hf
door hfritz Oct 7, 2009 om 16:18
Computers & telefonie

Externe harde schijf

Mijn zoon heeft een externe harde schijf van Western Digital type Elements 500 Gb. Als ik hem aansluit op zijn PC krijg ik keurig de melding nieuwe hardware gevonden en vervolgens wil ik hem installeren, echter ik heb geen installatiecdrom erbij. Hoe moet ik hem nu installeren? Zijn PC heeft Windows XP.

3706 33 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2009 om 16:31
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo,

Volgens mij is dit een plug-and-play schijf. Aansluiten op USB en dan is-ie bedrijfsklaar. Kijk maar eens bij START > Deze computer of de schijf vermeld staat.

Suc6

hf
door hfritz - Oct 7, 2009 om 16:33
7 Antwoorden / 5 Vragen

Zal ik doen, bedankt.

hf
door hfritz - Oct 7, 2009 om 16:39
7 Antwoorden / 5 Vragen

Toch nog even een reactie. Dit heb ik nl al gedaan en vervolgens wordt er geen driveletter zichtbaar.

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2009 om 18:08
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Vreemd.

Probeer anders eens een andere usb-aansluiting.

Stroom aangesloten? Blauwe lampje rechts bovenin bij de harde schijf
brandt? Na Start > Deze computer moet er bij de 2e regel: Stations op lokale vaste schijven een blauw blokje staan met de letters WD er in Er achter staat Elements en een stationsletter.

Met vr.gr.

ge
door geo99 - Oct 7, 2009 om 20:59
3 Antwoorden / 2 Vragen

u kunt natuurlijk ook even googlen naar  de bij behorende software en of drivers of u kunt met het product terug gaan naar de winkel met orginele bon  en vragen of u het product kunt ruilen voor een waar die instalatie cd-roms wel bij zitten

maar uit eigen ervaringen is het plug and play hardware (dus er in steken wachten tot windows zegt apparaat is succes vol ge instaleerd en klaar voor gebruik) een ander probleem zou kunnen zijn dat up het moederbord van de computer de optie plug&play uitstaat in dat geval zal de computer de externe harde schijf niet zien

edrick3
door edrick3 - Oct 7, 2009 om 21:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@geo99

....maar uit eigen ervaring ..... Vanwaar dan het eerste gedeelte van je antwoord? Dat slaat dan nergens op!
Daarmee is vraagsteller niet geholpen!

Met vr.gr.

ge
door geo99 - Oct 7, 2009 om 23:29
3 Antwoorden / 2 Vragen

uit eigen ervaring slaat dat nergens op dan heb vaker dit soort problemen gehad met plug en play hardware dus ik dacht ik deel mijn ervaring misschien dat hij er wel wat aan heeft en misschien niet

edwardus
door edwardus - Oct 8, 2009 om 01:03
6844 Antwoorden / 14 Vragen

XP heeft geen driver nodig voor deze schijf, die zit standaard al in XP.

Controleer in Schijfbeheer of de schijf wel zichtbaar wordt als schijf.

ak
door akranen - Oct 8, 2009 om 07:42
14 Antwoorden / 2 Vragen

gewoon de schijf formatteren via systeembeheer-schijfbeheer

hf
door hfritz - Oct 8, 2009 om 09:29
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik wil graag iedereen voor zijn/haar reactie bedanken. Ik ga ermee aan de slag.

Groet Hans.

gsm
door gsm - Oct 8, 2009 om 09:59
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Sommige schijven zijn nog niet (of niet goed) geïnitialiseerd voor Windows XP.

Klik in het Startmenu met de rechter muisknop op Deze computer.
Klik dan met links op Beheren en open vervolgens Schijfbeheer.

In Schijfbeheer moet de nieuwe schijf als een pictogram zichtbaar zijn aan de linkerkant van het rechter deel van Schijfbeheer-venster.
Klik met de rechter muisknop op het pictogram van de nieuwe schijf en kies Initialiseren om er een masterboot record op te plaatsen.

