re
door rebas Sep 5, 2012 om 21:36
Computers & telefonie

Belcompany garantie vervallen door openen

Sony-Ericsson Xperia Play gekocht bij Belcompany.
Binnen garantieperiode is de volumeknop losgelaten en zoekgeraakt.
Reparatie afdeling van Belcompany beweert dat het toestel door derden is geopend en derhalve geen garantie.
1- toestel is niet geopend geweest. Met wat fantasie kun je krasjes zien op de schroefjes, maar de oorzaak daarvan is mij niet bekend, en bovendien m.i. geen bewijs dat het geopend is geweest.
2-Euvel komt vaker voor bewijst een beetje googlen.

In de winkel kom ik niet verder. Belcompany heeft wel aangeboden om een willekeurige zaak de telefoon te laten repareren, maar dan is de garantie zowiezo vervallen (uiterst dubieus aanbod, immers een derde partij zal de telefoon daarvoor openen...).
Zeer frustrerend omdat ik met alle eerlijkheid weet dat het toestel niet is opengeschroefd, en dit toch beweerd wordt. Ondertussen al vele malen in de winkel (Eindhoven winkelcentrum Woensel) geweest, en vele emails verder.
Oh ja, het betrof een laatste showroom model. Een van de medewerkers heeft door laten schemeren dat hij dat specifieke toestel zelf een tijdje heeft uitgeprobeerd.

De enige vraag die ik heb is hoe ik mijn toestel onder garantie gerepareerd kan krijgen. Verder hoop ik dat Belcompany meekijkt want ik moet ook even kwijt dat ik me ondertussen op een werkelijk onbeschofte manier behandeld voel.

2338 14 Rapporteer

avandijl
door avandijl - Sep 6, 2012 om 13:35
7 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tip, even bellen met Belcompany,

Het 0900 nummer is 0900 8081

Het alternatieve nummer is 0318- 569 852

Wellicht dat je daar meer gedaan krijgt...

jo
door jorisw - Sep 6, 2012 om 13:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Misschien zo'n stickertje dat vaak over het laatste schroefje zit geplakt beschadigd?

re
door rebas - Sep 6, 2012 om 22:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw,
Nee, en is ook niet aan de orde. Al zou het al zo zijn, die telefoon is niet door ons geopend geweest. Ik vraag me de wettelijke geldigheid van zo'n evt. stickertje ook af. Ga jij voordat je iets koopt eerst alle stickers nalopen of ze nog goed zijn bij aankoop? Of schroefjes nalopen of ze misschien al beschadigd zijn (of in geval apple producten, nalopen of de vochtindicatoren wellicht verkleurd zijn)? Ik denk het niet. Al die zaken zijn m.i. dus waardeloos in hun argumentatie, en alleen bedoeld om blufpoker te spelen.
Wellicht leuk als KASSA eens op die stelling reageert.

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 03:14
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rebas schreef op donderdag 6 sep 2012, 22:45]Ik vraag me de wettelijke geldigheid van zo'n evt. stickertje ook af.
Ligt eraan waar die sticker zit en wat de attentie daarvan is.

[quote=rebas schreef op donderdag 6 sep 2012, 22:45]Ga jij voordat je iets koopt eerst alle stickers nalopen of ze nog goed zijn bij aankoop? Of schroefjes nalopen of ze misschien al beschadigd zijn (of in geval apple producten, nalopen of de vochtindicatoren wellicht verkleurd zijn)? Ik denk het niet. Al die zaken zijn m.i. dus waardeloos in hun argumentatie, en alleen bedoeld om blufpoker te spelen.
Die zaken zijn niet bedoeld om in het voordeel van de consument te laten zijn, maar in het voordeel van de verkopende partij/fabrikant.
En hier moet ik toch de kant van de winkelier/fabrikant kiezen.

