ma
door maggie15 May 9, 2012 om 16:41
Auto & vervoer

Conservatoir beslag

Mijn ex wil conservatoir beslag laten leggen op een auto die hij mij cadeau heeft gegeven. Hij zegt nu dat het in bruikleen was, maar heeft dat niet zwart op wit.

De auto staat op mijn naam, in hoevere kan hij beslag laten leggen op iets wat gegeven is ter waarde van € 25000.
En wat voor stappen kan ik ondernemen, om het beslag tegen te gaan.
Ik ben van plan de auto te verkopen kan dat gewoon of krijg ik daar problemen mee, verkoop hem puur om dat het verbruik duur is.

1266 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 9, 2012 om 18:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo maggie15,

Zo vallen we wel in herhaling!

Klik hier

Met vr.gr.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:24
86 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang u de houder bent van het voertuig, kan uw ex geen aanspraak maken op het voertuig.

Laat hij maar naar de kantonrechter gaan, die wijst de vordering af.

Zolang een gerechtsdeurwaarder een exploit met het conservatoir beslag heeft betekend aan u, dan kunt u de auto verkopen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:25
86 Antwoorden / 1 Vragen

Even een corectie nog:

Zolang een gerechtsdeurwaarder een exploit met het conservatoir beslag no nietheeft betekend aan u, dan kunt u de auto verkopen.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:26
86 Antwoorden / 1 Vragen

Even een correctie nog:

Zolang een gerechtsdeurwaarder een exploit met het conservatoir beslag nog niet heeft betekend aan u, dan kunt u de auto verkopen.

Soms is haastige beantwoording zelden goed.

edrick3
door edrick3 - May 9, 2012 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

off topic:

=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:26: Even een correctie nog:

Zolang een gerechtsdeurwaarder een exploit met het conservatoir beslag nog niet heeft betekend aan u, dan kunt u de auto verkopen.

Soms is haastige beantwoording zelden goed.

Daarvoor is dus de preview (die ik ook niet altijd gebruik). ;-)

vladja
door vladja - May 9, 2012 om 18:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Is de scheiding nog niet geregeld? De definitieve verdeling in een convenant?

Vladja

vladja
door vladja - May 9, 2012 om 18:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zo niet, wat zijn huwelijksvoorwaarden? In gemeenschap van goederen?

Vladja

edrick3
door edrick3 - May 9, 2012 om 18:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@vladja,

Klik even op de link in m'n 1e antwoord voor nadere info:
....Nu ik de relatie(lat-relatie) wil verbreken eist hij de auto terug. .....

Met vr.gr.

zomerkoninkje
door zomerkoninkje - May 9, 2012 om 18:58
86 Antwoorden / 1 Vragen

Ex = is ex-vriend?! Samenlevingscontract?! Geregistreerd partnerschap?!

Bij ex-vriend hoeft dan mijn inziens niets van een scheiding te worden geregeld.

geld_wolf
door geld_wolf - May 9, 2012 om 20:02
90 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zomerkoninkje schreef op woensdag 9 mei 2012, 18:24]Zolang u de houder bent van het voertuig, kan uw ex geen aanspraak maken op het voertuig.

Laat hij maar naar de kantonrechter gaan, die wijst de vordering af.

Zolang een gerechtsdeurwaarder een exploit met het conservatoir beslag heeft betekend aan u, dan kunt u de auto verkopen.

Helaas, maar je antwoord is incorrect.

Ook al staat de auto op naam van de TS, dat wil nog niet zeggen dat zij de feitelijk eigenaar is. Als de ex-partner kan aantonen dat de aankoop van de auto op zijn naam staat, dan is hij de eigenaar. Een "kado" van € 25.000,00 is niet erg aannemelijk.

Maar wel fijn om te horen dat jij al weet wat de rechter gaat beslissen........ohw ik snap het.........jij bent de rechter!

vladja
door vladja - May 9, 2012 om 20:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik dacht dubbelpost, dus niet gekeken en de lat-relatie over het hoofd gezien.

Conservatoir beslag kan worden gelegd voordat er al een rechtszaak begonnen is. De eisende partij in de komende rechtszaak kan alvast aan de rechter vragen beslag te mogen laten leggen op vermogensbestanddelen van de tegenpartij, zoals een auto.

Over dit verzoek bij de rechter wordt de tegenpartij meestal niet ingelicht. Bij dit verzoek zal dan wel voor de rechter aannemelijk moeten worden gemaakt, dat de tegenpartij bezig is dat vermogensbestanddeel (hier auto) aan het verkopen is.

De tegenpartij merkt pas dat er beslag is gelegd als het conservatoire beslag na betekening van het vonnis van rechtswege executoriaal wordt, d,w,z, je het bericht krijgt dat er beslag op ligt en dat je dus niet meer mag verkopen.

Zo'n beslag duurt meestal 2 à 3 weken. In die tijd moet de dagvaarding voor de rechtszaak aan tegenpartij overhandigd worden. Wordt er niet in die tijd gedagvaard, dan vervalt het beslag.

Ja, hij kan beslag laten leggen als de rechter daarmee instemt.

Lees hier voor : conservatoir beslag

Vladja