sira
door sira Aug 20, 2021 om 12:30
Computers & telefonie

Back-up laptop

Beste allemaal,

Ik heb een nieuwe laptop gekocht en nu wil ik een back-up maken van de oude, zodat ik alle belangrijke gegevens kan terugplaatsen op de nieuwe. Misschien van belang, maar beide laptops draaien Windows 10.

Welk programma raden jullie mij aan? Dropbox, One Drive, etc.?

Mochten er nog andere vragen zijn dan hoor ik dat wel.

6270 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Aug 20, 2021 om 13:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen
sira
door sira Aug 20, 2021 om 14:10
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel Aurora1, ik ga het bekijken.

aurora1
door aurora1 Aug 21, 2021 om 19:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Succes.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 20, 2021 om 13:36
7195 Antwoorden / 3 Vragen

En nog een link waar je misschien iets aan hebt:
https://www.consumentenbond.nl/laptop/gegevens-overzetten

sira
door sira Aug 20, 2021 om 14:10
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel Sjoppy, ook jouw link ga ik doornemen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 20, 2021 om 13:46
2071 Antwoorden / Vragen

Een backup van uw laptop maken in de cloud kan met beiden die u noemt, en er zijn er nog wel een paar, maar hoeveel ruimte heeft u dan nodig want als u echt ruimte nodig heeft is het niet gratis.

sira
door sira Aug 20, 2021 om 14:15
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Goeie vraag, dat is juist het probleem, ik weet het niet.

Het gaat voornamelijk om de documenten, foto's, email berichten. Ik weet niet of ik de "spullen" op mijn bureaublad ook daarin kan meenemen.
Programma's moet ik sowieso handmatig installeren.

Ik weet ook niet of dit hetzelfde werkt als bijvoorbeeld bij een nieuwe iPad. Dan kun je alles 1 op 1 overzetten.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2021 om 14:58
2071 Antwoorden / Vragen

Van iPad naar iPad heeft Apple dat allemaal perfect geregeld, ik heb dat voor mijn moeder gedaan en je legde hem erop en het was echt een eitje. Van pc naar pc moet u wel iets meer zelf doen maar ook dat kan zonder de cloud rechtstreeks maar wellicht wordt het sowieso wel tijd dat de machine een backup krijgt. De grootste gratis opslag krijgt u van de grote drie bij Google-drive. U zou eens kunnen proberen of u daar alles kwijt kan maar u moet het wel correct inrichten en dat doet u niet a l'improviste. Ik denk dat u het beste kunt beginnen met een gedegen verhaal hoe u een back-up maakt en terugzet, het medium waarop is van ondergeschikt belang. Zoiets als dat verhaal hierboven van seniorenweb maar dan niet voor apple maar pc/windows.

mahadma
door mahadma - Aug 20, 2021 om 13:56
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Een externe harddisk kost weinig en met het copieren van de "oude pc" naar de nieuwe HD is eenvoudig het probleem opgelost.

sira
door sira Aug 20, 2021 om 14:20
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel Mahadma, dat heb ik geprobeerd. Ik heb een externe harde schijf met ruim voldoende geheugen (64GB), maar als ik naar bijwerken en beveiliging ga en ik wil een nieuw station toevoegen, krijg ik de melding "geen bruikbare stations gevonden". Als ik dan op internet ga zoeken naar dit probleem, blijk ik niet de enige te zijn die hier last van heeft.

Topantwoord

pe
door pebk - Aug 20, 2021 om 14:21
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou een externe USB disk kopen.

Kijk even hoe groot uw huidige harde schijf is (Verkenner, klik op de computer naam en rechts verschijnen de disks die u heeft.

Hier is een voorbeeld: link. In het voorbeeld ziet u dat nu in gebruik is: 94,6 GB, 186 GB en 35,1 GB (in het midden, C:, D: en F:)
Samen is dat ongeveer 225 GB. In dat geval is een klein schijfje van 1 TB ruim voldoende. (Kleiner zou ik niet kopen).
Een schijfje van dit formaat "Externe USB harde schijf") kost u een kleine 50 Euro. Voor 70 Euro heeft u een twee maal zo grote schijf.

De nieuwe schijf doet u in de USB poort van de oude computer.

