maryvon
door maryvon Aug 4, 2010 om 21:11
Computers & telefonie

Geluidskaart wordt niet herkend

Na reparatie (moederbord overleden) heb ik geen geluid meer, ik heb al van alles geprobeerd via googlen maar tot nu toe zonder resultaat. Ik ben echt een leek op pc gebied dus kom niet aan met te moeilijke termen.
Ik krijg als melding "er zijn geen audioapparaten geinstalleerd". Kan het zijn dat tegelijk met het moederbord mijn geluidskaart het begeven heeft.

Ik heb alles net zo aangesloten voor de reparatie, ik hoor wel wat gekraak als ik de stekkertjes voor de boxen aansluit.

Iemand een idee?

6782 32 Rapporteer

genius
door genius - Aug 4, 2010 om 21:19
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo maryvon,

Even om een overzicht te krijgen:
Heeft het betrekking op een aparte geluidskaart of is deze op het moederbord aanwezig?
En wat was de oorzaak waardoor het oude moederbord het heeft begeven?

G.

maryvon
door maryvon - Aug 4, 2010 om 21:27
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=genius schreef op woensdag 4 aug 2010, 21:19]Hallo maryvon,

Even om een overzicht te krijgen:
Heeft het betrekking op een aparte geluidskaart of is deze op het moederbord aanwezig?
En wat was de oorzaak waardoor het oude moederbord het heeft begeven?

G.

Ik vermoed op het moederbord.
Ik heb contact gehad met de firma en die adviseerde om de cd van het moederbord te gebruiken voor het geluid, maar dit deed het hem ook niet.

Een peak in de stroom.

genius
door genius - Aug 4, 2010 om 21:34
886 Antwoorden / 4 Vragen

@maryvon,

Hetgeen ik hieruit op maak is het volgende (please correct me if I am wrong):

Door een peak in de stroom is je moederbord overleden. Dit moederbord heb je laten repareren?? en na reparatie heb je geen geluid meer?

Is dit juist omschreven?

G.

maryvon
door maryvon - Aug 4, 2010 om 21:34
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb nu uiteraard een nieuw moederbord en als de geluidskaart op het moederbord aanwezig is kan natuurlijk ook mijn apparatuur kapot zijn.
Kunnen de boxen door een peak ook kapot?

maryvon
door maryvon - Aug 4, 2010 om 21:39
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=genius schreef op woensdag 4 aug 2010, 21:34]@maryvon,

Hetgeen ik hieruit op maak is het volgende (please correct me if I am wrong):

Door een peak in de stroom is je moederbord overleden. Dit moederbord heb je laten repareren?? en na reparatie heb je geen geluid meer?

Is dit juist omschreven?

G.

We crossten elkaar, ik heb een nieuw moederbord.

genius
door genius - Aug 4, 2010 om 21:44
886 Antwoorden / 4 Vragen

@maryvon

Oké, met nieuw moederbord zou het gewoon moeten werken. Test even je speakers uit:
De externe luidsprekers zouden het normaal gesproken moeten doen. Dit kan je uittesten door ze even op een ander apparaat (walkman, MP3 speler, etc.) aan te sluiten. Komt er geluid uit is er niets mis mee. En verder zou je een hoofdtelefoon of in-ear-phone (van die kleine dopjes) op de PC (hoofdtelefoon aansluiting) kunnen aansluiten. Komt er geluid uit of niet. . . .hetzelfde verhaal.

G.

gsm
door gsm - Aug 4, 2010 om 22:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Geluid is tegenwoordig op bijna ieder moederbord geïntegreerd.
Via de BIOS Setup kun je de geluidsadapter automatisch aan-, of uitzetten.
Als je de audio aansluitingen van het nieuwe moederbord gebruikt, dan moet de BIOS instelling Automatic of Enabled zijn.

Het probleem met de audioadapters op moederborden is, dat je perse de juiste audio software moet downloaden bij de fabrikant van het moederbord en natuurlijk ook voor het juiste model moederbord.

Sommige moederborden hebben jumpers voor wel of geen front aansluitingen voor de audio adapter.

