hilly
door hilly Apr 3, 2010 om 18:19
Auto & vervoer

Afvoer hemelwater

Hallo, ik woon in een rijtjeshuis gebouwd in 1930.Aan de voorkant van de huizen (9) loopt een dakgoot met om de 3 huizen een afvoerpijp vanuit de dakgoot en verlengde buis naar de goot op straat en putjes. Mijn buurman heeft zo'n buis in zijn gedeelte van de dakgoot maar hij heeft de verlengde buis er niet meer aan naar de straat. Nu komt al het hemelwater bij mij in de tuin stromen omdat zijn voortuin(betegeld) iets hoger ligt dan mijn tuin met bloemen en planten.
Ik heb hem meerdere keren gevraagd om die pijp weer aan te leggen en in de straat goot te laten uitkomen. Hij weigert dit en ik weet nu niet meer wat te doen.
Mijn tuintje staat constant vol met water en mijn vaste planten en bollen zijn allemaal verrot als het erg regent. Veel nieuwe grond spoelt helemaal weg en mijn grond komt bij mij op het tegelpad en in mijn gedeelte van de straat goot.
Wie weet wat mijn rechten zijn en de buurman zijn plichten?
Voorheen liep er wel een verlengde buis die was ingegraven in het tuintje. Nu is alles betegeld en wil hij van niks weten.
BVD
Hilly

17716 15 Rapporteer

mhofman
door mhofman - Apr 3, 2010 om 18:25
530 Antwoorden / 93 Vragen

Woont u en de buurman in een huurwoning of is het koop.Bij huurwoning bellen met woningstichting.

hilly
door hilly - Apr 3, 2010 om 18:30
37 Antwoorden / 21 Vragen

Wij wonen allebei in een koopwoning. Ik al 37 jaar en buurman 3 jaar.

mhofman
door mhofman - Apr 3, 2010 om 18:40
530 Antwoorden / 93 Vragen

Kan u de tuin zelf niet ophogen,daarvoor gaten boren en er grind in doen dan weer dicht helpt tegen wateroverlast.Verder zou ik het niet weten aangezien de buurman niet mee wil werken .maar misschien krijgt u nog meer goede raad.Groet mhofman

vladja
door vladja - Apr 3, 2010 om 19:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Boek 5. Zakelijke rechten

Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven

Artikel 38

Lagere erven moeten het water ontvangen dat van hoger gelegen erven van nature afloopt.

Artikel 39

De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen door wijziging te brengen in de loop, hoeveelheid of hoedanigheid van over zijn erf stromend water of van het grondwater, dan wel door gebruik van water dat zich op zijn erf bevindt en in open gemeenschap staat met het water op eens anders erf .

------------------------------------

Uw buurman hemelwater van de buurman loopt van nature niet via zijn hoger gelegen erf uw erf op, want hij heeft zijn erf zelf handmatig opgehoogd.

Het niet repareren van de hemelwaterafvoer en verhogen van zijn erf, waardoor wateroverlast ontstaat, zijn beiden een onrechtmatige daad.

Hij pleegt volgens art.162 BW6 een onrechtmatige daad.

-----------------------------------

Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht

Titel 3. Onrechtmatige daad

Artikel 162

1. Hij die jegens een ander een onrechtmatige daad pleegt, welke hem kan worden toegerekend, is verplicht de schade die de ander dientengevolge lijdt, te vergoeden.

2. Als onrechtmatige daad worden aangemerkt een inbreuk op een recht en een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht of met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt, een en ander behoudens de aanwezigheid van een rechtvaardigingsgrond.

3. Een onrechtmatige daad kan aan de dader worden toegerekend, indien zij te wijten is aan zijn schuld of aan een oorzaak welke krachtens de wet of de in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

-----------------------------------

Ondanks uw herhaaldelijk verzoek laat hij na de regenpijp, die sinds .......... (1930?) het hemelwater afvoert te herstellen. Het onderhoud en instandhouding van de afvoer komen voor zijn rekening.

Vladja

poltol
door poltol - Apr 3, 2010 om 19:33
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Laatst was zo'n zaak bij de rijdende rechter. Waarschijnlijk staat er iets over in het koopcontract. Uw buurman is namelijk verplicht de gezamelijke hemelwater afvoer is stand te houden. En ook mag de afvoer niet onderbroken of afgekapt worden. Dit is eigenlijk een zelfe situatie als bij erfdienstbaarheid of recht van overgang. Uw buurman moet dit dus weer is de oude situatie terug brengen.

Succes, poltol

hilly
door hilly - Apr 3, 2010 om 19:40
37 Antwoorden / 21 Vragen

De huizen zijn gebouwd in 1930 en de afvoerbuis is door vorige eigenaren altijd goed onderhouden en vernieuwd,behalve door mijn nieuwe buurman.(3jaar)
Zolang ik hier woon (37 jaar) heb 5 verschillende buren gehad.
Bedankt voor je zeer bruikbaar antwoord Vladja

vladja
door vladja - Apr 3, 2010 om 20:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bekijk de uitzending over het conflict over de regenpijp bij de rijdende rechter.

