vl
door vlara Nov 14, 2013 om 17:48
Computers & telefonie

Van wie is mijn data?

dag kassa,
de HD van mijn 1 jaar geleden bij Mycom gekochte pc was kapot. Kan gebeuren. Er staat veel belangrijks op de disk, maar dat is mijn fout, had ik moeten back-uppen.
Mycom, die adverteren met 3 jaar garantie, laat me, na telefonisch consult van 70 cent per minuut, naar de winkel gaan. Daar wordt dus een kapotte HD geconstateerd. De oplossingen die geboden worden zijn:
1. pc mee naar huis, daar wordt-ie opgehaald door de fabrikant. De computer wordt gerepareerd, nieuwe HD, maar de oude krijg ik niet terug. Nooit. Want dat is policy. Dat die HD mijn eigendom is en de data erop ook, maakt niet uit. Weg is weg. Computer wordt wel thuis weer afgeleverd.
2. zelf een nieuwe HD kopen (80 euro) en erin zetten. Mycom zet er dan een nieuw besturingssysteem op, wat ruim een wee duurt, maar ik heb mijn HD waar wellicht nog wat data van te achterhalen is.
3. Computer daar achterlaten, wordt eveneeens door de fabrikant gerepareerd, duurt alleen nog langer (5 a 6 weken) en de data en de oude HD ben ik eveneens kwijt. Het ding bij mij thuis weer afleveren kan in deze constructie niet. Policy.
Voor deze optie heb ik gekozen. Ben dus nu al mijn data kwijt.
Een duivels dilemma. En mag dit? Zomaar na reparatie er met je data vandoor gaan? Is dat niet in strijd met de Europese privacywetgeving?
De verkoper zei dat alle Nederlandse computerwinkels zo werken.Is dat zo?
vriendelijke groet
[edit redactie]

3338 20 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2013 om 18:23
11969 Antwoorden / 15 Vragen

In principe, wat ze werkelijk doen weet je natuurlijk niet, gaan ze niet met je data aan de haal. De harddisk is defect, dus die zullen ze (hopelijk) met data en al vernietigen. Het is ook niet vreemd dat bij reparatie onder garantie de defecte artikelen niet terug worden gegeven. Dat maakt het wel een interessante vraag, want het gaat hier zozeer om de harddisk, maar om de gegevens daar op. Is het niet mogelijk de oude harddisk terug te kopen voor een redelijke prijs?

ro
door ron530 - Nov 14, 2013 om 18:25
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U heeft al gekozen voor een optie waarbij de HD door de fabrikant wordt vervangen de defecte schijf wordt dan eigendom van de fabrikant. De garantieregel is vrij simpel de hardware is gegarandeerd de data die er eventueel nog op staat is voor eigen risico. Een schending van de privacy denk het niet want de oude schijf gaat zo de schredder in.

vl
door vlara - Nov 14, 2013 om 18:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor de antwoorden. 3 opmerkingen:
a. wie garandeert mij dat er vertrouwelijk met de data wordt omgegaan?
b. ik hoop toch dat die hd niet de shredder in gaat maar ordentelijk wordt gerecycled, zoals inmiddels bijna overal verplicht is. En daar zit natuurlijk ook de crux. Wie weet koopt een bedrijfje de oude disks op om de grondstoffen te hergebruiken en trekt daar met een scriptje nog even alle mailadressen en als ze toch bezig zijn de banknummers vanaf.
3. het gaat er mij om dat een bedrijf als Mycom ook kan zeggen: 'oh kapotte HD, lullig, na niet eens een jaar. We klikken er een nieuwe in (precies dezelfde lagen achter de counter) en hier heeft u een installatiediskje. En uw ouwe HD. Succes ermee.'
Deze manier van werken is niet alleen enorm arbeids en grondstof-intensief, het is ook nog eens een inbreuk op je privacy en een frustrerende ervaring..
Op de ramen van Mycom staat overal dat ze 3 jaar garantie verlenen. Als ze daar bij zouden zetten: uw pc wordt binnen 4 a 6 weken gerepareerd, zouden er niet veel mensen meer intrappen. En toch is dat wat ze letterlijk tegen me zeiden.

