sc
door scontra Aug 24, 2014 om 18:29
Elektronica & tv

Aansluiten digitale TV.

Ik heb kabeltelevisie van UPC en een analoog toestel.
Nu heeft UPC in al haar wijsheid besloten om de klassieke zender BRAVA uit het analoge pakket te schrappen. Di is een groot gemis voor mij.
UPC geeft ook via de kabelaansluiting het digitale signaal door en BRAVA blijft dan wel te ontvangen met een TV toestel die UPC gecertificeerd is en over een DVB-C tuner beschikt. Ook heb ik nog een oude DVD-recorder (DVR-555H-S) om programma's op te nemen en af te spelen en waarop de kabel is aangesloten en van de DVD-recorder via een scartkabel naar de TV.

Mijn vraag is nu de volgende:
Als ik een nieuwe TV koop kan ik deze dan op dezelfde manier aansluiten op de kabel zoals het momenteel is aangesloten en ontvang ik dan wel het digitale signaal op mijn TV.

5256 26 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2014 om 18:35
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo scontra,

Denk dat daarvoor iets meer komt kijken ....
Zie hier de handleiding.
(En/of informeer even bij UPC of de tv-winkel.)

Suc6

sc
door scontra - Aug 24, 2014 om 18:48
66 Antwoorden / 28 Vragen

@edrick3,

Bedankt voor de snelle reactie.
Om digitale TV van UPC te kunnen ontvangen is er geen extra apparatuur zoals een mediabox o.i.d. nodig.
Er is alleen een geschikte TV (UPC gecertificeerd) nodig om de meeste zenders digitaal te kunnen bekijken, waaronder BRAVA. Je hebt dan uiteraard geen HD zenders of interactieve Tv, maar dat is voor mij ook totaal onbelangrijk, ik ben/was met het analoge ook zeer tevreden.
Mijn vraag is eigenlijk of ik de aansluiting van de nieuwe TV op dezelfde manier (via de DVD-recorder) kan aansluiten.

ph
door philip36 - Aug 24, 2014 om 21:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt inderdaad de nieuwe TV op dezelfde manier aansluiten.
U ontvangt dan door de Ingebouwde DVB-C tuner het digitale signaal op de nieuwe TV.

Uitgaande dat u glasvezel heeft het volgende.
Als u graag een mooi beeld op uw TV wilt is het, als u het abonnementsgeld er voor over heeft, om te kiezen voor een HD abonnement.
Er wordt nu wel een digitaal signaal meegeleverd maar de kwaliteit is eigenlijk niet beter dan wat u nu heeft.
HD is echt een wereld van verschil.
U kunt dan ook nog uw analoge DVD-recorder blijven gebruiken.
Als u bij het HD-abonnement kiest voor een HD-recorder is het opgenomen programma ook te bekijken in HD.

zw
door zwaardvis - Aug 24, 2014 om 23:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik denk dat je zonder Mediabox een CI+ module moet kopen en in het TV toestel doen. In deze CI+ module plaatst u de smartcard.
Zie ook hier
Zonder decoder kun je alleen analoog kijken en dat wil je niet op een nieuwe TV.

door 1953 - Aug 25, 2014 om 00:53
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja zeker weten!

Wilt ook overgaan op digitale standaardtelevisie of alles-in-1 (digitale televisie, internet en telefonie)
met behulp van de Horizon met opnamefunctie van 4 programma's tegelijk. Bij gebruik van de Horizon heeft u alleen nog de bijgeleverde HDMI-kabel nog nodig.

CI+ met smartcard is uitermate geschikt om alleen digitale televisie te kijken zonder opname mogelijkheden.

door 1953 - Aug 25, 2014 om 00:54
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 24 aug 2014, 21:52]U kunt inderdaad de nieuwe TV op dezelfde manier aansluiten.
U ontvangt dan door de Ingebouwde DVB-C tuner het digitale signaal op de nieuwe TV.

Uitgaande dat u glasvezel heeft het volgende.
Als u graag een mooi beeld op uw TV wilt is het, als u het abonnementsgeld er voor over heeft, om te kiezen voor een HD abonnement.
Er wordt nu wel een digitaal signaal meegeleverd maar de kwaliteit is eigenlijk niet beter dan wat u nu heeft.
HD is echt een wereld van verschil.
U kunt dan ook nog uw analoge DVD-recorder blijven gebruiken.
Als u bij het HD-abonnement kiest voor een HD-recorder is het opgenomen programma ook te bekijken in HD.

