la
door lau1340 Oct 17, 2010 om 22:51
Computers & telefonie

Aansluiten wasmachine in badkamer

Mijn moeder heeft kortgeleden een nieuwe wasmachine gekocht. DIe is door de leverancier met een verlengsnoer aangesloten op de trekschakelaar in de badkamer. Volgens mij is dat verboden en moet het stroomsnoer van de wasmachine naar de trekschakelaar uit één stuk bestaan. Of zijn de regels veranderd?

48620 20 Rapporteer

mi
door miraltje - Oct 17, 2010 om 23:40
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit is toegestaan mits de huisinstallatie is voorzien van een aardlekschakelaar (30mA)voor de afgaande groepen.

dat houd in dat er minimaal 2 aardlekschakelaars in de meterkast aanwezig moeten zijn.

het heeft niet de voorkeur om het zo te doen,maar het is niet verboden.

ikbenik
door ikbenik - Oct 17, 2010 om 23:45
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=miraltje schreef op zondag 17 okt 2010, 23:40]het heeft niet de voorkeur om het zo te doen,maar het is niet verboden.

Waarom heeft het niet de voorkeur?
Ik heb dat zelf ook gedaan, en dan hoeven de machines niet uit elkaar om het snoer te vervangen.
Ook als de machine tijdelijk verplaatst moet worden is dat nu snel en simpel te doen, in plaats van iedere keer die trekschakelaar open te maken.

Wel opletten dat je een rubberen contrastekker gebruikt met de IP44 classificering, en het snoer met de stekker-contrastekker mogen niet op de grond liggen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 00:33
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Lau,

Volgens mij heb je gelijk en dient ze in een badkamer vast aangesloten te worden op een trekschakelaar. Van een "mits" zoals Miraltje die aanvoert heb ik nog nooit gehoord. Een wasmachinegroep is een z.g.n. natte groep en die moet altijd beveiligd zijn door een 30 mAmp. differentiaalschakelaar, welke lichtgroepen niet uitschakelt.

De opmerking van de contrastekker raakt helemaal kant noch wal. De combinatie stekker en contrastekker in elkaar heet al een eeuwigheid stopcontact en is in een badkamer niet toegestaan.

De wasmachine dient gewoon op een langer snoer 3 x 1,5 mm² rechtstreeks vanuit de wasmachine in de trekschakelaar aangesloten te worden.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 00:52
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Lau:

Kleine omissie corrigeren: "...rechtstreeks vanuit de wasmachine in de trekschakelaar aangesloten te worden." moet zijn: rechtstreeks vanuit de wasmachine in de trekschakelaar aangesloten te worden middels aderhulsjes om de koper aders onder de aansluitschroeven.

H.

ikbenik
door ikbenik - Oct 18, 2010 om 01:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op maandag 18 okt 2010, 00:33]
De opmerking van de contrastekker raakt helemaal kant noch wal. De combinatie stekker en contrastekker in elkaar heet al een eeuwigheid stopcontact en is in een badkamer niet toegestaan.

Waarom wordt het dan overal toegepast?

Daarbij: die combinatie is in zone 3.

Volgens de norm mag dan wel degelijk een dergelijke situatie bestaan.

[quote]
Besturingen en beveiligingstoestellen, schakelaars, scheiders en wandcontactdozen mogen niet worden toegepast in de zones 0, 1 en 2. Trekschakelaars mogen in de zones 1 en 2 toegepast worden, mits ze volledig uit niet geleidende materialen zijn opgebouwd.

In zone 3 mogen wandcontactdozen worden toegepast. De wandcontactdozen moeten dan wel voldoen aan één van de volgende 3 voorwaarden:

Elke wandcontactdoos moet afzonderlijk worden gevoed door een beschermingstransformator, waardoor een veilige scheiding van de stroomketens (S-ketens) ontstaat.
De wandcontactdozen moeten worden gevoed door een SELV-keten (Safety Extra-Low Voltage) waarvan de grenswaarde van de aanrakingsspanning onder normale omstandigheden gelijk is aan 50V bij wisselspanning en 120V bij gelijkspanning (zonder rimpel).
De wandcontactdozen zijn beveiligd door een aardlekschakelaar met een nominale aanspraakstroom van maximaal 30mA.
Voor al het overige elektrische materieel gelden, indien ze niet gevoed worden door een SELV-keten, de volgende voorwaarden:

In zone 0 mogen alleen toestellen toegepast worden die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in een badkuip. Deze toestellen moeten bovendien vast bevestigd worden.
In zone 1 mogen uitsluitend vast bevestigde warmwatertoestellen, zoals elektrische boilers, elektrische doorstroomtoestellen, gasgeisers en gasboilers met elektrische ontsteking en combiketels worden toegepast.
In zone 2 mogen naast vast bevestigde warmwatertoestellen en vast bevestigde verlichtingstoestellen van klasse III worden toegepast.
Wasautomaten en wasdrogers mogen niet in de zones 0, 1 en 2 geplaatst worden. Moeten deze apparaten wel in de badkamer opgesteld worden, dan moet hier bij de bouwkundige indeling al rekening mee gehouden worden.
bron: http://www.cplusb.nl/Nieuws/ElektraBadkamers.html

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 10:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ ik en Miraltje:

Vanmorgen heb ik mijn (verouderde) badkamerkennis wat opgewaardeerd volgens de nieuwe NEN 1010:
-Zone 3 bestaat niet meer.
- Zone 0 in de badkamer is de ruimte in de badkuip of douchebak.
- Zone 1 is een ruimte van 1.20 meter vanaf het middelpunt van de vaste wateraanvoer op de wand of het plafond voor douches zonder douchebak of bij een badkuip vanaf de hoogste vaste douchekop of wateraanvoer tot een hoogte van 2.60 meter
- Zone 2 is alles wat binnen handbereik ( +/- 60 cm) rondom de grens van zone 1 tot een hoogte van 2.60 meter.
- Alle wandcontactdozen moeten zich buiten zone 2 bevinden; of boven de 2.60 meter
- Bij douches zonder douchebak is er geen zone 2, maar door de maat van 1.20 meter heb je als het ware een vergrote zone 1 gemaakt
- Zone 0 maakt geen deel uit van zone 1, de ruimte onder de badkuip of douche wordt dus gewoon beschouwd als een zone 0.

@ Lau:
Resumerend:
Wandcontactdozen (=stopcontacten) zijn onder genoemde voorwaarden toegestaan, mits de badkamer groot genoeg is en als natte groep zijn aangesloten op een aardlekbeveiliging met aanspraakstroom van 30 mAmp. (Miraltje =o.k.)

Situaties met vast aangesloten koppelcontactstop (=contrastekker) zijn niet toegestaan. Ook niet in IP44 uitvoering. (ikbenik = niet o.k.)

De situatie met trekschakelaar en wasmachine is niet meer verplicht. (H. = niet o.k.)

Sorry voor mijn reactie gebaseerd op verouderde kennis.

H.

la
door lau1340 - Oct 18, 2010 om 14:54
1 Antwoorden / 2 Vragen

Beste allen,

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik begrijp eruit dat de manier waarop de leverancier de wasmachine heeft aangesloten op geen enkele wijze is toegestaan (het snoer van de wasmachine via een koppelcontactstop naar de trekschakelaar). Ik ga contact zoeken met de leverancier en verandering van de aansluiting eisen.

Nogmaals heel bedankt voor jullie reacties,
Lau

toolboy
door toolboy - Oct 18, 2010 om 15:00
965 Antwoorden / 40 Vragen

Mijn vraag :forum members.
Wie heeft dat verboden?

T

erik008
door erik008 - Oct 18, 2010 om 16:30
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Als aanvulling wil ik nog zeggen, dat het snoer wel dusdanig lang moet zijn, dat het condenswater niet via het snoer in de machine kan lopen.
Er moet dus een lus zijn, die lager is, als het aansluitpunt op de machine.

mi
door miraltje - Oct 18, 2010 om 18:51
462 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lau1340 schreef op maandag 18 okt 2010, 14:54]Beste allen,

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik begrijp eruit dat de manier waarop de leverancier de wasmachine heeft aangesloten op geen enkele wijze is toegestaan (het snoer van de wasmachine via een koppelcontactstop naar de trekschakelaar). Ik ga contact zoeken met de leverancier en verandering van de aansluiting eisen.

Nogmaals heel bedankt voor jullie reacties,
Lau

voor je naar de leverancier toe snelt,m zou ik toch eerst even in de meterkast kijken.

indien het toestel in zone 3 geplaatst is, en de wasmachinegroep achter een aardlek zit van 30mA is het wel toegestaan.om de machine dmv een contra stekker aan te sluiten, vooropgesteld dat de doorsnede van de aders voldoende zijn (minimaal 3X1,5 mm2)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 18, 2010 om 20:32
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Miraltje:

Zone 3 bestaat niet meer in de laatste versie van de NEN 1010.

In de ruimte buiten zone 2 zijn alleen wcd-en (=geen koppelcontactstoppen) toegestaan achter een 30 mA. dif.

Bij een trekschakelaar waar een snoer (=verplaatsbare leiding)3 x 1,5 mm² uit hangt was eerder sprake van een vaste aansluiting. Wanneer men gemakshalve bij vervangen van de wasmachine het wasmachinesnoer doorknipt en daar een koppelcontactstop (=contrastekker, al dan niet IP44)aan monteert is er sprake van een vaste aangesloten verplaatsbare leiding en dát is niet toegestaan. Een installatie moet buiten veilig ook doelmatig en overzichtelijk zijn.
Wanneer het snoer van de wasmachine niet lang genoeg is om de wcd te bereiken is een deugdelijk verlengsnoer wel toegestaan.

H.

du
door dutchfly_1 - Jan 2, 2014 om 18:57
1 Antwoorden / 0 Vragen

Met veel afschuw lees de reactíe's.
Ik vind het gevaarlijk dat iedereen een antwoord geeft zonder echt enige kennis.
Een w.c.d. in de badkamer buiten zone 2 is bedoeld voor een scheerapparaat of Fohn.
Dus niet voor een wasmachine.
Waar iedereen antwoord opgeeft is de manier van aansluiten, er is niemand die iets zeg over de opstelplaats van de wasmachine, waardoor het nog steeds gevaarlijk kan worden.
Een wasmachine en/of droger dient achter een aparte groep op en wasmachinetrekschakelaar aangesloten te worden.
Vaak wordt deze gecombineerd door een dubbel polige wissel waardoor er dus ook een wasdroger erop aangesloten kan worden.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 2, 2014 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zolang de machine aangesloten is op geen kwaad .aarde kan dat gewoon.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 2, 2014 om 20:07
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ dutchfly:

"Ik vind het gevaarlijk dat iedereen een antwoord geeft zonder echt enige kennis."

Jij mag dat wel vinden, doch uit niets blijkt dat jij zelf iets van de materie weet.
Van mezelf weet ik waar ik voor geleerd heb, gediplomeerd in ben en hoe dat heet: Middelbaar Installatie Technicus. Vroeger ook Elektrotechnisch Installateur geheten. Vroeger was ik een EI, thans een MIT. :-))

"Een w.c.d. in de badkamer buiten zone 2 is bedoeld voor een scheerapparaat of Föhn. Dus niet voor een wasmachine."

Een föhn in een badkamer kan makkelijk gevaarlijker zijn dan een deugdelijk aangesloten wasmachine of droger, ook al zouden deze naast het bad of douchecabine staan. Als de w.c.d. maar niet bereikbaar is vanuit dat bad of douchecabine.

@ valerius-2:
donderdag 2 jan 2014, 19:28

"Zolang de machine aangesloten is op geen kwaad .aarde kan dat gewoon."

Met zulke antwoorden kan ik ook makkelijk zeven sterren halen, maar daar is het mij niet om te doen.....

Maar verklaar je nader!

H.

ph
door philip36 - Jan 2, 2014 om 21:06
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is een slechte service van de leverancier om het met een verlengsnoer op te lossen.
Meestal zit de aansluiting van de kabel direct achter het klepje waar de kabel uit de wasmachine komt en is het simpel op te lossen.
Als diegene die de nieuwe kabel komt aansluiten geen of weinig elektrotechnische kennis heeft zou ik een beetje bezorgt zijn hoe hij de nieuwe kabel aan het aansluitblokje gaat aansluiten.
Er gaat bij het opwarmen een stroom van zo'n 15 ampère door de kabel en het is wel zaak voor een goede elektrische verbinding dat er aderhulsjes over de aansluitdraden worden geknepen.(zoals hrdwerrorman al heeft aangegeven)
Dus vragen of de leverancier het netjes wil afleveren door een verlengde kabel aan de machine te monteren.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 2, 2014 om 21:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 2 jan 2014, 20:07]@ dutchfly:

"Ik vind het gevaarlijk dat iedereen een antwoord geeft zonder echt enige kennis."

Jij mag dat wel vinden, doch uit niets blijkt dat jij zelf iets van de materie weet.
Van mezelf weet ik waar ik voor geleerd heb, gediplomeerd in ben en hoe dat heet: Middelbaar Installatie Technicus. Vroeger ook Elektrotechnisch Installateur geheten. Vroeger was ik een EI, thans een MIT. :-))

"Een w.c.d. in de badkamer buiten zone 2 is bedoeld voor een scheerapparaat of Föhn. Dus niet voor een wasmachine."

Een föhn in een badkamer kan makkelijk gevaarlijker zijn dan een deugdelijk aangesloten wasmachine of droger, ook al zouden deze naast het bad of douchecabine staan. Als de w.c.d. maar niet bereikbaar is vanuit dat bad of douchecabine.

@ valerius-2:
donderdag 2 jan 2014, 19:28

"Zolang de machine aangesloten is op geen kwaad .aarde kan dat gewoon."

Met zulke antwoorden kan ik ook makkelijk zeven sterren halen, maar daar is het mij niet om te doen.....

Maar verklaar je nader!

H.

ik bedoel dat in mijn badkamer een aansluiting zit voor de was en droger met een trekschakelaar met drie standen daar haal ik dus 2x een aansluiting uit die dus op de 2 schakel punten een snoer met aarde bevestiging naar een contra stekker met de zelfde mogelijk heden en kan ik de droger en de wasmachine om en gebruiken door middel van stekkers in de contra stekker te doen. Dus uit eindelijk zijn er dus 2 verlengsnoeren aan gebracht.

aurora1
door aurora1 - Jan 2, 2014 om 22:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@dutchfly heeft vermoedelijk niet op de datum van dit topic gelet, maar het heeft hrdwerrorman na lange tijd wel weer teruggebracht (welkom).

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 2, 2014 om 22:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ valerius-2

Wat kàn is niet hetzelfde als wat uit veiligheidsoverwegingen màg.

Je kan een wasmachine ook met nat touw of blank draad aansluiten.

Bij mij thuis màg ik dat, omdat ik ter zake deskundig (zelf-installerend) ben, doch uit veiligheidsoverwegingen zal ik het, ook bij mij thuis, niet doen.
Knoeien kan iedereen.
Een verplaatsbare leiding, (dus een snoer) met zoals jij dat noemt een contrastekker, vast aansluiten mag niet.
Waarom niet? Niet doelmatig/overzichtelijk bijvoorbeeld.

H.

sl
door slobberbone - Jan 2, 2014 om 23:59
508 Antwoorden / 2 Vragen

Hier al jaren in badkamer gewoon netjes stekker in geaard stopcontact :)

valerius-2
door valerius-2 - Jan 3, 2014 om 16:21
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=hrdwerrorman schreef op donderdag 2 jan 2014, 22:34]@ valerius-2

Wat kàn is niet hetzelfde als wat uit veiligheidsoverwegingen màg.

Je kan een wasmachine ook met nat touw of blank draad aansluiten.

Bij mij thuis màg ik dat, omdat ik ter zake deskundig (zelf-installerend) ben, doch uit veiligheidsoverwegingen zal ik het, ook bij mij thuis, niet doen.
Knoeien kan iedereen.
Een verplaatsbare leiding, (dus een snoer) met zoals jij dat noemt een contrastekker, vast aansluiten mag niet.
Waarom niet? Niet doelmatig/overzichtelijk bijvoorbeeld.

H.

Er staat alleen maar stroomop als ik de keuzeschakelaar instand droogtrommel of stan wasmachine zet en dat is de veiligheid die men bij dit soort aansluitingen zit.