yo
door yodipar Nov 19, 2007 om 14:37
Computers & telefonie

Andere schijf installeren

Goedemiddag.

Graag wil ik wat hulp hebben bij het volgende.
Ik heb een gebruikte harde schijf gekregen met XP erop.
Deze wil ik mijn pc zetten.
Wie kan mij dit in begrijpelijke taal uitleggen.
Zou er erg blij mee zijn.
Mvg  Yodipar

641 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 16:06
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Het meest een voudige i9s om een externe behuizing te kopen waar de harde schijf in kan en die u dan via de USB aansluit. Let even op dat u een goede heeft omdat er verschil is in aansluiting van nieuwe en oudere HD's. Kost u ongeveer € 45,00.

Een andere methode die geen geld behoeft te kosten is: de kast van de PC openmaken na het eerst volledig stroomloos te hebben gemaakt. Na verwijderen van schroeven is de inhoud er eenvoudig uit te schuiven. Kijk dan of er ruimte is voor de tweede schijf. Er ligt een brdede kabel in met nog beschikbare aansluitingen als het goed is. U dient de tweede harde schijf in te stellen op slave als aangegeven op de schijf zelf door het verzetten van een plastic blokje (jump stick) van master naar slave. (Of als bij sommige seagate's in dat geval geheel verwijderen). Daarna alles weer in de kast schuiven, alles weer aansluiten en de PC zal zelf de nieuwe schijf detecteren. (Dat gebeurt overigens ook als u een externe behuizing neemt. Dat laatste heeft ook nog als voordeel dat u die schijf als back-up kunt benutten en "meenemen naar willekeurig welke andere PC met USB aansluiting.

akkefiet
door akkefiet - Nov 19, 2007 om 16:26
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Gaat u de harde schijf erop zetten vanwege XP?
Dit gaat mogelijk niet werken (XP wel te verstaan)
Als het een OEM versie betreft al helemaal niet en als het een retailversie betreft komen er mogelijk problemen met hardware herkenning.
Proberen staat vrij natuurlijk maar ik heb er een hard hoofd in.
U kunt vrij eenvoudig de platte kabelaansluiting van de huidige harde schijf op de nieuwe zetten en de oude harde schijf op dde aansluiting ergens halverwege die platte kabel.
Het systeem zal doorgaans de schijven herkennen.
Wel even op de jumper achterop de schijf letten.
De oude HD moet op de Slave stand staan en de nieuwe op de master stand (dit staat op de harde schijven vermeld)
Die jumper is eenvoudig te verplaatsen met een pincet.

Succes, AF

akkefiet
door akkefiet - Nov 19, 2007 om 16:31
1075 Antwoorden / 10 Vragen

P.S.
Als mijn vooronderstelling dat u op deze manier aan XP wilt komen niet klopt moet u juist die nieuwe harde schijf op de aanluiting halverwege de kabel aanluiten en deze op de slave stand zetten.

akkefiet
door akkefiet - Nov 19, 2007 om 16:37
1075 Antwoorden / 10 Vragen

2de P.S.
Als er geen aansluiting over is op de kabel dan moet u een extra flatcable {platte kabel) kopen en deze op de lege IDE connector op het moederboard aansluiten waarop dan rechtstreeks de extra HD wordt aangesloten.
Ook dan erop letten dat de hoofd/opstart schijf (met windows erop) als Master instelt en de extra schijf als Slave.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 16:39
16885 Antwoorden / 202 Vragen

akkefiet@ hoe komt u daar nu bij? Of er nu een OEM versie is of niet, een harde schijf kan zonder meer geplaatst worden en herkend. Ik heb er in het verleden bij verschillende PC's met ook OEM XP versies schijven bijgeplaatst, zonder enig probleem. hardware staat altijd los van het besturingssysteem!. Maar als ik al aangaf, via externe behuizing en via USB is eenvoudiger en werkt goed, ook bij mijn deze PC waar ik het in gebruik heb.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 16:40
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ps, herhalen??? Bovendien kun je de extra schijf "overal"aansluiten als je maar de jumpers verzet naar slave.

xandor020
door xandor020 - Nov 19, 2007 om 16:44
180 Antwoorden / 8 Vragen

Correctie,  bij gebruik van de tweede ide moet de schijf gewoon op master staan

Extern aansluiten is niet aan te raden

snelheid en betrouwbaarheid zijn dan een issue

Alleen als XP schijf neerzetten als je de cd hebt om nieuwe hardware te kunnen installeren.

Hou er rekening mee dat updates vam MS waarschijnlijk niet werken ivm fraude

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 16:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

xandor20@ ook hier, waar komt die wijsheid vandaan? Wel eens gekenen op de stickers van de schijven zelf waar al duidelijk de instructie op staat ( in de regel) (Ik heb er toevallig 2 (twee) voor mij liggen en de opmerking m.b.t. snelheid etc? Komt mij volstrekt onbekend voor (Ik gaf al aan, ik werk er zelf mee, met name als back-up mogelijkheid)

akkefiet
door akkefiet - Nov 19, 2007 om 16:52
1075 Antwoorden / 10 Vragen

@xandor je hebt gelijk, ik raakte helegaar in den war van mijn p.s. jes ;-)

@Gerrit, als er al een OEM versie opstaat is het geen probleem.
Het wordt wel een probleem als in een bestaande pc een schijf met OEM versie bijgeplaatst wordt.

Vrgr. AF

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2007 om 17:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

ooh, oh, ik zie het, een harde schijf met XP erop. Sorry akkefiet want dan kon u wel eens gelijk hebben, tenminste als het de bedoeling is om XP te benutten. Ik heb daar geen ervaring mee hoewel ik op de HD die voor me ligt toevallig ook XP heb met een OEM versie. ga het eens proberen.

gsm
door gsm - Nov 19, 2007 om 17:22
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Harde schijven (IDE of PATA) kunnen het beste ingesteld worden op CS (Cable Select).

De platte kabel moet hiervoor voorzien zijn van een blauwe stekker (moederbord), een zwarte stekker aan het andere eind van de kabel (Master) en een grijze stekker ergens midden op de kabel (Slave).

Als je XP op de nieuwe schijf wil gebruiken dan moeten alle andere harde schijven losgemaakt worden en de nieuwe schif (ingesteld op CS) moet dan op de zwarte stekker van de IDE kabel komen.
Zoals Akkefiet al zegt, is het zeer de vraag of Windows XP het moederbord en de rest van de vreemde hardware zal accepteren, ook al zijn de juiste stuurprogramma's aanwezig.

Als de schijf als extra harde schijf gebruikt gaat worden (Windows XP kan in dat geval van de nieuwe schijf verwijderd worden), dan de oorspronkelijke schijf op de zwarte stekker laten zitten (=Master) en de nieuwe (ingesteld op CS) aansluiten op de grijze stekker (=Slave).

De nieuwe schijf partitioneren, formatteren en dan in gebruik nemen.

GSM

vd
door vdijken - Dec 2, 2007 om 16:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

Als deze schijf erbij geplaatst wordt heb je niks aan de geïnstalleerde XP op die schijf. Ook software die geïnstalleerd was op de oude PC werkt niet meer. De registratie van de oude PC kan niet worden overgenomen en je weet niet welke files precies waar zijn neergezet. Zo'n exercitie heeft dus een beperkte toepasbaarheid. Wissen en opnieuw beginnen geeft veel meer bevrediging.