he
door henderikaa May 6, 2011 om 19:44
Auto & vervoer

Ov chipkaart

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart (met automatisch saldo opladen). Het is de voordeelurenkaart van de NS en er staat dus een pasfoto op.
Mag/kan ik deze kaart uitlenen aan een (zeer betrouwbaar) familielid die geen OV-chipkaart heeft voor gebruik in de streekbus (dus niet voor een rit met korting in de trein).

3650 14 Rapporteer

stacey
door stacey - May 6, 2011 om 19:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Persoonlijk is Precies wat het zegt: Persoonlijk, hij staat toch op Jouw naam ?!
Dus nee, een persoonlijk abonnement mag je niet uitlenen aan een ander............

--Je kunt een ov-chipkaart niet aan iemand anders uitlenen; dan mag de conducteur deze innemen.--Chip Info

stacey
door stacey - May 6, 2011 om 19:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Krijgt gebruiker blijkbaar ook nog een boete kado lees ik verderop:
--Krijg je *** een boete omdat je betaald hebt voor een rit maar op iemand anders pas reist.--

he
door henderikaa - May 6, 2011 om 20:08
19 Antwoorden / 39 Vragen

Bedank voor het snelle antwoord. Duidelijk dus, ik leen hem niet uit!!!!

jaapje_1
door jaapje_1 - May 9, 2011 om 10:29
315 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet helemaal zo als het nu gezegd is. De ov-chipkaart bestaat uit twee delen in dit geval.
1 het NS deel, hiervoor is de pasfoto en de kortingsregeleing van toepassing. Op dit deel van de kaart mag dus niemand anders reizen, hierop slaat ook de regeling dat de conducteur de pas dan mag innemen ivm fraude.

2 het overige ov deel, de echte ov-chipkaart dus waarop in dit geval autoreload van toepassing is. Deze kaart is in zoverre persoonsgebonden dat het opladen automatisch van uw rekening afgeschreven mag worden. De ov-chipkaart in het openbaar vervoer, waar geen persoonsgebonden kortingen op van toepassing zijn, mag rustig uitgeleend worden. Let wel op dat als er een abonnement voor de bus/metro/tram op de pas gezet is ook dit vervoer weer uitgesloten is. Immers mag je een abonnement niet uitlenen.

Zolang alleen autoreload geactiveerd is mag je deze rustig uitlenen, jij blijft echter wel verantwoordelijk voor het bedrag waarmee gereist wordt.

freya
door freya - May 9, 2011 om 11:14
10999 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jaapje schreef op maandag 9 mei 2011, 10:29]....
De ov-chipkaart in het openbaar vervoer, waar geen persoonsgebonden kortingen op van toepassing zijn, mag rustig uitgeleend worden. Let wel op dat als er een abonnement voor de bus/metro/tram op de pas gezet is ook dit vervoer weer uitgesloten is. Immers mag je een abonnement niet uitlenen.

Zolang alleen autoreload geactiveerd is mag je deze rustig uitlenen, jij blijft echter wel verantwoordelijk voor het bedrag waarmee gereist wordt.
Ben toch wel benieuwd waar je deze uitspraak op baseert, want volgens mij is dit absoluut niet waar. Post hier eens een 'link' van de voorwaarden waarin staat dat dit wel mag. Als je naar de website van OV-chipkaart gaat en even kijkt wat er vermeld staat bij de 'Persoonlijke OV-chipkaart', dan staat daar toch duidelijk:

"Kan alleen door uzelf worden gebruikt"

In mijn boekje betekent dat, vrij vertaald: "Uitlenen mag niet".

Freya

jaapje_1
door jaapje_1 - May 9, 2011 om 11:36
315 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Jouw boekje klopt in zoverre dat als je die algemene voorwaarden als toepasselijk zou verklaren.
De wet bepaald in dit geval echter anders, de regeling dat een betaalmiddel (en dat is de ov-chipkaart) strikt persoonsgebonden is houd geen stand tenzij dit op de persoon betrokken zaken betreft.
Oftewel als jij je pinpas wilt uitlenen aan de zoon/dochter/kennis etc moet je dat zelf weten, jij blijft alleen wel aansprakelijk. Wil jij je treinabonnement uitlenen mag dit niet aangezien dit persoonsgebonden is.
Een standaard persoonlijke ov-chipkaart waar geen abonnement of kortingsmiddel op staat is niets anders dan een betalingsmiddel en dus houd die av geen stand.

