Janssen1950
door Janssen1950 Jun 16, 2022 om 13:42
Auto & vervoer

Occasion campervan mist opties?

Ik heb 10 dagen geleden een hele mooie campervan bij een occasioncenter gekocht. Echter kom ik er vandaag achter dat de vermoeidheiddetectie, welke wel op de website bij de optielijst stond, niet aanwezig is in deze verder hele mooie campervan.

Daarover heb ik het verkopende bedrijf direct geinformeerd. Zij zeggen echter dat op hun website ergens staat dat het mogelijk is dat de omschrijvingen en specificaties van de aangeboden campervans per abuis kunnen afwijken en dat ze daar nooit voor aansprakelijk zijn. Verder meldden ze mij dat ik een onderzoeksplicht heb en die niet ben nagekomen. En dat ik dus pech heb. Een heel bijzondere houding meen ik, aangezien je jezelf volgens mij jegens een consument niet zo makkelijk kunt vrijwaren van enige verantwoordelijkheid. Daarnaast begrijp ik de onderzoeksplicht uiteraard wel, maar die beperkt zich volgens mij enkel tot duidelijke afwijkingen. Bijvoorbeeld, de campervan heeft een KM stand van 100.000 terwijl er 80.000 is geadverteerd. Of er liggen winterbanden op ipv de geadverteerde zomerbanden. Hoe dan ook, feit blijft dat ik in Juli een hele lange tocht ga maken en ik juist deze vermoeidheidadetectie wilde om veiligheid te verbeteren. Ik ben alweer een dagje ouder! Wat zijn mijn rechten.. ?

3446 15 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 16, 2022 om 14:12
7203 Antwoorden / 3 Vragen

Het zou op het Dashboard moeten staan als de vermoeidheidsverschijnselen zich voordoen.

Controleer dat nog even.
Als dat niet zo is kunt u het beste elke 2 uur even de benen strekken en wat rond lopen voor uw veiligheid.

sira
door sira Jun 16, 2022 om 14:39
2356 Antwoorden / 24 Vragen

Juist, dat is een stuk beter dan een blind vertrouwen hebben in software

BertZ225
door BertZ225 - Jun 16, 2022 om 14:21
3 Antwoorden / Vragen

Het voegt niets toe....is leuk maar je gebruikt het niet of je zet het uit is mijn ervaring.
Lane assist werkt veel beter.
En wat eerder is gezegd   2 uur rijden 30 min pauze is veel prettiger rijden.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2022 om 14:35
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zou er geen halszaak van maken. U bent zeer tevreden over uw mooie occasion Campervan. Dus gewoon 'terugvallen'' op de oude slogan: 2 uur rijden en dan een pauze. Ik neem aan dat u een horloge draagt? Of uw mobile even laten klinken met een vrolijk deuntje. Maar ook als de vermoeidheidsdetectie er wel op had gezeten: elektronica kan ook stuk gaan en dan zult u toch ook op eigen "kracht" moeten blijven rijden.

mahadma
door mahadma - Jun 16, 2022 om 14:45
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Koop een keukenwekkertje met pieper, stel het bin op 2 uur, gaat de pieper af STOP en zet hem op 30 min pauze en ga weer rijden.

Janssen1950
door Janssen1950 - Jun 16, 2022 om 15:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hoi allemaal, ik ben niet op zoek naar "u heeft deze optie niet nodig". Dank voor de tips, maar ik kan zelf wel bepalen of ik deze optie wel of niet wens. Als er iemand is die inhoudelijk reactie kan en wil geven hou ik mij aanbevolen!

mahadma
door mahadma Jun 16, 2022 om 15:22
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Als u het zo stelt, uw rechten acht ik nihil. Procederen is duur en uw kansen acht ik zeer laag. Dus of gokken op winst met grote verliesoptie met alle kosten of accepteren.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 16, 2022 om 15:36
2087 Antwoorden / Vragen

U kunt er een zaak van maken de vraag is natuurlijk of u die wint. Ze verwijzen al naar uw onderzoekplicht en geven al aan dat er kleine afwijkingen kunnen zijn en dan wordt het een beoordelingskwestie en die kunt u winnen of verliezen. U zou in mijn ogen overigens wel sterk staan als u naar deze optie had geïnformeerd men u had bevestigd dat deze aanwezig was.

tenormin
door tenormin - Jun 16, 2022 om 16:11
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Als u het, zo u beantwoordde, met de gegeven antwoorden niet eens bent, dat kan en mag uiteraard, maar dan had u wel eerst 2½ uur met de camper moeten gaan rijden om er op die manier achter te komen of de vermoeidheidsdetectie al dan niet aanwezig was: lees u al dan niet "wakker" maakte. Wettelijk gezien heeft u, n.m.m. dan, geen rechten op deze tool.

panter22
door panter22 - Jun 16, 2022 om 16:43
6599 Antwoorden / Vragen

De onderzoeksplicht gaat wel even verder dan je denkt. Heb je de camper wel laten keuren?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 16, 2022 om 17:23
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Janssen1950,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Bij welk bedrijf heeft u de camper gekocht?

