empee
door empee Jan 30, 2018 om 20:59
Computers & telefonie

Beeldschermstuurprogramma start niet meer

Sinds de (ongevraagde) Windows10-update start mijn pc anders op, en wat erger is, veel langzamer. Ondertussen verschijnt de waarschuwing "beeldschermstuurprogramma is niet gestart". Met Google kom ik er niet uit, vandaar hier de vraag: hoe kan ik dit herstellen?

8010 7 Rapporteer

Ge
door Genee - Jan 30, 2018 om 21:10
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar heeft u geen videodriver voor windows10, daardoor kun je bij elke update weer problemen krijgen.
Ga naar de site van de videokaart producent en haal daar een windows 10 driver voor uw videokaart model.

simon55
door simon55 - Jan 31, 2018 om 11:52
1556 Antwoorden / 5 Vragen

U kunt bij 3 DPchip de stuurprogramma s downloaden en bijwerken, klik op de rode regel , en dan moet u hebben

latest 3 DP net download . Is n uitstekend programma !!
.
http://wwwhttp://www.3dpchip.com/3dpchip/index_eng.html.3dpchip.com/3dpchip/index_eng.html

Te
door TechTukker - Jan 31, 2018 om 13:30
11 Antwoorden / Vragen

Het eerste waar ik naar zou kijken is het Logboek. De foutmelding daarin over het stuurprogramma geeft uitsluitsel over de reden van het niet starten.

In principe houdt Windows 10 zelf bij welke stuurprogramma's nodig zijn en werkt ze ook automatisch bij. Dit lukt echter alleen maar als de leverancier van de apparatuur zo goed is om bijgewerkte stuurprogramma's bij Microsoft in te leveren. Bij wat oudere computers doen de fabrikanten daar echter al heel gauw de moeite niet meer voor.

Extra complicerende factor kan ook nog zijn, dat de videokaart met een iets door de fabrikant van de *computer* aangepaste versie draait. Dit komt met name bij laptops vrij veel voor. Kijken op de site van de fabrikant van de *videokaart* heeft dan niet zoveel zin (net zomin als andere driver-aanbiedende of driver-bijwerkende websites!); u moet op de site van de fabrikant van uw *computer* zijn. En veelal zijn deze laatsten er nog veel lakser in dan die van de kaartfabrikanten.

Via een omweg is het probleem misschien ook nog op te lossen door in het Apparaatbeheer (waar de videokaart ongetwijfeld van een geel uitroepteken is voorzien) eerst het apparaat weg te gooien en daarna hetzij naar nieuwe apparatuur te laten zoeken, hetzij Windows 10 opnieuw op te starten. Dit laatste zou ik na afloop overigens sowieso opnieuw doen.

In uitzonderlijke gevallen herkent Windows 10 de kaart niet correct en laadt bij een update dan een stuurprogramma voor een ander type kaart. Dit komt meestal voor bij oudere kaarten (waarvan de fabrikant bezig is met uitfaseren) of bij heel buitenissige merken. Vaak is dit nog op te lossen door het laatste nog werkende stuurprogramma te bewaren en bij elk probleem te her-installeren.

Topantwoord

jur19
door jur19 - Jan 31, 2018 om 13:55
2 Antwoorden / 0 Vragen

Een mogelijkheid is Systeemherstel, als dat tenminste aanstaat uiteraard. Klik op Start en dan de tegel ''waar Configuratiescherm'' op staat, dan optie ''Herstel'' neem de optie ''Systeemherstel starten'' en kies daar een punt welke voor de datum is van de Update, laat de computer zijn gang gaan en volg de aanwijzingen en soms lost dat het probleem op. Succes.

empee
door empee - Jan 31, 2018 om 19:59
179 Antwoorden / 140 Vragen

Het is gelukt om weer alles normaal, snel en scherp te krijgen. Bedankt allen voor de uitvoerige adviezen en mogelijkheden.
De tip van JUR19 heb ik uitgevoerd zoals vermeld, en klaar is Kees. Dan maar geen update van Windows10, want vanaf dat moment begonnen de problemen.
Groetjes allemaal.