Verwijder de audio software voor het oude moederbord en installeer die audio software (tevens stuurprogramma) voor het nieuwe bord. Daarna zou het geluid weer moeten werken.

ph
door philip36 - Aug 4, 2010 om 22:09
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je op de moederbord-cd gekeken voor audio-drivers die misschien nog geinstalleerd moeten worden?
Anders moet je eens kijken onder systeemapparaten, of er geen vraagteken bij het audioapparaat staat.

genius
door genius - Aug 4, 2010 om 22:10
886 Antwoorden / 4 Vragen

[quote]Verwijder de audio software voor het oude moederbord en installeer die audio software (tevens stuurprogramma) voor het nieuwe bord. Daarna zou het geluid weer moeten werken.
@gsm

Dit is inderdaad de juiste, volgende stap. Gezien het feit dat maryvon zegt: [quote]. . . . Ik ben echt een leek op pc gebied dus kom niet aan met te moeilijke termen. . . . . Maak het niet ál te ingewikkeld.

Perfecte oplossing, dat wel!

G.

maryvon
door maryvon - Aug 4, 2010 om 22:17
99 Antwoorden / 44 Vragen

Bij besturing voor geluid,video en spelletjes staat:

ADS Instant HDTV PCI met een gele driehoek met een uitroepteken.

Ik heb al eens in de bios gekeken, maar waar ik precies moet zijn?, geen idee.

ph
door philip36 - Aug 5, 2010 om 00:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat betekent dat audio niet goed geinstalleerd is.
Heb op internet wel gelijk probleem gevonden maar geen pasklare oplossing hiervoor. Je kunt naar de site van Computeridee gaan (www,computeridee.nl).
Als je daar op het woord FAQman klikt kun je een zoekterm invullen (b.v. audio) om antwoorden te vinden, hoe te handelen met audioproblemen.
Ook kun je het probleem aan de FAQman voorleggen bij -stel hier uw vraag- .

Hier een antwoord van de FAQman als voorbeeld.

De FAQman: Als eerste moet u naar de hardware-eigenschappen van de geluidskaart toe gaan. Aldaar kunt u de geluidskaart uitschakelen en weer inschakelen (zie afbeelding) . Als u dat doet, dan stelt u Windows XP in staat om een zeer grondige controle uit te voeren. Zeer benieuwd wat er dan gebeurt... Als dat niet werkt, dan moet een schone (!) installatie van de audio-drivers uitkomst bieden. Een schone installatie impliceert het verwijderen van de bestaande audio-software en daarvoor gebruikt u in eerste instantie de systeemtool 'Software' van het 'Configuratiescherm'. Als u niets vindt op die plek, dan is er ook het 'Apparaatbeheer' waarmee u de installatie van de geluidskaart ongedaan kunt maken (zie afbeelding) . Mocht u bij sectie 'Besturing voor geluid, video en spelletjes' een uitgeschakeld apparaat tegenkomen, dan inschakelen! Daarna – voordat u de PC opnieuw start – de meest recente drivers installeren en dan resetten. Verder moet u even kijken naar de instellingen van het BIOS, want in geval van een on-board geluidskaart wil daar ook wel eens wat haperen. Indien mogelijk de BIOS-firmware opwaarderen, evenals de chipset-drivers van het moederbord. Nog even terugkomen op het verwijderen van de bestaande audio-driver: "Daar zit hem de crux!"

gsm
door gsm - Aug 5, 2010 om 19:56
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Na een aantal veel te moeilijke antwoorden even poging om het simpel te houden:

De reparateur is vergeten om de audio software voor het nieuwe moederbord te installeren.

Bij ieder moederbord hoort echter een CD- of DVD schijf te worden bijgeleverd.
Doe die CD (of DVD) in de PC.
Er komt nadat de schijf is gaan draaien vanzelf een keuze menu (als het goed is).
Kies Sound, of Audio, of Geluid installeren.
Accepteer de voorwaarden en klik steeds op Volgende of Next.

Op die manier zou het moeten lukken.