Vaak staat er op zo'n schijf al een programma dat u kunt installeren om een backup te maken.
U kunt het echter ook gewoon zelf doen, door een tweede verkenner te openen, te selecteren op de schijven wat u wilt kopieren en dat te slepen naar de nieuwe schijf.

Bij het kopieren, denkt u vooral aan de bestanden die onder Gebruikers staan, zoals Documenten, Afbeeldingen, Videos, Bureaublad en Downloads.
Als u voor bepaalde programma's andere locaties gebruikt, dan ook meenemen. Desnoods kopieert u alles door van de C, D, schijven de mappen een voor een te kopieren. De mappen Windows, Program Files, Program Files (x86), ProgramData, Recovery, System Volume Information, $Recycle.Bin en Documents en Settings zijn sowieso niet nodig. (Documents en settings zijn een verwijzing naar een map onder Gebruikers, die u toch al kopieert.)

sira
door sira Aug 20, 2021 om 15:19
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Jij ook bedankt, dit is nuttige informatie. Ik heb gelijk een Seagate Expansion Portable externe harde schijf besteld, van 2TB (je kunt beter ruimte overhouden dan tekortkomen).

Vreemd dat je de ene niet aan de andere kunt hangen en dan overzetten?

pe
door pebk Aug 20, 2021 om 16:41
581 Antwoorden / 0 Vragen

Ze willen beiden de baas zijn van het systeem. USB kan ook met wat trucjes, maar niet makkelijk (link). Het is wel mogelijk om via een netwerkje de data over te zetten, IP adres op de een vast zetten, op de ander ook en dan van de een naar de ander kopieren.

Voordeel van het op de gesuggereerde manier doen is dat er ook meteen een backup is om veilig te bewaren, in een kluis, de schuur of ergens anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2021 om 14:27
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: kopieren naar een externe scijf is he meest hsndige hoewel kopieren van oude naar nieuwe ook kan.

Topantwoord

ma
door malty - Aug 20, 2021 om 15:01
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Sira,

Wat wilt u met de oude laptop doen, houden als reserve of wegdoen?
In het eerste geval hoeft u geen backup te maken en kunt u de bestanden die u op de nieuwe wilt op een usb stick zetten en zo naar de nieuwe overzetten.
Als u de oude laptop weg wilt doen kunt u de harde schijf eruit halen en in een externe behuizing doen en als externe schijf gebruiken.
De nieuwe eigenaar kan er dan een SSD schijf inzetten wat de laptop ook nog eens stukken sneller maakt.

kijk wel even welke behuizing u nodig hebt want de harde schijven van laptops zijn kleiner 2,5 inch, dan die in desktops zitten.

Wat betreft uw huidige externe schijf zou gezien moeten worden door de verkenner.
Zoniet dan zult u waarschijnlijk een stationletter aan de externe schijf moeten toekennen.

Voor de backup van e-mails zou u het gratis programma Mailstore kunnen gebruiken.

En, veel plezier met de nieuwe laptop.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2021 om 15:22
2071 Antwoorden / Vragen

Waarom zou je bestanden van pc naar pc overzetten met een stickje? Je kunt twee computers toch rechtstreeks koppelen. En mensen met wifi kunnen het zelfs zonder kabel.

sira
door sira Aug 20, 2021 om 15:34
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Hallo Malty, Ik wil inderdaad de SSD er uithalen (voor het geval ik iets ben vergeten). het bedrijf waar ik de nieuwe heb gekocht, leveren er een behuizing bij, de laptop zelf gooi ik dan weg.

Het gekke is dat mijn verkenner de huidige externe schijf gewoon ziet, maar niet als ik een back-up wil maken. Zelfs op de site van Microsoft blijkt dat ik niet de enige ben. Ik heb in ieder geval zojuist een nieuwe externe schijf van 2TB besteld, dan heb ik ruim voldoende schijfruimte.

Je tip van Mailstore is ook handig, ga ik vanavond even naar kijken.

