rizzo
door rizzo May 10, 2011 om 14:01
Computers & telefonie

Automatiese incasso

Beste Kassa, ben ik verplicht om een automatiese incasso toe te staan? Mijn internet provider Ziggo eist dat namelijk van mij. Volgens hun ben ik dat verplicht, anders loopt mijn betaling vertraging op. Nu betaal ik maandelijks op tijd, echter volgens Ziggo moet dat via een automatiese incasso of ze sluiten mij af. HELP???

4724 24 Rapporteer

birdies
door birdies - May 10, 2011 om 14:30
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=rizzo schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:01]Beste Kassa, ben ik verplicht om een automatiese incasso toe te staan? Mijn internet provider Ziggo eist dat namelijk van mij. Volgens hun ben ik dat verplicht, anders loopt mijn betaling vertraging op. Nu betaal ik maandelijks op tijd, echter volgens Ziggo moet dat via een automatiese incasso of ze sluiten mij af. HELP???

Denk dat je dit verkeerd begrepen hebt of dat je te laat de overschrijving doet. Verwerken van betalingen heeft even tijd nodig, dus op de 30e overschrijven als het op de 1e moet binnen zijn, is te laat.

Bovendien kun je bij Ziggo ook gebruik maken van 'digitale nota', er wordt dan niet aut. geïncasseerd, maar je moet er wel zelf aan denken op tijd de nota te accorderen.

gijsvogel
door gijsvogel - May 10, 2011 om 14:33
230 Antwoorden / 0 Vragen

Stukje over regelgeving hierover.

Verder zie ik persoonlijk nooit zo het bezwaar. Het maakt het voor de abonnee en de incassant een stukje makkelijker omdat het geld toch maandelijks betaald of geind moet worden.
Voor ziggo scheelt het in de kosten waarschijnlijk en daardoor kunnen ze bijvoorbeeld de prijs van de abonnementen weer een stukje voordeliger houden of een ruimer pakket aanbieden voor dezelfde prijs.

Zelf loopt bij mij al vanaf begin automatische incasso voor onder andere ziggo.
Nog nooit een probleem mee ondervonden.
En ik ben dan ook gewoon van mening dat bij een vertrouwd abonnement een automatische incasso gewoon past... het moet uiteindelijk toch betaald worden....

emenem
door emenem - May 10, 2011 om 15:06
132 Antwoorden / 42 Vragen

hallo rizzo

hier vind je meer info over betalingsmogelijkheden bij ziggo. o.a. dat je inderdaad per acceptgiro kunt betalen, maar alleen bij Z1-pakket.
hallo rizzo

rizzo
door rizzo - May 10, 2011 om 15:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties.

@birdies, mijn betalingen zijn altijd op tijd, dat is het probleem niet. Mijn probleem ligt echter in het feit dat ze de diensten stoppen als ik GEEN automatiese incasso toesta. Nu is mijn denkwijze, het is MIJN bankrekening en ik bepaal of er automaties geincasseerd wordt of niet, toch? En om dan te zeggen dat ze de diensten stoppen als ik dat niet doe, vind ik een beetje te kort door de bocht. Maar het zij zo. Nogmaals dank voor de reacties.

emenem
door emenem - May 10, 2011 om 15:44
132 Antwoorden / 42 Vragen

hallo rizzo,

het is inderdaad ten hemel schreiend dat je als klant tegenwoordig geen enkele zeggenschap meer lijkt te hebben bij dergelijke mastodonten. Het is graag of niet.Kiezen of kabelen...
Als (vermeend) excuus zou je kunnen aanvoeren dat het voor een dergelijke mega-administratie ondoenlijk/lastig/onwerkbaar is om allerlei verschillende vormen van betaling toe te staan. Akkoord. Maar dan snap ik niet dat ze voor het Z1-basispakket wèl de optie acceptgiro hanteren.
Sterkte.

tdehond
door tdehond - May 10, 2011 om 16:08
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Jouw vraag:
Op welke wijze kan ik mijn abonnementskosten betalen?

Je abonnementskosten betaal je maandelijks per automatische afschrijving.
Kies je voor Digitale Nota, dan ontvang je je factuur digitaal en betaal je via de beveiligde omgeving van internetbankieren.
Het is mogelijk het Standaard TV abonnement (Televisie Z1) per kwartaal vooraf via acceptgiro te betalen. Je factuur ontvang je dan per post. Hou wel rekening met acceptgirokosten.

