alarm1233
door alarm1233 Sep 3, 2011 om 17:02
Computers & telefonie

Ccleaner onveilig voor xp of win7 ?

heb net een nieuwe pc aangeschaft met win7, nu vertelde mij de verkoper dat het software bestandje ccleaner je pc doet vastlopen of beschadigd en raden mij aan om het niet te installeren omdat het onveilig zou zijn om te gebruiken (dat je er meer mee beschadigd dan goed doet) omdat windows zelf ingebouwde beveiliging heeft schijnt.
doe ik er goed aan om het niet te installeren?normaal gebruik ik het op mn andere pc waar xp op staat al jaren maar nu heb ik toch mn twijfels erover, graag enige goede raad of het wel of geen kwaad kan dat ik het installeer.
groetjes
alarm1233

8786 19 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2011 om 17:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo alarm1234,

Wat een onzin.
Is een prima programma dat al jaren door velen gebruikt wordt.
Gewoon installeren.
Heeft niets met je beveiliging van doen.

Suc6

diumenge
door diumenge - Sep 3, 2011 om 17:09
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ccleaner is zeker geen gevaarlijk programma, maar volgens een onderzoek van PCM een paar maanden geleden heb je echter ook niet heel veel baat bij het gebruik van Cccleaner. Desondanks gebruik ik het al jaren en nog steeds en heb er nog nooit problemen door gekregen. Ik gebruik weliswaar Vista, maar vroeger XP en daarnaast zal het voor Windows 7 ook geen gevaar opleveren.

freya
door freya - Sep 3, 2011 om 17:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, het mag dan misschien een 'prima' programma zijn, 'nodig' heb je het in ieder geval niet.....

Freya

conny2
door conny2 - Sep 3, 2011 om 17:27
256 Antwoorden / 4 Vragen

Misschien hangt het af van welke versie je gebruikt, heb ook wel eens problemen met gehad met cleaners maar dat is al jaren geleden. Het beste is om eerst ervaringen van anderen te lezen voordat je nieuwe software gebruikt.

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2011 om 17:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=freya schreef op zaterdag 3 sep 2011, 17:26]
Tja, het mag dan misschien een 'prima' programma zijn, 'nodig' heb je het in ieder geval niet.....

Freya

Dat je het op zich niet nodig hebt ben ik met je eens.
Maar TS gebruikt het al jaren op z'n pc met XP.
Verhaaltje van winkel dat het onveilig zou zijn is onzin.

Met vr.gr.

edrick3
door edrick3 - Sep 3, 2011 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=conny2 schreef op zaterdag 3 sep 2011, 17:27]Misschien hangt het af van welke versie je gebruikt, heb ook wel eens problemen met gehad met cleaners maar dat is al jaren geleden. Het beste is om eerst ervaringen van anderen te lezen voordat je nieuwe software gebruikt.

Je gebruikt - als het goed is - altijd de laatste versie, want er wordt aangegeven wanneer er een update is (als je dit aangevinkt hebt).
Ervaringen van anderen zijn er ruimschoots op dit forum te vinden en voor zover ik heb gelezen overwegend positief (al heb je zo'n progje niet echt nodig zoals freya al aangeeft, maar zelf gebruik ik het al jaren.)

Met vr.gr.

freya
door freya - Sep 3, 2011 om 17:48
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3:

'Onveilig' is misschien een groot woord, maar de stelling "dat je er meer mee beschadigd dan goed doet" snijdt wel degelijk hout. Maar al te vaak lees ik hier 'vragen' van mensen over slecht werkende programma's, nadat er een cleanerprogramma is gebruikt....
Ik gebruik al bijna 30 jaar computers en heb nog nooit een cleantool gebruikt (en ook nog nooit gemist). Gewoon netjes de software volgens de regels installeren en ook weer verwijderen en geen duistere tooltjes (scantooltjes, driverupdate tooltjes, toolbars, cleantooltjes, enz.) installeren. Die dingen lijken handig, maar zijn in de meeste gevallen de oorzaak van de problemen, niet de oplossing....