Vanaf dat moment kun je ook via de rechter muisknop een Wizard starten om de schijf voorzien van een- of meerdere partities, die je een schijfletter moet geven en formatteren met NTFS.

gsm
door gsm - Oct 8, 2009 om 10:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen
mschrieken
door mschrieken - Oct 9, 2009 om 14:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het probleem had ik vorrige week. De oplossing was dat ik de externe schijf middels de usb kabel in een trage usb poort van mijn pc stak. De externe schijf pikte dit niet op. Toen ik hem in een usb poort aan de achterkant van mijn pc stak werkte het prima.

lu
door luilf - Oct 9, 2009 om 15:00
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zal mijnheer Fritz toch veel hebben aan zoveel "deskundigheid"!!

ba
door barraa40 - Oct 9, 2009 om 15:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mijnheer, Ga naar Start, Ga naar Configuratiescherm, Ga naar Systeem, Ga naar naar Hardware, Ga naar Apparaatbeheer en klik op ? teken, geef aan toevoegen, en de externe hardeschijf wordt geinstalleerd.  Succes ermee, Barraa El Baraka, Fes, Marokko

ja
door jansenp - Oct 9, 2009 om 15:11
5 Antwoorden / 0 Vragen

Even aansluitend opde laatste reactie (ervan uitgaande dat het om een HD gaat die via de USB ook zijn voeding krijgt):
Ik vraag mij af of het met een langzame USB 1.x  poort te maken heeft. Zo ja, dan is de computer al aardig op leeftijd en ga ik er van uit dat er een aparte USB 2.0 kaart bijgeplaatst is die dus via de achterzijde bereikbaar is.
Een ander probleem is vaak dat de USB poorten die zich aan de voorkant bevinden vaak max 500mA leveren, terwijl USB poorten die rechtstreeks op het moederbord zijn bevestigd 1000mA kunnen leveren. HD's zonder externe voeding hebben aan 500mA niet voldoende en haken dan sowieso af en worden niet herkend. Bij sommige HD's wordt dan ook een kabel megeleverd met een dubbels USB aansluiting.

audb
door audb - Oct 9, 2009 om 15:51
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een 3,5" inch harddisk moet zo en zo aangesloten worden op een externe voeding en kan gewoonweg niet door usb worden gevoed.

Een instalatie cd/dvdrom is echter ook niet noodzakelijk net als een externe programma om de harddisk in te delen ook die zit welliswaar verscholen ook in xp.

start > uitvoeren > diskmgmt.msc

Mocht u er echter nog niet uitkomen dan is de website : http://support.wdc.com/product/download.asp?lang=en

ba
door barraa40 - Oct 9, 2009 om 16:38
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wat jansenp schrijft is juist.  Als je een externe hardeschijf wilt gebruiken moet je een USB kabel hebben met twéé USB aansluitingen.  Ikzelf gebruik een Toshiba OTB 2520T die heeft een opslagcapaciteit van 250GB.  Door na aansluiting gebruik te maken van Computerbeheer kan je de externe harddisk splitsen in F: G: H: enzovoort  in FAT32 en ook in NTFS.

herman65
door herman65 - Oct 9, 2009 om 17:51
13 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb de gedonder ook regelmatig met mijn WD schijf. Hij is "plug and Play", alleen vergeet hij dit kennelijk regelmatig. In ieder geval, hij hoeft niet te worden "tegewezen". Blijven proberen, ook op verschillende USB poorten, maar vervelend is het wel.

karelstromph
door karelstromph - Oct 9, 2009 om 17:53
95 Antwoorden / 5 Vragen

Je moet wel op de achterkant de aan/uitschakelaar aanzetten.

Groet, Karel

st
door streamer - Oct 9, 2009 om 19:05
5 Antwoorden / 0 Vragen

als die meneer nou ook nog eens melde of het gelukt is en met welk antwoord dan zijn andere mensen er ook mee geholpen.