Bron: Ziggo. vraag aan Tess

Er is dus keuze tussen digitale nota of a.i. als u meer afneemt als Z1

birdies
door birdies - May 10, 2011 om 16:10
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Met acceptgiro kun je inderdaad alleen het Televisie Z1 pakket betalen:

Het Basis Abonnement (Televisie Z1) kun je ook per kwartaal vooraf via een acceptgiro betalen. Daarvoor krijg je dan een factuur met acceptgiro per post. Betalen via acceptgiro kost € 2,50 per factuur.

Maar waarom ga je dan niet de mogelijkheid van digitale nota gebruiken? Daarmee houd je zelf de betaling in de hand:

Abonnementskosten betalen via een digitale nota is gratis. Je ontvangt de facturen digitaal en je betaalt deze eenvoudig via de beveiligde omgeving van internetbankieren.

Ga naar de website van je bank en log in op internetbankieren. Geef aan dat je voortaan digitale nota’s van Ziggo wilt ontvangen. Raadpleeg de website van je bank voor hulp met digitale nota.

Meld je je af voor de digitale nota bij je bank, dan wordt je betaalwijze automatisch naar acceptgiro gezet.

rizzo
door rizzo - May 10, 2011 om 18:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nou, dat zijn een hoop reacties, dank daarvoor. Wat ik ga doen is betalen via de digitale nota, zodat ik zelf de baas blijf over mijn bankrekening. Ziggo heeft er ook een handje van om meer af te schrijven dan de maandelijkse rekening. Een van mijn familieleden heeft hier te maken mee gehad. En het had heel wat voeten in de aarde voordat alles hersteld was. Nogmaals dank voor alle reacties op dit topic, en een hele prettige avond toegewenst. Rizzo.

al
door aloysia - May 11, 2011 om 12:22
11 Antwoorden / 1 Vragen

@rizzo,
niemand is verplicht om goedkeuring te geven aan automatische incasso. het dreigement om dan de diensten te stoppen van ziggo is onterecht en aanvechtbaar. het is puur en alleen uit gemakzucht. vaak met het excuus "milieu", maar daar trapt niemand meer in. ziggo wil op deze manier een soort macht uitoefenen en dat gebeurt steeds vaker met bedrijven. mijn persoonlijke ervaring is die met wehkamp b.v.. Het heeft 4 maanden geduurd, na 23 mails van mijn kant, voor ze mij wederom acceptgiro's stuurden. (wat ze al 7 jaar deden). Ik houd me aan mijn principe en dat is, net als het Uwe, het is nog altijd mijn eigen portemonnaie en ikzelf bepaal hoe ik mijn rekeningen betaal. De onwil van bedrijven loopt de spuigaten uit. Er zijn nog honderduizenden mensen die GEEN computer hebben en dus ook niet internetbankieren. Dat wordt wel eens vergeten.
Blijf bij Uw principe en zeg altijd: wie betaalt, bepaalt., Zo moet het blijven.
groet, Louise

al
door aloysia - May 11, 2011 om 12:28
11 Antwoorden / 1 Vragen

@rizzo
toevoeging.
door de onwil van wehkamp kwam ik op een betalingsachterstand te staan uiteraard. daar zijn ze dus zelf schuld aan en dus zal ik gewoon het maandelijks bedrag gaan overmaken. Eigen schukd, dikke bult, wehkamp. Dan maar een achterstand, waar ik niet om gevraagd heb. Op zo'n manier brengen bedrijven de mensen dus in problemen. Gewoon door dwarsliggerij en machtsvertoon. Bij mij werkt dat dus niet. Integendeel.!

an
door ankhor - May 11, 2011 om 12:43
122 Antwoorden / 0 Vragen

@ gijsvogel, je hebt gelijk maar dat was de vraag niet.
De vraag was of het verpicht gesteld kan worden.

En automatische incasso kan bij ziggo ook verkeerd uitpakken.
Nou, meer toen het nog casema heette en zij bij verscheidene klanten
even 500 gulden afschreven, omdat zij hun demomodem niet hadden
ingeleverd, wat logisch was omdat ze hun abonnement nog niet hadden opgezegd. ;o)
Gelukkig werd dat uiteindelijk wel teruggestord, minus 50 gulden administratiekosten.
Dit is wel al een hele tijd geleden hoor, dat zie je al aan de gulden.
Maar het geeft wel weer dat automatische incasso die je afgeeft je ook
heel wat geld kan kosten, ook al krijg je het meestal wel terug.

traporgel
door traporgel - May 11, 2011 om 13:01
191 Antwoorden / 4 Vragen

En als wel vaker gebeurt wordt het argument van stal gehaald: "ik wil zeggenschap houden over mijn bankrekening". Een raar argument. Voor een automatische incasso moet u een handtekening zetten. U bent dus de baas over uw eigen bankrekening. Bovendien zit in ELKE automatische incasso de voorwaarde ingebouwd dat het te incasseren bedrag EN de frequentie van de incasso in het contract wordt opgenomen. Zou de incasserende partij zich daar niet aan houden, dan is dat een strafbaar feit. Want buiten de contractafspraken om.