Vandaar dat ik in de vorige post ook aangaf dat je dit alleen kan doen als er geen kortingskaart of abonnement op van toepassing is maar de ov-chipkaart slechts als betaalmiddel gebruikt waar dan toevallig wel een autoreload op zit. De av van de ov-chipkaart is dan onredelijk bezwarend er wordt immers geen direct nadeel aan het bedrijf berokkend.

Dit gaat dan alleen een discussie worden over de toepasselijkheid van de voorwaarden van de ov-chipkaart en die rammelt aan wel meer kanten.

freya
door freya - May 9, 2011 om 12:18
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jaapje:

Een leuke redenatie, maar daar denken de vervoerders toch anders over en de eventuele controleur die jij dan gaat tegenkomen in de bus/tram/metro ga je echt niet overtuigen met die argumenten. Die controleur zegt heel simpel "Dit is een persoonlijke kaart en jij bent niet de eigenaar van die kaart". Kortom, je krijgt een boete en kunt bij de volgende halte uitstappen....

Zoals in de voorwaarden staat, een persoonlijke kaart is 'persoonlijk' en toen de kaart is aangevraagd ben je akkoord gegaan met die voorwaarden.

Freya

jaapje_1
door jaapje_1 - May 9, 2011 om 12:26
315 Antwoorden / 0 Vragen

Freya,

Even wachten tot de keer dat de ov-chipkaart groep de verkeerde tegen komt die het voor laat komen. Dan krijgen we daar tenminste ook weer een uitspraak over.

Leuke redenatie van jou en het is inderdaad ook wel waar vrees ik: het openbaar vervoer doet maar zonder zich aan de regels te houden. De wet gaat boven de algemene voorwaarden en uiteindelijk heeft het ov geen poot om op te staan ongeacht of je akkoord gaat met de voorwaarden.

De regel is simpel: er moet betaald worden voor de dienst, het maakt niet uit wie er betaald.

stacey
door stacey - May 9, 2011 om 12:28
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 9 mei 2011, 12:18]
@jaapje:

Een leuke redenatie, maar daar denken de vervoerders toch anders over en de eventuele controleur die jij dan gaat tegenkomen in de bus/tram/metro ga je echt niet overtuigen met die argumenten. Die controleur zegt heel simpel "Dit is een persoonlijke kaart en jij bent niet de eigenaar van die kaart". Kortom, je krijgt een boete en kunt bij de volgende halte uitstappen....

Zoals in de voorwaarden staat, een persoonlijke kaart is 'persoonlijk' en toen de kaart is aangevraagd ben je akkoord gegaan met die voorwaarden.

Freya

Klopt, je naam staat er op en de naamdrager heeft een (persoonlijke) Overeenkomst met (geldige) Voorwaarden en heeft zich daaraan te houden.

En je kunt je bankpas en je bibliotheek pas ook wel allemaal uitlenen maar als een ander dan jij hem gebruikt kunnen ze hem intrekken en/of boete geven want het is Niet jouw recht iets te gebruiken als jij geen overeenkomst met ze hebt en de overeenkomsthouder zich niet aan de voorwaarden houd.

Persoonlijk is en blijft persoonlijk, je naam staat er niet voor niets op.........

Maar persoonlijke dingen uitlenen is sowieso big No No, daar je ten alle tijde verantwoordelijk bent en blijft en je hoop ellende over jezelf kunt afroepen als ander er misbruikt van maakt of er iets fout gaat.
Nooit doen dus !

Een rechter zal daar echts niets aan veranderen...............het staat op Naam en alles op naam is persoonlijk.

stacey
door stacey - May 9, 2011 om 12:35
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=jaapje schreef op maandag 9 mei 2011, 12:26]Freya,

Even wachten tot de keer dat de ov-chipkaart groep de verkeerde tegen komt die het voor laat komen. Dan krijgen we daar tenminste ook weer een uitspraak over.
.

