ja
door jans8310 Apr 2, 2020 om 10:04
Computers & telefonie

Verwijderen van Linux op laptop

Heb een Packard Bell laptop van 2010 daar is Linux op geinstalleerd. Die wil ik verwijderen. Lukt niet. Wie weet het?

5824 7 Rapporteer

Topantwoord

marita5
door marita5 - Apr 2, 2020 om 10:09
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jans8310 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://support.microsoft.com/nl-nl/help/247804/how-to-remove-linux-and-install-windows-on-your-computer

Topantwoord

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2020 om 10:16
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Verwijderen om er een ander OS op te zetten of om afscheid te nemen van de laptop?

marita5
door marita5 - Apr 2, 2020 om 11:59
11528 Antwoorden / 15 Vragen

Antwoord Ts ,

Antwoord: ik wil hier een windows 10 opzetten .

De Linux Mint eraf om een Windows 10 te plaatsen. Of eventueel een Dual boot, maar Linux is met de hele harde schijf al aanwezig. Formateren lukt mij nog niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2020 om 13:12
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Als het (nog) niet lukt, is het dan een goed idee om in uw omgeving een computerspecialist te zoeken en die om hulp te vragen? Ik zie dat er nog al wat handmatige dingen gedaan moeten worden en daar is dan wel enige (meer) specialistische kennis bij nodig. Als u die heeft en er zelf uitkomt is dit advies overbodig.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2020 om 13:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Formateren lukt mij nog niet.

Kijk eens hier en dan het derde stukje (voor Linux): https://www.consumentenbond.nl/laptop/harde-schijf-wissen-stappenplan

Topantwoord

cr
door crisje104 - Apr 3, 2020 om 12:00
4 Antwoorden / Vragen

Je kan Gparted downloaden en die op een usb live stick zetten of een brandbaar schijfje zetten. De computer op nieuw opstarten in het boot menu, en dan opstarten usb live stick ofbrandbaar schijfjje.  Met gparted kan  je de harde schijf in twee partitie zetten. Voor windows en linux op een computer.  Maar je kan ook de hardschijf formateren naar ntfs bestand voor windows
https://sourceforge.net/projects/gparted/files/gparted-live-stable/1.1.0-1/gparted-live-1.1.0-1-i686.iso/download

mo
door mof - Apr 3, 2020 om 14:36
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u kunt inloggen als root, dat is het equivalent van administrator bij windows, dan kunt u van het programma fdisk gebruik maeken

log in als root en typ

fdisk /dev/sda

dan toetst u

p

gevolgd door return
waarop een lijst met alle partities van de schijf wordt gepesenteerd

vervolgens doet u

d
gevolgd door return
de partitie met het hoogste nummer wordt verwijderd
zo gaat u door tot alle partities zijn verwijderd

MOCHTU GEEN ROOT PASSWORD HEBBEN, DAN KUNT U TOTAAL GRATIS BIJVOORBEELD DE INSTALLATIE DVD VAN BIJVOORBEELD SLACKWARE.COM DOWNLOADEN,

DIE START U OP (dvd in de dvd lezer, zorg dat BIOS staat ingesteld op opstarten van DVD als eerste)
dan kunt u zonder password hetzelfdedoen. Er wordt dan wel ergens een password gevraagd maar daar hoeft u niets in te vullen, alleen enter drukken.

als u windows wilt installeren dan kan het goed zijn dat windows u meld dat geen geldige partities zijn gevonden en of u de schijf in zijn geheel wilt formatteren naar windows voor windows wordt geinstalleerd. Dan kunt u het bovenstaande allemaal achterwege laaten.