UPC glasvezel! Zover mij bekend geen glasvezelnetwerk bij UPC.

ph
door philip36 - Aug 25, 2014 om 08:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@1953
eindversterker is het glasvezel en van daar tot huisaansluiting coax.

http://www.upc.nl/steden/?ecmp=SGB-243-66&gclid=CL_s6ovorcACFW3JtAodwhoAAA
Bij veelgestelde vragen

ph
door philip36 - Aug 25, 2014 om 08:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Eindversterker moet zijn Tot endversterker

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2014 om 09:17
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik heb hierover een mail gekregen van UPC. Je moet een UPC gecertificeerde tv met CI+ module hebben of een mediabox.

Je hebt ook programma's die je digitaal met met een gecertificeerde tv zonder CI+ module kunt kijken, maar Brava valt daar niet onder.

ro
door ron530 - Aug 25, 2014 om 09:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Als uw tv en dvd recorder nog naar tevredenheid functioneren is een basispakket digitale tv voldoende. Het bijgeleverde modem heeft een scart aansluiting waarmee u het modem op de tv kunt aansluiten. Jammer genoeg heeft het modem geen antenne uitgang maar middels een goede tv antenne splitter kan de recorder ook van antenne signaal voorzien worden.

ph
door philip36 - Aug 25, 2014 om 10:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik het goed zie is de zender Brava pas in het duurste pakket beschikbaar.
Dus nieuwe TV met DVB-C tuner helpt dan niet.

me
door mein33 - Aug 25, 2014 om 10:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=scontra schreef op zondag 24 aug 2014, 18:48]@edrick3,

Bedankt voor de snelle reactie.
Om digitale TV van UPC te kunnen ontvangen is er geen extra apparatuur zoals een mediabox o.i.d. nodig.
Er is alleen een geschikte TV (UPC gecertificeerd) nodig om de meeste zenders digitaal te kunnen bekijken, waaronder BRAVA. Je hebt dan uiteraard geen HD zenders of interactieve Tv, maar dat is voor mij ook totaal onbelangrijk, ik ben/was met het analoge ook zeer tevreden.
Mijn vraag is eigenlijk of ik de aansluiting van de nieuwe TV op dezelfde manier (via de DVD-recorder) kan aansluiten.

Zelf heb ik geen aansluiting van van UPC, maar vergis ik me nu of lees ik het misschien verkeerd, maar gaan de reacties verder dan de vraag en bovenstaande reactie van @scontra.
Volgens @scontra heeft hij geen glasvezel- maar een standaard kabelaansluiting van UPC.
De kabelaansluiting zou het digitale signaal reeds doorgeven, maar zijn toestel is niet geschikt voor het ontvangen hiervan.
Zoals ik het lees is de vraag van @scontra of het digitale signaal op een geschikt televisietoestel is te ontvangen als de antenneaansluiting via de door hem genoemde dvd recorder loopt.
Zoals ik op de site van UPC meen gelezen te hebben is een mediabox niet nodig voor ontvangst het standaard programma aanbod.

Cookies
door Cookies - Aug 25, 2014 om 10:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 25 aug 2014, 10:16]Als ik het goed zie is de zender Brava pas in het duurste pakket beschikbaar.
Dus nieuwe TV met DVB-C tuner helpt dan niet.

Je ziet het goed: zit alleen in Royaal HD pakket.

czar
door czar - Aug 25, 2014 om 10:47
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=mein33 schreef op maandag 25 aug 2014, 10:31]
Zoals ik het lees is de vraag van @scontra of het digitale signaal op een geschikt televisietoestel is te ontvangen als de antenneaansluiting via de door hem genoemde dvd recorder loopt.

Antenneaansluiting?
UPC is toch een kabelbedrijf.
U bedoelt waarschijnlijk een COAX-aansluiting.

ro
door ron530 - Aug 25, 2014 om 11:07
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Coax aansluiting klinkt heel professioneel maar antenne aansluiting is gangbaarder. Brava zit inderdaad in het royaal pakket die doet met de goedkoopste decoder (modem is niet de juiste benaming dus bij deze) 15,50 euro exclusief éénmalige apparaat kosten. Alleen een nieuwe tv aanschaffen gaat hem dus niet worden en is eigenlijk ook niet nodig want ook deze decoder heeft een scart aansluiting.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 11:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@1953
Toen ik van UPC overstapte naar glasvezel via KPN, beweerde de man, die mij belde waarom ik wilde overstappen, dat UPC wel via glasvezel ging. Ik heb, nadat ik smakelijk heb gelachen, de man de opdracht gegeven om het verschil tussen coaxkabel en glasvezel te gaan uitzoeken :-D

ph
door philip36 - Aug 25, 2014 om 11:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De info over de ontvangst van de zender Brava bij UPC is erg onduidelijk.
In sommige regio's blijft Brava in het analoge aanbod maar op een ander kanaal.
In andere regio's verdwijnt deze uit het analoge aanbod maar is volgens onderstaande link wel weer te ontvangen met een TV voorzien van een DVB-C tuner.