PS
Vergeet alle opmerkingen over de BIOS, firmware updaten, enz.
Dat is veel te moeilijk voor een "leek" (om je eigen uitdrukking maar te gebruiken).
Begin daar dus zeker niet aan en ga er voor terug naar de reparateur.
Die is verantwoordelijk voor de juiste firmware versie van de BIOS en de juiste instelling voor de audio adapter in de BIOS.

maryvon
door maryvon - Aug 5, 2010 om 20:43
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=gsm schreef op donderdag 5 aug 2010, 19:56]Na een aantal veel te moeilijke antwoorden even poging om het simpel te houden:

De reparateur is vergeten om de audio software voor het nieuwe moederbord te installeren.

Bij ieder moederbord hoort echter een CD- of DVD schijf te worden bijgeleverd.
Doe die CD (of DVD) in de PC.
Er komt nadat de schijf is gaan draaien vanzelf een keuze menu (als het goed is).
Kies Sound, of Audio, of Geluid installeren.
Accepteer de voorwaarden en klik steeds op Volgende of Next.

Op die manier zou het moeten lukken.

zie mijn eerdere opmerking

Ik heb contact gehad met de firma en die adviseerde om de cd van het moederbord te gebruiken voor het geluid, maar dit deed het hem ook niet.

fi
door fishman1964 - Aug 6, 2010 om 13:21
33 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Maryvon,

je schrijft:
"Bij besturing voor geluid,video en spelletjes staat:
ADS Instant HDTV PCI met een gele driehoek met een uitroepteken."
Die ADS is echter geen geluidskaart maar een tv kaart.

Staat daar niets bij van bv. "ATI high definition audio device" of "soundmax integrated digital HD audio"?
Als er nl. niets anders bij besturing voor geluid,video en spelletjes staat is er al helemaal geen geluidskaart geinstalleerd.
Dit moet dan toch echt via de cd van het moederbord gebeuren.

Andere optie is dat er wel een externe geluidskaart op het moederbord zit. Die moet dan met bijbehorende cd geinstalleerd worden.

fi
door fishman1964 - Aug 6, 2010 om 13:25
33 Antwoorden / 7 Vragen

aanvulling:

De stekkertjes van de speakers zitten toch wel in de groene gaatjes achterin de pc???

genius
door genius - Aug 6, 2010 om 13:59
886 Antwoorden / 4 Vragen

Staat het volume van je speakers niet op gedempt? Ofwel staat het volume wel aan? Anders is er n.l. niets aan de hand, alleen een kwestie van aanpassen.

G.

dj
door djveer - Aug 6, 2010 om 14:02
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, over die te moeilijke antwoorden en gewoon de cd erin schuiven .... het is wel een beetje quick en dirty :). Het kan werken, maar het kan ook niet goed gaan. Een aantal van de gesuggereerde andere zaken kan heel goed relevant zijn zijn.

- Het BIOS, nee ik zou er als leek niet in gaan zitten rommelen maar er eens in kijken en niets veranderen kan geen kwaad. Als de geluidskaart in het BIOS niet aan staat krijg je er met geen mogelijkheid geluid uit. Uitzoeken welk moederbord je hebt, en de handleiding downloaden, of misschien heb je die wel liggen, en hoe je in het BIOS komt (of opletten als je computer opstart, meestal laat hij het even in beeld zien welke kop je in moet drukken voor het BIOS).
- Drivers (stuurprogramma's ... firmware) worden geupdate een in de zoveel tijd. De meegeleverde CD is leuk, maar bevat vaak verouderde versies van deze programma's. Het is (meestal) niet fout ze te gebruiken, maar het is beter te weten welk moederbord je hebt, dat even op te schrijven en te weten waar de handleidingen en stuurprogramma's staan (Google!) en de nieuwste versies te gebruiken (weer: meestal :)).

Een driver installeren (met alles wat erbij komt kijken) is niet het allereenvoudigste, maar het is echt niet alleen aan experts voorbehouden.

Tja ik ben natuurlijk een tweakert maar ik zou alijd willen weten welk moederbord (en dus geluidskaart ... of meer correct in dit geval geluidschip) ik had.