Ik had een HP Probook (ik ben geen HP fan) en krijg nu een Dell Precision, mijn vorige was een Dell Latitude en is zeer lang meegegaan.
De nieuwe laptop in het kort: 4K UHD beeldschermuitvoering, 16GB werkgeheugen en een 240GB SSD hardeschijf, twee videokaarten waaronder een 2GB grote NVIDIA Quadro videokaart.
Hahaha, en ze kan niet eens backuppen ;-))

sira
door sira Aug 20, 2021 om 15:37
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@henkdezevende, ja, dat vraag ik mij al jaren af. Aan elkaar koppelen is veel logischer.

ma
door malty Aug 20, 2021 om 15:38
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@henk…Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2021 om 15:59
2071 Antwoorden / Vragen

Zoveel mogelijkheden en keuzes. Maar ik lees hierboven dat u al een schijf heeft besteld dus gebruik die dan ook maar, is lekker fysiek dus ook (be)grijpbaarder. Dan eerst maar eens een programma kiezen waarmee je de backup wilt gaan maken en later teruglezen.

ma
door malty Aug 20, 2021 om 16:17
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@henk.. Waarom zou je een backup maken als je de schijf uit de oude laptop in een behuizing zet?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2021 om 17:15
2071 Antwoorden / Vragen

"Ik heb in ieder geval zojuist een nieuwe externe schijf van 2TB besteld", daar moet de backup toch opkomen?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 20, 2021 om 15:54
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Nog een tip wqaarbij ik er vanuit ga dat de oude laptop een CD/DVD lezer/brander heeft en de nieuwe niet. In dat geval kan het ook zinvol zijn om een externe CD/DVD lezer/brander aan te schaffen opdat u via een DVD kunt kopiëren en daarbij ook oude CD's en DVD's afspelen. Kosten ca.  €25,00.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 20, 2021 om 18:39
2071 Antwoorden / Vragen

Cd en dvd branders zijn oplossingen uit de steentijd. Nooit meer aan beginnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 20, 2021 om 18:47
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Niet mee eens. Ik heb een grote hoeveelheid CD's en ook DVD's die ik ook met een laptop zonder CD/DvD brander/lezer kan afspelen, ook via mijn TV!

Waarom dat dan weg te gooien? Zowaar, ik heb ook nog een naar uw mening uit de stenen tijd( denk ik) bandrecorder en ook nog een casseiiete recorder naast ook een platen speler waarmee ik al mijn bandopnames en vinyl platen nog altijd goed kan afspelen. En dan te bedenken dat van platenspelers (vinyl) ook door enkelen werd gedaccht dat zij uit de stenetijd kwamen maar nu toch ook weer actueel zijn.

@HDZ, ik weet dat ik nu zondig, dit is geen discussieform. Zowaar ben ik het wel eens met een reactie die u later vanmiddag gaf.

mi
door miennaamishaaz - Aug 20, 2021 om 15:58
725 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is uw oude laptop? [model en type]

mischien kunt u namelijk de SSD of hardeschijf eruit halen en deze als externe harde schijf gebruiken

gerbera
door gerbera Aug 20, 2021 om 16:21
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik had een HP Probook, en uw tip is hier al geopperd.

 Ik wil inderdaad de SSD er uithalen (voor het geval ik iets ben vergeten). het bedrijf waar ik de nieuwe heb gekocht, leveren er een behuizing bij,

sira
door sira - Aug 20, 2021 om 17:31
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dat ik de SSD bewaar, is maar tijdelijk. Ik vrees namelijk dat deze het binnen afzienbare tijd zal begeven.

De ventilator blijft blazen, ondanks dat ik hem heb schoongemaakt, laptop wordt traag, wifi valt steeds uit en als ik in de browser een paar tabbladen geopend heb en ik ga een kop thee inschenken, kan ik de tabbladen niet meer openen, loopt vast. Dus er is meer aan de hand. Mijn ervaing is ook dat je beter een nieuwe kunt kopen voor de oude het helemaal niet meer doet en wegbrengen voor reparatie wil ik vanwege de leeftijd niet meer. Ik heb het aankoopbedrag allang terugverdiend. Mijn oude laptop kreeg ook al deze euvels en toen ging de SSD er ook uiteindelijk aan.

Ik back-up wel degelijk, zoals mappen met documenten, mappen met foto's, maar nu gaat het om een andere omvang. Nu wil ik zoveel mogelijk in 1 keer overzetten naar de nieuwe.

In ieder geval iedereen bedankt voor de tips en suggesties. Jullie hebben me goed op weg geholpen, zodanig dat ik de vraag niet meer op het Radar forum hoef te stellen :-))
Ik laat jullie de afloop nog wel weten.

