Carkit inbouwen gevaarlijk?
Ik heb een andere auto gekocht bij een officieel dealer. Om beter met de prijs bij elkaar te komen hebben we afgesproken dat ik zelf de carkit overzet en aansluit, en dat zij de draden die door "de hemel" moeten aanleggen. Nu verteld die verkoper mij later dat ik uit moet kijken met het doorknippen van draden in de auto als ik die carkit aan de stroom wil aansluiten, omdat ik heel gemakkelijk de electronica in de auto op kan blazen. Ik zeg dan doe ik toch eerst de accuklemmen los was zijn antwoord "dat helpt niks". Is dit een waar verhaal , of is dit bangmakerij, wie kan hier iets zinnigs over zeggen. Het gaat om een peugeot.
Vr Gr Techneut.
Ik begrijp de opmerking niet van de garagist. Radio's inbouwen kun je toch ook gemakkelijk zelf en ik zie het verschil met een carkit niet in deze. Overigens bouwt een van mijn zwagers zelf autoradio's, taximeters, carkits etc in en uit bij zijn eigen taxi wagenpark zonder de accu los te koppelen. En als er al auto's zijn met ingewikkelde en kwetsbare electronica, dan is dat wel bij Mercedes.
Bij zelf inbouwen de accu losmaken is uiteraard wel aan te bevelen maar dan om andere mogelijke kortsluitingsredenen.
De dealer heeft natuurlijk wel een punt: ook al ontkoppel je vooraf de accu, als je een fout maakt bij het aansluiten en je sluit de accu weer aan, dan loop je alsnog het risico iets op te blazen. Zelf heb ik al eens mogen meemaken dat bij een originele Sony autoradio aansluiten in een auto er niets van de kleurcodering klopte, rood aan blauw, paars aan wit, groen aan bruin enz. enz.). Weet wat je doet.
Ook ik was eens taxichauffeur/eigen-rijder, heb vanaf '69 t/m '82 altijd peugeots gehad. Dus regelmatig taxameters,radio's, mobilofoons in en uit moeten bouwen.
Daarvoor maakte ik altijd een extra 'groep' een plusdraad (met tussenzekering(en) naar radio/mob/taxameter en daarvanaf een -draad terug naar de accu.
Ik hoefde dus niet eens de accu los te koppelen.
Dus; eerst netjes alles monteren, dan de zekering er in en klaar is Kees, Jan, Gerrit of hoe die dan ook mag heten.
Zegt deze Vrije Vogel
Ps. Er zijn ook auto's met een vrije groep in het zekeringskastje maar (toen) niet bij Peugeot.
Een tip;
Het thermocontact dat de koelventilator bedient slaat weleens veel te laat in.
Dat betekend een kromme kop en een kapotte koppakking.
Als je toch bezig bent neem dan een tweeaderig draad. Verbind deze op het thermokontakt, voer dit ook door naar het dashboard en zet daar een schakelaar aan (kan standaard Peugeot en in een vrije ruimte daarvoor).
Bij filerijden, klimmen en heet weer kun je dan de ventilator handmatig inschakelen.
Nooit meer een lekke koppakking gehad.
En deze tip werkt kennelijk ook goed bij andere automerken gezien de vele problemen met lekke koppakkingen!
Dsat klopt wat de verkoper tegen u zij . Dat komt namelijk door micro electronika die is zeer fijn gevoelig dan gebeurt er meschien niks op de plek waar u bezig bent maar ergens anders. een goed raad informeer van te voren bij een deskundig iemand van u merk auto u kunt de een niet met een ander vergelijken van ik had een mercedes of meschien wel een ford of vw . succes
hallo Techneut
is het gelukt de carkit inbouwen ?
ik ben er inmiddels achter gekomen dat jij wel met een spanning zoeker om kunt gaan !
sorry hoor ik had hoogst waarschijnlijk e.e.a. niet zo uitvoerig hoeven te schrijven.
maar over het algemeen probeer ik een verhaal zo te schrijven dat zelfs een leek enige kennis kan opdoen !
daarom vind ik het ook zo fijn om een reactie te krijgen op gestelde vragen als het probleem is opgelost en wat uiteindelijk de oplossing is geworden ook al had ik niet de juiste oplossing!
succes de groeten van de sleutelaar
Hallo Techneut
Heel verstandig om een carkit in je auto te gebruiken! ,en om eerst goeie raad te vragen voor je in gaat bouwen.
