fp
door fpo Mar 25, 2011 om 19:17
Computers & telefonie

Herstelpunten verdwijnen steeds na opstart PC

Sinds ik mijn Dell laptop voorzien heb van een nieuwe harde schijf, en alle programma's er weer op heb kunnen zetten, heb ik gemerkt dat mijn laptop geen herstelpunten maakt.
Ook al zet ik elke keer dat vinkje voor de C-schijf in Systeembeveiliging om herstelpunten te maken, doet-ie het toch telkens niet.
Via Help kom ik er niet uit, want ik doe precies wat voorgeschreven wordt. Hoe los ik dit probleem nu op?

Gisteren heb ik de nieuwste IE9 gedownload en geïnstalleerd, helaas werkt die totaal niet en blijft almaar aan en uitgaan, dus die IE9 is niet te gebruiken. Ik kan echter niet meer terug naar vóór de installatie van IE9.
Dus nu zit ik met een probleem met IE9, plus een probleem van een niet werkende systeemherstel......
Ik hoop dat iemand mij daar in zou kunnen helpen. Ik heb meermaals gezien dat Freya en andere forumgebruikers zeer waardevolle tips kunnen geven. Ik zie er erg naar uit....

3791 24 Rapporteer

bvandenb
door bvandenb - Mar 25, 2011 om 19:57
95 Antwoorden / 14 Vragen

Dit gebeurt op de C schijf meestal. Kijk eens via 'deze computer of verkenner' of je daar momenteel heeeel weinig giga- of megabytes over hebt!

bvandenb
door bvandenb - Mar 25, 2011 om 19:59
95 Antwoorden / 14 Vragen

http://windows.microsoft.com/nl-NL/windows7/how-do-i-install-or-uninstall-internet-explorer-9 lees daar en zo kan je hem verwijderen om eventueel te checken of het hier aan ligt.
E.e.a. merk je pas echt na herstarten van de pc (dus niet alleen af- en aanmelden)

fp
door fpo - Mar 25, 2011 om 20:14
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de snelle reactie, bvandenb ! Super!
Op de C-schijf staat nog 122 GB vrij, dus ruimte zat.
Voor ik die uninstall ga doen, krijg ik dan automatisch de IE8 terug, die ik hiervoor had? Om moet die dan opnieuw van internet gedownload worden?

bvandenb
door bvandenb - Mar 25, 2011 om 20:25
95 Antwoorden / 14 Vragen

Op de pagina waar de link heenleidt staat:
Opmerking:

nadat u Internet Explorer 9 hebt verwijderd, is de versie van Internet Explorer die u eerder op uw computer had geïnstalleerd, weer beschikbaar. U hoeft deze versie niet opnieuw te installeren.
hulp kan je ook vinden via bij pc hulp online avond.

fp
door fpo - Mar 25, 2011 om 20:38
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor de hulp bij het IE9 probleem.
Blijft alleen nog over het probleem van de herstelpunten die bij elke opstart verdwenen zijn, ook al heb ik die telkens weer ingesteld zoals het hoort.
Iemand een idee?

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2011 om 20:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bvandenb,

Als je dat vinkje plaatst, klik dan ook even op Instellingen en kijk of de 'schuif' die de beschikbare ruimte voor herstelpunten aangeeft niet op 0% staat. Zo ja, even naar rechts verplaatsen.
Wie weet .....

Wat betreft IE9:
Internet Explorer verwijderen

De volgende instructies zijn van toepassing op Windows 7 en op Windows Vista.

Klik op de knop Start, typ Programma's en onderdelen in het zoekvak en klik vervolgens op Geïnstalleerde updates weergeven in het linkerdeelvenster.

Blader onder Een update verwijderen omlaag naar de sectie Microsoft Windows.

Rechtsklik op Windows Internet Explorer 9, klik op Verwijderen en klik vervolgens op Ja.

Klik op een van de twee mogelijkheden:

Nu opnieuw opstarten (om de procedure voor het verwijderen van Internet Explorer 9 af te sluiten en de vorige versie van Internet Explorer terug te zetten).

Later opnieuw opstarten (wachten totdat u uw pc afsluit of opnieuw opstart).

Suc6

edrick3
door edrick3 - Mar 25, 2011 om 20:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Sorry, naam verkeerd, bedoel fpo.

fp
door fpo - Mar 25, 2011 om 21:13
87 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor je antwoorden edrick3. Inmiddels is de IE9 eruit gehaald en mijn eerdere versie van IE werkend teruggekregen.
Wat je eerder beschrijft van een schuifbalk voelt heel belangrijk, maar daar begrijp ik niets van. Zou je mij daar de details van willen geven?

gsm
door gsm - Mar 25, 2011 om 21:46
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Als je voldoende ruimte hebt en ook voldoende ruimte voor systeemherstelpunten hebt gereserveerd, op de plek waar je het vinkje voor systeemherstel aanzet, dan zou een herstelpunt maken geen probleem mogen zijn.

