Moet winkelier dit regelen
Hallo allemaal,
Mijn zusje heeft een Packard Bell laptop (nog binnen 1e jaar) tot tweemaal toe zelf bij Packard Bell aangeboden voor reparatie. Nu is zij ermee naar de winkelier gestapt omdat de laptop nog steeds niet goed werkt. De winkelier wil eigenlijk niets doen want hij zegt dat hij de historie nu niet kent en dat hij geen kans heeft gehad om de eerdere storingen op te lossen.
Mag hij dit? Of moet hij de reparatie aannemen omdat er nog garantie op zit.
Mastag
dit is meer een geldzaken&recht vraag dan een computervraag, maar dat terzijde...
los van de 1 jaars garantie service die de fabrikant biedt, waarmee de fabrikant de feitelijk de nazorg (die de winkelier normaal gesproken heeft) op zich neemt, kan een winkel een garantie plan bieden. daarin mogen ze reparatie verzoeken weigeren die niet door henzelf of buiten de fabrikant om gedaan zijn. dus die "kansen" en "historie" verhaal klopt niet omdat de fabrieksgarantie juridisch gezien in tact is en wettelijk correct is nageleefd.
daarnaast is het belangrijk om te weten, los van wettelijk wat de winkel jullie aan garantie service biedt, en misschien heb je met creditkaart betaald of een vaste klantenpas, die kunnen vaak ook extra garantie voordelen bieden?
Normaal gesproken hoor je meteen de eerste keer terug te gaan naar de winkelier. Als deze je doorverwijst naar de fabrikant, dan mag dat op zich. Als je zus op eigen initiatief naar de fabrikant is gestapt, dan is het wel logisch dat de winkelier hier de handen van af trekt, het is dan een zaak tussen klant en fabrikant geworden. Tenzij het dit keer om een andere soort klacht gaat.
Wettelijk gezien dient de consument bij constatering van een probleem zich binnen 2 maanden te melden bij de verkopende partij om aanspraak te kunnen maken op de non-conformiteit. Doet de consument dat niet, dan vervalt zijn recht op de non-conformiteit.
Over dit onderwerp zijn diverse discussies.
Echter is men van mening dat de winkelier nooit zijn verantwoordelijkheid aan de kant kan schuiven.
Het grote probleem bij dit soort zaken is dat de verkopende partij nooit kan bewijzen dat het product tijdens de koop wel in orde was, omdat het product eerst naar de fabrikant gestuurd is. Er zijn organisaties en mensen die dat mooi vinden, want op die manier hebben zij de winkelier buiten spel gezet en kan hij nooit de schuld op de consument afschuiven.
Zelf noem ik dat fraude.
Maar dat terzijde.
De winkelier kan de garantie claim weigeren, omdat hij zelf nooit in staat is gesteld om het probleem zelf op te lossen. En meestal vervalt de garantie bij de winkelier als het product zonder medeweten door derden is gerepareerd of een poging tot reparatie is gedaan.
Zoals al door edwardus is aangegeven is het hierbij een zaak tussen je zusje en Packard Bell en is de winkelier in deze totaal geen partij.
Als er een geschil tussen je zusje en Packard Bell komt, kan de winkelier daarin ook in beginsel niets beginnen.
Als er schade is ontstaan bij Packard Bell kan de schade ook niet bij de winkelier verhaald worden, echter zijn er mensen die hierover totaal anders denken. Helaas.
In dit geval hoeft Packard Bell zich niet aan de consumentenregels te houden, wat in dit geval ook zeer nadelig voor je zusje kan uitpakken.
in dit geval is bij de koop het een en ander overeengekomen, namelijk het recht om gebruik te mogen maken van de 1jaar fabrieksgarantie met een ophaal en breng service aanhuis door packard, dat is en blijft een onderdeel van de overeenkomst tussen de winkel en de klant. beide partijen hebben dit daarna te accepteren. verder het mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat bij gebruik van dat recht, je daarmee afstand doet van wat je verder met de winkel bent overeengekomen inzake de garantie service.
