do
door doe Nov 23, 2011 om 19:07
Voeding & gezondheid

Contract specialist zorgverzekeraar

Hallo,

Wie is er verantwoordelijk voor om door te geven als een specialist geen contract meer heeft met de zorgverzekeraar. Is dit de zorgverzekeraar of de specialist?

600 6 Rapporteer

getty
door getty - Nov 23, 2011 om 19:11
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Volgens mij ligt de onderzoeksplicht bij u zelf. U zult er naar moeten vragen, ze hoeven het niet te melden.

do
door doe - Nov 23, 2011 om 19:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Het gaat om een specialist waar mijn man al jaren onder behandeling was. Pas toen we dit jaar de factuur kregen, kwamen we erachter dat de zorgverzekeraar niet meer vergoed.
Het is toch niet zo dat je elk jaar in december de hele site moet afzoeken of de specialist waarbij je onder behandeling bent voor dat jaar nog weer een contract heeft afgesloten?
Bestaat er niet zoiets als een meldplicht naar de patiënt toe?

getty
door getty - Nov 23, 2011 om 19:30
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Bestaat er niet zoiets als een meldplicht naar de patiënt toe?

De specialist heeft geen idee bij wie u verzekerd bent en welk pakket u daar heeft. Die kan dit niet voor elke patient gaan bijhouden. Vandaar dat de verantwoordelijkheid bij u ligt.

rj
door rjw - Nov 23, 2011 om 21:00
3280 Antwoorden / 5 Vragen

In mijn polis staat in het stukje over niet gecontracteerde zorgaanbieders: "Wilt u naar een niet gecontracteerde zorgaanbieder etc etc".

Dat impliceert volgens mij dat dit in eerste instantie een verantwoordelijkheid van de patient is. Tenminste, zo lees ik het.

Mijn verzekeraar vergoedt in zo'n situatie overigens 80% van het bedrag wat ze met andere hebben gecontracteerd.

el
door elselien - Nov 23, 2011 om 22:42
41 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet eerst eens goed op de website van je zorgverzekeraar kijken. Daar is (altijd) een toepassing die heet " zoek een zorgverlener". Je kan een fysio, een huisarts, een tandarts etc. zoeken. Voor specialistische zorg kun je tot nu toe, bij de meeste zorgverzekeraars ( ik weet dat Achmea een uitzondering is) alleen opzoeken of een ziekenhuis gecontracteerd is. Als dat het geval is bij jouw zorgverzekeraar, dan had je hier nooit zelf achter kunnen komen.
Ik leg duidelijk de schuld bij de zorgverzekeraar . Ook de zorgverlener moet zich houden aan de wet en duidelijk inlichtingen geven over de prijs. Als deze zorgverlener ( of misschien wel dit hele ziekenhuis) plotseling geen contract heeft gesloten met een belangrijke zorgverzekeraar, is het ook hun taak om de patient hierover in te lichten.
Ik vind dus niet, dat je dat maar allemaal z elf moet uitzoeken. Op dit forum wordt zo'n soort actie heel vaak gegeven. Ik vind het niet terecht. Ik vind het logisch dat iemand dit aan de orde stelt op het forum, zodat ook andere mensen gewaarschuwd worden.
Schakel evt. ook de NZA in: je kan klagen dat het ziekenhuis onvoldoende informatie heeft gegeven over de prijs ( en de zorgverzekeraar ook).

Ook kan hier een les voor iedereeen uit getrokken worden: een echte restitutieverzekering, die niet 80% ( sommige verzekeraars zelfs maar 75%) vergoedt, maar het marktconforme bedrag, zou in dit geval dit probleem niet hebben opgeleverd.

jpm
door jpm - Nov 24, 2011 om 16:45
820 Antwoorden / 28 Vragen

Op mijn ziekenhuispasjes staat keurig mijn zorgverzekeraar vermeld. Als ik in het ziekenhuis ben geweest, zoals TS dat ook zal hebben ervaren, krijg ik nooit een rekening. Als ineens een rekening wordt gestuurd door een specialist, vind ik dat hartstikke fout. Ze hebben in hun administratie altijd opgenomen gehad dat ik verzekerd ben bij die zorgverzekeraar. Als een specialist, na jaren declareren bij mijn zorgverzekeraar ineens, omdat deze geen contract meer heeft, bij mij gaat declareren kan hij/zij het schudden.
Ik behoor gewoon een boodschap te krijgen van de specialist opdat ik de keuze heb om naar een ander te gaan waarmee wel een contract werd afgesloten. De zorgverzekeraar behoeft dit niet te melden omdat ze ervan uitgaat dat een relatie arts-patient inhoudt dat ze elkaar informeren.