ma
door marcelbergen Aug 12, 2012 om 12:35
Computers & telefonie

KPN misleid klanten met Glasvezel

Toen KPN Glasvezel in Oosterhout introduceerde kon je met de Postcode-check kijken of glasvezel ook voor jou beschikbaar was. Deze check gaf mij toen aan dat dit inderdaad het geval is en dus een abonnement afgesloten. Ik kreeg keurig een welkomstmail met "Welkom bij KPN Glasvezel", mijn facturen komen uit naam van KPN Glasvezel, alle contacten vanuit KPN zijn uit naam van KPN Glasvezel en ik log ook in in mijn persoonlijke omgeving op de KPN Glasvezel site.

Nu kom ik er toevallig achter dat ik wellicht helemaal geen Glasvezel heb. Dus ik KPN om opheldering gevraagd en ik krijg als antwoord dat dit inderdaad het geval is, dat dit al in het nieuws geweest is en wat ik nu eigenlijk van hen wil...

Blijkbaar heb je "glasvezel tot in de straat" en "glasvezel tot in je huis". Maar met "Glasvezel tot in de straat" heb je helemaal geen glasvezel, maar gewoon een koperdraad in je huis lopen... en dus ook niet de voordelen van Glasvezel. KPN heeft blijkbaar na op de vingers te zijn getikt de abonnementen van de klanten die denken dat ze Glasvezel afnemen overgezet naar een VDSL abonnement. Maar men heeft hier de klanten niet over geinformeerd, sterker nog.. alle emails en contacten worden nog steeds uit naam van KPN Glasvezel gestuurd.

KPN geeft aan dat ze begrijpen dat ik me misleid voel maar kunnen niets voor me doen. Op mijn vraag of ik de snelheden van VDSL kan krijgen (aangezien ze zelf mijn abonnement van Glasvezel naar VDSL hebben omgezet) zegt KPN dat dit wel geregeld kan worden maar dat ik dan een duurder abonnement moet nemen.

Ik vind dit klantenmisleiding ten top. Mijn klacht ligt al bij KPN en ik krijg steeds mail dat ik op korte termijn een reactie krijg, maar uiteraard nog steeds geen reactie. Ik ben benieuwd of er meer mensen hiermee te maken hebben? En voor iedereen die denkt Glasvezel te hebben van KPN.... doe de check voor de zekerheid nog maar een keer op de KPN site, de kans is heel groot dat dit nu opeens niet meer het geval is.

2689 11 Rapporteer

vagcom
door vagcom - Aug 12, 2012 om 15:16
51 Antwoorden / 0 Vragen

Hier in ons dorp doet KPN momenteel een onderzoek naar evt gegadigden.
Minimaal 30% van onze inwoners moeten instemmen wil het doorgaan.

Ik heb de boot afgehouden omdat het Glasvezelnetwerk momenteel niet optimaal geschikt = voor onze huidige generatie pc...

Vergelijk het met een autosnelweg. Op onze nu bestaande autosnelweg mogen we 120km/u. KPN bied een autosnelweg daar kunnen we straks 240km/u...

Maar helaas, mijn auto (mijn huidige pc) wil max maar 110km/u.
Je betaalt dus voor een nieuw netwerk waar de huidige generatie pc's nog niet geschikt voor is en je daar vervolgens geen optimaal gebruik van kunt maken maar er al wel voor betaald...

KPN gaf mij in deze materie gelijk, daarna vertrok de man.

ti
door timfelix - Aug 12, 2012 om 20:46
270 Antwoorden / 13 Vragen

De huidige generatie computers is prima geschikt voor glasvezel, alleen uw computer niet vagcom.

Wat voor voordelen verwacht u te halen met Glasvezel ten opzichte van VDSL? Het enige wat ik me namelijk kan bedenken is de hogere uploadsnelheid, die eigenlijk in 99% van de gevallen niet benut wordt. En wat zijn de snelheden van het internet nu? Als ze gewoon leveren wat ze beloven te leveren lijkt mij dat er toch geen probleem is?

ma
door marcelbergen - Aug 12, 2012 om 20:54
13 Antwoorden / 2 Vragen

@timfelix De normale consument weet niet eens wat VDSL is... ik wist dat ook niet, dus ben me er eerst in gaan verdiepen. Uiteindelijk had ik ook zoiets van "oke, VDSL is ook snel zat" maar zie dat VDSL veel kan dan wat ik nu onder mijn zogenaamde glasvezel abonnement geleverd krijg (16Mbps/2Mbps). Uiteraard zegt de kenner dan "ja, maar dan had ik al een bel moeten rinkelen dat je geen glasvezel hebt"... en dat zal misschien wel kloppen, maar niet iedereen is daarvan op de hoogte. En daarom is het misleiding van KPN. Zij zeggen nu bijvoorbeeld dat je had moeten weten dat het om een Fttc verbinding ging en niet om een Ftth.... WTF... een doorsnee consument weet niet eens wat dit is. Ze proberen klanten te lokken met "Stap over op Glasvezel want dat is de toekomst", vervolgens denkt de consument "Als het de toekomst is, doe het maar want dan zit ik voorlopig wel goed", maar ondertussen maakt KPN er VDSL van maar levert vervolgens weer niet de snelheden van VDSL. Dit is toch niet recht te praten? In mijn ogen niet in ieder geval.

vagcom
door vagcom - Aug 12, 2012 om 21:17
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=]De huidige generatie computers is prima geschikt voor glasvezel, alleen uw computer niet vagcom

Niet één PC van de nog huidige generatie kan optimaal gebruik maken van de geboden snelheid van glasvezel, zelfs mijn Mac Apple NIET!