En blufpoker?
Ik ben bang dat jij helemaal niet weet waar jij over praat.
Het is namelijk niet de zaak dat de goedwillende consument altijd wordt bedonderd door de kwaadwillende ondernemer/fabrikant. Al die zaken zijn er om de kwaadwillende koper de goedwillende ondernemer/fabrikant te kunnen helpen en beschermen.
Ik word persoonlijk behoorlijk pissig door het beeld wat door de diverse consumentenorganisaties wordt geschept: de arme zielige hulpeloze consument die beschermt moet worden tegen de boze ondernemer/fabrikant die alleen maar op uit zijn om de boel te belazeren!

Het grootste gedeelte van de consumenten en ondernemers/fabrikanten zijn goedwillende personen die het beste voor hebben voor de tegenpartij en helemaal niet uit zijn om de boel te flessen.
Helaas zijn er aan beide kanten, dus ook zeker bij de consumenten!!!, lieden die echt de boel flessen en de ander een poot uitdraaien, zodra ze de kans krijgen.
En daarom nemen de ondernemers en fabrikanten bepaalde maatregelen, om in geval de poten uitdraaiers een stap voor te kunnen zijn om zichzelf te kunnen beschermen.

[quote=rebas schreef op donderdag 6 sep 2012, 22:45]
Wellicht leuk als KASSA eens op die stelling reageert.

Ben ik mee eens, en dan dient men wel het gehele verhaal te vertellen en niet alleen de arme hulpeloze consument die tegen de boze ondernemer/fabrikant die alleen uit is om de boel te belazeren!

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 03:17
2845 Antwoorden / 27 Vragen

Komt ook nog bij dat de fabrikant/winkelier zelf de voorwaarden stellen waartegen zij garantie verstrekken. Wel voor de koop en niet na de koop.

re
door rebas - Sep 7, 2012 om 07:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Even een korte reakte op ikbenik.
Ik wil niet zwartepieten. Het is alleen mijn eigen ervaring. En als ik naar vergelijkbare gevallen zoek op internet vind ik er talloze.
Ik heb 3 kinderen die allemaal of een ipod, iphone of een andere smartphone hebben. En in alle gevallen heb ik dergelijke zaken meegemaakt. Bovendien ook zelf bij keukenapparatuur. Trouwens in alle gevallen uiteindelijk ook mijn gelijk gekregen.
En inderdaad de ene winkel is de andere niet. Ik heb ook goede,fatsoenlijke behandelingen meegemaakt, maar het merendeel is in eerste instantie afhoudend, en probeert tamelijk intimiderend onder garantiegevallen uit te komen waarbij ik vermoed dat ze dat zeker 75% van de gevallen ook (onterecht) lukt. Bij mij hebben ze het in iedergeval in 90 % van de gevallen geprobeerd. Als je wilt kan ik alle zaken met je wel eens doornemen.. Varieert van een vaatwasserpomp (ja meneer er zat een tandenstoker in...), koelkastdeurscharnieren, Iphone en Ipod met vermeende waterschade tot dit geval.

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 09:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rebas schreef op vrijdag 7 sep 2012, 07:55]
En inderdaad de ene winkel is de andere niet. Ik heb ook goede,fatsoenlijke behandelingen meegemaakt, maar het merendeel is in eerste instantie afhoudend, en probeert tamelijk intimiderend onder garantiegevallen uit te komen waarbij ik vermoed dat ze dat zeker 75% van de gevallen ook (onterecht) lukt.
Is het daarbij wat zij fout doen qua uitingen van de consumentenbond?
Dan is inderdaad het merendeel dat moeilijk doet, immers hoeven de ondernemers en fabrikanten niet die garantiezaken aan te houden zoals de consumentenbond die verkondigd.

Vergeet niet dat garantie geen recht is, maar een gunst van de verkopende partij en fabrikant.

Veel mensen halen de regels van conformiteit en garantie door elkaar. Vooral voor de consument kan dat zeer verwarrend zijn. Het is ook moeilijke materie.
Als je echter verder kijkt dan je neus lang is, zul je zien dat de meeste "regels" die de consumentenbond verkondigd gewoon gebaseerd is op hun eigen mening en niet de basis heeft van de lettertjes van de wetgeving.