Denk dat de uitspraak zal zijn : Koop dan maar gewoon een Anonieme Ov chip........

jaapje_1
door jaapje_1 - May 9, 2011 om 12:43
315 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op maandag 9 mei 2011, 12:28][quote=freya schreef op maandag 9 mei 2011, 12:18]
@jaapje:

Een leuke redenatie, maar daar denken de vervoerders toch anders over en de eventuele controleur die jij dan gaat tegenkomen in de bus/tram/metro ga je echt niet overtuigen met die argumenten. Die controleur zegt heel simpel "Dit is een persoonlijke kaart en jij bent niet de eigenaar van die kaart". Kortom, je krijgt een boete en kunt bij de volgende halte uitstappen....

Zoals in de voorwaarden staat, een persoonlijke kaart is 'persoonlijk' en toen de kaart is aangevraagd ben je akkoord gegaan met die voorwaarden.

Freya

Klopt, je naam staat er op en de naamdrager heeft een (persoonlijke) Overeenkomst met (geldige) Voorwaarden en heeft zich daaraan te houden.

En je kunt je bankpas en je bibliotheek pas ook wel allemaal uitlenen maar als een ander dan jij hem gebruikt kunnen ze hem intrekken en/of boete geven want het is Niet jouw recht iets te gebruiken als jij geen overeenkomst met ze hebt en de overeenkomsthouder zich niet aan de voorwaarden houd.

Persoonlijk is en blijft persoonlijk, je naam staat er niet voor niets op.........

Maar persoonlijke dingen uitlenen is sowieso big No No, daar je ten alle tijde verantwoordelijk bent en blijft en je hoop ellende over jezelf kunt afroepen als ander er misbruikt van maakt of er iets fout gaat.
Nooit doen dus !

Een rechter zal daar echts niets aan veranderen...............het staat op Naam en alles op naam is persoonlijk.

Stacey, heb je een auto? Zo ja, leen je die wel eens uit?
Een auto is ook persoonlijk, hij is namelijk van jou staat op jouw naam en je krijgt de bekeuring thuis als een ander een overtreding pleegt. Verzekeraars hebben ook een tijdje geprobeerd om dergelijke voorwaarden te hebben maar zijn daar hard op teruggefloten.
Ook al is het een persoonlijk bezit, jij mag zelf weten wat je er mee doet binnen de wettelijke kaders en een uitsluiting daarvan zou een onrechtvaardige inperking van je burgerrechten zijn en is daarom nietig. In een auto is het alleen zo bepaald dat de verzekeringnemer de regelmatige bestuurder moet zijn, dit zal waarschijnlijk bij een uitspraak ook zo voor de chipkaart gaan gelden wanneer er alleen autoreload op staat (dus geen abonnementen ed).

stacey
door stacey - May 9, 2011 om 13:59
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@Jaapje, Klinklare onzin natuurlijk……..

Die auto is mijn Bezit, daarmee heb ik geen Overeenkomst…………..
Met de autoverzekering heb ik een overeenkomst en dan heb ik me aan hun voorwaarden te houden, doe ik dan niet dan kan dat consequenties hebben.

Die Persoonlijke OV chippas is geen bezit, die is Onderdeel van een Overeenkomst, daaraan hangen dus voorwaarden (net als aan elke Overeenkomst) en voor OV geldt – (volgens die voorwaarden) dat de Reiziger met een Persoonlijke pas de Pashouder moet zijn---
Als die voorwaarden je niet aanstaan heb je de mogelijkheid een anonieme OV chip te halen………..maar er is niets onredelijks aan die voorwaarden.

freya
door freya - May 9, 2011 om 14:11
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@jaapje:

Aangezien je zo overtuigd bent van je gelijk, stel ik voor dat jij een keer die 'verkeerde persoon' speelt die de controleur tegen gaat komen en dat je het dan voor de rechter laat komen. Post hier dan ook eens het resultaat van de uitspraak als het zover is. Succes!

Freya

stacey
door stacey - May 9, 2011 om 14:22
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 9 mei 2011, 14:11]
@jaapje:

Aangezien je zo overtuigd bent van je gelijk, stel ik voor dat jij een keer die 'verkeerde persoon' speelt die de controleur tegen gaat komen en dat je het dan voor de rechter laat komen. Post hier dan ook eens het resultaat van de uitspraak als het zover is. Succes!

Freya

Dat is een goed idee ;-)

Want zolang geen rechter deze voorwaarde als ongeldig verklaard is het een zinlose discussie, of je het er nu mee eens bent of niet, je zult het er gewoon mee moeten doen........persoonlijke kaart mag je enkel zelf gebruiken.