Freya

ab
door abcdefe - Sep 3, 2011 om 18:26
23 Antwoorden / 0 Vragen

Doel van deze software is om een betaalde versie te gaan kopen, daarom heb men veelal niet echt iets aan software die gratis is te downloaden.

conny2
door conny2 - Sep 3, 2011 om 19:05
256 Antwoorden / 4 Vragen

Weet niet meer welke cleaner het was (ccleaner of jv powertools) waar ik ooit problemen mee had Edrick, daarom laat ik het maar in het midden. Dergelijke programma`s kunnen soms voor problemen zorgen maar kunnen ook handig zijn als je snel cookies en temp files wil weggooien. Het belangrijkste voor beginners is om de verleiding te weerstaan om het register schoon te maken. Als je dat ongemoeid laat dan kan er weinig gebeuren.

cz
door czijl - Sep 3, 2011 om 22:09
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=conny2 schreef op zaterdag 3 sep 2011, 19:05]Weet niet meer welke cleaner het was (ccleaner of jv powertools) waar ik ooit problemen mee had Edrick, daarom laat ik het maar in het midden. Dergelijke programma`s kunnen soms voor problemen zorgen maar kunnen ook handig zijn als je snel cookies en temp files wil weggooien. Het belangrijkste voor beginners is om de verleiding te weerstaan om het register schoon te maken. Als je dat ongemoeid laat dan kan er weinig gebeuren.

Ik gebruik af en toe CCleaner, ruimt een hoop rommel op inderdaad Maar Na een telefoon gesprek met Microsoft omdat mijn systeem kuren vertoonde, werd mij inderdaad ook afgeraden om het register te schonen. Dus dat vinkje in iedere geval weghalen Het is namelijk zo dat programma's die je maar weinig gebruikt worden opgeschoond. Dus onbruikbaar gemaakt. Mijn advies is geen register cleaners gebruiken maar af en toe rechtermuisknop op C: en hardeschijf controle uitvoeren wordt alles weer mooi op een rijtje gezet en repareert fouten op je harde schijf, loopt ie weer als een zonnetje

gsm
door gsm - Sep 3, 2011 om 23:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Ik kom hier regelmatig problemen tegen die mogelijk te wijten zijn aan teveel cleanen. Wees terughoudend met onderhoud d.m.v. schoonmaakprogramma's en gebruik de PC liever alleen waar deze voor bedoeld is. Onderhoud is voor specialisten, of moet in elk geval zorgvuldig uitgevoerd worden.

borg queen
door borg queen - Sep 5, 2011 om 13:25
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik gebruik al jaren CCleaner, die ik ook regelmatig update. Nooit problemen gehad, Mijn cookies, cache ed worden iedere dag automatisch weggegooid/geleegd, wat ik anders zou vergeten en dan gaat er nogal eens iets vastlopen of zeer traag worden. Ik ben een nogal fervente speler van spelletjes en dan moet dat regelmatig gebeuren
:D

ma
door marianne99 - Sep 5, 2011 om 13:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik CCleaner al sinds januari 2010 op een computer met Windows7. Ik gebruik CCleaner-schoonmaken en Register-scan naar problemen- herstel geselecteerde fouten. Nooit problemen gehad.

jk
door jkoops - Sep 5, 2011 om 13:31
51 Antwoorden / 9 Vragen

Ik gebruik Ccleaner al jaren. Steeds de nieuwste versie geupdated. Nooit problemen.
Beter is het om het gratis programma Advanced system care 4 te downloaden.
Dit programma haalt echt overbodige rommel weg en kan. als je wilt, via defragmentatie je harde schijf versnellen.

Tip: laat ccleaner niet je register repareren, dat doet ASC 4 beter.
Eigenlijk is ccleaner dan ook overbodig.

hendrikbos
door hendrikbos - Sep 5, 2011 om 16:25
113 Antwoorden / 22 Vragen

Wanneer je niet zeker bent van een voor jou onbekend programma, google dan eerst eens en kijk wat voor reviews je er over tegenkomt.

CCleaner is wereldwijd een zeer veel gebruikt programma, die regelmatig verbeterd (geüpdate) wordt.
Het een een gratis programma dat wordt aangeboden door een softwarehuis die het als een lokprogramma gebruikt. Ze hopen dat tevreden gebruikers van CCleaner hun niet gratis software zullen kopen. De achterliggende beweegreden om CCleaner gratis aan te bieden, is dus een bepaalde garantie voor de gebruiker, dat voorkomt dat CCleaner een slecht programma is.

Ik heb in de reacties op jouw item, verschillende goede adviezen en opmerkingen gezien.
Het programma CCleaner en Advanced SystemCare 4 (Pro-versie is niet gratis) genoemd, gebruik ik zelf al jaren.
CCleaner haalt alle cookies weg, maar ook hierbij kun je nog bepalen welke cookies niet/nooit gewist moeten worden. Het is zeer eenvoudig te bedienen en snel in gebruik.
Ik heb er een gewoonte van gemaakt om tussen het surfen door CCleaner de cookies te laten verwijderen, zodat andere websites mijn surfgedrag niet kunnen nagaan.

