lynn000
door lynn000 Aug 1, 2013 om 02:24
Auto & vervoer

Garage aansprakelijk?

Voordat we op vakantie gingen hebben heb ik 2 nieuwe voorbanden en nieuwe remschijven/blokken onder mijn auto laten zetten. Na 150 km rijden bleek dat mijn remleiding was doorgesleten door een foutief gemonteerd loodje. Gelukkig is er geen ongeluk gebeurd, maar het had natuurlijk heel anders kunnen aflopen.
Deze ellende kostte me 200 euro aan reparatiekosten, 300 euro hotelkosten en ik kon pas 2 dagen later aan de vakantie beginnen.
Ik neem aan dat de garage deze kosten moet vergoeden? En weet iemand hoe het zit met de verloren vakantiedagen? Staat daar ook een vergoeding voor?

1540 14 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Aug 1, 2013 om 09:12
937 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u rechtsbijstand? meteen hun op de zaak zetten.
Of bel het juridisch loket want dit is niet een alledaags geval.

Ik zou zeker de garage aansprakelijk stellen en ervoor zorgen dat ze alles vergoeden, als is het maar dat ze anders een slechte naam krijgen.
Dat van die vakantiedagen ( u bedoeld denk ik vrij van u baas ) dat zal lastig worden.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na 150 km rijden had u problemen. Was u toen al met vakantie?

Als u kunt aantonen dat een en ander inderdaad foutief was gemonteerd, kunt u de garage aanspreken voor de reparatiekosten, maar niet voor die dagen. En dan € 300 hotelkosten? Waar kwamen die door?.

pe
door pegasuss - Aug 1, 2013 om 10:39
36 Antwoorden / 12 Vragen

Normaal gesproken zit er garantie op de reparaties die een garage verricht. Dus ik zou inderdaad want tijger 1 zegt de garage aanspreken. En daarnaast de rechtsbijstand of juridisch loket.

Ik denk dan dat je de repratiekosten vergoed krijgt en de 300 euro aan hotelkosten niet

lynn000
door lynn000 - Aug 1, 2013 om 12:47
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie reacties!

@tijger1:

=tijger1 schreef op donderdag 1 aug 2013, 09:47: Na 150 km rijden had u problemen. Was u toen al met vakantie?

Ja, we zaten toen al in Belgie.
=tijger1 schreef op donderdag 1 aug 2013, 09:47: En dan € 300 hotelkosten? Waar kwamen die door?.

Toen we na uren eindelijk door de wegenwacht werden opgehaald en in een dorp bij de garage werden gebracht, bleek deze al dicht te zijn. Het enige hotel in het dorp rekende 150 euro per nacht per kamer, en we waren met 4 personen, dus 2 kamers.
De volgende morgen bleek dat er onderdelen moesten worden besteld en dat we nóg een nacht zouden moeten blijven, daarom hebben we toen, om de kosten toch enigszins te drukken, een auto gehuurd en zijn we weer naar huis gereden.

@Hutch:
=hutch schreef op donderdag 1 aug 2013, 11:38: U zou zowiezo kosten hebben gehad om te overnachten. Die kosten, die u toch zou hebben, zou ik er aftrekken, om niet het onderste uit de kan te halen. Dat laatste zou wel eens kwaad bloed kunnen zetten en dan moet u weer kosten maken om uw recht te halen.

We hadden geen overnachting gepland in Belgie... Onze vooraf gereserveerde hotelkamers in Frankrijk moesten we sowieso betalen (no show of annuleren op geplande aankomstdag = 100% annuleringskosten)

hutch
door hutch - Aug 1, 2013 om 12:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Lynn,

indien bewezen kan worden dat de garage een fout gemaakt heeft bij het monteren van bovengenoemde zaken, zijn zij inderdaad in ieder geval aansprakelijk voor de directe kosten. Ik neem aan dat u de rekening nog heeft en daarmee aangetoond kan worden, dat u gelijk heeft.

Daarnaast heeft u indirecte kosten gemaakt (gevolgschade). M.i. zijn zij daar ook voor aansprakelijk, omdat u die kosten niet gehad zou hebben, indien die garage geen fouten gemaakt zou hebben.

Maar om direct al juridische stappen te ondernemen, dat zou ik niet doen.
Wat ik zou doen, in uw geval, is in overleg treden met de garagehouder. Probeer alles in der minne te schikken, d.w.z. dus de volledige kosten voor de reparatie onderweg en ook de hotelkosten, althans een groot gedeelte.

U zou zowiezo kosten hebben gehad om te overnachten. Die kosten, die u toch zou hebben, zou ik er aftrekken, om niet het onderste uit de kan te halen. Dat laatste zou wel eens kwaad bloed kunnen zetten en dan moet u weer kosten maken om uw recht te halen.

