ga
door gabri3lla Aug 2, 2012 om 10:05
Auto & vervoer

Auto aanschaf Marktplaats

Beste lezers,

Er zijn weer oplichters actief op Marktplaats.

Mijn pa zocht een auto en zag via Marktplaats een mooie Citroen C1 te koop staan. De vraagprijs was € 3000,00, veel lager dan andere aangeboden C1's. Hij stuurt de man een mail met de vraag waarom de auto zo goedkoop is (advertentie was overigens in het NL geschreven en de man reageerde ook in het NL).

Mijn vader kreeg te horen dat zijn Nederlandse broer is overleden en dat hij de auto heeft geërfd en er niets mee kan in Engeland. In deze mail vraagt de man ook of er Engels gecommuniceerd kan worden.
Ze hebben nog enkele dagen mailcontant, pa heeft e.e.a. gecheckt bij de RDW, auto staat volgens deze gegevens inderdaad in Engeland. Ook met de verschepingsmaatschappij die de verkoper heeft doorgegeven, heeft mijn vader contact gehad.
Dus.. hij heeft er genoeg vertrouwen in om de deal aan te gaan, want hij heeft tenslotte ook nog 5 dagen de tijd om te beslissen of hij de auto houdt of niet als hij geleverd is?!

Pa heeft het geld overgemaakt naar Barclays, mailt dat naar de verkoper, verkoper stuur site en track en trace code, site ziet er profi uit en auto staat aangemeld voor verscheping. Verkoper raadt aan over enkele dagen te kijken want dan zal hij verscheept worden en ziet men de status ervan. Als mijn vader dan gaat kijken, bestaat de site niet meer.

[Edit redactie - off-topic]
Pa heeft geprobeerd geld terug te halen bij Barclays, lukte niet want hij heeft zelf opdracht gegegeven om het geld over te maken. De ING wilde de opdracht ook niet intrekken, gaven hetzelfde antwoord als Barclays. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie en nu is de vraag, hoe nu verder?
Bestaat de kans dat hij iets van het geld terug ziet, of is hij alles kwijt? Bestaat hier een of andere verzekering voor?

MP hebben wij op de hoogte gesteld van bovenstaande persoon.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Mvg, gabri3lla

5393 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 10:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het geld is hij kwijt en nee, er is hier geen verzekering voor.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 10:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Er zijn weer oplichters actief op Marktplaats."

Zijn ze ooit weggeweest dan?

Ik begrijp überhaupt niet dat mensen een auto 'van een plaatje' op internet kopen...... De auto kan wel een wrak zijn met ik weet niet hoeveel mankementen. En dan ga je zomaar €3000 overmaken naar een wildvreemde in het buitenland?
En zoals al gemeld, die scam is al zoooo oud. Al die verkopen van auto's uit het buitenland, het is allemaal oplichting.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je koopt toch geen auto zonder deze te zien en er in gereden te hebben?
Zelf al was de auto geleverd dan nog had het een grote miskoop kunnen zijn.
En al ben je niet thuis op internet en weet je niets van oplichters dan nog is het (op zijn zachts gezegd) niet slim.
Dit zal een dure les zijn, want je geld krijg je echt van niemand terug.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar heb ik dus geen weet van, daarom stelde ik die vraag. Het is duidelijk, geld is weg en blijft foetsie! Niets aan te doen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Gabriella,

toen ik dit begon te lezen, wist ik direct dat het foute boel was. Maar dat weet u nu ook al wel. Jammer dat uw vader er in getrapt is.

Over uw vraag over het geld kan ik kort zijn: hij kan naar zijn geld fluiten (figuurlijk wel te verstaan). Daarbij geeft u het zelf ook al aan: "een dure leerles dus". Er is geen verzekering voor.

Indien de politie verder niets kan achterhalen, is hij zijn geld echt kwijt. En al zou er (mogelijk) een verdachte kunnen worden aangehouden, dan nog geef ik u weinig tot geen kans. Hooguit dat u zich als benadeelde zou kunnen voegen in het strafproces.

En dit is inderdaad een heel oude truc. Ik zou hier nog veel meer trucs kunnen beschrijven. Maar in het algemeen kan men wel stellen, dat, als er op enigerlei wijze zaken moet worden gedaan, in of via het buitenland, dit beter niet kunt doen. U loopt dan altijd veel meer risico's.

Gewoon boter bij de vis, maar dan nog (!) kunt u opgelicht worden.

Om u een gelijkwaardig voorbeeld te geven: lees dit ook eens. . . .

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ hutch, bedankt voor je antwoord. Fijn dat er nog personen zijn die de daadwerkelijk vraag beantwoorden!

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:36: @ hutch, bedankt voor je antwoord. Fijn dat er nog personen zijn die de daadwerkelijk vraag beantwoorden!

.....Het geld is hij kwijt en nee, er is hier geen verzekering voor......

Nou, lijkt me anders een daadwerkelijk en duidelijk antwoord. Zelfde telt voor antwoorden van anderen.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:36: @ hutch, bedankt voor je antwoord. Fijn dat er nog personen zijn die de daadwerkelijk vraag beantwoorden!

Ja, hij was natuurlijk pas de eerste die dat deed.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 12:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

.....En aangezien je vader blijkbaar niet zo bekend is met 'internetoplichting', dan is het wellicht verstandig om hem eens een cursusje te geven in het herkennen van de verschillende soorten internetoplichting die je tegen kunt komen......

Met je eens! Maar zelfs als het helemaal niet om oplichting ging: wie koopt ongezien een auto en maakt even 3000,- euro over? Dan heb je blijkbaar geld te veel.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 13:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze website "de Fraudehelpdesk" vond ik enkele dagen geleden op dit forum.
Stond als aanvulling op een TIP en was van GSM.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 14:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Euhm....van wie ook weer?

"[u]Oplichting met buitenlandse aanbieding op Marktplaats[/u]"

Freya

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had die van jouw niet gelezen maar vond hem hier: reactie van GSM.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

trend spray schreef op donderdag 2 aug 2012, 15:37: Ik had die van jouw niet gelezen maar vond hem hier: reactie van GSM.

Ah, oké. Ik dacht dat je die van mij bedoelde, omdat die juist over dit onderwerp gaat.

Freya

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Gabri3lla, op deze site is een wedstrijdje gaande wie het eerste antwoord geeft.
Zijn er een paar en die vinden het ook niet leuk als een ander onbekend persoon ook een antwoord geeft, jammer, maar zo staat het er hier voor, Kassa is voor een select groepje, de anderen hebben het zo langzamerhand wel gehad met die lui.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 19:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolijn nr 2. Oké, het was dom van de pa van ts. Maar moet hem dat nou op zo'n manier ingewreven worden? Het zal hem geen tweede keer gebeuren.
Op een gegeven moment is het wel eens klaar met al die kritiek.

ve
door verwijderd - Aug 2, 2012 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Voor iedereen die vandaag of in de toekomst iets op marktplaats wilt kopen en niet bedrogen wil worden:
tip van freya
of kijk eens op de site van marktplaats naar de waarschuwingen en tips aldaar. (tip van Jolijn)
Of denk eerst goed na.

Want je kunt je niet verzekeren tegen fraude en je geld ben je (bijna) altijd kwijt.

En voor diegene die het al wisten: jullie hoeven dat natuurlijk niet te doen.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2012 om 14:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toevallig het eerste mailtje van deze beste oplichter gekregen en wil je bedanken dat je dit verhaal hier hebt neergezet. Deze oplichter heeft nog niet duidelijk aangegeven dat deze auto in Engeland staat en heeft mij nog geen geld gevraagd, maar zal hij vandaag/ morgen vast wel gaan doen. Het bespaart mij in ieder geval veel frustratie... bedankt!

Voor de mensen die deze schoen passen: Laat mensen hun verhaal posten en als je geen antwoord hebt op de vraag of geen opbouwende kritiek, laat dan dit verhaal aan je voorbij gaan. Ze vroeg niet om commentaar om de situatie alleen maar slechter te maken.
Deze commentaren zullen ervoor zorgen dat minder mensen hun verhaal durven te posten, omdat er mensen zullen zijn die je dommer willen laten voelen. Mijn eerste vraag: Wat is het nut van iemand zich slechter laten voelen dan dat ie al doet?

MIjn vraag aan jullie: Wie is er dommer? 'Hij die een verhaal post om de rest te waarschuwen?' Of 'hij die deze waarschuwingen zo de kop in drukt dat ie straks geen waarschuwingen meer krijgt, omdat niemand meer durft te waarschuwen of het gewoon niet de moeite meer waard vind met al die reacties?'

P.S. Ik vroeg om een antwoord, niet om commentaar

ve
door verwijderd - Nov 9, 2012 om 14:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

P.S. Grabri3lla, Mijn excuses dat ik geen antwoord op je vraag kan geven, maar ik wilde je wel bedanken voor je verhaal. Heel veel sterkte en succes hiermee!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oplichters zijn altijd actief op Marktplaats en deze scam is zo oud als de weg naar Kralingen.

Dat geld is hij kwijt.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Winterman, Helaas kreeg ik bovenstaande te horen toen het al gebeurd was.. Als hij van te voren om raad had gevraagd had ik meteen kunnen zeggen, niet doen, oplichters. Maarja, een dure leerles dus.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 10:05:
Hij heeft aangifte gedaan bij de politie en nu is de vraag, hoe nu verder?
Bestaat de kans dat hij iets van het geld terug ziet, of is hij alles kwijt? Bestaat hier een of andere verzekering voor?

@Freya, ik weet dat die scam al jaren bestaat, pa helaas niet dus aan nutteloze 'ik snap niet dat mensen dit of dat doen', heb ik niets.
Mijn vraag ging over het geld. Als je daar een reactie op wil geven, hoor ik het graag!

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:02: ik weet dat die scam al jaren bestaat, pa helaas niet dus aan nutteloze 'ik snap niet dat mensen dit of dat doen', heb ik niets.
Mijn vraag ging over het geld. Als je daar een reactie op wil geven, hoor ik het graag!

Als je dat weet, dan weet je ook dat hij dat geld nooit meer terug zal zien. Aangifte doen is leuk voor de statistieken, maar voor de rest totaal zinloos.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 12:02: ....
@Freya, ik weet dat die scam al jaren bestaat, pa helaas niet dus aan nutteloze 'ik snap niet dat mensen dit of dat doen', heb ik niets.
Mijn vraag ging over het geld. Als je daar een reactie op wil geven, hoor ik het graag!

Moet je niet op mij boos worden.....
En zoals hutch al aangeeft, je verandert er niets aan en kunt naar het geld fluiten.

En aangezien je vader blijkbaar niet zo bekend is met 'internetoplichting', dan is het wellicht verstandig om hem eens een cursusje te geven in het herkennen van de verschillende soorten internetoplichting die je tegen kunt komen. En dan niet alleen het herkennen van oplichtersadvertenties, maar ook de vele varianten van phishingmails.... Anders lezen we hier binnenkort dat z'n rekening geplunderd is......
Het is maar een 'tip'.

Freya

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

gabri3lla schreef op donderdag 2 aug 2012, 10:05: t

[Edit redactie - off-topic]
Pa heeft geprobeerd geld terug te halen bij Barclays, lukte niet want hij heeft zelf opdracht gegeven om het geld over te maken. De ING wilde de opdracht ook niet intrekken, gaven hetzelfde antwoord als Barclays. Hij heeft aangifte gedaan bij de politie en nu is de vraag, hoe nu verder?
Bestaat de kans dat hij iets van het geld terug ziet, of is hij alles kwijt? Bestaat hier een of andere verzekering voor?

MP hebben wij op de hoogte gesteld van bovenstaande persoon.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Mvg, gabri3lla

Hoe nu verder? Verder zonder geld en zonder auto.
Je vader is het kwijt en er is geen verzekering voor.
MP stelt de aspirant kopers vrij duidelijk op de site op de hoogte van dit soort trucs.
Hoe nu verder? Leer je vader lezen voor hij koopt op MP. Hij kan blijkbaar met een computer omgaan, weet hoe hij moet reageren op advertenties, dan lijkt het me niet verkeerd voor hem zich eens een beetje in te lezen op de site van MP.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is 'zo'n manier' ?
Ik kan ook schrijven [edit: niet conform regels]: jemig! Lees [edit] nou 's waar MP op de site voor waarschuwt! Je breekt je benen zowat over de waarschuwingen/tips!
Je hoeft geen fora te lezen, nieuws en tv te volgen om op de hoogte te zijn van deze praktijken, gewoon de site waarop je nb reageert lezen.

En als een liefhebbende dochter dan ingeschakeld wordt, kan die even googelen en breekt ook d'r benen over de topics her en der.

Het zal geen tweede keer gebeuren, nee, een eerste keer was al niet nodig geweest.

ve
door verwijderd - Nov 13, 2012 om 10:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

sassefras1 schreef op vrijdag 9 nov 2012, 14:10:
MIjn vraag aan jullie: Wie is er dommer? 'Hij die een verhaal post om de rest te waarschuwen?' Of 'hij die deze waarschuwingen zo de kop in drukt dat ie straks geen waarschuwingen meer krijgt, omdat niemand meer durft te waarschuwen of het gewoon niet de moeite meer waard vind met al die reacties?'

P.S. Ik vroeg om een antwoord, niet om commentaar

Het antwoord aan jou is:
[Edit redactie: off-topic]