Iedereen een fijn weekend !

sjjoppy
door sjjoppy Aug 20, 2021 om 17:43
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Jij ook een fijn weekend Sira.

aurora1
door aurora1 Aug 21, 2021 om 19:50
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat anders ook eens foutcontrole met repair lopen. https://www.seniorweb.nl/tip/tip-foutcontrole-harde-schijf

aurora1
door aurora1 Aug 21, 2021 om 19:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heb een aanklikbare link inmiddels in een nieuw kader geplaatst.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Aug 20, 2021 om 18:44
11519 Antwoorden / 15 Vragen
sira
door sira Aug 20, 2021 om 19:19
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dit is ook een hele nuttige link Marita5. Ik heb het al vluchtig doorgelezen en las ook over de snelkoppelingen, hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Dank je wel.
Een nieuwe PC of laptop is leuk, maar ik heb een vreselijke hekel aan alle programma's opnieuw installeren.

marita5
door marita5 Aug 21, 2021 om 09:35
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , suc6 .

aurora1
door aurora1 - Aug 21, 2021 om 19:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen
sira
door sira Aug 21, 2021 om 21:49
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dank je wel Aurora1. Dit ga ik zeker checken, maar ik ga morgen eerst mijn te kopiëren bestanden veiligstellen, daar was het vandaag te warm voor.

Ik weet niet de exacte leeftijd van mijn HP, maar ik denk dat ie uit 2016 is. Ik zag in de systeeminformatie dat de BIOS ook al verouderd is. Tja, aan alles komt een keer een eind en ik denk dat ik wat betreft mijn gevoel wel goed zit.

Vanmiddag mijn neuwe Dell Precision ontvangen, prachtig, ongeveer de helft dunner dan de Probook, beide beeldschermen zijn 15,6 inch en toch is de Dell in breedte en lengte kleiner. Het geluid wat er uit komt is ook mooier dan van de HP.

Ik hoop dat ik er net zo veel plezier van heb als met mijn vorige Dell, daar heb ik 9 jaar mee gedaan.

Jullie horen nog wel of alles overzetten goed is verlopen.

aurora1
door aurora1 Aug 22, 2021 om 19:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Oké, we wachten af....

rj
door rjw - Aug 22, 2021 om 10:29
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb zelf een Office 365 abonnement waarbij je per gebruiker 1TB OneDrive opslag krijgt. Ik heb mijn Documenten folder gesynchroniseerd met OneDrive. Als je dan met een nieuwe computer hetzelfde doet, wordt alle data vanzelf weer gesynchroniseerd met de nieuwe computer. Bijkomend voordeel is dat je ook bij al je bestanden kunt komen a,s je vanaf een andere PC (of tablet, smartphone) werkt. Plus je hebt altijd up-to-date versies van Word, Excel, PowerPoint en Outlook.

sira
door sira Aug 22, 2021 om 16:23
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Jij ook dank voor het meedenken.
Het punt is alleen dat ik geen Office gebruik, maar WordPerfect X8. Een betaald programma, versie 2020. Ik kan het op meerdere pc's gebruiken. Ik vind bovendien dat het gebruiksvriendelijker is dan Office.

Sorry dat ik nu pas reageer, want ik ben alles aan het overzetten op mijn nieuwe laptop.

aurora1
door aurora1 Aug 22, 2021 om 19:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Daar ben je dan wel een tijdje zoet mee....

sira
door sira Aug 23, 2021 om 09:12
2348 Antwoorden / 24 Vragen

@Aurora1
Daar was ik inderdaad een tijdje zoet mee en dat komt omdat het niet alleen een hobby-laptop is. Ik gebruik hem ook voor mijn bedrijf. Dus er moeten veel programma's opnieuw worden geïnstalleerd.

sira
door sira - Aug 23, 2021 om 09:14
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Even een update.

Ik heb alles over kunnen zetten en héél belangrijk: alles werkt als een tierelier.

Iedereen bedankt voor het meedenken en de gegeven tips.

marita5
door marita5 Aug 23, 2021 om 11:32
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Sira , fijn om te lezen dat het werkt , bedankt voor het terugmelden . Veel plezier met uw nieuwe laptop .

aurora1
door aurora1 Aug 23, 2021 om 17:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gefeliciteerd en hoera!
Dank voor het melden.