Met die telefoon zijn alle tekenen in jouw nadeel. En wat jij er ook van vindt en wat de mening van de consumentenbond ook is, de winkelier en fabrikant bepalen zelf tegen welke condities zij garantie verstrekken. En zij hebben bepaald (en terecht) dat als het product zonder toestemming van de verkopende partij of fabrikant door derden geopend is, dat de garantie vervalt.
Maar ook kijkend naar de regels van de conformiteit is het logisch dat de winkelier en fabrikant aangeven dat het product ongeoorloofd geopend is geweest. De reden: zij kunnen dan niet meer bewijzen dat het product wel volgens de koopovereenkomst was.

pino123
door pino123 - Sep 7, 2012 om 10:18
2763 Antwoorden / 14 Vragen

@ikbenik,

Zolang fabrikanten en winkeliers niet duidelijk genoeg maken aan consumenten hoe de vork in de steel zit, blijf je hier onduidelijkheid over houden. Natuurlijk zijn er consumenten die het onderste uit de kan willen halen, daarentegen hoeveel winkeliers en fabrikanten proberen dit niet net zo hard.

En dus zolang niet duidelijk is wat conformiteit en garantie is en de fabrikanten nog vaak de bal terugleggen bij de consument zonder goed te communiceren waarom en waardoor blijf je dit soort gezeur houden. Gezien de gehele boekwerken die je als consument moet doorworstelen om te begrijpen hoe het werkt vind ik het ook niet vreemd dat consumenten zo redeneren.

Verder zijn we nog altijd op een consumenten site waarbij ik mij nog steeds afvraag waarom zij, kennelijk als winkelier/fabrikant geen mensen helpt hoe te handelen, maar eeuwig met je vraagstukken komt over de conformiteit en garantie. Je kan ook eens aangeven wat wel de mogelijkheden zijn, dat eenzijdige gewauwel komt me aardig me ........ uit.

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 10:50
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18]@ikbenik,

Zolang fabrikanten en winkeliers niet duidelijk genoeg maken aan consumenten hoe de vork in de steel zit, blijf je hier onduidelijkheid over houden.
Fabrikanten en winkeliers geven wel de juiste informatie, alleen dat gebrul van de consumentenbonden overstemt alles.
Daarnaast zijn er zeer veel consumentenorganisaties die de winkelier en fabrikant wegzetten als boze lieden die alleen maar er op uit zijn om de consument te flessen.

En de meeste fabrikanten en winkelieren houden zich netjes aan de regels, alleen zijn de consumentenorganisaties het niet eens met die regels en verzinnen eigen regels. Waar die fabrikanten en winkelieren totaal niet aan houden, waardoor die organisaties steeds harder tegen de schenen van de ondernemers gaan schoppen.

De regels zijn zelf heel duidelijk, het zijn juist die vervloekte consumentenorganisaties die het ondoorzichtig maken.

Als ze om te beginnen de consumentenautoriteit, de consumentenbond en Tros Rader opdoeken, komen we al een heel eind.

En ja, ik ben echt een voorstander voor een organisatie die de consument op de juiste manier van de juiste informatie voorziet.
Maar niet door de incapabele zooitje wat nu zich profileert als een "consumenten" organisatie.

Dat is ook de reden dat de meeste ondernemers juist niet bij Tros Radar in de uitzendingen komen. Zij vertikken het juist om als pispaal te fungeren.
En ja, ik heb ook wel uitzendingen gezien. En daar liet men de ondernemer niet uitspreken en mocht zijn verhaal niet vertellen.

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18]
Natuurlijk zijn er consumenten die het onderste uit de kan willen halen, daarentegen hoeveel winkeliers en fabrikanten proberen dit niet net zo hard.
Dat heb ik ook helemaal niet ontkent.
Alleen valt die groep onder de winkeliers en fabrikanten reuze mee.
En als ik kijk naar welke regels. Ja volgens de "regels" welke de consumentenbond verkondigen gaan inderdaad de meeste ondernemers over de schreef. Alleen is de wetgeving niet zoals de consumentenbond die verkondigd.

