ka
door kasseur Feb 3, 2006 om 18:55
Auto & vervoer

Vw touran

Heeft er iemand meegemaakt dat de voorbanden na 2 jaar (22000km) versleten waren het betreft een touran 2.0.

2081 9 Rapporteer

ho
door hoekvd - Feb 3, 2006 om 19:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt me heel vreemd. Weet niet welk rijgedrag je hanteert en of je vooral rechte stukken rijdt, maar volgens mij moet je de boel eens laten uitlijnen en balanceren. Zie anders de website www.euromaster.nl voor alle weetjes over banden.

dirck
door dirck - Feb 3, 2006 om 19:43
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Welk merk band was dat?

Het ene merk is na 20000 km al versleten, terwijl een ander merk met gemak de 50000 km haalt.

Vroeger had ik eens Goodyear Eagle banden onder de auto, na 10000 km kon ik alweer andere voorbanden kopen.

Toen heb ik er Vredestein banden onder gelegd en die gingen 40000 km mee. (een heel verschil dus)

dirck
door dirck - Feb 3, 2006 om 19:52
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Bekijk deze reviews van de Touran ook eens.

Autoweek.nl/myreview/Volkswagen
Touran

tonnieboy
door tonnieboy - Feb 7, 2006 om 23:58
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb VW Golf Jetta en Passat gereden en volgens mij allemaal met Continental banden die standaard bij de auto geleverd worden. Met relatief veel snelwegkilometers reed ik tussen 100.000 en 125.000 met een stel banden. De voorbanden slijten iets sneller dan achter, maar de door u genoemde kilometrages lijken me wel erg weinig. De snelle slijtage moet dus een technische oorzaak hebben zoals een verkeerde uitlijning, verkeerde bandenspanning of door een afwijkend rijgedrag. Een goede garage zal bij vroegtijdige slijtage een nader onderzoek instellen en eventueel onder fabrieksgarantie een deel van de prijs van de band vergoeden.

Mijn huidige auto is een 4x4 en de voorbanden zijn bij 64.000 km al vervangen, hetgeen in mijn ogen al vrij snel is. Anderzijds is een goed profiel op de voorbanden van groot belang voor het sturen en de wegligging.

dodge
door dodge - Feb 8, 2006 om 11:44
96 Antwoorden / 28 Vragen

Inderdaad afhankelijk van heel wat factoren m.b.t. slijtage van een band. 22.000km is eigenlijk ook een beetje weinig, dat wel.

Maar wat is versleten? Echt helemaal geen profiel meer (maar dat denk niet)? Hoe zijn ze gesleten, buiten/binnenzijde etc.etc.

Uiteraard is alles ook weer afhankelijk van merk, snelheden, manier van rijden, sporing van de auto etc.etc. Ook wat u zelf aan eisen aan een band stelt kan wel weer van invloed zijn hoe lang banden mee kunnen/zullen gaan. Ik zag verderop iemand die het niet helemaal zag zitten 100.000 met banden te kunnen doen. 100.000 wil niet zeggen, maar ik ken iemand die met Bridgestones onder een bestelbus momenteel al 90.000km weg heeft.....en nogal eens een stoeprandje e.d. weet mee te pakken. Uiteraard is het wel zo dat deze wat meer geluid produceren, maar ja, dat is bestuurder afhankelijk of je daar wel/geen last van hebt.

Als raad aan vraagsteller wil ik u adviseren naar een onafhankelijk gespecialiseerd bandenbedrijf te gaan voor een diagnose/second opinion. Profile Tyrecenters zijn denk ik wel een goede optie. Of kies gewoon een bekende naam in de regio. Kwikfit e.d. ben ik in dit soort situaties niet zo gek op. Misschien wilt u namelijk nog terug naar de dealer voor e.e.a.? Of heeft u dit zelf al bij de dealer/importeur aangekaart? Zonder het gezien te hebben, blijft het zo op internet toch moeilijk beoordelen.

holstein
door holstein - Feb 8, 2006 om 19:20
922 Antwoorden / 16 Vragen

22.000 km. is niet heel veel, maar berichten hier als 100.000 of meer op banden rijden is wel het andere uiterste, want die banden wil ik ook wel en hoe moet je dan rijden ?
Is het b.v. een zachtere band mét dus meer comfort, maar dus wel veel hogere slijtage en wat is de maat, breedte, enz.
Daar zit zo'n enorm verschil in en ga dat eens uitzoeken op internet of consumentenbond voor je de nieuwe gaat kopen, want verkoopverhaaltjes heb je helemaal niks aan, want veel topmerken zijn vaak in de praktijk middenmoters.....
Vroger kocht ik b.v. blindelings Michelin, omdat de verkoper dat zei, maar nu heb ik in Toyo een veel betere! en vooral goedkoper alternatief gevonden.
Verdiep je er eens in en doe er je voordeel mee, succes !

ev
door evertgd - Mar 1, 2006 om 20:11
41 Antwoorden / 0 Vragen

Tja... ik ken iemand die een paar banden op de aangedreven as van een BMW met 10.000 km finaal glad had, maar die reed dan ook op z'n zachst gezegd nogal stevig. Hard rijden heeft niet zoveel invloed, maar stevig optrekken en laat/fors remmen wel. Wie heel veel snelwegkilometers maakt, kan extreem lang met banden doen, rijden vergt veel minder wrijving (en dus slijtage) dan optrekken/stoppen in stadsverkeer en op provinciale wegen.

Veel moderne banden - vooral de verlaagde en brede banden - gaan veel minder lang mee dan conventionele. Omdat het rubber van deze banden vaak vrij zacht is om nog enig comfort te bieden, zijn ze sneller glad. Ook kan de sporing van de Touran niet in orde zijn, maar dan moet je zien dat de banden scheef afgesleten zijn.

ev
door evertgd - Mar 1, 2006 om 20:12
41 Antwoorden / 0 Vragen

Tja... ik ken iemand die een paar banden op de aangedreven as van een BMW met 10.000 km finaal glad had, maar die reed dan ook op z'n zachst gezegd nogal stevig. Hard rijden heeft niet zoveel invloed, maar stevig optrekken en laat/fors remmen wel. Wie heel veel snelwegkilometers maakt, kan extreem lang met banden doen, rijden vergt veel minder wrijving (en dus slijtage) dan optrekken/stoppen in stadsverkeer en op provinciale wegen.

Veel moderne banden - vooral de verlaagde en brede banden - gaan veel minder lang mee dan conventionele. Omdat het rubber van deze banden vaak vrij zacht is om nog enig comfort te bieden, zijn ze sneller glad. Ook kan de sporing van de Touran niet in orde zijn, maar dan moet je zien dat de banden scheef afgesleten zijn.

em
door em - Sep 24, 2006 om 22:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Beste VW Touran rijder,

zie hier een link voor het checken van autobanden; sommigen gaan aanzienlijk kort mee. Je kunt even nakijken wat er op deze site staat over de banden die eronder lagen en er goeie nieuwe uitzoeken voor onder je auto te laten zetten.

Groet, Em

http://www.autobandenmarkt.nl/start.html