qu
door queen1976 Aug 22, 2009 om 15:21
Computers & telefonie

Voordelen kabel internet t.o.v ADSL

Wie kan mij wat meer vertellen met betrekking tot de voordelen van kabel internet in vergelijking met het internet via de telefoonlijn.

Hoe zit het met de veiligheid van KABEL internet.

Hoe zit het met de snelheid van KABEL internet is die te vergelijken met het intenet abbonement want ik nu het ( xs4all only )

Wie kan mij hier informatie over geven ?

3452 12 Rapporteer

ba
door bachanaal - Aug 22, 2009 om 15:29
248 Antwoorden / 7 Vragen

technisch zit er geen verschil in . wat via de kabel geleverd wordt is ook ADSL maar dan geleverd door de kabel provider (bijv. UPC of Ziggo). XS4all is een prima provider die via de telefoonlijn ADSL signaal levert. over kabel aansluitingen zijn naar verhouding veel meer klachten over storingen, wat niet zo vreemd is want er moeten meer soorten signalen door de kabel.ik zou dus niet veranderen van provider(want dan krijg je ook een ander e-mail adres , wat weer te ondervangen is als hotmail of gmail gebruikt wordt)

kenwel2
door kenwel2 - Aug 22, 2009 om 15:54
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag queen1976, als ex-dispatcher bij een van de grootste kabelaars van Nederland, kan ik u melden dat de kabelaar (op dit moment) een zeer betrouwbaar alternatief is, de retourband was in den beginne (1998/99) nog aan veel storingen onderhevig, nu, met al veel glasvezel onder de grond, zeker naar de zg. wijkcentrale's (3500 abonnees) waar veelal het optische signaal wordt omgezet naar coaxiaal signaal, is dat sterk verbeterd, ook wordt er op tijd 'gesweept' dwz. de verbindingen vanaf de groepsversterker ((300 abonnees) gecheqt, is er wat mis, dan wordt dit direct door een storingsmonteur gerepareerd. Het nadeel echter van internet via de kabel, is dat u sterk afhankelijk bent van de kabellengtes naar uw huisaansluiting (vanaf de zg. 'multitap') het signaal wat bij de klant gemeten moet worden ligt meestal zo rond 67-70 db, alle lagere metingen leveren een mogelijk tragere verbinding op, ook is het zeer raadzaam, om het kabelmodem zo dicht mogelijk bij het eerste aansluitpunt in huis te plaatsen. Als enige nadeel: Je bent verplicht om een standaard kabelaansluiting te nemen voor radio/tv signaal, als je alleen een schotelkijker bent is dit nadelig. Verder is het zo, dat als je een storing in je tv signaal hebt, die in een wijk is ontstaan, dat kan bijv. in het zg. 'wijkcentrum' zijn, de zg. 'groepsversterker'of 'eindversterker' of een defekte multitap, maar in de regel komt dit niet zo vaak voor, hooguit een kleine kans met bliksem, dan kan je dus niet meer tv kijken/radio luisteren alsook internetten. Meestal zijn dit soort 'blokstoringen' echter snel opgelost, meestal binnen een paar uur, in ieder geval binnen 24u

Het kabelinternet is op dit moment,een stuk sneller te leveren voor minder geld dan adsl, hier in dit verzorgingsbebied, heb je bijv. de mogelijkheid tot wel 120mb downloadsnelheid en 10mb  uploadsnelheid, men noemt dit 'fiberpower'en het is echt waar, je moet dan wel weer een ethernetkaart in je pc of laptop hebben die dit aankan (giga)

Zelf heb ik nu een verbinding via adsl van 8mb via kpn, dit omdat wij geen kabel hebben maar alleen schotel, kabel is daarom niet rendabel, het is echter wel een goed product (geworden in de loop der jaren)