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18]
En dus zolang niet duidelijk is wat conformiteit en garantie is en de fabrikanten nog vaak de bal terugleggen bij de consument zonder goed te communiceren waarom en waardoor blijf je dit soort gezeur houden.
Laat ik het zo stellen: de fabrikanten en detaillisten geven de regels A aan en de consumentenorganisaties B.
Hoe moet de consument dan weten wat wel waar is en wat niet?

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18]
Gezien de gehele boekwerken die je als consument moet doorworstelen om te begrijpen hoe het werkt vind ik het ook niet vreemd dat consumenten zo redeneren.
Daarom is het ook zeer belangrijk dat de consumentenorganisatie het juiste verhaal gaan vertellen, in plaats van wat de meeste consumentenorganisaties, de consumentenautoriteit en de consumentenprogramma's op tv, nu doen.

Ik ben één van de consumenten die het gezeik en geslinger meer dan zat was en ik ben zelf de boeken in gaan duiken. Ik las zoveel tegenstrijdigheden, dat ik ook niet meer wist wat nu wel waar was en wat niet.
En het is zeer moeilijke materie.
Daarom valt het mij zeer tegen van de "juristen" van de consumentenautoriteit en de consumentenbond. Zij vertellen helaas fabeltjes en halen zeer veel zaken door elkaar.

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18]Verder zijn we nog altijd op een consumenten site waarbij ik mij nog steeds afvraag waarom zij, kennelijk als winkelier/fabrikant geen mensen helpt hoe te handelen,
Het punt is juist dat men heel vaak kosteloze reparatie of vervanging wilt, terwijl men daar totaal geen recht op heeft.
Dan willen de detaillisten en fabrikanten het probleem wel degelijk oplossen, alleen is dat niet kosteloos mogelijk.
En in die gevallen ligt de bal niet bij de detaillist of fabrikant, maar bij de consument die niet voor de reparatie of vervanging wilt betalen. Dan ligt de reparatie stil.

[quote=pino123 schreef op vrijdag 7 sep 2012, 10:18] maar eeuwig met je vraagstukken komt over de conformiteit en garantie. Je kan ook eens aangeven wat wel de mogelijkheden zijn, dat eenzijdige gewauwel komt me aardig me ........ uit.
Zolang dat de consumentenbond en ook de consumentenautoriteit leugens vertellen, zul je altijd dat gezeur en gezeik houden.
Daarom kom ik er ook steeds op terug.
Die gasten aanschrijven heeft totaal geen zin.

zoekster
door zoekster - Sep 7, 2012 om 11:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

ikbenik

Als ze om te beginnen de consumentenautoriteit, de consumentenbond en Tros Rader opdoeken, komen we al een heel eind.

Aangezien wettelijk is vastgelegd dat de consumentenautoriteit toezicht houdt op naleving van het consumentenrecht zul je nog wel even geduld moeten hebben.
klik hier
even de wet handhaving consumentenbescherming lezen.

De consumentenautoriteit opdoeken... lachwekkend!

Waarom ga je geen proces beginnen tegen de consumentenautoriteit samen met al die juristen die jij schijnt te kennen en die het met je eens zijn? Doe eens iets nuttigs!

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 11:15
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 7 sep 2012, 11:04]ikbenik

Als ze om te beginnen de consumentenautoriteit, de consumentenbond en Tros Rader opdoeken, komen we al een heel eind.

Aangezien wettelijk is vastgelegd dat de consumentenautoriteit toezicht houdt op naleving van het consumentenrecht zul je nog wel even geduld moeten hebben.
klik hier
even de wet handhaving consumentenbescherming lezen.
Ik weet heel goed wat zij voor rechten hebben.
Alleen krijgen de ondernemers bepaalde boetes omdat zij in de ogen van de consumentenautoriteit over de schreef gaan, terwijl diezelfde ondernemers juist netjes aan de wetgeving houden.