Zie hier...

Vladja

lelyonnais
door lelyonnais - Apr 3, 2010 om 20:12
109 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien niet de juiste antwoord.....
Wij hebben achter ons tuin een padje, en bij zware regenval kwam al het water in ons tuin, met dezelfde klachten als u!
Links van ons is de tuin betegeld van de buurvrouw...en al het water kwam ook voor een gedeeld bij ons, ook het water van de dak; zij heeft een aanbouw gebouwd en de regenpijp laten lopen via het vlakdak en vervolgens gewoon op de grond!
Ik heb alle instantie gelopen zonder resultaat, en heb een beton schutting geplaatst rond om de tuin op mijn eigen kosten! Vervolgens heb ik mijn tuin verhoogt om 15 cm en heb sindsdien echt geen last meer van staande water in de tuin!

Het was zo erg, dat wij in de winter kon schaatsen in de tuin, of de honden zeiknat terug kwamen.

Op de artikel 38 die vladja aangeeft, hebben we bij de bouwvereniging/water maatschappij Limburg/gemeente geklaagd zonder enige resultaat! Wij zijn enkele jaren lang van de kast naar de muur gestuurd!

m.v.g. Robert

erik008
door erik008 - Apr 3, 2010 om 20:19
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Bij mij staan de rechten en plichten van de regenpijp gewoon in de akte van overdracht die ik bij de koop overhandigd kreeg.

ma
door marwin - Apr 4, 2010 om 15:10
126 Antwoorden / 15 Vragen

Er bestaat een kans dat in de veroordening van de gemeente staat dat hemelwater niet zo mogen losen maar verplicht aangesloten moet zijn op de riolering. Je zou kunnen informeren bij de afdeling bouw of civiele techniek van uw afdeling. Vooral in wijken waar een zogenaamde (verbeterd) gescheiden stelsel wordt gehanteerd moet je meestal je huisriool aansluiten op het stelsel.
Succes

vladja
door vladja - Apr 4, 2010 om 15:37
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Vooral in wijken waar een zogenaamde (verbeterd) gescheiden stelsel wordt gehanteerd moet je meestal je huisriool aansluiten op het stelsel.

Nou het huisriool vrijelijk over het terras lopen lopen en niet aansluiten op het riool, denk niet dat er iemand is die dat doet.

Vladja

ma
door marwin - Apr 4, 2010 om 20:58
126 Antwoorden / 15 Vragen

Je zal je verbazen hoeveel mensen nog niet aangesloten zijn op een rioolstelsel of IBA en nog gewoon op oppervlakte water lozen.

Maar in dit geval bedoelde ik met huisriool de hemelwaterafvoer. Bij een verbeterd gescheiden stelsel heb je in de weg een buis voor het vuilwater (toilet, douche, gootsteen) en een buis voor :"schoonwater" (hemelwater van huizen, trottoirkolken, straatkolken enz). Gemeentes kunnen je verplichten om je schoonwaterriool aan te sluiten, maar niet in iedere gemeente staat dit in de algemene veroordening. Hilly zou dit gewoon dinsdag even na moeten vragen en indien het verplicht is een melding doen zodat iemand van de gemeente met deze meneer komt praten

hilly
door hilly - Feb 12, 2011 om 15:47
37 Antwoorden / 21 Vragen

Hallo

Mijn klacht vanwege de regenpijp van mijn buurman is nog steeds niet opgelost.
Ik heb 2x naar de gemeente gemaild maar die hebben nog steeds na bijna 1 jaar geen contact opgenomen.
Op dit moment (za.12 febr 2011) staat mijn tuintje weer eens blank en ik word er moedeloos van.
Mag ik zelf een stuk verlengpijp bij de buurman plaatsen? Dan zou het probleem opgelost zijn,maar gezien zijn vorige reakties ben ik bang dat hij de pijp er weer af haalt. Pure pesterij van zijn kant zo bekijk ik het.
Ik heb onderhand al veel schade geleden: diverse zakken met grond uitgestrooid om het op te hogen,mijn vaste planten zijn allemaal verrot en de nieuwe grond spoelt helemaal weg.

Als ik iets hoor van mijn gemeente laat ik het jullie weten.
Bedankt allemaal voor jullie reakties.

Hilly

erik008
door erik008 - Feb 12, 2011 om 16:38
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Vroeger had men vaak een grindbak in de grond waar de pijp in uit kwam.
Het water ging dan met het grondwater mee.
Kijk in de akte die je kreeg, bij de koop van de woning wat de rechten en plichten zijn over die pijp.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 12, 2011 om 17:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Je zou op de plaats waar het water u tuin in komt een grindput kunnen maken als er geen oplossing komt.
Ja graaft tot minimaal een strook 1 meter diep vult het met grof grind en maak er aan u kant wal met de uit gegraven grond. Zodat het in de grintbak balk loop.
Als u met het graven in mulle grond(zand of grondwaterpeil zit) u goed wan dan kan het in de grond zich verder verplaatsen