ad
door adterbrugge Sep 20, 2013 om 17:53
Auto & vervoer

Opzeggen Voordeelurenabonnement NS

Mijn vriendin heeft per 18 augustus haar voordeelurenabonnement opgezegd. Daarvan heeft ze een bevestigingsbrief thuis gekregen, waarin staat dat het abonnement is beindigd en dat het in de administratie is verwerkt. Begin september is het abonnementsgeld toch van haar rekening getrokken, we hebben dit bedrag laten terugstorten.
Een week later ontving ze een email met daarin de meededeling dat ze haar abonnementsgeld nog moet voldoen. We hebben toen contact opgenomen met de NS klantenservice, we kregen een melding dat er een storing was en we maandag maar moesten terugbellen.

Toen we maandag terugbelde kregen we te horen dat een collega een fout had gemaakt, we konden het beste toch betalen en daarna bezwaar indienen.

Vandaag lag er een brief met acceptgiro in de brievenbus, dat we binnen. 14 dagen moeten betalen en er anders €40 incassokosten berekend worden.

Daarop heb ik direct weer contact opgenomen met de klantenservice, naar lang wachten en meerdere malen doorverbinden kreeg ik weer dezelfde mededeling, ondanks dat we een bevestigingsbrief thuis haden, moeten we gewoon betalen omdat er een fout in het systeem zit , die ze niet kunnen (willen) aanpassen.
Dus eerst betalen en dan bezwaar indienen, anders wordt er een incassobureau ingeschakeld.

Wat moeten we hiermee doen, toch gewoon betalen?
Of zitten we dan straks weer aan een jaarabonnement vast?

9946 25 Rapporteer

kaasbroodje
door kaasbroodje - Sep 20, 2013 om 18:26
937 Antwoorden / 2 Vragen

Als u bewijs van opzegging heeft laat ze dan maar lekker naar de rechter gaan ( uiteindelijk ) u heeft bewijs! Stuur ze wel een kopie van die brief voor de duidelijkheid, dan kunnen ze er echt niet onderuit. Ga wel na of de datum niet de opzeg datum is in plaats van de eind datum.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt wel een maand opzegtermijn volgens de voorwaarden, dus als op 18 augustus is opgezegd, hangt het van de maandelijkse vervaldatum af per wanneer u kon opzeggen. Maar in ieder geval pas na 18 september.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het voordeeluren abonnement loopt het eerste jaar voor een heel jaar. Na dat jaar loopt het per maand.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 19:24
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Moet uw vriendin niet bij een oplaadpunt het opzeggen bevestigen? Ik dacht dat het zo ging. Dat je het 'product' van je ov-kaart af moet halen. Verder is het zo, dat als je per jaar betaalt, bijv. 60 euro, dat je dan later weer een deel krijgt teruggestort. Dus beëindig je je abo eerder dan dat jaar, dan gaat er een evenredig deel van het bedrag af. Stop je bijv. na drie maanden, dan krijg je 45 euro teruggestort.

Maar ik zou sowieso informeren of ze niet eerst bij een oplaadpunt de opzegging moet bevestigen.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 19:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit abonnement hoeft niet op de kaart gedeactiveerd te worden. In de loop van het eerste jasr kan men ook niet opzeggen, dus tussentijds geen geld terug.

Ik weet natuurlijk niet tot hoelang dit abonnement liep, maar er is ern opzegtermijn van een maand.

De voorwaarden voor het opzeggen staan hierheel duidelijk.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 20:29
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik had het niet over het eerste jaar, maar de jaren daarna. Ik heb zelf het abo en weet dat je een jaar vooruit betaald, je krijgt terug bij eerder opzeggen na de eerste contractsduur.

tijger1
door tijger1 - Sep 20, 2013 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

En wordt dat dan voor een heel jaar vooruit betaald?

Mijns inziens heeft Ts te laat opgezegd, want er is die maand opzegtermijn. Dan zal hij nu moeten betalen en krijgt dan weer elf maanden terug begrijp ik van u.

ad
door adterbrugge - Sep 20, 2013 om 20:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het abonnement is op tijd opgezegd, daar heb ik nog naar gevraagd. En in de brief staat ook dat er €0,00 restitutie wordt overgemaakt. Maar het was wel op de laatst mogelijke dag opgezegd. En waarschijnlijk door een storing in het systeem van de NS te laat verwerkt.

ad
door adterbrugge - Sep 20, 2013 om 20:46
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ze geven trouwens ook wel toe dat de brief verstuurd is en dat ze hem in het systeem zien, maar in het callcenter kunnen ze daar niets mee. En ze mogen mij ook niet doorverbinden. -:(

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 20:47
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@tijger1 Ja, dat klopt, je betaalt voor een jaar vooruit. 60 euro, dus het is te doen ;-)