Kortom: u geeft contractueel toestemming om elke maand een bedrag X te incasseren. U hebt er geen werk aan. Maar u wilt het liever zelf doen. Elke maand opnieuw. En wat gebeurt er dan als u het vergeet om dat de poes toevallig moet braken als u de betalingen zit te doen? Juist. En dan is het de schuld van Ziggo dat u het vergeten bent. En wordt er een nieuw topic geopend omdat ze een aanmaning sturen die € 2,50 kost.

U bent de baas over uw rekening. Uw probleem is redelijk "gezocht".

rizzo
door rizzo - May 11, 2011 om 13:04
3 Antwoorden / 1 Vragen

@ Aloysia, ik ben het helemaal met u eens. Ik wist echter niet dat dit aanvechtbaar was. Een reden temeer voor mij om Ziggo weer een mail te sturen. Het geval van teveel afschrijven is een van de redenen om GEEN automatiese incasso goed te keuren. Ziggo staat er om bekend dat ze gewoon teveel afschrijven. Voorheen Casema ook trouwens. Dank voor de reacties.

anduril
door anduril - May 11, 2011 om 13:42
167 Antwoorden / 1 Vragen

De arrogantie van de kabelmaffia is tergend. Ze zijn monopolist en dat zullen we weten ook! Aan de andere kant: een onterechte automatische incasso kan je eenvoudig storneren (= terugboeken); via internetbankieren, of hiertoe opdracht geven aan je bank.

pl
door plebpleb - May 11, 2011 om 13:46
113 Antwoorden / 60 Vragen

Sinds de kabelboeren commerciële bedrijven zijn geworden, worden de klanten steeds meer uitgemolken door ingewikkelde papierenrompslomp en internet-terreur (reclames)...
Vroeger in de jaren 80 werd men extra beloond als men de rekening automatisch liet afschrijven...Toen had men nog respect voor de klanten en was de communicatie veel beter en menselijker...
Nu is 't andersom...Wil men geen automatische afschrijving dan wordt men beboet...Er is totaal geen vrijheid meer door al die dwangmaat- regeling van bedrijven-instanties en vele anderen....

viejo
door viejo - May 11, 2011 om 17:13
63 Antwoorden / 4 Vragen

Rizzo

Ik vind het voorbehoud alleszins redelijk. Er zijn bedrijven die soms rare dingen doen met de automatische incasso. Mijn ervaring, is het eigenmachtig verdubbelen van de afschrijving. Kostte 3 maanden en de hulp van de ombudsvrouw om dat terug te draaien ( Eneco / nu iDeal betaling). Of ongeautoriseerde extra afschrijving die ik moest slikken omdat het 'mocht'. (Giro-loterij) Daarna opgezegd.
Maar de verdere automatische afschrijvingen b.v. KPN, en mijn verhuurder e.d.
lopen al jaren probleemloos en in goed overleg.

anduril
door anduril - May 11, 2011 om 17:28
167 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=viejo schreef op woensdag 11 mei 2011, 17:13]Kostte 3 maanden en de hulp van de ombudsvrouw om dat terug te draaien ( Eneco / nu iDeal betaling).
Voor storneren heb je geen ombudsman of -vrouw nodig, zie 13:42.

ka
door kasseur - May 11, 2011 om 17:32
11 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=rizzo schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:01]Beste Kassa, ben ik verplicht om een automatiese incasso toe te staan? Mijn internet provider Ziggo eist dat namelijk van mij. Volgens hun ben ik dat verplicht, anders loopt mijn betaling vertraging op. Nu betaal ik maandelijks op tijd, echter volgens Ziggo moet dat via een automatiese incasso of ze sluiten mij af. HELP???
Het is alleen een probleem als je een proefabonnement neemt b.v. eredivisie live
dan houden ze altijd teveel af en moet je altijd bellen om het teveel betaalde terug te ontvangen na 2 a 3 maanden.

frits
door frits - May 11, 2011 om 20:11
146 Antwoorden / 5 Vragen

IK betaal dus IK bepaal

frits
door frits - May 11, 2011 om 20:12
146 Antwoorden / 5 Vragen

IK betaal, dus IK bepaal !