Succes, kw

ro
door ronny530 - Aug 22, 2009 om 16:46
2788 Antwoorden / 41 Vragen

Hoi, ik als kabel gebruiker wil geen adsl want kabel is betrouwbaar, makkelijk te combineren met andere producten en er zijn veel gratis snelheidsverhogingen. Alles in één factuur dus overzichtelijk. Adsl gaat over de telefoonlijn, koperdraadjes dus, kabelinternet wordt in steeds meerdere mate door glasvezel gestuurd en wordt dus enkel maar sneller tegen minder kosten, met adsl gaat dat niet gebeuren want op de draadjes in de grond heeft kpn het monopolie. Overstappen naar een niet kpn provider heeft ook zijn nadelen want dan sta je achteraan in de aansluit volgorde want die kpn kastjes kunnen maar een beperkt aantal aansluitingen aan en kpn gerelateerde providers gaan voor. Ergo kabel is zeker het proberen waard.

Succes met de keuze.

Ronny.

freya
door freya - Aug 22, 2009 om 19:09
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo queen1976,

Van mij dan toch een andere mening dan ik hierboven lees. Ronny schrijft:

'...ik als kabel gebruiker wil geen adsl want kabel is betrouwbaar...'

En voor mij is nu net de reden om géén kabelinternet te nemen juist die
betrouwbaarheid. Heb al zo'n 15 jaar ADSL van XS4ALL en heb zegge en
schrijven één keer een merkbare storing gehad waardoor ik geen internet
tot mijn beschikking had. Bovendien was die storing niet alleen bij
mij, maar was het een landelijke aangelegenheid en binnen een aantal
uren opgelost.

Als ik de verschillende 'internetverbindingsproblemen' op diverse fora
lees, dan zijn die problemen veelvuldig bij kabelaars als UPC en Ziggo
en vrij weinig bij ADSL aanbieders en al helemaal zeldzaam bij XS4ALL.
Bovendien ervaar ik de service en technische bekwaamheid van de
helpdesk van XS4ALL als bijzonder goed en daar mankeert het bij de
kabelaars ook nogal eens aan.

Verder zie en lees ik over internet via kabelaars dat de
verbindingssnelheid nogal eens wisselvallig wil zijn. Met name in b.v.
de avonduren wanneer de hele wijk het internet wil gebruiken (via
hetzelfde kabelnetwerk). Bij ADSL heb ik een vrijwel constant snelheid wat
internetverbinding betreft, ongeacht het tijdstip van de dag.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke mening.

m.vr.gr. Freya

mastag
door mastag - Aug 22, 2009 om 19:23
955 Antwoorden / 19 Vragen

Hoi Ronny.
Juist dat alles in een is zo kwetsbaar, als je modem eruit ligt kun je niet meer bellen en internetten, daarnaast is de kwaliteit van telefonie niet echt anno 2009, vaak en veel echo.
Wel degelijk investeert de kpn in een glasvezel netwerk, waarop zeer veel adsl bedrijven hun ding doen.
Mijn provider levert ook al adsl bij ons in de wijk, en wel tot in de woning.
Deze kabels zijn onlangs ingeschoten zoals dat heet. Topsnelheid, zeer constant, absoluut 100% betere telefonie. Kortom dus best de moeite waard. Enne al die gratis snelheidsverhogingen, ze geven dus nu eindelijk toe dat je jaren lang teveel hebt betaald voor hun diensten toch?

kenwel2
door kenwel2 - Aug 22, 2009 om 19:36
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@freya, dan heb jij geluk. Wij hebben kpn,internet+bellen (voip) maar regelmatig geen verbinding, en dan dus ook geen telefonie, ook de snelheid laat vaak te wensen over, overdag gaat het wel, maar s 'avonds is het vaak erg, erg traag, je valt terug van zo'n 8mb naar 3mb download, en upload van zo'n 0.85 naar 0.40

2 weken geleden nog een grote storing in 2 postcodegebieden hier, zo'n 10u geen enkele mogelijkheid, geen verbinding dus.