af
door aflierman - Oct 9, 2009 om 20:27
128 Antwoorden / 0 Vragen

hfritz,
Aansluiten op de USB.
Vervolgens op de rechter muisknop drukken.
Opent zich een schermpje,selecteer verkennen daar staat hij tussen als USB externe schijf.
A.F

vl
door vladdermuis - Oct 9, 2009 om 22:23
31 Antwoorden / 11 Vragen

USB schijf moet het altijd doen mits alle instellingen goed zijn en hij is aangesloten op een originele USB2.0 aansluiting, dus niet via een verlengkabel of een HUB. Kijk eerst of hij herkend wordt in schijfbeheer:
*Rechts klik op "deze computer" en ga naar "beheren"/ "schijfbeheer". Als hij hier bij staat kan de naam aangepast worden en moet hij zichtbaar zijn. Staat hij er niet bij dan moet gecontroleerd worden of de USB instelling in de BIOS aan staat. Daar kom je in door direct na het aanzetten op de DEL-toets te drukken of F2 en alle opties na te lopen. Afhankelijk van het type kun je bij de gevonden USB mode Ja/Nee of Aan/Uit kiezen met de up en down toetsen. Daarna bevestigen en op F10 drukken. Een USB schijf is altijd te partitioneren. Een externe schijf is meestal niet geschikt om een besturingssysteem zoals  XP en Vista te installeren. Verder kan geprobeerd worden met de eerdere antwoorden leven in je USB schijf te krijgen.

geer56
door geer56 - Oct 9, 2009 om 23:10
100 Antwoorden / 9 Vragen

Allemaal erg aardige adviezen maar misscjien heb je een schijf waarop geen partitie staat. Die zal je er dan echt op moeten zetten. Dat kan je proberen door hem te formateren vanuit start maar ik ben bang dat je het programma partionmagic nodig hebt daar kan je de schijf bdan een letter mee geven en partitioneren.

edwardus
door edwardus - Oct 10, 2009 om 00:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Daar heb je helemaal geen PartitionMagic voor nodig, dat kan namelijk gewoon vanuit schijfbeheer.

ja
door jansenp - Oct 10, 2009 om 09:21
5 Antwoorden / 0 Vragen

Inderdaad, allemaal leuke adviezen.
Maar wat al gevraagd is, hoe is het met de status? Ik heb nog geen reactie terug gezien of die het inmiddels nu wel of niet doet.
Eigenlijk staan er geen echt foute adviezen in. De oplossing is afhankelijk van wat nu echt het probleem is. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar wat voor HD is het eigenlijk?
2,5 of 3,5 inch? 2.5 Krijgt zijn voeding via USB, 3.5 via aparte voeding. Ik ben uitgegaan van 2.5 inch.

Dus graag reactie terug van de vraagsteller, anders heeft verder advies helemaal geen zin.

kl
door klaasg - Oct 10, 2009 om 10:15
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb dit ook meegemaakt met een freecom externe schijf op mijn oude laptop. Probleem was dat de oude usbpoorten onvoldoende spanning konden leveren. Bij de bouwmarkt voor 10 euro een universele adaptor gekocht en probleem opgelost. Usb 2.0 levert wel voldoende spanning, maar daarover moet je natuurlijk wel de beschikking hebben.

he
door henkriavera - Oct 10, 2009 om 12:52
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste hfritz.

Ikzelf heb aan mijn computer 2 externe harde schijfen aangesloten een van 500 gi en een van 1 terabyte op mijn computer staat XP en dat loopt prima,

Die schijf van 500 gaat als ik de computer aanzet gelijk mee aan die van 1 terab moet ik steeds met een knopje aanzetten maar dat vergeet ik steeds dus als ik die dan nodig heb staat hij niet aan maar geen probleem ik zet hem alsnog aan en daar is hij dan ik kijk in mijn computer en dan komt vanzelf het icoontje ,ik heb niets hoeven te instaleren XP doet alles vanzelf.

Dus ik weet niet waar jou probleem zit ik zou die schijf maar even terug brengen en een andere nemen mijn schijfen zijn Trekstor en een Verbatim en ik ben er tevreden mee.

Vriendelijke groetjes van een Hollander die in Duitsland woond en toch Kassa leest .

ba
door bandor - Oct 10, 2009 om 16:39
20 Antwoorden / 0 Vragen

Hai

Ik had een heel uitgebreid antwoord getypt maar op een een-of-andere manier is dat verdwenen voor t geplaatst is! Ik ga het er allemaal niet nog eens neerzetten, dus hier is de  "verkorte versie":

Als je in Apparaatbeheer (Start-Deze Computer-rechts klikt - Eigenschappen - tabblad Hardware - knop Apparaatbeheer) op het plusje[+] klikt voor Schijfstations staat hij daar wel bij? Met merknaam waarschijnlijk. Probeer de volgende oplossingen (werkt t niet probeer de volgende):

