te
door techneut_1 Nov 5, 2006 om 16:36
Elektronica & tv

8mm film

Tot onze grote verbazing kwamen we er achter dat er op onze trouwdag een film is gemaakt (wisten we niets meer van)

Nu willen we deze graag op DVD laten zetten. Kan dit en waar moeten we dan zijn? Eventuele kosten?

Vr Gr Techneut

9035 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 5, 2006 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dit kan.

Er zijn een aantal bedrijven die dit voor u kan doen.

Het makkelijkste is echter een dia/filmscherm, een 8 mmprojector (mogelijk te leen of te huur), een stevig statief, een DVD-videocamera en deze zo opstellen en instellen dat de randen van de film op het scherm niet zichtbaar is.    De vieocamera te starten, dan de film en elke trilling (lopen/koffiezetten/stoel-en- verzetten e.d.) vermijden.

Wilt u dit proffessioneel laten doen dan zal met wat googlen zeer waarschijnlijk ook resultaat opleveren.

Met vriendelijke groeten van;

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 13:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op het moment bij de Hema in de actie. In de folder(ook te downloaden op hema.nl) staan de prijzen.

Een Hema medewerkster

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een goede tip van vorm.
En voor het gemak, klik op onderstaande link

Video/film naar DVD

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het overzetten van film op dvd wordt telecine genoemd. Als je in bijv. google zoekt naar deze term krijg je genoeg informatie te zien.

Of kijk eens hier: http://www.chm.nl/digitaliseren_smalfilm.htm

Daar krijg je wat meer inzicht in de technieken.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn vele foto-shops die dit voor je kunnen doen.

Jaren geleden heb ik een aantal 8mm films op CD's gezet. Dat was een hele klus.

Stap 1: de 8mm films met een digitale camera opnemen. Hier zitten haken en ogen aan maar het lukt wel. Je moet de film KLEIN afspelen op een witte achtergrond. Zet je digitale camera vlak voor en onder je projector en neem deze op.

stap 2: de digitaal opgenomen 8mm films op de computer zetten

stap 3: met een video-bewerkingsprogramma je films bewerken en met behulp van het videoprogramma op DVD zetten.

Veel succes er mee !

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Techneut,

Het is mogelijk om 8mm film op dvd te zetten. Je moet echter wel aam bepaalde voorwaarden voldoen om dit goed te doen.

1) Je zult de film eerst op je computer moeten zetten. Dit kan d.m.v. van een speciaal kabeltje dat je van de filmcamera aan de computer aansluit.

Ben je zelf niet in het bezit van een camera en een dergelijk kabeltje, en heb je de film op rol, dan wordt het een ander verhaal.

Er zijn apparaatjes die het mogelijk maken om de film toch op je pc te zetten. Deze apparaatjes zijn te koop bin de computerhandel.

Staat de film eenmaal op je pc dan kun je deze eerst nog bewerken en in een formaat opslaan dat nodig is om af te spelen via een cd of dvd. Dit kan bijv. heel goed met Microsoft Movie Maker. (gratis te downloaden van de site van Microsoft.

Daarna ga je de film op cd of dvd branden. Ik neem aan dat deze handeling bekend zal zijn .

Succes.

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 16:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

@pbeen: Een 8mm filmcamera uit het verre, verre verleden met een kabeltje aan de computer verbinden? Wat is dat voor een 'kabeltje'? Wellicht een tie-wrap? Freya

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 16:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik wil u film graag overzetten op dvd de kosten zijn 30€cent per minuut .ja.jacobs@home.nl

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals hallo,

Je had in je vraag niet aangegeven dat het over een oude camera ging, maar goed, dat is blijkbaar het geval.

Als je alleen de film bezit, zul je een speciaal apparaat moeten hebben om deze op de pc binnen te halen. Ik weet dat Pinnacle zoiets heeft. Bij de computershop kunnen ze je daar verder mee helpen. Kosten +/- 80 euro.