Wat CCleaner laat zitten in het register haalt Advanged SystemCare 4 (Pro) weg, zoals je Brouwsegeschiedenis (surfgedrag) die ook in het register vastgelegd wordt en doorgaans niet wordt verwijderd, ook niet door Schijfopruiming van Microsoft en bij de Brouwsegeschiedenis verwijderen m.b.v. Internet Explorer zelf.

Standaard kun je de computer met Windows Schijfopruiming schoonmaken. Veel mensen zien dit hulpmiddel, die standaard in de Microsoft software aanwezig is, al te vaak over het hoofd.
Weekelijks Schijfopruiming en maandelijks Defragmenteren, is een goede gewoonte.
Mocht je daarnaast nog de voordelen van extra programma's willen, dan kun je deze alsnog installeren.

Succes er mee! En een schone computer toe gewenst.:)

Met vriendelijke groet.
Hendrik

ar
door ariet - Sep 5, 2011 om 19:13
58 Antwoorden / 13 Vragen

'Onveilig' is misschien een groot woord, maar de stelling "dat je er meer mee beschadigd dan goed doet" snijdt wel degelijk hout. Maar al te vaak lees ik hier 'vragen' van mensen over slecht werkende programma's, nadat er een cleanerprogramma is gebruikt....
Ik gebruik al bijna 30 jaar computers en heb nog nooit een cleantool gebruikt (en ook nog nooit gemist). Gewoon netjes de software volgens de regels installeren en ook weer verwijderen en geen duistere tooltjes (scantooltjes, driverupdate tooltjes, toolbars, cleantooltjes, enz.) installeren. Die dingen lijken handig, maar zijn in de meeste gevallen de oorzaak van de problemen, niet de oplossing....

Freya

Beste Freya,

Ik heb je op dit gebied altijd serieus genomen maar ik geloof dat je de plank nu mis slaat.
Ik gebruik CCleaner al zo lang het bestaat om vooral alle cookies en andere onnodige bestanden te verwijderen, naar volle tevredenheid zonder een enkel probleem, wel geen 30 jaar. Wat waren dat toen voor computers?

Groet, ariet

marijke77
door marijke77 - Sep 5, 2011 om 22:31
158 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk raad Microsoft zo`n programma af, zij hebben liever dat je hun programma`s gebruikt.

freya
door freya - Sep 5, 2011 om 23:03
10999 Antwoorden / 1 Vragen

@ariet:

Ik heb ook niet gezegd dat het betreffende programma 'slecht' is, ik stel alleen dat er risico's verbonden zijn aan het gebruik van dergelijke programma's en dat je ze eigenlijk niet nodig hebt. Enne.... cookies kun je gewoon vanuit je browser verwijderen, daar heb je geen cleanprogramma voor nodig.

Freya

p.s. In de jaren 80 deed ik mijn eerste stapjes in computerland met de Apple ][ *[u]klik[/u]*. ;-)

ma
door marscholl - Sep 6, 2011 om 15:16
90 Antwoorden / 14 Vragen

Ik lees hier een aantal verwijzingen naar Advanced syste Care Pro. Ik heb dit prog een keer gebruikt en heb daarna maandenlang contact met MS Nederland en met incredimail gehad om mijn computer weer in orde te krijgen. Er waren allerlei functies uitgevallen zoals niet kunnen printen vanuit mail prog etc. Uiteindelijk moest ik Windows opnoeuw installeren met als gevolg dat ik veel kwijt was.
Ccleaner gebruik ik al jaren en raad het ook vrienden en kennissen aan. Laatst heb ik dit programma weer eens gebruikt na ongeveer een half jaar en bij het opschonen werd 1,6 Gb aan rotzooi en troep wat Windows achter zich laat slingeren opgeruimd. Zeg dus niet dat dit een nutteloos programma is hoewel er natuurlijk wel meer programma`s zullen zijn die min of meer hetzelfde doen. ASC komt er bij mij in ieder geval nooit meer in, net zoals recuva, registrycleaner en meer van dat soort troepprogramma`s. Het enige waar je met Ccleaner op moet letten is dat het ook inloggegevens verwijderd als je deze door de computer laat opslaan. Dus schrijf deze (inlog-naam en -wachtwoord) op of, voor de meer ervaren gebruiker, verwijder het desbetreffende vinkje. Succes, Martin.