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2013 om 18:50
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De shredder in, is waarschijnlijk ordentelijk recyclen. De grondstoffen worden dan echt wel herbruikt hoor, daar is een enorme markt voor.

labren
door labren - Nov 15, 2013 om 13:15
862 Antwoorden / 0 Vragen

een HD vervangen is ongeveer 3 min. werk , waarom ben je hem dan zo lang kwijt , je kan het in principe zelf want het steld niet zoveel voor , kast van de com. open maken stekkertje eruit van de oude en het stekkertje van de nieuwe erin en even de schijf eruit en erin maken en klaar is kees

labren
door labren - Nov 15, 2013 om 13:20
862 Antwoorden / 0 Vragen

en ja je bent alle data kwijt want als de oude schijf het niet meer doet kan je ook de data niet meer over zetten

labren
door labren - Nov 15, 2013 om 13:28
862 Antwoorden / 0 Vragen

je moet alleen het besturings systeem er even weer op zetten dat is alles

tenormin
door tenormin - Nov 15, 2013 om 13:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik hoop dat je gelijk hebt dat het de schredder in gaat, geen idee hoe belangrijk de persoon [edit redactie] is, maar je leest en hoort toch vaak dat men wel degelijk kan 'knoeien' met privé informatie. 't Ligt er natuurlijk aan wat er op staat maar ik ga er niet van uit dat de HD onbekeken vernietigd zal worden. Toen mijn oude pc in zijn geheel weg moest is het apparaat toch eerst "van zijn hart ontdaan"; de deskundige wilde echt niet dat er iets te lezen overbleef.

li
door limelight - Nov 15, 2013 om 13:53
9 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het heel simpel als je 100% zekerheid wil hebben over je data, zelf de hd vervangen en oude met hamer bewerken en als hij kapot is bij uw afvalbreng station afleveren voor recycling. De fabrikant of reparateur overigens voert de oude op verantwoorde manier af bij reparatie, die is echt niet geïnteresseerd in uw prive dingen. Gaat erom u een oude hd niet zomaar laat slingeren als afval dan kan iemand die het zou willen er kwaad mee kunnen..

sl
door slempie - Nov 15, 2013 om 13:59
58 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=labren schreef op vrijdag 15 nov 2013, 13:20]en ja je bent alle data kwijt want als de oude schijf het niet meer doet kan je ook de data niet meer over zetten

Dat hoeft niet altijd het geval te zijn; wanneer de opstartbestanden beschadigd zijn maar de rest is nog in orde, kan de hd b.v. extern worden aangesloten en kunnen de mappen met persoonlijke bestanden nog wel benaderd worden.

en: je moet alleen het besturings systeem er even weer op zetten dat is alles.

Ja, en alle drivers.......
en dat is nog wel eens een puzzel.

audb
door audb - Nov 15, 2013 om 14:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Jammer dat optie 4 niet geboden werd en dat kan u wel eisen en dat is de harddisk naar de fabrikant toe sturen en de data overzetten op een nieuwe harddisk,
Dat kost dus een heleboel geld maar omdat de fout niet bij u blijkt te liggen valt dit gewoon onder de garantie of verzekering.
Alles wat u zelf schrijft of foto`s welke u op de harddisk zet is namelijk uw eigendom en daar moeten ze dan ook zorg voordragen.
De vraag of uw gegevens wel veilig zijn is heel eenvoudig wat zouden ze met uw gegevens willen doen?
De meeste fabrikanten hebben dan wel een eigen afdeling waar ze de computer laten of zelf repareren maar die staan meestal niet eens in Nederland,
En een harddisk wordt dan ook in de meeste gevallen op gestuurd naar Japan of thailand omdat daar de meeste fabrieken staan waar harddisks worden gemaakt.

kaasbroodje
door kaasbroodje - Nov 15, 2013 om 14:07
937 Antwoorden / 2 Vragen

@audb,

Niemand, behalve de TS zelf, is verantwoordelijk voor de data die op de harde schijf staat. Een reparateur of fabrikant kan hier niet verantwoordelijk voor gehouden worden, zie voor meer informatie de betreffende AV van de winkel of fabrikant.

gerardk
door gerardk - Nov 15, 2013 om 19:22
175 Antwoorden / 8 Vragen

Je hebt nagelaten om een back-up te maken en er zelf voor gekozen om de disk niet terug te krijgen zodoende is de mogelijkheid om de data terug te kunnen halen er niet meer. Indien je de disk zelf voor ca 80 Euro had vervangen dan had je misschien de data nog kunnen laten terughalen door een daarin gespecialiseerd bedrijf maar dat zou dan vermoedelijk 600 á 1000 Euro kosten. Dus wat zeur je nu helemaal, het is je eigen beslissing geweest om het zo op te lossen.

ro
door ron530 - Nov 15, 2013 om 19:44
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Tip voor de volgende keer koop een externe schijf en gebruik die als dataschijf. Zo makkelijk en kost tegenwoordig geen drol meer.

megaman63
door megaman63 - Nov 16, 2013 om 13:40
20 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=limelight schreef op vrijdag 15 nov 2013, 13:53]Eigenlijk is het heel simpel als je 100% zekerheid wil hebben over je data, zelf de hd vervangen en oude met hamer bewerken en als hij kapot is bij uw afvalbreng station afleveren voor recycling. De fabrikant of reparateur overigens voert de oude op verantwoorde manier af bij reparatie, die is echt niet geïnteresseerd in uw prive dingen. Gaat erom u een oude hd niet zomaar laat slingeren als afval dan kan iemand die het zou willen er kwaad mee kunnen..

