te
door techneut_1 Apr 26, 2006 om 11:19
Auto & vervoer

Carkit inbouwen gevaarlijk?

Ik heb een andere auto gekocht bij een officieel dealer. Om beter met de prijs bij elkaar te komen hebben we afgesproken dat ik zelf de carkit overzet en aansluit, en dat zij de draden die door "de hemel" moeten aanleggen. Nu verteld die verkoper mij later dat ik uit moet kijken met het doorknippen van draden in de auto als ik die carkit aan de stroom wil aansluiten, omdat ik heel gemakkelijk de electronica in de auto op kan blazen. Ik zeg dan doe ik toch eerst de accuklemmen los was zijn antwoord "dat helpt niks". Is dit een waar verhaal , of is dit bangmakerij, wie kan hier iets zinnigs over zeggen. Het gaat om een peugeot.

Vr Gr Techneut.

909 10 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 26, 2006 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp de opmerking niet van de garagist. Radio's inbouwen kun je toch ook gemakkelijk zelf en ik zie het verschil met een carkit niet in deze. Overigens bouwt een van mijn zwagers zelf autoradio's, taximeters, carkits etc in en uit bij zijn eigen taxi wagenpark zonder de accu los te koppelen. En als er al auto's zijn met ingewikkelde en kwetsbare electronica, dan is dat wel bij Mercedes.

Bij zelf inbouwen de accu losmaken is uiteraard wel aan te bevelen maar dan om andere mogelijke kortsluitingsredenen.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2006 om 12:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

De dealer heeft natuurlijk wel een punt: ook al ontkoppel je vooraf de accu, als je een fout maakt bij het aansluiten en je sluit de accu weer aan, dan loop je alsnog het risico iets op te blazen. Zelf heb ik al eens mogen meemaken dat bij een originele Sony autoradio aansluiten in een auto er niets van de kleurcodering klopte, rood aan blauw, paars aan wit, groen aan bruin enz. enz.). Weet wat je doet.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2006 om 12:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik was eens taxichauffeur/eigen-rijder, heb vanaf '69 t/m '82 altijd peugeots gehad. Dus regelmatig taxameters,radio's, mobilofoons in en uit moeten bouwen.

Daarvoor maakte ik altijd een extra 'groep' een plusdraad (met tussenzekering(en) naar radio/mob/taxameter en daarvanaf een -draad terug naar de accu.

Ik hoefde dus niet eens de accu los te koppelen.

Dus; eerst netjes alles monteren, dan de zekering er in en klaar is Kees, Jan, Gerrit of hoe die dan ook mag heten.

Zegt deze Vrije Vogel

Ps. Er zijn ook auto's met een vrije groep in het zekeringskastje maar (toen) niet  bij Peugeot.

Een tip;

Het thermocontact dat de koelventilator bedient slaat weleens veel te laat in.
Dat betekend een kromme kop en een kapotte koppakking.
Als je toch bezig bent neem dan een tweeaderig draad. Verbind deze op het thermokontakt,  voer dit ook door naar het dashboard  en zet daar een schakelaar aan (kan standaard Peugeot en in een vrije ruimte daarvoor).
Bij filerijden, klimmen en heet weer kun je dan de ventilator handmatig inschakelen.
Nooit meer een lekke koppakking gehad.

En deze tip werkt kennelijk ook goed bij andere automerken gezien de vele problemen met lekke koppakkingen!

ve
door verwijderd - Apr 26, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dsat klopt wat de verkoper tegen u zij . Dat komt namelijk door micro electronika  die is zeer fijn gevoelig  dan gebeurt er meschien niks op de plek waar u bezig bent maar ergens anders. een goed raad informeer van te voren bij een deskundig iemand van u merk auto u kunt de een niet met een ander vergelijken  van ik had een mercedes of meschien wel een ford of vw  . succes

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

                      hallo Techneut

is het gelukt de carkit inbouwen ?

ik ben er inmiddels achter gekomen dat jij wel met een spanning zoeker om kunt gaan !

sorry hoor ik had hoogst waarschijnlijk e.e.a. niet zo uitvoerig hoeven  te schrijven.

maar over het algemeen probeer ik een verhaal zo te schrijven dat zelfs een leek enige kennis kan opdoen !

daarom vind ik het ook zo fijn om een reactie te krijgen op gestelde vragen   als het probleem is opgelost  en wat uiteindelijk de oplossing is geworden  ook al had ik niet de juiste oplossing!

succes de groeten van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 22:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de draden van de Airbag doorknipt, graag even waarschuwen want ik wil nog een leuk filmpje op het wereldwijde web zetten,

verder zag ik met schemerlampensnoer gemonteerde mistlampen en nadat er kortsluiting kwam was het inderdaat erg mistig..

AUTO total loss... maar wel leuk,

hoewel het via de radio plug mag, niet gokken maar vragen, of Peug boekje erbij met kleuren,,,,

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

                       Hallo Techneut

Heel verstandig om een carkit in je auto te gebruiken! ,en om eerst goeie raad te vragen voor je in gaat bouwen.

Je kunt dit mijn inziens gerust ter hand nemen mits je over enige kennis beschikt, om een spanning zoeker te gebruiken!

Je hoeft geen draden door te knippen ,alleen bij te koppelen,

Bij een nieuwe carkit zitten aan de bedrading zweefzekeringen met het juiste amperage .

1 draad constante spannig accu + zijde kleur meestal ( geel)

1 draad  + spanning na contact             kleur meestal (rood)        spanning,te vinden in of aan zekering kast.

1 draad  aan massa punt carroserie of accu -  zijde      ( zwart)

Evetueel  aanwezige mute kabel kleur blauw  deze aan radio verbinden indien deze over speciale aansluiting beschikt   zie radio inbouw instructie!

Mocht je nog nadere instuctie wensen stel gerust je vraag

opmerking als je ooit draden door gaat knippen let op gele met tape

omwikkelde draden , zie mijn verhaal bij auto en vervoer storing airbag van 15-03-06

veel succes en veilige kilometers van de sleutelaar

ve
door verwijderd - Apr 30, 2006 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sleutelaar, u hebt een heel goed antwoord gegeven, dank daarvoor.

Ik heb contact gezocht met de werkplaats-chef van deze dealer, en mij uit laten leggen hoe het allemaal zit. Het schient dus dat het dar barst van de "datalijnen" tussen de "gewone" bedrading. Je moet dus gewoon heel goed weten welke draden je wel mag gebruiken en welke niet. En, inderdaad, ik had ook de bedrading willen gebruiken van de radio. Dat mag dus beslist niet.

Om een lang verhaal kort te maken de garage zet -om ongelukken te voorkomen- de carkit gratis voor mij in de auto.

Beste mensen allemaal dank voor het meedenken.

ve
door verwijderd - May 1, 2006 om 22:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

                        Hallo Techneut

Bedankt voor jou reactie

fijn voor je dat jou garage het inbouwen verzorgt

het is inderdaad met de huidige I V M S  systemen in meerdere auto merken op letten waar je  de spanning mag afnemen .

Mochten hier nog vragen over zijn hoor ik het wel?

groeten van de sleutelaar.

ve
door verwijderd - Jun 5, 2006 om 09:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat uw dealer bedoelt is dat de auto is uitgrust met een canbus systeem en dat kan leuk worden als u dat zelf doet uw dealer heeft gelijk want veel werkt met data en daar in prikken met een proeflampje is dikke pret.succes