Je kunt dit mijn inziens gerust ter hand nemen mits je over enige kennis beschikt, om een spanning zoeker te gebruiken!
Je hoeft geen draden door te knippen ,alleen bij te koppelen,
Bij een nieuwe carkit zitten aan de bedrading zweefzekeringen met het juiste amperage .
1 draad constante spannig accu + zijde kleur meestal ( geel)
1 draad + spanning na contact kleur meestal (rood) spanning,te vinden in of aan zekering kast.
1 draad aan massa punt carroserie of accu - zijde ( zwart)
Evetueel aanwezige mute kabel kleur blauw deze aan radio verbinden indien deze over speciale aansluiting beschikt zie radio inbouw instructie!
Mocht je nog nadere instuctie wensen stel gerust je vraag
opmerking als je ooit draden door gaat knippen let op gele met tape
omwikkelde draden , zie mijn verhaal bij auto en vervoer storing airbag van 15-03-06
veel succes en veilige kilometers van de sleutelaar
Beste sleutelaar, u hebt een heel goed antwoord gegeven, dank daarvoor.
Ik heb contact gezocht met de werkplaats-chef van deze dealer, en mij uit laten leggen hoe het allemaal zit. Het schient dus dat het dar barst van de "datalijnen" tussen de "gewone" bedrading. Je moet dus gewoon heel goed weten welke draden je wel mag gebruiken en welke niet. En, inderdaad, ik had ook de bedrading willen gebruiken van de radio. Dat mag dus beslist niet.
Om een lang verhaal kort te maken de garage zet -om ongelukken te voorkomen- de carkit gratis voor mij in de auto.
Beste mensen allemaal dank voor het meedenken.
Hallo Techneut
Bedankt voor jou reactie
fijn voor je dat jou garage het inbouwen verzorgt
het is inderdaad met de huidige I V M S systemen in meerdere auto merken op letten waar je de spanning mag afnemen .
Mochten hier nog vragen over zijn hoor ik het wel?
groeten van de sleutelaar.
wat uw dealer bedoelt is dat de auto is uitgrust met een canbus systeem en dat kan leuk worden als u dat zelf doet uw dealer heeft gelijk want veel werkt met data en daar in prikken met een proeflampje is dikke pret.succes
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag de KB onjuiste informatie over mij publiceren online?
Wat kun je doen als een site van de overheid onjuiste informatie over je publiciert? Ze doen niks met mijn klacht. Het gaat om de Koninklijke bibliotheek die weigert mijn geboortejaar aan te passen. Het interesseert ze geen biet dat ze mij decennia ouder maken dan ik ben met alle gevolgen van dien.. Lees meer
Geen mogelijkheid om MEGA te bereiken, telefonisch en per mail niet. Ook v. b. brieven van ACMn gestuurd, GEEN REACTIE
na verkeerde eindafrekening, de nieuwe energieleveraar heeft tijdig afgemeld ,steeds wordt er door gegaan met een maand betaling. Deze heb ik gestorneed.
Krijg nu een aanmaning via bureau.
Lees meer
Verkeerd framenummer van (gestolen) fiets doorgegeven bij verzekering
Hoi iedereen,
Helaas is afgelopen week mijn e-bike gestolen.
Ik heb de fiets verzekerd na aankoop.
Na het indienen van de aangifte werd ik gebeld door de politie met de mededeling dat er al een fiets geregistreerd staat als gestolen met het hetzelfde framenummer/merk/type. Sterk verbaasd, want de fiets heb ik bij levering zelfs in elkaar moeten zetten. Zo nieuw was 'ie.
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer