fp
door fpo Dec 2, 2011 om 13:11
Computers & telefonie

Alle tussenrouters altijd aanmelden in hoofdmodem?

Ik heb een Livebox modem van Orange, met WIFI. Onlangs een Netgear WIFI router erbij gekocht, om het signaal uit te breiden, zodat ik in een aangebouwde studio ook kan internetten. Omdat de gebruiksaanwijzing nogal te wensen overlaat en te summier is, heb ik met moeite ontdekt dat de Netgear eerst aangemeld moet worden in de Livebox modem. Na vele uren van uitproberen is de router wel te zien in de Livebox modem, maar wordt nog niet door het modem gebruikt als tussenrouter. Op allerlei knopjes drukken op het modem is geen enkel resultaat verkregen.
Hoe krijg ik hem aan de praat?
En als dat toch een uiterst lastige zaak is: kan ik een router kopen die NIET aangemeld hoeft te worden op de Livebox?
Alle meedenkers alvast héél hartelijk dank voor jullie adviezen!

2080 9 Rapporteer

freya
door freya - Dec 2, 2011 om 13:25
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo fpo,

Ik ken die livebox verder niet, maar als je daar meerdere computers op aan kunt sluiten en ook nog eens van wifi gebruik kan maken, dan fungeert die livebox dus al als router en deelt die dus de ip-adressen uit. Wat je dus nodig hebt is een simpele 'switch' en géén router. Nu heb je twee apparaten die waarschijnlijk allebei ip-adressen willen uitdelen en dat gaat dus niet.
Kortom, schakel in de Netgear de DHCP uit en gebruik hem als switch. En sluit de livebox aan, met een netwerkkabel, op één van de netwerkaansluitingen van de Netgear.

m.vr.gr. Freya

freya
door freya - Dec 2, 2011 om 13:36
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens, als het alleen maar gaat om het vergroten van het wifi-bereik, dan heb je geen wifi-router nodig maar een z.g.n. 'Network Range Extender'.

Freya

fp
door fpo - Dec 2, 2011 om 13:46
87 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freya,
Wat gaaf dat je op mijn vraag wilde reageren, en dan ook nog zó snel! Super!
Ik probeer met mijn hersentjes te volgen wat je zegt. Sommige dingen gaan nog wel eens boven m'n petje.
De Livebox is inderdaad een router en voor meerdere PC's geschikt om WIFI te gebruiken. De Netgear heeft een MAC nummer, die ik moest aanmelden in de Livebox, in een lijst waar ook de andere PC's in staan, met hun MAC nummer. Deze info was voor mij geheel onbekend, maar kwam ik achter toen ik dat MAC nummer van de Netgear in heb gevuld. Is dat MAC nummer nu hetzelfde als een IP-adres?
Omdat deze apparaten in ons vakantiehuisje staan in Zuid-Frankrijk, kan ik niet meteen zeggen of ik een knop op de Nertgear kan vinden die ervoor zorgt dat de DHCP uitgeschakeld kan worden. Dus dat komt later.
Maar dan volgt je laatste zin die ik niet kan volgen. Je schrijft dat ik op de Livebox dan met een netwerkkabel de Netgear moet aansluiten. Maar de Netgear staat in de garage en de andere PC die op WIFI aangesloten moet worden staat in de studio, die weer tegen de andere kant van de garage is aangebouwd. De Netgear staat op deze manier op de helft van de afstand die de aan te sluiten PC heeft naar de Livebox toe. Dat betekent heel veel meters kabel naar de Netgear in de garage. De Netgear is een WIFI extender, volgens de beschrijving. Als ik dan toch zoveel meter kabel moet gebruiken, kan ik dan toch net zo goed de kabel helemaal doorverbinden naar de PC in de studio? Ik hoopte juist op een draadloze oplossing.
Kan je het allemaal nog volgen? Ik hoop heel erg dat je hier nog raad in weet.
Bij voorbaat hartelijk dank!

Frea (fpo)

freya
door freya - Dec 2, 2011 om 14:01
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, het gaat dus om een Extender, dus die netwerkkabel kun je vergeten. Het uitschakelen van een eventuele DHCP zul je met een computer moeten doen die met een netwerkkabel op de Netgear is aangesloten. Vervolgens inloggen op de router en dan via de instellingen de DHCP uitschakelen.
Ik ken de betreffende apparaten niet, dus het is toch een kwestie van goed de handleiding volgen. Wel lastig dat je hier alles moet oplossen om het uiteindelijk in zuid-Frankrijk te kunnen testen.....

Misschien dat er straks hier nog mensen langskomen die specifiek ervaring hebben met Extenders, maar dan zou ik je vast het advies willen geven om hier even het merk/typenummer te vermelden van de gebruikte apparaten.

Freya

fp
door fpo - Dec 2, 2011 om 14:08
87 Antwoorden / 3 Vragen

Ontzettend bedankt, Freya!

Mocht je zin hebben in een weekje vakantie in ons huis, dan ben je welkom. Kan je de Netgear ook even 'bewerken' en zijn we allebei blij.....? Laat maar weten.

Nog even de Netgear gegevens:

Universal WIFI Range Extender
WN2000RPT

Nog een fijn weekend en ik zie reacties verder nog graag tegemoet.
Vr.gr.

Frea

rj
door rjw - Dec 2, 2011 om 14:19
3281 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 2 dec 2011, 13:25]
Hallo fpo,

Ik ken die livebox verder niet, maar als je daar meerdere computers op aan kunt sluiten en ook nog eens van wifi gebruik kan maken, dan fungeert die livebox dus al als router en deelt die dus de ip-adressen uit. Wat je dus nodig hebt is een simpele 'switch' en géén router. Nu heb je twee apparaten die waarschijnlijk allebei ip-adressen willen uitdelen en dat gaat dus niet.
Kortom, schakel in de Netgear de DHCP uit en gebruik hem als switch. En sluit de livebox aan, met een netwerkkabel, op één van de netwerkaansluitingen van de Netgear.

m.vr.gr. Freya

2 routers kan prima, mits ze maar uit andere IP reeksen kiezen. Je zou de ene op de 192.168.x.x adressen kunnen installen en de andere op 10.0.x.x. Dan weet je zeker dat het niet conflicteert. Het zou zelfs binnen 1 reeks kunnen, bijvoorbeeld 192.168.0.0....100 voor de livebox en 192.168.0.150...250 voor de router.

fp
door fpo - Dec 2, 2011 om 14:22
87 Antwoorden / 3 Vragen

Ga ik direct proberen als ik weer in FR ben.
Héél hartelijk dank voor je antwoord, rjw!
En een fijn weekend gewenst.

Vr.gr.

Frea

tu
door tuimkabouter - Dec 2, 2011 om 19:51
32 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Frea (fpo),
Zelf heb ik een Sitecom extender. Door deze met een kabel aan mijn laptop te koppelen, kon ik hem werkend krijgen. Geen moeilijke instellingen. Zelfs niets veranderd / aangepast aan het draadloze modem, waarvan het signaal versterkt moest worden.
Op ftp://downloads.netgear.com/files/WN2000RPT/Documentation/UM/WN2000RPT_UM_8Dec10.pdf
staat een gebruiksaanwijzing voor WN2000RPT. Hierin staat een goede uitleg.

Groeten en succes, Jan

fp
door fpo - Dec 2, 2011 om 21:08
87 Antwoorden / 3 Vragen

Jan,

Ontzettend bedankt voor de aanvullingen. Heerlijk dat ik nu een uitgebreide handleiding heb, want dat scheelt enorm, merk ik.
Jouw persoonlijke aanvullingen zal ik ook gaan toepassen.
Nog een fijn weekend!

Vr.gr.

Frea