@adterbrugge. Als uw vriendin in haar recht staat, dan zou ik niets betalen. Die incasso is dan niet op een verschuldigd bedrag gebaseerd. NS wil natuurlijk voor hun administratie de dingen op hun manier laten verlopen, maar daar heeft uw vriendin niets mee te maken.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 20:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=adterbrugge schreef op vrijdag 20 sep 2013, 20:46]Ze geven trouwens ook wel toe dat de brief verstuurd is en dat ze hem in het systeem zien, maar in het callcenter kunnen ze daar niets mee. En ze mogen mij ook niet doorverbinden. -:(
Onder geen beding zou ik als ik uw vriendin was iets betalen. Ze kunnen de brief dus zelfs in het systeem zien. Gewoon absurd.

zoekster
door zoekster - Sep 20, 2013 om 20:56
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens is de NS actief op de klachtenkompas.nl

Dus daar zou u het ook nog eens kunnen proberen.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Sep 21, 2013 om 16:36
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Gaat het hier om een voordeeluren- of dal voordeel abonnement?

Op de site lees je dat het deactiveren van een voordeelurenabonnement inderdaad niet nodig is echter lees je dit nergens terug hoe dit zit bij een dal voordeel abonnement.
Kan zomaar zijn, NS kennende, dat het voor dal voordeel wel nodig is.
Probeer dat maar eens duidelijk te krijgen..

nu
door nuvervara - Sep 25, 2013 om 11:41
43 Antwoorden / 24 Vragen

[quote=adterbrugge schreef op vrijdag 20 sep 2013, 17:53]Mijn vriendin heeft per 18 augustus haar voordeelurenabonnement opgezegd. Daarvan heeft ze een bevestigingsbrief thuis gekregen, waarin staat dat het abonnement is beindigd en dat het in de administratie is verwerkt. Begin september is het abonnementsgeld toch van haar rekening getrokken, we hebben dit bedrag laten terugstorten.
Een week later ontving ze een email met daarin de meededeling dat ze haar abonnementsgeld nog moet voldoen. We hebben toen contact opgenomen met de NS klantenservice, we kregen een melding dat er een storing was en we maandag maar moesten terugbellen.

Toen we maandag terugbelde kregen we te horen dat een collega een fout had gemaakt, we konden het beste toch betalen en daarna bezwaar indienen.

Vandaag lag er een brief met acceptgiro in de brievenbus, dat we binnen. 14 dagen moeten betalen en er anders €40 incassokosten berekend worden.

Daarop heb ik direct weer contact opgenomen met de klantenservice, naar lang wachten en meerdere malen doorverbinden kreeg ik weer dezelfde mededeling, ondanks dat we een bevestigingsbrief thuis haden, moeten we gewoon betalen omdat er een fout in het systeem zit , die ze niet kunnen (willen) aanpassen.
Dus eerst betalen en dan bezwaar indienen, anders wordt er een incassobureau ingeschakeld.

Wat moeten we hiermee doen, toch gewoon betalen?
Of zitten we dan straks weer aan een jaarabonnement vast?

nu
door nuvervara - Sep 25, 2013 om 11:55
43 Antwoorden / 24 Vragen

Misschien helpt een mail naar de helpdesk ns@mailuk.custhelp.com.
Vanaf april 2011 wil de NS mij doen geloven dat ik een jaarabonnement 1e klas heb van iemand met een achternaam die 1 letter verschilt van de mijne en dezelfde geboortedatum heeft. Ook ik kreeg een dreigbrief van een incassobureau en gerechtsdeurwaarder uit Almere. Ns gaf tot 2x de fout toe en ik kreeg voor de ergernis twee 1e klas dag retours. Echter de fout in "Mijn Producten" is nog steeds niet hersteld . Moeilijk te herstellen Systeemfout zegt de NS.Ik verwacht dus binnenkort weer een aanmaning.

ha
door habaak - Sep 25, 2013 om 12:17
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij vrij simpel, een kopie van de NS bevestigingsbrief, van het opzeggen sturen naar het incassobureau en daarbij vermelden dat U niets meer verschuldigd bent aan de NS en dus ook geen incassokosten hoeft te betalen! Anders laat U het gewoon doorlopen naar de rechter, daar hoeft U zo te zien niets van te vrezen! Dat kost hun alléén maar veel geld!

tijger1
door tijger1 - Sep 25, 2013 om 12:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@habask

Er is nog geen incassobureau ingeschakeld.

de
door denotto - Sep 25, 2013 om 12:43
66 Antwoorden / 17 Vragen

Men krijgt toch altijd ruim van tevoren een brief van de NS, waarin wordt gevraagd of je je voordeelabonnement wilt verlengen?
Deze klantonvriendelijke actie van de NS is belachelijk.

