsverzekering te zijn).
Om voortaan dit soort problemen te voorkomen kan een verzekerde er dus ook voor kiezen om alleen een basisverzekering te nemen.
P.S. Let op de datum van invoering van deze regeling. Dit is 2009, jet jaar waarin de wanbetalersregeling van het CVZ werd ingevoerd.
1. Inleiding
Agis Zorgverzekeringen (inclusief haar labels met Uzovi-code:7007) verleent tandartsen
vanaf 1 februari 2009 de mogelijkheid om - zonder zorgovereenkomst met Agis -
rechtstreeks bij Agis te declareren. Hierbij is inbegrepen de incasso-overname en overname
debiteurenrisico. Agis brengt voor deze service geen kosten in rekening bij de deelnemende
tandarts.
Het rechtstreeks declareren heeft betrekking op behandelingen die een vergoeding kennen
op grond van de Zorgverzekeringswet (Basisverzekering) of op grond van één van de
aanvullende verzekeringen van Agis. Tandheelkundige nota’s van Agis-verzekerden die
geen aanvullende verzekering hebben bij Agis worden niet in behandeling genomen. -
Jun 26, 2011 om 00:27Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?........Ik neem aan dat je zelf ook een klacht in gaat dienen bij zowel de SKGZ als de tandarts?.........
Ik weet nog niet wat ik moet doen. Ik wilde eigenlijk de Consumentenbond eens bellen: ik hoop dat zij het in de publiciteit kunnen brengen. Of misschien is het iets voor Kassa komend seizoen?
In de tussentijd wacht ik eens af wat er gebeurt als ik gewoon niet betaal. Op een website van een zorgverzekeraar zag ik de "clearing" procedure staan: de zorgverzekeraar ( of het factoringbedrijf dat in opdracht van de zorgverzekeraar werkt) probeert gedurende 5 maanden te incasseren en dan stoppen ze.
De SKGZ is alleen handig als het om een eenmalig conflict gaat, maar dit is structureel en betreft iedereen. Hadden jullie gezien dat er ook tandartsen zijn die de klanten laten kiezen? De lijst zorgverzekeraars die aan"clearing" doen, komt van tandarts Dentallogics in Zeist. (zie eerdere reactie van mij) -
Jun 25, 2011 om 15:01Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?......M.i. hoort u in eerste instantie de tandarts aan te spreken. Hij declareert bij uw zorgverzekeraar, terwijl u aldaar niet verzekerd bent tegen tandartskosten. .......
Mijn mening is dat zowel tandarts als zorgverzekeraar fout zijn: zij hebben met elkaar een contract afgesloten onder uitsluitingvan de verzekerde , die eigenlijk partij behoort te zijn bij deze economische transactie. Persoonlijk vind ik dat de verzekeraar toch de grootste schuld treft: stel je eens voor dat de verzekeraar dit op nog grotere schaal gaat doen! Zoals Birdies al zei: dit kan ook bij de opticien gebeuren, of de podotherapeut of de mondhygieniste etc. Ik vind dat de zorgverzekeraars hierover moeten worden aangesproken, niet de individuele tandartsen. De ONVZ schijnt hier trouwens al op terug te zijn gekomen: zij doen het niet meer door de vele klachten van hun, assertieve?, klanten.
Maar wat vinden jullie trouwens van het argument van de privacy? De zorgverzekeraar hoeft toch niet alles van je te weten?
De grondslag om dit te moen doen staat volgens de zorgverzekeraars in de polisvoorwaarden. Bij CZ in de polisvoorwaarde A23 sub 1 en 2, "Betaling via zorgverlener". Hoewel CZ volgens de SKGZ dit niet mag doengaan CZ en twintig andere zorgverzekeraars hiermee door. (SKGZ kan helaas alleen uitspraken doen in individuele kwesties, dus SKGZ kan de zorgverzekeraars geen maatregel opleggen). -
Jun 24, 2011 om 19:54Waarom betaalt de zorgverzekeraar mijn tandarts?[quote=birdies schreef op donderdag 23 jun 2011, 18:53]Dat de tandarts de rekening naar CZ heeft gestuurd, klopt natuurlijk ook niet. Hij gaat er blijkbaar blind vanuit dat je wel verzekerd bent daarvoor. Of hij dekt zich in tegen eventuele wanbetalers, laat de zorgverzekeraar maar achter hun geld aan gaan.
Dank voor je steun. Ik hoop op meer reacties.
Dat de tandarts mij de rekening niet stuurt, wordt nu juist veroorzaakt door contracten tussen zorgverzekeraar en tandartsen. Het gaat om tandartsen die niet gecontracteerd is, maar ze hebben wel een overeenkomt met de zorgverzekeraar over deze manier van betaling. Mijn mening is dat de zorgverzekeraar een dergelijke overeenkomst niet mag aangaan. De SKGZ heeft ook geoordeeld dat de zorgverzekeraar niet rechtmatig handelt. (2 gevallen op de website van de SKGZ)
Hieronder heb ik een stuk tekst van de website van een factoring bedrijf gekopieerd. Er hoeft zelfs geen factoring bedrijf (zoals DFA) meer aan te pas te komen: zorgverzekeraars (een twintigtal) sluiten rechtstreekse contracten met tandartsen. Het procedure waarin de rekening, ook voor niet verzekerde zorg, door de zorgverzekeraar wordt betaald, heet 'clearing'.
In samenwerking met DFA service kunt u de gehele zorg over de debiteurenportefeuille uit handen geven. Van voorfinanciering van uw declaraties, correcte facturatie tot en met het hele inningtraject kan voor u worden verzorgd. Ook kan het gehele debiteurenrisico worden overgenomen.
Voor het gemak van u en uw patiënt int DFA service de rekening eerst bij de zorgverzekeraars, het clearing aanbod. Daarvoor hoeft u geen contract met zorgverzekeraars af te sluiten, DFA service heeft daarvoor inmiddels met 22 zorgverzekeraars een clearingcontract afgesloten. U heeft dus slechts met één partner te maken voor het gehele traject.
En hier is een website van een tandarts die zijn patienten de keus geeft:
U kunt, wanneer u bij specifieke verzekeraars aangesloten bent, desgewenst ook kiezen voor de clearing procedure. Uw rekening wordt in dat geval vooraf eerst door DFA aan uw verzekeraar gestuurd. Uw eventuele eigenaandeel rekening ontvangt u dan wat later. Het spaart u de moeite van zelf insturen maar u hebt veelal geen goed overzicht over de facturatie.
Verzekeringsmaatschappijen met technische mogelijkheid tot Clearing in samenwerking met DFA:
- Regeling ziektekosten asielzoekers
- Zilverenkruis Achmea
- DVZ
- Groeneland Achmea
- PWZ Achmea
- Interpolis
- OZF
- Avero Achmea
- Agis
- Pro life
- Take Care Now
- De Friesland
- CZ
- Delta Lloyd
- Ohra
- Univé
- Zekur
- Zorgsaam
- Stichting ziektekostenverzekering krijgsmacht
- IZA
- IZA Gemeenten
- UMC
- Trias
- IZA Cura
- VGZ
- SIZ
- IZZ
Om voor de clearingmethode te kiezen moet u aan ons uw verzekeringsnummer doorgeven.