Wat betreft die 2 'verloren' vakantiedagen, daar kunt u met die garagehouder overleggen, hoe dat het beste opgelost kan worden. Maar het allerbelangrijkste: niet boos worden en blijf vriendelijk.
Met stroop vangt men meer vliegen dan met azijn......

Succes, gr. Hutch

me
door mein33 - Aug 1, 2013 om 13:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij het monteren van nieuwe banden, remblokken en remschijven hoeft er aan de remleiding niet gesleuteld te worden.
Het is mij een raadsel hoe een balanceerloodje een remleiding kan beschadigen.
Hoe heeft u gemerkt dat uw remleiding stuk was gegaan tijdens de rit.
Ik vraag mij af of dit echt wel de oorzaak van de doorgesleten remleiding is of dat er iets anders aan de hand is.

lynn000
door lynn000 - Aug 1, 2013 om 13:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 1 aug 2013, 13:04]Bij het monteren van nieuwe banden, remblokken en remschijven hoeft er aan de remleiding niet gesleuteld te worden.
Het is mij een raadsel hoe een balanceerloodje een remleiding kan beschadigen.
Hoe heeft u gemerkt dat uw remleiding stuk was gegaan tijdens de rit.
Ik vraag mij af of dit echt wel de oorzaak van de doorgesleten remleiding is of dat er iets anders aan de hand is.
Volgens de garage (merkdealer) in Belgie is dat toch echt de oorzaak. Ze hebben daar ook foto's gemaakt en die aan ons meegegeven. Ook de doorgesleten remleiding hebben ze meegegeven.

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En u rekent niet de huurkosten van de auto?

me
door mein33 - Aug 1, 2013 om 13:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=lynn000 schreef op donderdag 1 aug 2013, 13:25][quote=mein33 schreef op donderdag 1 aug 2013, 13:04]Bij het monteren van nieuwe banden, remblokken en remschijven hoeft er aan de remleiding niet gesleuteld te worden.
Het is mij een raadsel hoe een balanceerloodje een remleiding kan beschadigen.
Hoe heeft u gemerkt dat uw remleiding stuk was gegaan tijdens de rit.
Ik vraag mij af of dit echt wel de oorzaak van de doorgesleten remleiding is of dat er iets anders aan de hand is.
Volgens de garage (merkdealer) in Belgie is dat toch echt de oorzaak. Ze hebben daar ook foto's gemaakt en die aan ons meegegeven. Ook de doorgesleten remleiding hebben ze meegegeven.

Dank voor uw reactie. Het blijft voor mij een vraagteken hoe een balanceerloodje deze schade heeft kunnen aanrichten. U bent door het oog van de naald gekropen want bij een defect aan de remleiding valt de remdruk bij één voorwiel en bij één achterwiel (X links) weg en remt de auto onvoorspelbaar en is de remweg beduidend langer.
Zou inderdaad eerst de feiten bij uw garage neerleggen in de hoop dat zij het netjes oplossen.
Mocht dat niet lukken dan kunt u altijd nog juridische hulp inschakelen zoals in voorgaande reacties is omschreven.

sl
door slobberbone - Aug 1, 2013 om 14:20
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=mein33 schreef op donderdag 1 aug 2013, 13:04]Bij het monteren van nieuwe banden, remblokken en remschijven hoeft er aan de remleiding niet gesleuteld te worden.
Het is mij een raadsel hoe een balanceerloodje een remleiding kan beschadigen.
Hoe heeft u gemerkt dat uw remleiding stuk was gegaan tijdens de rit.
Ik vraag mij af of dit echt wel de oorzaak van de doorgesleten remleiding is of dat er iets anders aan de hand is.

Was ook mijn eerste gedachte of is het typisch Belgisch om die dingen aan binnenzijde van het wiel te bevestigen ?

tijger1
door tijger1 - Aug 1, 2013 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@slobberbone

De eerste vervanging heeft niet in België plaatsgevonden.

dearagain
door dearagain - Aug 1, 2013 om 15:36
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*eerst maar eens (vriendelijk) gaan praten en als dat niet werkt, kun je altijd nog de juridische weg inslaan

*als de garage ook vindt dat ze een fout hebben gemaakt, dan dienen zij alle kosten te vergoeden

grindweg
door grindweg - Aug 2, 2013 om 18:11
2308 Antwoorden / 28 Vragen

het is voor mij een beetje een vreemd verhaal.
een remleiding kan zondermeer al niet.
hooguit een remslang.
dat is het enige flexibele deel.
en als ik het zo lees heeft er een kilo zink aangehangen.
lood word allang niet meer gebruikt.
wat is het merk en type van uw auto?
en het bouwjaar?
en welk wiel?
ik zoek het dan even voor u uit.

grindweg
door grindweg - Aug 2, 2013 om 18:12
2308 Antwoorden / 28 Vragen

wat ik nog vergeten was u heeft toch wel eerst met de garage contact opgenomen voor overleg>?