sj
door sjaantje109 Feb 28, 2012 om 17:17
Computers & telefonie

Steekproef

Wij hebben als klein kantoor een brief gehad dat de BSA steekproeven gaat houden onder een aantal bedrijven in onze branche. Mijn vraag is: Mijn computer wordt gebruikt voor zakelijk en prive. Kijken ze dan ook naar de prive programma's, of alleen naar de zakelijk gebruikte programma's. En in de ruimte staan 2 computers die voor zakelijk worden gebruikt en zakelijk zijn aangeschaft en 1 prive computer die gebruikt wordt door een zoon. Wordt die prive computer dan ook doorgelicht??

13807 23 Rapporteer

stacey
door stacey - Feb 28, 2012 om 17:25
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Ze kijken naar licenties/legaliteit van aanwezige software lees ik op hun site, dus lijkt me dat ongeacht of het prive zou zijn, als het in je bedrijf aanwezig is het ook bekeken word.

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2012 om 19:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ze kijken of je illegaal software heb en dus wordt de computer van je zoon ook bekeken, zo zie ik op BSA site.

sj
door sjaantje109 - Feb 28, 2012 om 19:31
52 Antwoorden / 25 Vragen

Het gaat dus niet alleen om zakelijke software/computers, maar als je controle krijgt worden alle computers (ook die niets met het bedrijf te maken hebben) gecontroleerd, die in de huiskamer of slaapkamer staan of zo??? Dat vind ik toch wel een beetje vreemd. Als het om zakelijke controle gaat, gaat het toch om computers in de zakelijke ruimte en niet ergens anders? Als dat toevallig in een woonhuis is.

stacey
door stacey - Feb 28, 2012 om 19:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=sjaantje109 schreef op dinsdag 28 feb 2012, 19:31]Als het om zakelijke controle gaat, gaat het toch om computers in de zakelijke ruimte en niet ergens anders? Als dat toevallig in een woonhuis is.

Tja, wie zegt dan welke computers wel en niet zakelijk zijn als alles in je woonhuis als zakelijke ruimte is ?
Deze wel maar die er naast staat niet.......?
Als je een kantoor aan huis hebt lijkt me het alles in dat kantoor betreffen en dan niet in je privé/woonhuis.
Maar als je software oké is het toch geen ramp, ze gaan echt je emails niet lezen of je internetgeschiedenis bekijken.

vladja
door vladja - Feb 28, 2012 om 19:42
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mee, ze hebben alleen het recht om de computers te controleren die in het bedrijf aanwezig zijn. Ze hebben niets te zoeken in de privé verblijven. Ze hebben ook niet het recht om die te betreden.

Dus sluit die af of scherm die af, zodat ze ook niet "per ongeluk" daar kunnen verdwalen.

Vladja

sj
door sjaantje109 - Feb 28, 2012 om 19:46
52 Antwoorden / 25 Vragen

De zakelijke ruimte is afgescheiden door een deur van de prive-vertrekken, het is duidelijk wat zakelijk is en wat niet. Ze mogen best alles zien want ik heb niks te verbergen maar er staan van die indianenverhalen op internet dat je een invasie van heel vervelende mensen binnenkrijgt die de hele boel plat leggen en daar zit ik niet op te wachten. En dan wil ik altijd graag van tevoren weten wat mijn rechten zijn en wat niet. Moet je die mensen altijd binnenlaten, ook als het bijv. niet uitkomt omdat de eigenaar niet aanwezig is (en enige werknemer) en jij met de verzorging van een ziek kind bezig bent?

stacey
door stacey - Feb 28, 2012 om 20:04
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=sjaantje109 schreef op dinsdag 28 feb 2012, 19:46]De zakelijke ruimte is afgescheiden door een deur van de prive-vertrekken

Zakelijk is zakelijk en als dat duidelijk/afgescheiden is hebben ze verder nergens(in huis) iets te zoeken

vladja
door vladja - Feb 28, 2012 om 20:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Tussendeur op slot! Groot bord privé op de deur. Zeker als ze met meerdere personen komen. Zorg dat je de papieren allemaal op kantoor hebt liggen van de bedrijfscomputers en de rest in de huiskamer.