Nee hoor met hamer vernietigen heeft geen zin is al eens bewezen, bestanden waren gewoon weer terug te halen. Wil je echt 100% zeker zijn dat niks meer terug te halen is dan moet je de schijf uit elkaar halen en de disk ofwel ronde plaatje eruit halen.

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 16, 2013 om 13:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je naar een kleine winkel met eigen service was gegaan...
Die hadden de nieuwe losse HD aangesloten en geprobeerd de oude over te zetten, maar geen garantie natuurlijk...
Dan was er 99% kans dat ze alles hadden kunnen over zetten.

Vermoedelijk ook de Windows versie en had je via lege nieuwe HD alles van deze losse weer via USB kabel op deze kunnen zetten....

Nu te laat na inleveren dus eerst vragen, dan doen want soms is dat makkelijker en sneller....
Daarom koop ik liever in winkel met service als ik het zelf niet kan dan een goedkope dozen verkoper die vaak nauwelijks goedkoper is dan ze vaak adverteren...

maanaap
door maanaap - Nov 17, 2013 om 12:11
45 Antwoorden / 1 Vragen

Bij garantie gevallen word de HD niet geschredderd, maar wordt op de fabriek gerefurbischt
wat inhoud, dat defecte onderdelen worden vervangen en data grondig worden gewist.

De fabrikant heeft generlei interesse in de data op de schijf, het kost ook teveel tijd om deze te bekijken.

Deze schijven worden daarna via de handel, weer tegen gereduceerde prijzen verkocht.

Ook bij MyCom gebeurt dit regelmatig.

Maanaap

diumenge
door diumenge - Nov 17, 2013 om 12:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=maanaap schreef op zondag 17 nov 2013, 12:11]Bij garantie gevallen word de HD niet geschredderd, maar wordt op de fabriek gerefurbischt
wat inhoud, dat defecte onderdelen worden vervangen en data grondig worden gewist.

De fabrikant heeft generlei interesse in de data op de schijf, het kost ook teveel tijd om deze te bekijken.

Deze schijven worden daarna via de handel, weer tegen gereduceerde prijzen verkocht.

Ook bij MyCom gebeurt dit regelmatig.

MaanaapKlinkt aannemelijk. Het zou die fabrikanten dan sieren om de wantrouwende klanten de schijf, ontdaan van verdere garantie, aan te bieden voor een redelijke vergoeding. Hebben zij geen refurbish kosten en weet de klant zeker dan zijn data veilig is.

vl
door vlara - Nov 18, 2013 om 16:24
2 Antwoorden / 1 Vragen

'Bij garantie gevallen word de HD niet geschredderd, maar wordt op de fabriek gerefurbischt
wat inhoud, dat defecte onderdelen worden vervangen en data grondig worden gewist.

De fabrikant heeft generlei interesse in de data op de schijf, het kost ook teveel tijd om deze te bekijken.'

dank voor alle antwoorden maar bovenstaande lijkt me toch onaannemelijk. gerefurbished wil volgens mij zeggen dat een apparaat dat weliswaar gebruikt is, maar niet kapot, bv ingeruild omdat het niet aan de verwachtingen voldeed, en dan schoongemaakt en opnieuw verpakt en weer verkocht wordt. Ik mag aannemen dat mijn schijf niet weer wordt verkocht.
Het gaat er mij om dat mijn data van mij is, volgens Europese wetgeving, en dus weer aan mij overhandigd dient te worden, als de schijf vervangen is. In Duitsland gebeurt dat ook. Dat is te duur voor de bedrijven dus sturen ze je met een kluitje in het riet. En in Nederland pikt de consument dat blijkbaar.

maanaap
door maanaap - Nov 18, 2013 om 23:05
45 Antwoorden / 1 Vragen

Zie onder www. wikipedia.nl/ refurbished/ harde schijf, hier vindt je meer informatie over het onderwerp.

Zie ook www.cdromland.nl / opruiming, hier worden veel van deze schijven aangeboden.

Door schade en schande heb ik geleerd om steeds back ups te maken, omdat ik al te vaak alles kwijt was.

Ook staat in de garantie voorwaarden van de fabrikant, dat de garantie alleen geld voor het product, op gegevens die er op staan, krijgt men generlei garantie.