Op welke site stond de camper te koop?

ro
door ronny530 - Jun 16, 2022 om 17:37
2790 Antwoorden / 41 Vragen

De verkoper geeft in de advertentie aan dat de vermelde opties met het geadverteerde kunnen afwijken maar u schrijft ergens op de website en daar maak ik uit op dat u het niet gelezen heeft. Als u dat wel had gedaan had u zeker vragen over de vermoeidheidsdetectie gesteld en als die niet aanwezig was van de koop af kunnen zien als de verkoper dan had gezegd dat die optie aanwezig was en later blijkt dat het niet zo is dan heeft u punt. De onderzoeksplicht houdt in dat u de camper zowel optisch op zichtbare gebreken controleert en tijdens een lange proefrit alle opties op juiste werking controleert en ook dat heeft u nagelaten dus heeft u niet aan die onderzoeksplicht voldaan. Bovenstaande is niet bedoeld om u in discrediet te stellen want zodra menig aspirant voertuigkopers die in dit geval een campervan van hun dromen zien verliest het gezonde verstand het van het gevoel.
Een bijzondere houding van de verkoper is het echter niet maar de manier van communiceren had m.i. wel beter gekunt. Rechten tja welke, als in het koopcontract staat dat de optie aanwezig is dan dient die optie ook aanwezig te zijn, staat die optie er niet in dan heeft u ook geen recht om of die optie alsnog in te laten bouwen of de koop ongedaan te maken. Als u nog een goed contact met de verkoper heeft kunt u met de campervan terug gaan want het zou maarzo kunnen zijn dat die optie door een vorige eigenaar is uitgeschakelt en het een kwestie van opnieuw inschakelen is.

rj
door rjw - Jun 16, 2022 om 21:39
3274 Antwoorden / 5 Vragen

Het lijkt er op dat de verkoper op basis van het typenummer en/of kenteken heeft opgevraagd wat er op de auto zou zitten. Maar als de vorige eigenaar niet alle opties heeft gekocht dan zou daar een verschil in kunnen zitten.

En wat andere zeggen: het voegt niet veel toe. Als zo'n systeem ingrijpt is het eigenlijk al te laat. Ik zou er verder dan ook geen halszaak van maken. Je kunt er ook zo goed als geen waarde aan plakken dus iets gaan claimen is ook ondoenlijk. Bij mijn auto zit het in het standaardpakket van het type dat ik besteld heb, in combinatie met heel veel andere opties. Wat is dan zo'n vermoeidheidsdetectie waard?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jun 16, 2022 om 21:55
1778 Antwoorden / 31 Vragen

Heeft u een Volvo?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 17, 2022 om 08:54
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn mening: helaas pindakaas aangezien zoals u zelf al aangeeft niet bij de aankoop heeft onderzocht of die detectie er wel op zit.
Daarnaast vraag ik mij af of een dergelijke detectie wel zinvol is omdat een berijder toch zelf wel kan inschatten wanneer er vermoeidheidsverschijnselen optreden en is het bovendein altijd veel belangrijker om dat voor te zijn en niet eerst een reis te onderbreken als die verschinselen zich voordoen m.a.w. eerst al die gedetecteerd woorden., Het kan dan helaas al te laat zijn.

M.b.t. de afwijking in de kmstand zou u een beroep kunnen doen op misleiding in de advertentie maar ik vrees dat indien u hier een klacht over gaat indienen resp. een ingebreke stelling zou doen dat u mogelijk onnodig veel geld en ook moeite gaat kosten. U kunt hoe dan ook uiteraard wel atijd nader advies/hulp vragen bij de ANWB indien u daar lid van bent anwb-klantenservice of - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  . Of u dan andere of voor u gustiger antwoorden krijgt vraag (ook) ik mij in rede af.

gerbera
door gerbera Jun 19, 2022 om 22:15
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Goed lezen blijft een probleem, er wordt nergens geschreven dat er een afwijking op de km stand zou zijn. De TS noemt dit als voorbeeld.

Es
door Essie123 - Jun 17, 2022 om 17:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb jaren geleden een occassion personenauto gekocht, beetje zelfde verhaal. Op zowel de website als op de verkooppagina's die op de auto waren geplakt stond een optielijst, waarvan er een paar achteraf niet op bleken te zitten (oa ABS en zijairbags). Koper heeft onderzoeksplicht idd, maar een leek kan niet alles checken en verkoper heeft ook meldplicht (ondanks de disclaimer, want met een volledige optielijst lokken ze potentiele klanten). Uiteindelijk heb ik het bij de geschillencommissie laten voorkomen en die heeft mij in het gelijk gesteld. Maar dat geeft uiteraard geen garantie dat dit bij u ook zo zal zijn, maar u bent niet bij voorbaat kansloos. Mss eens informeren bij de juridische helpdesk?

ne
door neodutchio - Jun 17, 2022 om 20:49
5161 Antwoorden / 12 Vragen

Het gebruik van de camper komt niet in het geding, de kans dat u gelijk krijgt bij een rechtszaak is dus heel klein. Het enige lichtpuntje dat er is is dat u wellicht recht zou kunnen hebben om een gedeelte van de aankoopsom terug. Dan zou je uit moeten gaan van de prijs van de camper met en zonder deze optie. Dat prijsverschil zal nihil zijn en de kosten om het te verhalen zullen vele malen hoger zijn.