Trouwens die tip van het apparaat uit en aan zetten vanuit Windows, lijkt reuze technish, maar is ook echt wel een goede tip, die ook kan werken.

maryvon
door maryvon - Aug 6, 2010 om 17:03
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik had het nog niet vermeld zie ik, ik heb de Asus P5KPL-AM-SE motherboard.
Voorzover ik het begrijp uit het boekje zit er een geluidskaart op.

Serienummer misschien ook wel handig.
A4MOAC279241, ik heb zelf al gegoogled op het sn, maar ik krijg niets te pakken.

Misschien dat 1 van jullie daar handiger in is.

Als het zo blijft ga ik gewoon terug naar de winkel, wel erg raar dit.

Tot nu toe in ieder geval bedankt voor al het meedenken.

fi
door fishman1964 - Aug 6, 2010 om 17:44
33 Antwoorden / 7 Vragen

Op dit moederbord zit een VIA geluidskaart.
ga eens hier naar toe: http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp
en vul de vakjes in.
Hierna kun je de bijbehorende driver downloaden die je dan kunt installeren.

maryvon
door maryvon - Aug 6, 2010 om 18:53
99 Antwoorden / 44 Vragen

[quote=fishman1964 schreef op vrijdag 6 aug 2010, 17:44]Op dit moederbord zit een VIA geluidskaart.
ga eens hier naar toe: http://www.via.com.tw/en/support/drivers.jsp
en vul de vakjes in.
Hierna kun je de bijbehorende driver downloaden die je dan kunt installeren.

Dit is voor mij al abacadabra, welke opties moet ik aanklikken?, zoals ik al zei ik ben echt een leek.

Ik heb wel kunnen testen met een mp3 dat de boxen het gewoon doen, (duurde even, was dat hele apparaat kwijt :-))

fi
door fishman1964 - Aug 6, 2010 om 19:03
33 Antwoorden / 7 Vragen

Ok daar gaan we:
Step 1: vul daar in het type besturingssysteem. Dit is bij u Windows neem ik aan?Dus: Microsoft Windows.

Step 2: Het besturingssysteem: Dit kan ik vanuit hier niet zien wat u heeft. Dit is te zien in het configuratiescherm (start->configuratiescherm->systeem. Hier valt te lezen wat u heeft.)

Step 3: selecteer het type driver dat u nodig heeft; hier dus de "audio" selecteren.

Step 4: selecteer uw geluidskaart. Hier dus selecteren:
VIA HD Audio Codec VT1708S

Vervolgens kunt u op de link klikken: Download version 7.900a .
Deze staat net onder de donkerblauwe balk.
Als u daarop klikt vraagt uw systeem waar het bestand naar toe gekopieerd moet worden. Selecteer hier een makkelijk te onthouden plek, bv. op uw bureaublad.
Na het downloaden is het bestand daar dus terug te vinden. Dubbelklikken en installeren. Daarna uw systeem opnieuw opstarten en dan zou het moeten werken.

Succes!

mvg
Ron

fi
door fishman1964 - Aug 6, 2010 om 19:05
33 Antwoorden / 7 Vragen

Aanvulling:
ik zie zojuist dat het bestand ingepakt is. Hiervoor heeft u dus Winrar of Winzip nodig, Heeft u dit niet dan zal ook dit programma gezocht en geinstalleerd moeten worden. Lukt dit niet dan zit er helaas niets anders op dan een handige broer of neef op te zoeken en om hulp te vragen.

maryvon
door maryvon - Aug 6, 2010 om 19:35
99 Antwoorden / 44 Vragen

@fishman1964

Ik heb alle stappen gedaan en tijdens installeren krijg ik de melding, we can't find HD audio device?, nu snap ik er niks meer van.

vedion
door vedion - Aug 6, 2010 om 22:17
54 Antwoorden / 3 Vragen

klik op driver en download dit bestand
driver

openen met winrar of winzip

maak een nieuwe map aan met de naam oa; hd audiodriver
kopieer de map in winrar naar je nieuwe map [hd audiodriver]
klik daarna in de map op SETUP.EXE
en kijk nu eens of het te installeren valt.

dj
door djveer - Aug 7, 2010 om 03:32
3 Antwoorden / 0 Vragen

"We can't find HD audio device", dat betekent dat
- u of de verkeerde driver hebt (niet verwonderlijk met die rij keuzes op de VIA site)
- of de chip "uitstaat" in hetzij windows/BIOS/kapot is (allemaal onwaarschijnlijk).