Wat u misschien prima vind ben ik totaal niet mee tevreden en voegt weinig tot niets toe aan de snelheid die ik nu geniet...

ti
door timfelix - Aug 12, 2012 om 21:36
270 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=vagcom schreef op zondag 12 aug 2012, 21:17][quote=]De huidige generatie computers is prima geschikt voor glasvezel, alleen uw computer niet vagcom

Niet één PC van de nog huidige generatie kan optimaal gebruik maken van de geboden snelheid van glasvezel, zelfs mijn Mac Apple NIET!

Wat u misschien prima vind ben ik totaal niet mee tevreden en voegt weinig tot niets toe aan de snelheid die ik nu geniet...

Macs zijn dan ook de meest overpriced stukken stront die je in de winkel kunt vinden. Ik maak gewoon vol gebruik van mijn 500 mbit glasvezelverbinding, wat op dit moment toch wel het hoogste is wat voor consumenten beschikbaar is. Gewoon zorgen voor een goede netwerkcontroller en een systeem dat netjes up to date is.

Overigens gaat dit alleen om mijn workstation, ik zal maar niks zeggen over mijn server.

vagcom
door vagcom - Aug 12, 2012 om 23:30
51 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=timfelix[quote=]De huidige generatie computers is vinden. Ik maak gewoon vol gebruik van mijn 500 mbit glasvezelverbinding, wat .

Amsterdam IJburg en Nunspeet zijn pas de eerste gemeentes die gebruik kunnen maken van min 500mbit / max 680mbit.

Wat het andere betreft = uw mening.
Ik hecht hier weinig waarde aan, u onderbouwd niets...

hagaman
door hagaman - Aug 13, 2012 om 10:22
107 Antwoorden / 5 Vragen

WTF...
Mens ga leven zoeken aub. Glasvezel, Glasvezel, bla bla bla
Laten we zeggen dat je glasvezel krijgt tot in je ... PC, en dan ?

:)))

Wat n belachelijke kudde zeg. Mens je kan boven de 6-7 mb niet meer voelen of het snel is of niet, een gewone ADSL van KPN haalt all meer dan 1200 mb tegenwoordig, laat nog staan als je VDSL hebt, wat tegenwoordig 90% van alle KPN klanten hebben.

Wat ga je doen met die snelheden ?

Nog grappigste is, het feit dat iets Glasvezel heet, betekent niet dat het ook snel is, snelheid is afhankelijk van je abonnements liemiet bijvoorbeeld, maar ook heel erg van de partij aan de andere kant van die kabel. Dus ja je mag wel 1 GB aan snelheid hebben, maar als de website waar je je domheid laat zien kassa.vara traager aantwoord dan 1 GB, dan blijf je op lagere snelheid dus hier komen janken over dingen die je niet begrijpt en niet nodig hebt ? :)))

Mensen moeten eens realiseren dat ze totaal niets begrijpen van deze technologie, en dan net als je een rijbewijs moet halen om auto te rijden, een of andere cursus volgen om computers en verbindingen te begrijpen.
Glas glas bla bla, je pc kan waarschijnlijk niet eens boven 10mb :) je proccesor en moederbord kan dit soort snelheden groots waarschijnlijk ook niet verwerken, en dat ligt verder niet aan of het pc is of mac same shit.
Het is een samenhangend procces. Plus als je goede antivirus hebt ? dan zal het nog trager worden omdat het hele traffic door antivirus filters moet komen.
en zo kan ik nog aantal noemen.
Dus jah, het is natuurlijk KPN die iedereen oplicht :) maar dat is oud nieuws.
Iedereen beschuldigen is geen uitkomst. heb je veel geld over ? steek het niet in abonnementen :) ga in de natuur of zo :) geef het uit aan je kids of iets nuttigs in plaats van glasvezel in je huis te verwachten.

Glasvezel switches kosten duizenden euro's, glasvezel verbindingen moeten nog met speciale boxen in normele LAN's worden omgevormd deze kosten ook heel veel geld, denk je echt dat KPN of wie dan ook miljoenen gaat uitgeven om aan paar dombo's als jij glasvezel tot de pc te leveren ? :)))) vergeet niet je kan geen glasvezel kabel hebben in je huis, uiterst tot de wijk centrale :)
daarna altij koper. In toekomst mischien gaan ze het vervangen, maar zelfs dan alleen tot isra punt,dus tot je deur, en daarna zit je nog steeds op een gewone UTP :)))

ma
door marcelbergen - Aug 17, 2012 om 10:39
13 Antwoorden / 2 Vragen

Eindelijk een serieuze reactie van KPN gekregen met een aanbod al tegemoetkoming (wat mij betreft is het hiermee afgerond):

Het spijt mij dat u niet tevreden bent over de dienstverlening van KPN. In aansluiting op uw klacht bericht ik u als volgt.