[quote=alexishoop schreef op zondag 26 sep 2010, 10:38]in dit geval is bij de koop het een en ander overeengekomen, namelijk het recht om gebruik te mogen maken van de 1jaar fabrieksgarantie met een ophaal en breng service aanhuis door packard, dat is en blijft een onderdeel van de overeenkomst tussen de winkel en de klant. beide partijen hebben dit daarna te accepteren. verder het mag natuurlijk nooit de bedoeling zijn dat bij gebruik van dat recht, je daarmee afstand doet van wat je verder met de winkel bent overeengekomen inzake de garantie service.
Toch wel.
Het kan nooit zo zijn dat als de consument zonder medeweten van de verkopende partij zelf naar de fabrikant gaat en er ontstaat een geschil of schade dat de consument naar de verkopende partij kan gaan met: "Vergoeden aub!!!"
Als de consument zelf naar de fabrikant gaat of naar derden, dan vervalt gelijk de garantie van de winkelier en ook de verantwoordelijkheid van de winkelier.
Is logisch, omdat door de actie van de consument de winkelier onmogelijk wordt gemaakt om het tegendeel kan bewijzen.
Want hoe kan de winkelier met het bewijs komen dat het product tijdens de koop wel in orde was of dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de schade als de laptop al twee keer naar de fabrikant is geweest????
@ mastag:
Ze moet altijd met klachten eerst bij de verkoper aankloppen. Ze moet zich ook niet door de verkoper naar PB laten verwijzen.
De verkoper hoort te repareren of PB in te schakelen bij defecten in geval van reparatie aan huis of afhalen en brengen door (een contractpartner van) PB.
Het kan zijn dat de verkoper PB, voor zijn gemak en omwille van reparatiesnelheid, kortsluit met je zusje. In dat geval kan de verkoper zich niet aan zijn verantwoordelijkheid m.b.t. de klachten onttrekken.
Wanneer je zusje eigengereid zelf contact opnam met PB, heeft de verkoper geen weet van voorgeschiedenis en groot gelijk zijn handen van deze voorgeschiedenis af te trekken. T.o.v. de verkoper begint ze nu met een schone lei klachten.
Maar niet t.o.v. PB. Die moet ze nu onder druk zetten wegens non-conformiteit. Mogelijk dat ze er in trappen, want de wet zegt niets over de verplichtingen van een derde partij die PB in deze is.
@ alexis:
Hoe kun jij nu weten wat er tijdens de koop is afgesproken en vastgelegd tussen koper en verkoper? Hypotheses?
Hardware ERror MAN.
Na 3 pogingen tot reparatie en dit is bij jou winkel de 1e helaas....
Alleen als er meerdere verkopers werken en die zeggen dat je beter rechtstreeks kan is het wel de 3e poging!
Dus hoe groot is de winkel?
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Schoenen niet ontvangen van zalando
wij hebben 2 paar schoenen besteld bij zalando en er is een open zak met 1 paar bezorgd door de ptt die voor aan de deur was neergezet en voor dat de deur openging was de postbode al weg zonder dat er is getekent voor ontvangst Lees meer
Aanmaning
Wij hebben een factuur ( fact.nr 123) van Vitens gekregen per mail en zoals wel eens vaker kan gebeuren, "zakt" de mail weg.....en je vergeet te betalen.
Je krijgt een herinnering en je betaalt netjes, met vermelding van het desbetreffende factuurnummer (fact 123)
Krijgen we opeens ( via de mail) een aanmaning plús kosten van 17,50 op dezelfde factuur ( fact 123) die reeds betaald was.
...
Lees meer
Populair in Computers & Telefonie
Hallo, wie weet waar ik de Evergreen top 1000 kan downloaden? Bv hartelijk dank.
In het korte verleden deed ik dat via de Pirate Bay maar die is jammer genoeg niet meer te ontvangen. Lees meer
blokkade toetsenbord
Ik heb per ongeluk mijn toetsenbord geblokkeerd zodat ik geen tekst meer kan typen. Ik werk met die comp. met windows XP. Hoe kan ik die blokkade opheffen? De overige functies werken normaal. Bedankt. Lees meer
CD-R of DVD-R
Ik wil filmpjes en foto's vanaf de laptop opslaan op een schijf. Welke kan ik het beste nemen een CD-R of DVD-R? Of maakt het niet uit. Lees meer