Schrijf ze aangetekende brief, dat het kantoor niet altijd ge-opend is en geef aan op welke uren dat wel het geval is of dat ze daarom een afspraak moeten maken, omdat de eigenaar/enige werknemer regelmatig op klantenbezoek is. Dan is de telefoon "doorgeschakeld" en het kantoor uiteraard gesloten.

"Het zou vervelend zijn als ze voor een dichte deur staan".

En vraag om een bevestiging dat ze een afspraak zullen maken. En wacht af.

Vladja

da
door daisykassa - Feb 28, 2012 om 22:30
3 Antwoorden / 0 Vragen

hoi Sjaantje,
heb vandaag diezelfde brief gehad...
heb ook kleine zaak en 1 pc (met prive erop) in de huiskamer.
houden we elkaar op de hoogte als ze geweest zijn?
ik heb de brief met vraag om reactie ook doorgestuurd naar EVO en Cumela (als je dat wat zegt)
Gr. Daisy

ar
door arjanvrh - Feb 28, 2012 om 23:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ho even, de BSA is geen politie hoor! BSA is gewoon een bedrijf. Ze hebben helemaal geen recht om binnen te wandelen, of het nou om prive-vertrekken gaat of om het kantoor.

Bakker Jansen mag ook niet even mag komen controleren of de broodtrommel wel voldoende luchtdicht is, tenzij je hem binnenlaat. Als je niet wilt heeft BSA helemaal niks bij jou te zoeken. Dus mochten ze aan de deur staan met een verhaal dat ze komen controleren, gewoon zeggen dat je daar geen behoefte aan hebt en de deur weer netjes dicht doen!

si
door sir2012 - Feb 28, 2012 om 23:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben ZZP-er en heb ook kantoor aan huis en ontving ook deze brief. Wat ik erg vreemd vind is dat ik in een geheel andere branche werk als de branche waarop Daisy doelt. Dit terwijl in de brief specifiek wordt gesproken over piraterij in "mijn" branche. Wie weet hoeveel ondernemers dit hebben ontvangen...

Ook is er helemaal niets bekend over de wijze waarop de BSA steekproeven uitvoert. Betekent dit dat ze aangekondigd of onaangekondigd langskomen, en in welke periode. Is er misschien iemand die dit heeft nagevraagd of er ervaring mee heeft? Bedenk dat de BSA een private partij is en geen politie, dus meewerken is in eerste instantie niet verplicht.

Wat bovendien bekend is, is dat de BSA meestal werkt door "binnen te vallen". Men komt dan compleet met uitvoerbaar dwangbevel, deurwaarder, etc. Als je dan niet meewerkt wordt direct conservatoir beslag gelegd op -alle- computers en wordt daarmee je bedrijf lamgelegd. Ook heeft men, omdat de deurwaarder een vonnis van de rechtbank uitvoert, het recht tot binnentreden, zo nodig met behulp van de politie. Dit zijn helaas echt geen indianenverhalen! Werk je wel mee, dan zul je toegang moeten geven tot alle computers. Men inventariseert de software en doet een schikkingsvoorstel voor eventueel aangetroffen software waarvoor geen licenties aanwezig zijn. Dit zijn over het algemeen zeer forse bedragen. Bovendien teken je voor geheimhouding, dus komt deze werkwijze slechts zelden echt goed aan het licht.

Of het afschermen van prive-computers op het zakelijke adres mogelijk is, is de vraag die mij ook bezighoudt. Voor eenmanszaken geldt dat zakelijk en privé in bepaalde zin gemengd zijn omdat deze ondernemingsvorm geen rechtspersoon is. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je dan maar moet meewerken, dit strekt immers veel verder dan de bedoeling van het eventuele dwangbevel dat zich ongetwijfeld richt op het gebruik door de onderneming.