KPN heeft nimmer de intentie klanten te misleiden. Ik kan mij echter voorstellen dat u niet content bent met hetgeen KPN u kan bieden wat betreft een glasvezel aansluiting. Door omstandigheden is het op uw adres nog niet mogelijk om volledig Glasvezel tot in uw woning te leveren. Vanaf de kabelkast wordt er koper bij u binnengebracht. Uit de gegevens die mij ter beschikking zijn gesteld bent u hierover geïnformeerd.

Ten tijde van uw aanvraag is er administratief vermeld dat u een Glasvezelabonnement af zou nemen. De administratieve en technische systemen waarin de order en levering van VDSL werd geregistreerd had toentertijd geen andere mogelijkheden. Het is geenszins de bedoeling geweest om klanten hiermee te misleiden..

Indien u uw abonnement wilt wijzigen naar een abonnement met een hogere downloadsnelheid kan ik u namens KPN aanbieden de eventuele extra kosten en het prijsverschil tussen uw huidig abonnement en een nieuw abonnement voor de periode van 1 jaar op voorhand te vergoeden.

ramonnetje
door ramonnetje - Aug 17, 2012 om 11:35
72 Antwoorden / 7 Vragen

Het was netjes geweest als KPN iedere klant een brief met uitleg zou hebben gestuurd. Het lijkt er op dat KPN vindt dat 'als het op tv is geweest' iedereen het dan ook weet..

In zo'n geval is het eigenlijk gebruikelijk dat het bedrijf de mogelijkheid direct biedt om een contract te ontbinden of een vervangende service aan te bieden.

Dat klanten de rekening nog steeds onder de noemer 'KPN Glasvezel' gepresenteerd krijgen is puur administratief: het product is nu eenmaal onder die naam op de markt gekomen en kan niet zomaar even gewijzigd worden.

--

=vagcom schreef op zondag 12 aug 2012, 21:17:
=: De huidige generatie computers is prima geschikt voor glasvezel, alleen uw computer niet vagcom

Niet één PC van de nog huidige generatie kan optimaal gebruik maken van de geboden snelheid van glasvezel, zelfs mijn Mac Apple NIET!

Wat u misschien prima vind ben ik totaal niet mee tevreden en voegt weinig tot niets toe aan de snelheid die ik nu geniet...

Ik heb zelf 100Mbit glasvezel. Ik kan prima optimaal gebruik maken van de snelheid, zowel up- als down. Mijn wifi-modem haalt (theoretisch) 300Mbit maar ik heb een vaste Gbit lijn er op zitten voor optimale snelheid.

Een enkele harde schijf in een PC haalt volgens de SATA-300 of SATA-600 richtlijn op een daarvoor geschikte harde schijf theoretisch dus 300/8=37.5 MB/s of 600/8= 75 MB/s Volgens mij heb je nog niet eens RAID nodig om die snelheden weg te kunnen schrijven op een snelle schijf..

Wat je tevens niet verteld is welke snelheid je het überhaupt over hebt, glasvezel is er bijvoorbeeld in 50/50, 75/75, 100/100 en nog hoger. Kan jouw oude PC die snelheid van 100/100 niet aan? Dan heb je een PC uit het win3.x tijdperk (inmiddels 18 jaar oud ongeveer) en moet je echt een nieuwe kopen.. Ik bedoel, je gaat toch niet glasvezel betalen à 50,-tot 150,- per maand als je met zo'n oud beestje zit??

Als mijn terminologie van componenten en snelheden jou niets zeggen ben je een discussie aan het voeren over iets waar je totaal geen verstand van hebt..

Op één ding ben ik het wel eens: verreweg de meeste mensen hebben dit soort snelheden helemaal niet nodig en ondanks wat UPC in zijn reclame beweert is ADSL voor het gros van de gebruikers prima.

ma
door marcelbergen - Aug 17, 2012 om 11:57
13 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=ramonnetje schreef op vrijdag 17 aug 2012, 11:35]Het was netjes geweest als KPN iedere klant een brief met uitleg zou hebben gestuurd. Het lijkt er op dat KPN vindt dat 'als het op tv is geweest' iedereen het dan ook weet..

In zo'n geval is het eigenlijk gebruikelijk dat het bedrijf de mogelijkheid direct biedt om een contract te ontbinden of een vervangende service aan te bieden.

Helemaal mee eens!!

mayonaise
door mayonaise - Apr 11, 2013 om 23:39
33 Antwoorden / 1 Vragen

wanneer er glasvezel komt en of je glasvezel in huis hebt kun je toch zien aan de glasvezelkabel?
of aan het modem wat je binnen hebt in je huis, of denk ik nu te simpel..