ge
door gestoord - May 11, 2011 om 23:51
10 Antwoorden / 2 Vragen

Ik betaal niets per automatische incasso. Ze blijven met hun klauwen van mijn bankrekening af. Daarvoor heb ik teveel meegemaakt aan graaizucht. Ook van banken zelf. Verder is automatische incasso op de 1e plaats gemak en geld uitsparen voor degenen die geld van je ontvangen. Ook voor de betaler, als je er geen problemen mee hebt natuurlijk. Maar mensen proberen te dwingen automatische betaling goed te vinden of anders...... vind ik van een grenzeloze onbeschofdheid getuigen en toont gebrek aan respect aan t.o.v. je klant. Zo presteerde UPC het om mijn contractueel overeengekomen pakket van drie diensten (internet, telefoon en digitalt tv) gedeeltelijk af te knijpen, zoals ze zelf zeiden (=contractbreuk). Na onenigheid over een rekening voor iets wat een monteur bij mij thuis helemaal niet gedaan had. Die rekening betaalde ik uiteraard niet. Punt. Zo gaat dat. Rekeningen voor niet geleverde diensten worden nergens ter wereld betaald, als je goed bij je hoofd bent tenminste. Vervolgens werd digitale tv niet meer geleverd. Maar het stond wel op elke volgende rekening. Toen ik liet weten rekeningen die niet kloppen (in dit geval te hoog zijn) niet te betalen, was het hok te klein. Ze constateerden dat het inderdaad niet geleverd werd. Maar Ik moest dan maar bewijzen sinds wanneer de dat signaal gestopt hadden! Zij kunnen alles in hun computers zien en ik kan daar niet in. Maar ik wist precies wanneer dat gestopt was mijn tv-signaal viel weg terwijl ik zat te kijken; en bleef weg. Ik heb dat meteen genoteerd: datum, tijd, minuten, exact. Dat wordt dan vervolgens niet als "bewijs" aanvaard want dat kan iedereen wel zeggen! Dus ik ben met deze arrogante oplichters helemaal klaar.
Waarschuwing: hou de zeggenschap over je betalingen. Zodat je betalingen kunt weigeren of verlagen als daar aanleiding voor is. De klant moet koning zijn en niet andersom.

al
door aloysia - May 12, 2011 om 12:12
11 Antwoorden / 1 Vragen

@gestoord
daar noemt u ook een provider, waarin ik al jaren geen vertrouwen heb, UPC. Bovendien zijn ze behoorlijk onbeschoft aan de telefoon en laten je nooit uitpraten.
Gelukkig heb ik nu alles van KPN en ben niet meer "afhankelijk" van UPC kabel.
Het is overal wel wat, maar er wordt nog te weinig gedaan aan de brutaliteit en het machtsvertoon van veel bedrijven cq providers. ook ik bepaal zelf hoe ik mijn rekeningen betaal en dat zou iedereen moeten doen. De fouten die gemaakt worden dmv automatische incasso zijn legio. Ook al kan men storneren, intussen vangt het bedrijf de eventuele rente.! U heeft volkomen gelijk en bent dus helemaal niet "gestoord". Grapje.

Groet
Louise

valerius-2
door valerius-2 - May 12, 2011 om 13:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=plebpleb schreef op woensdag 11 mei 2011, 13:46]Sinds de kabelboeren commerciële bedrijven zijn geworden, worden de klanten steeds meer uitgemolken door ingewikkelde papierenrompslomp en internet-terreur (reclames)...
Vroeger in de jaren 80 werd men extra beloond als men de rekening automatisch liet afschrijven...Toen had men nog respect voor de klanten en was de communicatie veel beter en menselijker...
Nu is 't andersom...Wil men geen automatische afschrijving dan wordt men beboet...Er is totaal geen vrijheid meer door al die dwangmaat- regeling van bedrijven-instanties en vele anderen.... Ja sinds de privatisering, wat zonodig onder momvan om dat het voordeliger voor de mensen is het wel anders gelopen en hebben alleen maar graaizucht vergrrot., En moet elk de winst weer hoger.

alfatrion
door alfatrion - May 12, 2011 om 15:10
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rizzo schreef op dinsdag 10 mei 2011, 14:01]Beste Kassa, ben ik verplicht om een automatiese incasso toe te staan?

Nee, dat ben je niet verplicht. Een automatische incasso is een volmacht en die zijn in beginsel uittrekbaar. In algemene voorwaarden mag hiervan alleen worden afgeweken wanneer de verkoper kan aantonen dat dit redelijk is.

Via de algemene voorwaarden mogen bedrijven ook geen kosten in rekening brengen aan consumenten, omdat dit een verkapte vorm van een onherroepelijke volmacht is. Dit is wel redelijk tegenover een (grote) zakelijke klanten.