Goed startpunt voor meer info is: http://www.itenrecht.nl/www.delex-backoffice.nl/uploads/file/IT%20en%20Recht/ITenRecht%20L_%20de%20Gier%20en%20M_%20Heintges,%20%27BSA%20vertoont%20cowboygedrag%27,%20Automatisering%20Gids%20van%2027%20mei%202011,%20nr_%2021_22.pdf

tenormin
door tenormin - Feb 28, 2012 om 23:58
16849 Antwoorden / 108 Vragen

ja, vond een link: www.forum.fok.nl/topic/1208102
Alleen met een rechterlijk bevel moet je ze toelaten, dus wat arjanvra schrijft is dan correct.

stacey
door stacey - Feb 29, 2012 om 00:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

@sir2012Heb er maar even een link van gemaakt, is wat makkelijker:

=sir2012 schreef op dinsdag 28 feb 2012, 23:52: Goed startpunt voor meer info is: Klik Hier om te lezen

si
door sir2012 - Feb 29, 2012 om 00:43
3 Antwoorden / 0 Vragen

@Stacey Bedankt!

@tenormin Het klopt inderdaad, BSA is een private partij die je niet zomaar binnen hoeft te laten. Echter, men haalt vaak eerst een dwangbevel bij de voorzieningenrechter. Dit vonnis wordt uitgevoerd door een gerechtsdeurwaarder, deze is openbaar ambtenaar en dien je wel degelijk toegang te verlenen. Op het dwangbevel kan zijn aangetekend dat de medewerkers van de BSA of ICT-specialisten in dienst van de BSA ook toegang dienen te krijgen. Ook kan er sprake zijn van toestemming tot doorzoeking (van de computers). Lees het artikel maar eens in de eerdere link, dit gebeurt gewoon ook als is het niet toegestaan De toetsing door de voorzieningenrechter om dat dwangbevel te verstrekken is bovendien minimaal!

Ik ben er helemaal voor om ze buiten de deur te houden, maar de vraag is of dit je in alle gevallen ten goede komt... Uiteraard is de optie er om de boel te laten verzegelen en beslag te laten leggen en vervolgens via de rechter proberen het beslag te laten opheffen (en dus niet mee te werken aan een vrijwillige doorzoeking). Dit kan in sommige gevallen de beste weg zijn, maar niet per definitie.

empyria
door empyria - Feb 29, 2012 om 06:33
504 Antwoorden / 3 Vragen

Djeez, dit klinkt als een hedendaagse razia van de Gestapo!

ENG! :-0

jo
door jorisw - Feb 29, 2012 om 09:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[off topic] Als men gewoon legale software gebruikt is er helemaal geen BSA nodig.... (en gezien de grote hoeveelheid open source software voor zo'n beetje iedere denkbare toepassing) is er helemaal geen reden meer om illegale software te gebruiken.

sj
door sjaantje109 - Feb 29, 2012 om 09:46
52 Antwoorden / 25 Vragen

Ik neem toch het zekere voor het onzekere en heb vanmorgen de brief doorgestuurd aan onze advocaat. Niet omdat ik illegale software op de computer heb staan, maar ik wil weten van: Wat mogen ze wel, en wat mogen ze niet. Als de brief gericht is aan het bedrijf, mogen ze dan aan een prive computer van je zoon zitten, die in dezelfde ruimte staat omdat hij door een handicap constant toezicht nodig heeft. Mogen ze het hele huis doorstruinen op zoek naar computers, bijv. Ik gebruik mijn computer ook voor prive doeleinden. De licenties heb ik allemaal maar ik las ook dat je bijv. overal de dozen van moet bewaren...kun je nog wel een pakhuis erbij gaan huren! Als de eigenaar van het bedrijf niet thuis is, kun je ze dan verzoeken om terug te komen als hij er wel is? Enz. enz. Wordt vervolgd!

da
door daisykassa - Feb 29, 2012 om 10:37
3 Antwoorden / 0 Vragen

of zou het alleen maar bangmakerij zijn zodat je zelf al actie onderneemt?
zoals ze hier zeggen?

http://www.webhostingtalk.nl/juridisch-en-recht/148384-hij-er-weer-de-bsa-boehoe-brief.html

(Sorry, ik kan er geen link van maken...)

