rb
door rbuisman Mar 31, 2008 om 15:31
Computers & telefonie

WPA2

Hoe veilig is WPA2?

WEP is binnen enkele minuten te kraken, hoe zit het met WPA2?

635 16 Rapporteer

laaglander
door laaglander - Mar 31, 2008 om 17:15
473 Antwoorden / 1 Vragen

alles valt te kraken.. alleen hierover doen ze iets langer ;-)

rb
door rbuisman - Mar 31, 2008 om 17:27
25 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is ook wat mijn gedachte achter de eigenlijke vraag was. Als ook WPA2 te kraken is, kun je dan in NL nog wel gebruik maken van een draadloos internetverbinding?

Het zal je maar treffen dat iemand kinderporno zit te verspreiden via jouw verbinding. Ben je toch goed de sigaar.

laaglander
door laaglander - Mar 31, 2008 om 17:41
473 Antwoorden / 1 Vragen

@ rbuisman, niet direct gaan doomdenken he ;-) het is wel redelijk veilig te noemen. Als extras wat je kunt doen is of de router de Broudcast uitzetten, dan staat de router niet meer naar buiten te roepen dat die aanstaat, maar je eigenlaptop kan er nog wel op omdat deze weet dat deze er zou moeten zijn.

rb
door rbuisman - Mar 31, 2008 om 17:57
25 Antwoorden / 5 Vragen

Nou zo doomdenken is het niet.

We worden op het moment zelf beschuldigd van het downloaden van een spel via p2p. Echter, we waren op het tijdstip "delikt", niet eens thuis. We zaten op dat moment op vakantie in Denemarken! Rara, hoe kan dat? Het gaat hier maar om een paar honderd euro, maar het gaat me er nu vooral om HOE KAN DAT?

Het gaat over okt. 2006, dus vraag me niet wat ik toen voor WLAN aan had, en überhaupt wlan. Maar ik denk voor 99% zeker te weten dat als ik toen WLAN had dat het met WPA2 beveiligd was. Maar ja, die 1% he.... :)

Daarom vooral de vraag, hoe veilig is WPA2?

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 1, 2008 om 02:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag rbuisman,

En laat u sindsdien uw modem/router tijdens uw vakantie nog aanstaan?

Nee? Dan heeft het milieu er toch nog baat bij.

In mijn vrij nieuwe laptop heb ik WiFi constant uitgeschakeld en een paar (4) draadjes getrokken van de 1-e verdieping waar de modem/router staat, naar de woonkamer waar ik met de laptop werk. En als ik naar bed ga schakel ik ALLES uit.

Hardware ERror MAN.

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2008 om 20:54
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk moet je je verbinding niet wagenwijd open laten staan, maar misbruik maken van andermans netwerk is een strafbaar delict. Je kunt dus aangifte doen. En in beroep gaan tegen de beschuldiging uiteraard, als je er niet bent kun je ook geen illegale software downloaden, aangenomen dat er geen remote desktop verbinding naar het vakantie-adres bestond natuurlijk.

freya
door freya - Apr 1, 2008 om 21:12
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo rbuisman,

Ik blijf het een raar verhaal vinden.

Je wordt beschuldigd van het illegaal downloaden van een spel via p2p netwerk?
En dat zou in 2006 hebben plaats gevonden?

Iets dat door, ik weet niet hoeveel mensen gedaan wordt. Het is
illegaal, ik praat het niet goed, maar dan vraag ik me af: 'wie uit die
beschuldiging dan?
'

Er is volgens mij geen enkele instantie die particulieren achterna zit
om die te pakken voor het illegaal downloaden van een spelletje. Als het nu nog op grote schaal gebeurt vanaf één ip-adres kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar anders.

Wat voor dag is het vandaag eigenlijk? Hmm, je zou er haast wat van denken.....

Maar om terug te komen op je eerste vraag over WPA2, dat is echt wel veilig hoor. Als je daar nog aan zou twijfelen, dan zou ik de stekker er maar uittrekken en helemaal maar geen verbinding meer maken met het internet.

m.vr.gr. Freya

rb
door rbuisman - Apr 1, 2008 om 21:16
25 Antwoorden / 5 Vragen

Het loopt op het moment dan ook via een advocaat. Maar als we de boel gaan renoveren, dan vrees ik wel een aantal UTP-kabels in de muren. En draadloos alleen in noodgevallen met WPA2

rb
door rbuisman - Apr 1, 2008 om 21:17
25 Antwoorden / 5 Vragen

Nou ja, het telefoneren gaat ook via de zelfde router. En ik vind het wel praktisch als ik het antwoordapparaat kan afluisteren als ik op vakantie ben. Vandaar dat de router dus altijd aan staat.

no
door nogeda - Apr 1, 2008 om 21:17
34 Antwoorden / 12 Vragen

WPA2 is momenteel de veiligste manier van beveiligen

Lees hieronder de verschillen

WPA
WPA (Wi-Fi Protected Access) is een stuk veiliger dan WEP. Er zijn verschillende soorten WPA, maar ze hebben alle een groot voordeel ten opzichte van WEP: de gebruikte sleutel. Waar WEP een vaste sleutel gebruikt die nooit verandert, maakt WPA gebruik van tkip: temporal key integrity protocol. De sleutel verandert constant, dus als iemand gegevens met een sleutel onderschept, kan die sleutel niet gebruikt worden om latere pakketjes gegevens te ontcijferen. Ook de controle op echtheid van gegevenspakketjes is bij WPA beter dan bij WEP.