Heb je het slechts een keer nodig, dan is het waarschijnlijk voordeliger om de film in een computerzaak of videotheek op dvd te laten zetten.

groet,

ve
door verwijderd - Nov 6, 2006 om 22:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen dank voor de vele waardevolle antwoorden. Ik had idd als eens op google gezocht en dar e.e.a. gezien. Ook daar op diverse plaatsen gezien dat afdraaien met  een 8 mm projector en gelijk weer opnemen met een digitale camera een optie is, maar niet zo,n hele beste.

Wat is de techniek die u toepast voor 0.30 eurocent p/m? Is dat ook op deze wijze of doet u het op een andere manier?

Nogmaals allen dank voor uw hulp. Dit gaat vast lukken.

Vr Gr Techneut

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALS DEKWALITEIT GOE DIS,ALSJE HEM AFDRAAID,ZOU JE HEM OVER KUNNEN FILMEN MET EEN DIGITALE VIDEOCAMERA,

NU HET KAN OOK MET EEN STUKJE HARDWARE,DAT JE IN JE PC KAN ZETTEN,MAAR DAAR HEB JE WEL EEN PENTUM 4 VOOR NODIG,+EENHARDE SCHIJF MINIMAAL 200 GIGABYT,EN EEN PCGEHEUGE,MIMAAL 512MBINTERN OF HOGER,IS EEN VEREISDE,MAAR DAT GAAT JE MINIMAAL 400 EURO,+DAT EEN DE AANSLUITING EEN IN EN EEN UITGANG MOET HEBBEN,WAT BETREFT JOU FILMCAMERA,HEB JE DAT NIET,DAN WORD HET HEEL MOEILIJK,MITS JE IEMAND IN DE FAMILIE BIJ DE OMROEP WERKT,EN DAARBIJ OOK NOG,BIJ DE JUISTE MONTAGE AFDELING.

EEN 88MMFILM MOET GECODEERD WORDEN NAAR EEN DIGITAAL GELUID &BEELD,MISSCHIEN VIA DE HCCGEBRUIKERSGROEPEN EEN IDDE,MAAR JE DAN WEL LID WORDEN!!!SHORTY ZOU ZEGGEN STCCES>>>

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Kunnen er ook bepaalde reakties geblokkeerd worden ?

Bijv. shortmusic ?!

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

iedere reactie is een hulp van wie die ook is,dus reactie worden niet geweigerd,mits schelden,dreiging discriminate,aldus kassa.Webmaster.dus ook geen shorty music !!!

SHORTY  MUSIC BEDOELDE  HET GOED HOOR!!!

ALDUS KASSA.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het proffesioneel laten overzetten verdiend de voorkeur. Dit gebeurt dan zonder "hotspot"en zonder trillingen. Er kan gelijk muziek onder gezet worden ,die u zelf kunt aanleveren. Zoek een bedrijf bij u in de buurt waar de film ter plekke wordt verwerkt. Dan is de kans op zoekraken bijna 0. toch belangrijk bij een trouwfilm. Zaan-copy in Wormerveer, waar ik zelf een aantal oude films heb laten verwerken, is zo,n bedrijf. Je spreekt dan ook met de man die het zelf uitvoerd en ook nog eens goedkoper is dan b.v. de Hema. Het kost 1.75 euro p.m. geen opstart kosten geluid gratis www.zaan-copy.nl

succes en vriendelijke groet

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen geen ruzie maken, alle info van iedereen is welkom.

Het is een film van 26 jaar oud en er is géén geluid bij. De Film zit op een open haspel van zo'n 12 a 12 cm.

Vr Gr Techneut

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toch blijf ik erbij dat met een eigen (digitale ) videocamera vlak naast de (zeer waarschijnlijke 8 m/m film)projektor, mits alle trillingen vermeden worden een prima resultaat kan opleveren.
Bedenk daarbij dat eventuele korrelgrootte zoals op zo'n film/diascherm zichtbaar veel minder zichtbaar wordt door het kleinere scherm waarop het tenslotte getoond wordt = TV en/of PC.

Als de witbalans van de videocamera goed is ingesteld en gebruik wordt gemaakt van een goede projector (bv. Bauer) dan is dit te prefereren boven een een systeem dat werkt met een soort peroscoopsysteem.   Van groot naar klein is namelijk altijd beter dan van klein naar groot.