Sommige firewalls kunnen ook op dit punt roet in het eten gooien. Als je een speciale firewall gebruikt, zet die dan eens uit, of kijk de instellingen na.

Andere mogelijkheden:
Malware (scannen met MBAM).
Slechte harde schijf (Schijfcontrole met hersteloptie uitvoeren).

gsm
door gsm - Mar 25, 2011 om 21:48
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Computers met dual boot (voor XP en Vista) bewaren in Vista ook geen herstelpunten.

fp
door fpo - Mar 25, 2011 om 21:57
87 Antwoorden / 3 Vragen

Een tijdje terug heb ik via DOS een ruimte gereserveerd voor herstelpunten van 3GB. Hij stond namelijk op 512 MB, of zoiets. Volgens mij is 3GB meer dan voldoende, toch?
Verder heb ik 2 dagen terug al een uitgebreide scan gedaan met MBAM en Spyware Doctor+antivirus. Dat doe ik altijd eens per week.
Maar ik begrijp nog steeds niet wat er bedoeld wordt met de plek vóór het vinkje. Daar moet blijkbaar een schuif zijn (vlgs. vandenb) en die vind ik dus helemaal niet. Hoe krijg ik die nu? Ik heb Vista Home Premium, dual core. Vóór dat ik mijn 2e schijf moest installeren had ik nergens problemen mee, wat herstelpunten betreft.... Is er nog iets wat ik kan doen?

gsm
door gsm - Mar 25, 2011 om 22:54
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=fpo schreef op vrijdag 25 mrt 2011, 21:57]Een tijdje terug heb ik via DOS een ruimte gereserveerd voor herstelpunten van 3GB. Hij stond namelijk op 512 MB, of zoiets. Volgens mij is 3GB meer dan voldoende, toch?
Verder heb ik 2 dagen terug al een uitgebreide scan gedaan met MBAM en Spyware Doctor+antivirus. Dat doe ik altijd eens per week.
Maar ik begrijp nog steeds niet wat er bedoeld wordt met de plek vóór het vinkje. Daar moet blijkbaar een schuif zijn (vlgs. vandenb) en die vind ik dus helemaal niet. Hoe krijg ik die nu? Ik heb Vista Home Premium, dual core. Vóór dat ik mijn 2e schijf moest installeren had ik nergens problemen mee, wat herstelpunten betreft.... Is er nog iets wat ik kan doen?

Vergeet het schuifje. Bij Vista moet er gewoon voldoende vrije ruimte op de NTFS Partitie zijn. Fat32 wordt niet ondersteund. Je kunt inderdaad wel commando's in een opdrachtprompt geven.
Een reservering van 3 GB is wel erg weinig voor Vista, maak er minstens 30 GB van.
Je kunt in systeembeveiliging het herstel nog eens uitzetten (Toepassen klikken) en desnoods eerst herstarten. Dan via Systeembeveiliging het maken van herstelpunten weer inschakelen. Vergeet ook niet een schijfcontrole te doen (via Eigenschappen van de C: partitie, Extra, Nu controleren, Automatisch repareren. De computer moet eerst herstarten.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2011 om 13:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo fpo,

Kun je wel ZELF een systeemherstelpunt maken? Werkt dat wel?
Lees hier.

Voor wat betreft de ruimte voor herstelpunten op je harde schijf: lees hier
(vergeet het schuifje; dat is voor XP)

Met vr.gr.

fp
door fpo - Mar 26, 2011 om 19:42
87 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo edrick3,

Wat fijn dat je nog steeds je aandacht wilt geven aan deze kwestie. Ik heb precies gedaan wat de link heeft voorgesteld: als administrator een herstelpunt gemaakt. Dat ging goed, net als de info op de 2e bijgevoegde link. Overigens had ik al eerder op dezelfde manier mijn ruimte vergroot naar 30 GB, zoals men adviseerde op dit forum.
Toen ik daarna de PC opnieuw opstartte, was het herstelpunt weer verdwenen!
Ben langzaam aan moedeloos aan het worden, merk ik.
Is er nog iets nieuws om te proberen?

M. vr. gr.

edrick3
door edrick3 - Mar 26, 2011 om 20:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@fpo,

Kijk eens bij de Taakplanner:
Bij de taakplanner de instellingen van systeemherstel wijzigen?