ro
door robbielin1 - Sep 25, 2013 om 17:29
8 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb een voordeelurenabonnement gehad en wilde het abonnement opzeggen.Heb dat op de website van de NS uiteindelijk na veel zoeken en vloeken gevonden en aangegeven. Inderdaad,
het is bijna niet te vinden......
Na de opzegging heb ik netjes een brief van de NS gekregen met het verzoek NAAR EEN OPLAADPUNT te gaan, de bestelling op te halen om de einddatum van het abonnement te bevestigen en normaal gesproken verloopt dan het abonnement op die datum.

ad
door adterbrugge - Sep 26, 2013 om 16:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

Via Klachtenkompas een klacht ingediend en vandaag onderstaande reactie gekregen.
Nu maar hopen dat het ook echt afgehandeld is.
Bedankt voor alle adviezen.

Geachte heer Ter Brugge,
Mijn excuses dat de opzegging van het abonnement van uw vriendin niet naar wens is verlopen. Ik kan mij voorstellen dat het vervelend is dat zij een verzoek tot betaling van haar abonnement heeft ontvangen, terwijl er is toegezegd dat dit abonnement opgezegd zou worden. Natuurlijk moet men erop kunnen vertrouwen dat de toezegging tot beëindiging goed uitgevoerd wordt. Uw klacht hierover heb ik doorgegeven aan de afdeling Kwaliteitszorg binnen ons bedrijf.
Verder kan ik u bevestigen dat er geen bedrag meer betaald hoeft te worden voor het Voordeelurenabonnement van uw vriendin. Ik heb de Financiële afdeling opdracht gegeven deze vordering te annuleren.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende ingelicht te hebben.
Met vriendelijke groet,
NS klantenservice

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2013 om 16:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou dat is mooi en ook weer opgelost. Bedankt voor het terugmelden.

br
door breister - Sep 28, 2013 om 15:30
15 Antwoorden / 3 Vragen

In augustus heb ik ook mijn voordeeluren abonnement opgezegd.(het was geldig tot 10 september) De NS zei dat het geld voor het komende jaar omstreeks 10 september automatisch zou worden afgeschreven maar dat ik zodra het afgeschreven was moest bellen en dan zou het tgeruggestort worden. Ik heb 11 september gebeld en toen werd mij gezegd dat per 31 oktober het abonnement beeindigd werd (het is overigens per maand opzegbaar) en vervolgens heb ik een brief gekregen waarin stond dat ik naar een sevicepunt moest gaan voor 31 oktober om daadwerkelijk het abonnement te beeindigen.
Ik ga er vanuit dat ik dus nog één gratis dag heb voor de periode sept/oktober en ga dit zeker proberen - weliswaar niet met een papieren kaartje maar met "produkt ophalen bij servicepunt"

We hebben hier maar één servicepunt en dat is bij Albert Heijn. Als ik dus onverwachts op zondag op reis wil met een gratis kaartje gaat dat niet en dat is dan ook de reden dat ik heb opgezegd. De papieren kaartjes zijn veel handiger (voor mij).

br
door breister - Sep 28, 2013 om 15:34
15 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=denotto schreef op woensdag 25 sep 2013, 12:43]Men krijgt toch altijd ruim van tevoren een brief van de NS, waarin wordt gevraagd of je je voordeelabonnement wilt verlengen?
Deze klantonvriendelijke actie van de NS is belachelijk.

Mijn voordeelurenabonnement liep af op 10 september. Op 10 augustus kreeg ik een brief of ik het abonnement wilde verlengen dus een maand van te voren. Helaas was 10 augustus op een zaterdag en kwam ik pas na 1700 uur thuis omdat de trein dik vertraging had en ik kon dus die dag niet meer bellen. Uiteindelijk wordt mijn abonnemtn beeindigd per 31 oktober, tot zolang moet ik wel betalen. Kassa voor de NS.
Van de 7 reizen afgelopen jaar hadden 6 reizen vertraging. De 7e reis was met Arriva gemaakt en dat ging zonder vertraging.

labren
door labren - Sep 28, 2013 om 22:22
862 Antwoorden / 0 Vragen

niet betalen dus je hebt opgezegt op tijd en als je dat kan bewijzen is er niks aan de hand laat ze maar komen met dat incasobedrijf , je moet niet zo bang zijn en het geld gewoon via je eigen bank storneren wat er onrechtmatig van af geschreven is , die dreigenmenten zijn er ook om je te laten betalen voor iets wat je niet meer wil als je daar gevoelig voor ben ben je iedere keer aan de beurt bij die maffia prakteiken en hun moeten het dan gaan verhalen bij de rechter en dat doen ze niet omdat dat meer kost als die paar centen

tijger1
door tijger1 - Sep 28, 2013 om 22:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@labren

Het was donderdag al opgelost.