Of dit in een professionele studio zo erg veel beter wordt dan de door mij opgegeven methode betwijfel ik, mits zorgvuldig wordt gewerkt. Dus een goede opstelling, de leur op de videocamera goed ingesteld, weinig verschil tussen projektor en cameraopstelling = projektor op een stevige (projektortafel / de videocamera op een stevig statief zonder kontakt met die tafel en de videocamera als eerste aan en als laatste uit geeft het beste resultaat om later na te bewerken.

Maar goed, die film is aanwezig en blijft natuurlijk zorgvuldig bewaart zodat altijd nog een copie op DVD gemaakt kan worden.

De Vrije Vogel.

ve
door verwijderd - Nov 7, 2006 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nogmaals goedendag,

12cm. spoel als deze vol is zit er 60mtr. smalfilm op. dit is ong. 12-13 minuten film dus voor zo'n kleine 25 euro moet je een DVD-tje kunnen laten branden. Als je het toch zelf thuis wilt doen gaat het met een digitale camera redelijk. Met een analoge alleen als de vlinder instelbaar is.Het blijft altijd enigzins schokkerig omdat de snelheid van 8mm. smalfilm anders is dan video. Let er ook op dat je met een busje lucht klaarstaat om de haren en stofjes te verwijderen. Ook de "hotspot"kun je thuis niet voorkomen. Succes

ve
door verwijderd - Nov 10, 2006 om 16:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het een videoband is , kan hij overgezet worden via de video recorder naar de d.v.d recorder zonder probleem.Je heb alleen maar een scart kabel nodig. Ik vertel dit omdat ik de afgelopen twee weken 5 video banden heb overgezet naar d.v.d recorder en het werkte prima.En ook nog 8 mil film,maar dan heb je wel een goed werkende camera nodig ???????. Dit was film van 21 jaar geleden

Wil je dit laten doen dan kost het + 15 € voor een uur film bij bedrijven.

                  Henk sr

ve
door verwijderd - Nov 14, 2006 om 18:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

DIE TECHNEUT ZIT IN DE GOEDE RICHTING,MAAR WAT VOOR TYPE FILM,IS HET??DAT IS VAN GROOT BELANG

PRAAT IK OVER DE JAREN 30,OF IS HET EEN BANDJE,VAN ZO VIJFTIEN JAAR GELEDEN,WANT,  ALS HIJ VIA DE TV TE ZIEN IS VIA EEN KABELTJE NAAR DE TV,,DAN IS HET TE DOEN OM OVER TE FILMEN,MET EEN DIGITALE CAMERA,OVER TE FILMEN,  EN DAN VIA NEROSOFTWARE.PROGRAMMA CODEREN,EN BRANDEN!!!!

MAAR IS HET EEN FILM DIE OP EEN PROCTECTER WORD AFGEDRAAID ,DAN KAN HET OOK,,MAAR DE KWALITEIT DAARVAN IS INPRINSIPE SLECHT TOT NIET TE ZIEN,DE BELICHTING OP ZO'N SCHERM GAAT DAN EEN ROLSPELEN,DIE OUDE FILMS DIE OOK OP 8MM ZIJN GEMAAKT VROEGER, DAAROM  WAS DE VRAAG HOE  OUD IS DIE TROUWFILM ONGEVEER???

DAN KAN IK ZEGGEN OF HET ZIN HEEFT,

EMAIL.(***verwijderd door redactie***)@wanadoo.nl via dit adres,kan ik misschien je helpen,daarbij is van belang,hoe oud is de film,welke camera is de welk jaar,enwat voor type band,casste of in een haspel,dit is belangrijk,hoe de filmfilm e.v.t  is gemaakt,want ik zelf ook nog die oude toestand in de kast liggen,vandaar ik er iets mer van zou kunnen weten of het  Rendablen is om het te doen,en daarbij,financieel te doen is,en de tijd die er voor nodig om het op de dvd tezetten /branden via de pc of via een gewone digitale dvd recorder,mail mij morgen even,maar op de mail moet staan geen spam/kassa.bij het onderwerp.

groet shorty Utrecht.ik zie de mail morgen wel.