De kabel is (zeker de afgelopen jaren) sterk verbeterd. Overigens worden de door mij genoemde snelheden (fiberpower genoemd) gehaald over de coaxkabel! Glasvezel ligt in de grotere steden althans, meestal tot in het zg. 'wijkcentrum' (die grote kast in je wijk) daarna gaat het over de coax, in buitengebieden wordt alleen uitsluitend in nieuwbouw standaard glasvezel ingeblazen. In de oudere woonwijken in het buitengebied ligt overal  gewoon de oude coax.

Heb de gehele ontwikkeling van het retourverkeer over de kabel vanaf ca. 1997 meegemaakt, en krijg tot op heden nog info.

Storingen vallen laatste tijd enorm veel mee, (aldus ex collega's) De afgelopen paar jaar is de ontwikkeling enorm ten goede gestegen.

Mvgr. Henri

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 19:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ach het is allemaal betrekkelijk. Momenteel koketteren kabelaars met hoge snelheden. Daar moet je best een stukje meer voor betalen dan vele adsl abonnementen, bovendien is het nog niet zo vreselijk lang dat er snelle kabel pakketten zijn. Tot voor kort moest je een schrikbarend bedrag uittrekken voor een beledigend lage snelheid. Dat is nu aan het veranderen bij een aantal kabelaars. Niet bij allemaal overigens, waar ik woon moet ik een flink stuk meer betalen voor kabelinternet dan wat ik nu betaal voor adsl bij een vergelijkbare snelheid.

Echter, dsl zal natuurlijk niet bij de pakken neerzitten. Momenteel is de groei er even uit, maar VDSL zal verder gaan waar het bij ADSL nu ophoudt, en wel met snelheden tot rond de 100Mbps.

Ook niet lang geleden moest je op een feestje ook niemand de bek openbreken over kabel, want dan had je geheid ruzie over klantenservice of het ontbreken daaraan.

De veiligheid van internet via kabel is exact hetzelfde als via adsl, bij beide moet je zelf beschermende maatregelen treffen zoals antivirus, firewall, antispyware etc.
Voordeel van kabel: het maakt niet uit hoe ver je van de wijkcentrale woont, dat speelt bij adsl wel een belangrijke factor.

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 20:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

OK, zinloos om nog verder te antwoorden, want queen1976 heeft blijkbaar al gekozen voor een dongel.

kenwel2
door kenwel2 - Aug 22, 2009 om 20:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@edwardus: 'Voordeel van kabel: het maakt niet uit hoe ver je van de wijkcentrale woont'

Nou, niet geheel mee eens hoor!: Of je nu 12 meter van de multitap woont of 75meter, of meer zelfs, dat kan grote gevolgen hebben voor je aangeleverde signaal, hoe langer je coax 12 kabel des te meer signaal verlies, en dan ook minder signaal (in db uitgedrukt) , als je bijv. slechts 63 of 64 db meet, dan heeft dat grote gevolgen voor de te leveren snelheid, het 'moderne'signaal moet eigenlijk zo rond de 70db zijn, dit is niet in alle gevallen haalbaar, (maar dat komen ze je niet vertellen als klant)    ;-)

Henri

kenwel2
door kenwel2 - Aug 22, 2009 om 20:19
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@edwardus, ach, wat maakt het uit, hebben anderen weer wat om te roddelen ;-)

En tja, een dongel vergelijken met adsl of kabelinternet, waar praat je dan nog over....

exuse me please..see you!

Henri

edwardus
door edwardus - Aug 22, 2009 om 20:24
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Nou ik bedoel natuurlijk het enorme verschil in snelheid bij adsl t.o.v. de afstand: als je tot op ca. 1km van de centrale woont heb je bijv. een strakke 19Mbps, maar de stakker die op 4km van diezelfde centrale woont houdt misschien nog maar 5Mbps over en na 5km is het helemaal wel bekeken, dan krijg je zo goed als niks.

Verder: zie mijn reactie hieronder.

birdies
door birdies - Aug 23, 2009 om 05:36
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Een dongel terwijl ze geen laptop gebruikt??? Klinkt erg logisch, ja. Verstandig besluit.:)