En verdraaien van de zaken is de consumentenautoriteit ontzettend goed in.

Dergelijke organisatie kan alleen zijn werk goed doen als zij onpartijdig zijn en net als de rechter volgens de lettertjes van de wetgeving handelen. Dat doen zij niet en daarom totaal ongeschikt.
Ik heb dan ook totaal geen enkel respect voor dat soort lieden.

[quote=zoekster schreef op vrijdag 7 sep 2012, 11:04]De consumentenautoriteit opdoeken... lachwekkend!
Bittere noodzaak.
Als die gasten het verschil al niet kennen tussen garantie en conformiteit, dan zijn ze ongeschikt voor hun taak.
En de meeste zaken die zij beweren dat het volgens de wetgeving is, komt rechtstreeks van de meningen van de consumentenbond.
Ik heb zeer vaak de uitspraken van de consumentenautoriteit weerlegt.

ikbenik
door ikbenik - Sep 7, 2012 om 11:18
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=rebas schreef op woensdag 5 sep 2012, 21:36] Een van de medewerkers heeft door laten schemeren dat hij dat specifieke toestel zelf een tijdje heeft uitgeprobeerd.
Hebben ze in die winkel dan niet het betreffende toestel open geschroefd?

[quote=rebas schreef op woensdag 5 sep 2012, 21:36]De enige vraag die ik heb is hoe ik mijn toestel onder garantie gerepareerd kan krijgen. Verder hoop ik dat Belcompany meekijkt want ik moet ook even kwijt dat ik me ondertussen op een werkelijk onbeschofte manier behandeld voel.
Dat wordt zeer lastig. Als zij duidelijk tekenen zien dat het toestel ongeoorloofd open is geweest, hebben zij inderdaad de stok achter de deur.

zoekster
door zoekster - Sep 7, 2012 om 11:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

@ikbenik
Ga nou eens dat proces tegen de consumentenautoriteit beginnen!!!!!

We zitten er allemaal op te wachten!

re
door rebas - Sep 7, 2012 om 21:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een keer dan....
1- Garantie is een gunst van de verkoper/producent. Dit toestel is met garantie verkocht. Onder voorbehoud van de garantievoorwaarden is de verkoper daarmee ook zijn verplichting aangegaan met mij. De garantievoorwaarden zeggen dat indien het toestel door derden geopend is geweest, de garantie vervalt.
-Het toestel is sinds het in mijn bezit is niet geopend geweest. Daar is ook geen enkel bewijs voor. Dat durf ik (ik chasseer nu) onder ede te verklaren. Belcompany zal het niet lukken om onder ede te verklaren dat het toestel wel is geopend na de verkoop aan mij. Simpelweg omdat daar geen enkel bewijs voor is. Krasjes op schroefjes zijn nog geen verbroken zegel. (en afgezien daarvan, het IS niet geopend geweest).
Indien Belcompany niet hard kan maken dat ik de garantievoorwaarden geschonden heb, zijn zij wettelijk verplicht hun aangegane verplichting na te komen. Immers, de klant heeft het toestel onder die voorwaarden gekocht.

2- Afgezien van het garantie verhaal is een verkoper/producent in de EU wettelijk verplicht een deugdelijk, naar de huidige stand der techniek, toestel te leveren. Het wettelijke CE stempel is daar onder meer getuige van. Als een producent slim is kan hij dat CE certificaat onderbouwen met testrapporten.
Een volume toets die zonder aanleiding, bij normaal gebruik van het toestel af valt, is te bestempelen als een ondeugdelijk toetstel. Zeker als dat bij meerdere toestellen voorkomt (en dat is met een beetje googlen snel aan te tonen). Ook hierbij heeft de verkoper de wetttelijke plicht om voor een oplossing te zorgen.

3-met de consumentenbond heb ik niets te maken. Liever met goed fatsoen.