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 29, 2012 om 13:24
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Conclusie; bouw dus even een dubbele wand waar je de computer van je zoon achter kunt laten verdwijnen bij een inval ;-)

stacey
door stacey - Feb 29, 2012 om 14:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=daisykassa schreef op woensdag 29 feb 2012, 10:37]of zou het alleen maar bangmakerij zijn zodat je zelf al actie onderneemt?
zoals ze hier zeggen?
http://www.webhostingtalk.nl/juridisch-en-recht/148384-hij-er-weer-de-bsa-boehoe-brief.html
(Sorry, ik kan er geen link van maken...)

Ik wel, u roept, wij draaien ;-)
Klik Hier

si
door sir2012 - Mar 1, 2012 om 14:51
3 Antwoorden / 0 Vragen

@sjaantje109, hou je ons op de hoogte? Ik ga overigens om dezelfde reden ook een advocaat raadplegen en zal als daar iets uitkomt het hier posten. Wat betreft wat "ze" (de deurwaarder bij een dwangbevel) mogen is nog wel schemergebied bij het kantoor aan huis. Doorzoeking van de woning lijkt me toch echt uit den boze, maar doorzoeking van computers is klaarblijkelijk niet altijd uitgesloten. En prive computers bevatten tegenwoordig het gehele persoonlijke leven van de eigenaar!

Het bewaren van de dozen lijkt me wat ver gaan. Aantoonbaar moet zijn dat je beschikt over een licentie, afhankelijk van de EULA waaronder de software valt kan weer bepaald zijn wanneer een licentie compleet is. In sommige gevallen (formeel) bijv. de licentiesticker, de media (CD-ROM) en het boekje, maar met een betaalbewijs en/of licentiecertificaat lijkt mij voldoende aannemelijk dat je gewoon aan je verplichtingen voldaan hebt, anders leg ik dat met alle plezier aan de rechter voor. (Het moet niet gekker worden!)

@daisykassa, Dat is een post uit 2009, en het is niet duidelijk of het om dezelfde brief gaat. Ik heb wel eens eerder post gehad van de BSA maar dat was meer waarschuwend/informatief dan het verhaal dat mijn bedrijf in een steekproef voor controle is opgenomen.

Maar hopelijk wordt de soep inderdaad toch niet zo heet gegeten....

sj
door sjaantje109 - Mar 1, 2012 om 15:04
52 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb nog niks gehoord van onze advocaat, maar laat het hier weten als ik wat meer te weten ben gekomen. Heb ook geinformeerd bij ons accountantskantoor en die hadden nog nooit klanten gehad die er mee te maken hadden gehad. De advocaat eerst ook niet, ik vind het daarom allemaal nogal schimmig. Maar ik houd je op de hoogte!!

ha
door hazzard02 - Mar 1, 2012 om 21:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

De BSA controleert alle software van bedrijven die bij hun organisatie aangesloten zijn. bv. Microsoft, Symantec, Autodesk etc. Het maakt niet uit of deze software zakelijk of prive gebruikt word, als een van die paketten op de pc staat word het gecontroleert.

Zoals sir2012 als zegt, afhankelijk van de EULA rusten op de boekjes en cd's ook copyright deze moeten dus bewaard worden en vallen dus ook onder de controle. Vooralsnog gaan ze akkoord door het laten zien van een factuur maar een OEM versie moet dus niet los vermeld staan op de factuur maar samen met aankoop van de pc. Uiteraard moet ook de licentie kloppen die ze tegen komen met de licenties die je kunt laten zien (als het puntje op het plaatje komt). Zorg er dus voor dat de sticker van Windows aan de zijkant van de pc zit, ga je deze herinstalleren gebruik dan altijd dat nummer. En berg de licentie van b.v. Office goed op zodat je deze wel terug kunt vinden.

Overigens is de BSA een particuliere instantie, ze zijn net zo veel als jullie en ik het is dus geen overheids instantie zoals ze wel eens trachten over te komen. Bij een steekproef mag je kei hard weigeren, uiteraard zal de advocaat harde woorden gebruiken (laat je zowat in je broek schijten) maar dat zijn woorden waarvoor ze geleerd hebben. Pas met een dwang bevel moet je ze verplicht binnen laten.