Voor het bekijken, wijzigen of maken van taken moet u de Taakplanner eerst starten. Dat doet u als volgt:

Klik op de knop Starten en typ het woord 'taak'. De Taakplanner wordt gevonden en in de lijst programma's getoond.
Klik op Taakplanner.
De Taakplanner bestaat uit drie vensters. In het linker venster vindt u de bibliotheek, in het midden de actuele instellingen en in het rechter venster de acties die u kunt uitvoeren.

Suc6

fp
door fpo - Mar 26, 2011 om 21:14
87 Antwoorden / 3 Vragen

Tjonge, jonge..... wat een hoop werk allemaal. daarom duurt het een tijdje voor ik weer antwoord kan geven.
Wat ik tot nu toe gedaan heb, is het volgende:
1) Taakplanner gestart en een nieuwe taak gemaakt voor systeemherstel.
Systeemherstelpunt gemaakt.
PC daarna opnieuw op laten starten. Helaas herstelpunt verdwenen.
2) Daarna vinkjes weggehaald voor de schijven om herstelpunten aan te maken.
Op 'toepassen' gedrukt.
Nieuw herstelpunt gemaakt.
PC opnieuw laten opstarten. Helaas geen herstelpunten zichtbaar......

Misschien heb ik het bij Taakplanner niet goed ingevuld. Er is steeds een waslijst van mogelijkheden achter de pijltjes en ik heb steeds iets gekozen wat met systeem (restore) te maken heeft. Ik heb er ook geen bal verstand van, moet ik zeggen.
En passant ook een regel gevonden van de oorspronkelijke systeemherstel en daar via Eigenschappen het balletje weggehaald dat zegt dat er niets gedaan wordt als de PC 10 minuten niet wordt gebruikt..... of zoiets.......

Helaas, edrick3, ondanks al je hulp geen stap dichter bij een oplossing gekomen. Maar zo te merken heb jij nog al wat kennis in petto. Nog een idee?

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2011 om 11:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@fpo,

Helaas zie ik zo gauw ook geen oplossing.
Zal nog eens verder zoeken.
Misschien komt er nog een ander langs met een oplossing.
Ben ook wel benieuwd.

Met vr.gr.

gsm
door gsm - Mar 27, 2011 om 12:11
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Probeer Glary Utilities (gratis versie) eens.

gsm
door gsm - Mar 27, 2011 om 12:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Zet alle automatische cleaners, firewall en andere bescherming eens uit.

Nog enkele tips:
Om tijdens het updaten van de Windows installatie geen risico te lopen om Malware binnen te halen, kun je gebruik maken van offline updates, die je van te voren zelf via een ISO bestand op DVD kan branden.
Sluit je PC niet aan op Internet, voordat zoveel mogelijk updates (offline) zijn uitgevoerd en een gratis Virusscanner (Antivir, MSE, of Avast 6) is geïnstalleerd.
Gebruik in eerste instantie zeker geen Cleaners en geavanceerde Firewalls.
Installeer ook zo weinig mogelijk software, voordat je de werking van de herstelpunten hebt gecontroleerd.
Zorg dat de harde schijf door Windows zelf gepartitioneerd en geformatteerd is, voordat je begint. Dus partities verwijderen en opnieuw maken. Eerst maak je alleen de C: partitie en later met schijfbeheer naar wens de andere partities.
Voor sommige schijven heb je nog een utility van de schijffabrikant nodig om de partities juist te kunnen configureren.
Installeer de laatste systeemsoftware van de hardwarefabrikant.

gsm
door gsm - Mar 27, 2011 om 16:52
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het is toch wel een vrij veel voorkomend probleem.
Hier nog wat tips.

edrick3
door edrick3 - Mar 27, 2011 om 17:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gsm,

off topic,
Heb jij de reiskostenvergoeding al ontvangen?

gsm
door gsm - Mar 27, 2011 om 18:00
5940 Antwoorden / 47 Vragen

@edrick3, off topic: Nee, maar komt wel goed denk ik.

fp
door fpo - Mar 27, 2011 om 23:09
87 Antwoorden / 3 Vragen

Soms duurt het langer voor ik weer kan reageren, maar nog steeds geen resultaat kunnen boeken, wat ik ook onderneem.
Daarom blijf ik maar geduldig verder afwachten op meer reacties van het forum in de hoop dat er eentje bij is die mij uit de problemen helpen kan.
Ik ben iedereen erg dankbaar voor het meedenken, hoor!
Morgen weer een dag......

fr
door frank3 - Apr 22, 2011 om 13:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb hetzelfde probleem.

Onlangs had ik wel een virus: 'Vista Antispyware 2011'. Met Malwarebytes' Anti-Malware heb ik het virus verwijderd.

Iemand enig idee?