WPA: veiliger dan WEP
WPA - PSK
Voor de meeste netwerken thuis is WPA met PSK het meest geschikt: PSK staat voor Pre-Shared Key mode. Alle computers in het netwerk gebruiken dezelfde 'passphrase' (een wachtwoord dat uit meerdere woorden bestaat: veiliger dan een enkel woord) om de sleutel (key) voor encryptie te genereren. Let wel: de sleutels waarmee de gegevens worden gecodeerd, worden wel via de tkip methode - steeds een wisselende sleutel dus - verstuurd.

WPA - 802.1X / EAP
Deze vorm van WPA is eigenlijk alleen geschikt voor grotere netwerken, zoals bij bedrijven. In plaats van een zelfde sleutel voor alle gebruikers in het netwerk, wordt de verdeling van sleutels geregeld door een derde partij: meestal een radius-server. Zo krijgen alle clienten een aparte, eigen encryptiesleutel die tussen de client en server wordt uitgewisseld en gecontroleerd. EAP (Extensible Authentication Protocol) kent weer een aantal 'smaken', vaak door fabrikanten ontwikkeld.

WPA2
WPA2 is de implementatie van 802.11i: de opvolger van de eerdere standaarden voor WiFi. Deze methode is het meest veilig, aangezien zowel de sleutels als de encryptie (middels het sterke AES: Advanced Encryption Standard) is geregeld. AES is lastig te kraken: hacks op goed geïmplementeerde AES systemen zijn niet bekend. Een nadeel is wellicht dat niet alle hard- en software WPA2 ondersteunt: voor Windows XP is pas sinds april 2005 ondersteuning voor WPA2 uitgebracht, en de meeste fabrikanten ondersteunen WPA2 hoogstens via driver-updates.

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2008 om 21:19
6844 Antwoorden / 14 Vragen

UTP kabels hoef je echt niet te vrezen hoor.
Ze doen je niks.

Je kunt ze evt. wel desgewenst in de muur frezen.

rb
door rbuisman - Apr 1, 2008 om 21:29
25 Antwoorden / 5 Vragen

Het is een softwarefirma die de rechten heeft van het bewuste spel. De IP-gegevens worden gelogt door een firma uit Zwitserland. Ze dreigen dan ook met een civiele procedure. Een officier van justitie (die zich eventueel druk maakt om een strafrechtelijke procedure)  zal er inderdaad geen tijd aan spenderen.

In mijn geval:

Spelwaarde 25 Euro

Ze eisen 150 Euro schadevergoeding voor het verspreiden van het spel via p2p.

En dan nog de advocaatkosten van de tegenpartei 180 Euro.

Stand van zaken actueel:

Onze advocaat eist dat ze ons met rust laten en dat ze onze advocaatkosten betalen. Zo niet dan klagen wij de softwarefirma aan.

PS Ken mensen die via Limewire iets van 600 mp3s deelden. Zij kregen ook een dergelijke "aanmaning" thuis met als eis 3000 Euro.

Ze hebben het afgekocht voor 1800 Euro. Ze dreigden met een civiele procedure met als eis 10000 Euro per gesharede mp3. Geloof maar dat je dan groen wegtrekt.

Detail: Ik woon net over de grens in Duitsland, maar ook in NL is uploaden (sharen) verboden. en ze werken internationaal.

Ik noem hier liever geen namen, omdat het eventueel nog op een rechtzaak uit kan draaien.

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2008 om 21:50
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Ho wacht even, een IP adres zegt helegaar NIETS!!

IP adressen zijn punt een te vervalsen, punt 2 kan dat IP adres op het moment van het delict aan iemand anders hebben toebehoord.

CASE DISMISSED.

laaglander
door laaglander - Apr 1, 2008 om 22:30
473 Antwoorden / 1 Vragen

sorry hoor, maar klinkt echt onwaarschijnlijk dit (misschien stuit ik je nu tegen de borst, maar dan bedoel ik het niet zo). Je bent op vakantie en iemand maakt gebruik van je draadloze verbinding om te downloaden (1 spel) en dat shared die en dan wordt jij gepakt ?? zoals mijn voorganger zegt.. ze gaan altijd achter de groot verbruikers aan, dus je staat redelijk sterk in je case. Maar zoals ik zei: klinkt zeer onwaarschijnlijk dit

rb
door rbuisman - Apr 2, 2008 om 05:04
25 Antwoorden / 5 Vragen

Onze advocaat ziet ook geen probleem, maar ja, er zijn wel leukere dingen op de wereld om je mee bezig te houden.

Wat die mensen met Limewire betreft, die kregen direkt een uitdraai met al hun mp3tjes die ze op de comp hadden staan er bij.

Hier in duitsland gebeurt het al op vrij grote schaal. Zal vannavond even een link hier plaatsen. Is wel in het duits, maar er staan zeer veel van zulke gevallen in, ook met namen van de firma's en advocatenkantoren.

Ne effe geen tijd, moet naar mijn werk. (ja en dat om 05:00)

rb
door rbuisman - Apr 2, 2008 om 17:26
25 Antwoorden / 5 Vragen

http://www.verein-gegen-den-abmahnwahn.de/

Is wel offtopic, maar misschien voor sommigen wel interesting te lezen. Wel duits!!!