Ok, de Asus website, ik zou even helemaal doorlinken maar dat kan niet op de Asus site http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us , (aan favorieten toevoegen?) dan onder general download invullen (alinea even uitprinten en bij het boekje doen)
- motherboard
- socket 775
- P5KPL-AM-SE

Nu ben je aangekomen op de plek waar Asus alles op een rijtje heeft staan wat met dit moederbord te maken heeft. Nu naar "audio", daar staan daar 5 programmatjes, allemaal gewoon drivers voor die geluidchip, van verschillende tijdstippen. Ik zou gewoon voor de laatste gaan, de bovenste (als u tenminste gewoon windows XP of Vista hebt), downloaden middels het groene icoontje. Ergens opslaan waar u het kunt vinden :). Als gelukt niet paniekeren, das weer een stap verder! :)

Uitpakken, op de "audio" map klikken op asussetup.exe dubbelklikken, instructies volgen. Die asussetup staat ook op de CD die u waarschijnlijk gekregen hebt, maar grof kans dat dat een oudere versie is, die trouwens meestal wel werkt. De CD erin stoppen is dus ongeveer hetzelfde vanaf dit punt.

Even voor het begrip, een geluidskaart is een losse module die je in een moederbord steekt (als je googelt op P5KPL-AM-SE zie je aan de linkerkant twee witte "slots" voor "insteekkaarten"). De meeste moederborden hebben zoiets al ingebouwd met een "chip" , zogenaamd "on board" geluid(schip), zoals dit moederbord. Je kunt ook wel een echte losse geluidskaart nemen maar dan moet je het ingebouwde geluid uitzetten, bij voorkeur in het BIOS.

maryvon
door maryvon - Aug 15, 2010 om 12:01
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb nog een aanvulling ik weet niet of het wat uitmaakt maar je weet nooit.
Na de reparatie is mij verteld dat alles draait op de D partitie, hiervoor op C.
Als ik dus iets installeer gaat dit automatisch naar C, ik kan dit niet handmatig wijzigen als ik de cd van het moederbord gebruik.

Maakt dit iets uit?

ro
door ron530 - Aug 15, 2010 om 12:40
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Drivers willen graag op de c partitie, installatie gaat als er geen mogelijkheid is om een andere partitie te kiezen niet lukken. Waarom is die D partitie gebruikt het is helemaal niet logisch. In het ergste geval zal de schijf opnieuw gepartitioneerd en geformatteerd moet worden.

Ronny.

maryvon
door maryvon - Aug 15, 2010 om 12:50
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik heb geen idee waarom dat zo is, dit hebben ze in de winkel gedaan.
Maar voordat ik morgen terug ga dacht ik, nog even dit navragen.

Dan mogen ze het in de winkel herstellen, daar ga ik niet aan beginnen.
Zal ook gelijk vragen dan waarom alles op D staat.

ro
door ron530 - Aug 15, 2010 om 12:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb een vermoeden ,de harde schijf is ook defect gegaan gelijk met het moederbord Een andere partitie aanmaken wil wel helpen maar dan kun je die schijf enkel nog maar als extra gebruiken tot dat hij echt gaat hemelen.

maryvon
door maryvon - Aug 20, 2010 om 12:41
99 Antwoorden / 44 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken, het probleem is opgelost.
De interne geluidskaart was defect.

genius
door genius - Aug 20, 2010 om 14:25
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo maryvon,

Dankjewel voor het terugmelden. Ik hoop dat alles nu naar behoren werkt!

Succes,

G.

jaybe
door jaybe - Aug 24, 2010 om 16:39
1 Antwoorden / 0 Vragen

mute ergens aanstaan?