1) klik in Apparaatbeheer met rechts op je Externe HD: kies [installatie ongedaan maken], volg de instructies, sla op, herstart je PC ZONDER dat je die externe HD loskoppeld. Staat hij er nu wel? Hernoem hem dan meteen zodat je hem sneller herkend

2)klik in Apparaatbeheer met rechts op je Externe HD: kies [Stuurprogramma bijwerken] volg de instructies, sla op, herstart je PC ZONDER dat je die externe HD loskoppeld. Staat hij er nu wel? Hernoem hem dan meteen zodat je hem sneller herkend

3)controleer of in Apparaatbeheer, klik met rechts op je Externe HD; kies EIGENSCHAPPEN, kies Tabblad Beleidsinstellingen, [Optimaliseren voor prestaties] aangklikt staat! Anders even doen. Klik op OK, sluit Apparaatbeheer af, en de rest van je programma's, laat de Externe HardDisk aangesloten! Herstart je PC...

Tot zover het Apparaatbeheerstukje. Verder met de volgende mogelijke oplossingen (want je weet niet precies wat er aan de hand is; met computers is het vaak een kwestie van proberen, meerdere fouten geven dezelfde error-meldingen)

4)Heb je wel de stroomadapter (bijgeleverd bij de HD) aangeloten? Moet je misschien nog een aan/uit knopje aandrukken? Probeer de stroomstekker eens rechtstreeks in een geaard stopcontact te stoppen (GEEN verlengsnoer dus! Deze snoeren hebben tegenwoordig een ingebouwde beveiliging die steeds voor storingen zorgt.)Herstart je PC ZONDER dat je die externe HD loskoppeld. Staat hij er nu wel? Hernoem hem dan meteen zodat je hem sneller herkend, en koop een ander verlengsnoer! (Als je goed kijkt zie je de beveiligingen wel zitten, eentje zonder kopen dus)

5)Probeer de externe HardDisk uit op een andere pc...liefst een VISTA. Want als er een software fout in de HD zou zitten ziet Vista dit wel en zal aanbieden om hem te repareren. Probeer op die pc ook eens er wat op te zetten.

6) Je kunt Western Digital gewoon bellen (mocht je toch denken dat er iets fout zit met het apparaat)

00800 – 275 493 38

die twee nullen voor de 8 echt nodig! Dit is een internationaal toegangsnummer. Kies optie 4 voor Nederlandse ondersteuning.
Je hebt waarschijnlijk het serienummer nodig van de disk.  (Bewaar het nummer! deze HD staat erom bekend dat de voeding en/of adapter er binnen 1 jaar mee ophoudt, de support van WD is erg behulpzaam, vaak gratis een nieuwe)

Maar even voor de duidelijkheid: die externe HardDisk is volledig Plug and Play! vandaar dat er geen cd bijzit, die hoef je dus ook niet te installeren bij gebruik! Je pc vindt en installeerd hem vanzelf. Je hebt er een speciaal USB snoer bij gekregen (2.0 = is voor snelle USB verbinding, een 1.1 werkt echter ook! alleen erg  langzaam)

Wat ook wil helpen: sluit je externe HardDisk aan voor je je PC opstart! Dan herkent hij hem meestal wel... hopen dat dit zo blijft..

succes

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 10, 2009 om 22:09
632 Antwoorden / 58 Vragen

@luilf

wat is dan uw 'deskundig' advies, want dat lees ik hier niet?

orgelmuts
door orgelmuts - Oct 10, 2009 om 22:10
632 Antwoorden / 58 Vragen
orgelmuts
door orgelmuts - Oct 10, 2009 om 22:12
632 Antwoorden / 58 Vragen

poeh........als dit al de verkorte versie was, hahaha.

hf
door hfritz - Oct 11, 2009 om 15:46
7 Antwoorden / 5 Vragen

Beste reageerders,

Iedereen hartelijk bedankt voor de adviezen, ik ga ermee aan de slag. Aangezien ik maar een keer in de week bij mijn zoon kom (oppassen op de kleinkinderen) kan ik pas a.s. dinsdag jullie adviezen op volgen.

Nogmaals bedankt.