sc
door schulz Jan 31, 2005 om 14:02
Auto & vervoer

Slijtage banden

De eerste montage banden van mijn Ford Fiesta zijn reeds na 25.000 km versleten. Aangezien ik een meer dan rustige rijder ben, heb ik mijn garage in Hoofddorp ( Van Kalmthout en van Niel) laten weten dat ik dit wel zeer snel vind. De garage beweerd echter dat dat heel goed kan bij eerste motage banden en vind het zelfs heel normaal. Ik hebr daar tegen in gebracht dat ik mij niet kan voorstellen dat iedereen na 25.000 km zijn banden moet vervangen.

Wat is de ervaring van andere weggebruikers?

9321 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag schulz,

Ik heb hetzelfde met mijn micra 1.4. In april moeten er 2 nieuwe voorbanden op. Km stand zal dan 25.500km zijn. Ook de remschijven en blokjes moesten voor al vernieuwd worden (eind januari 2005). Roestvorming na 24300km!!!(Wel alles gratis gehad/zat nog in de garantie). Wagentje is van jan. 2002. Ik vind dat het allemaal wel erg snel slijt. Ik ben al aan mijn 7de micraatje bezig en heb dit nog nooit gehad. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat het om alle banden of alleen de voorbanden? Voorbanden slijten nogal wat harder dan achterbanden, zeker als de uitlijning van de wielen ook niet klopt. Mijn eigen ervaring is dat banden veel langer meegaan (op dit moment bijna 45000 km, net gekeurd en nog 4 mm profiel op voorbanden,  5,5 mm op achterbanden).Ik weet niet welke banden Ford monteert, maar kunnen het goedkopere banden zijn die misschien sneller slijten?

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 19:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De slijtage is wel erg snel! Als het niet heel erg slechte banden waren dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:

- Was de bandenspanning wel goed:

   Is het loopvlak over de hele breedte evenveel versleten?

- Zijkanten loopvlak meer versleten: banden te zacht.

- Zijkanten loopvlak minder versleten: banden te hard.

- Eén zijkant is meer versleten: Wielen niet goed uitgelijnd of

    stuurinrichting, danwel wielophanging deugt niet.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

De slijtage is wel erg snel! Als het niet heel erg slechte banden waren dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:

- Was de bandenspanning wel goed:

   Is het loopvlak over de hele breedte evenveel versleten?

- Zijkanten loopvlak meer versleten: banden te zacht.

- Zijkanten loopvlak minder versleten: banden te hard.

- Eén zijkant is meer versleten: Wielen niet goed uitgelijnd of

    stuurinrichting, danwel wielophanging deugt niet.

GSM

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 21:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

de banden zijn van het merk Conti type eco, de auto is afgelpen Januari twee jaar oud geworden en de banden zijn keurig netjes voor zover je hier over keurig netjes kan spreken afgesleten, nogmaals de garage vind dit alles vrij normaal voor eerste montage banden. Ik vind het echter te gek voor woorden. Ik heb de garage gemeld dat ik nu 30 jaar auto rij maar dit nog nooit heb meegemaakt.

ve
door verwijderd - Jan 31, 2005 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit komt tegen woordig veel vaker voor dat is enezijds ook begrijpelijk. de snelhied van een auto eist een bepaalde snelheids codering.voor de type keuring. de ene soort is veel zachter als de andere soort.en zou het ook zo kunnen zijn dat er mischien een milimetertje minder opzit bij eerste montage ??? ik zal dat morgen voor de lol ook eens nameten. 25000km klinkt mij niet vreemd in de oren.gezien mn ervaring. succes

ve
door verwijderd - Feb 1, 2005 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas !!!!  Dit komt steeds meer voor!!!

fabrieks gemonteerde banden van contie is zowieso troep.

banden fabriekanten gaan ook steeds meer over op zachtere compounds.(meer grip maar slijt sneller)   Automobielfabriekanten hebben ook heeel goed gekeken naar de elektronica handel.Bijvoorbeeld een kleuren printer voor 60 euro en de inkt kost 30 euro.Onderdelen zijn dan ook op het moment krankzinnig duur.Een ander probleem bij "moderne" auto`s is het "kammen" van de achterbanden. het een en ander heeft ook te maken met andere "wielstanden"zoals die de laatste jaren gebruikt wordt..betere wegligging etc..maar hogere slijtage en/of andere slijtage patronen zijn hiervan het gevolg.Ik sta zo nu en dan banden te vervangen bij 15000 km (diverse merken auto`s).Ik heb zelf Toyo banden onder mijn Mazda 626 Zitten er nu 45000 km onder en heb nog 3.5 mm over.