U kunt zoals al geadviseerd beter uw vraag, of u voldoende heeft aan een TV met DVB-C tuner, stellen aan UPC.

Het enige wat gezegd kan worden is dat een TV met een DVB-C tuner hetzelfde aangesloten kan worden via de DVD-recorder zoals nu ook het geval is.

http://www.bravanlklassiek.nl/?p=395

ro
door ron530 - Aug 25, 2014 om 11:30
4084 Antwoorden / 17 Vragen

@costnix, UPC heeft nooit beweert dat het signaal via glasvezel ging maar dat de signaalkwaliteit/internetsnelheid gelijk danwel hoger is dan menig glasvezel aanbieders.

me
door mein33 - Aug 25, 2014 om 11:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=czar schreef op maandag 25 aug 2014, 10:47][quote=mein33 schreef op maandag 25 aug 2014, 10:31]
Zoals ik het lees is de vraag van @scontra of het digitale signaal op een geschikt televisietoestel is te ontvangen als de antenneaansluiting via de door hem genoemde dvd recorder loopt.

Antenneaansluiting?
UPC is toch een kabelbedrijf.
U bedoelt waarschijnlijk een COAX-aansluiting.

Natuurlijk bedoel ik de kabelaansluiting.
Wij kregen in 1956 onze eerste tv, zwart - wit en één zender, met een antenne op een hoge paal in de tuin en de aansluiting noemden we de antenneaansluiting. Zo te zien gebruik ik in één antwoord beide benamingen, dom hé !!

me
door mein33 - Aug 25, 2014 om 11:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=ron530 schreef op maandag 25 aug 2014, 11:07]Coax aansluiting klinkt heel professioneel maar antenne aansluiting is gangbaarder. Brava zit inderdaad in het royaal pakket die doet met de goedkoopste decoder (modem is niet de juiste benaming dus bij deze) 15,50 euro exclusief éénmalige apparaat kosten. Alleen een nieuwe tv aanschaffen gaat hem dus niet worden en is eigenlijk ook niet nodig want ook deze decoder heeft een scart aansluiting.

@ron530,

Volgens de gegevens van UPC komen de door u genoemde € 15.50 p.mnd bij de € 18.70 p.mnd die voor de analoge aansluiting moet worden betaald.
Lijkt me al met al een duur grapje voor alleen een TV abonnement.

zoekster
door zoekster - Aug 25, 2014 om 12:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Brava gaat per 2 september over naar het gewone starterspakket, je hoeft dus geen abo voor Royaal meer af te sluiten.

En inderdaad wordt die 15,50 bij het gewone analoge pakket opgeteld, maar is dus ook helemaal niet nodig.

costnix
door costnix - Aug 25, 2014 om 14:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@ron530
De man van UPC "costumerservice" beweerde van wel. Hij probeerde mij aan boord te houden van UPC. Hij beweerde, dat de up- en downstream van UPC gelijk waren. DUH!!!
(Domweg gelukkig in de glasvezelstraat)

ba
door babs60 - Aug 25, 2014 om 15:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb toevallig pas het zelfde gedaan.
Ook met een dvd-recorder er tussen.
TV sluit je op de zelfde manier aan, alleen moet je de digitale
zenders apart zoeken.
Je hebt hiervoor een code nodig die je op de site van UPC kan vinden.
Ik woon zelf regio Rotterdam en heb ook UPC, maar het kanaal Bravia
wordt hier ook digitaal niet meer doorgegeven, daarvoor moet je een
abonnement hebben.

Succes

mo
door mof - Aug 26, 2014 om 10:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

een TV die UPC gecertificeerd is??? Wie denken ze dat ze zijn dat je alleen een TV toestal door hen goedgekeurd mag gebruiken?

Uiteraard heeft het ontvangen van analoog en digitaal met je TV te maken: als je TV uitsluitend analoog is kan het geen digitaal signaal verwerken. Dan moet er een DA-converter tussen het ontvanger kastje en de TV worden geplaatst die het digitale signaal omzet naar een analoog. Dat zou dan door UPC geleverd moeten worden aangezien zij de versleuteling van hun kanalen kunnen ontcijferen.

Maar als ze dat niet aanbieden, dan heeft u pech en zult u een digitale TV moeten kopen.

Alternatief: U neemt het programma op en ziet het later met de computer als die een analoge uitgang heeft (bijv. wit rood geel tulpstekkertje of zo, daar bestaan USB devices voor)

kkruidentuin
door kkruidentuin - Aug 26, 2014 om 10:53
22 Antwoorden / 4 Vragen

ga naar een elektonicazaak zoals mikro elektro, BCC of Media markt. Je kunt daar een kasje kopen met een speciale kaart die schuif je achteraan de TV in een speciale aansluiting voor €79,- eenmalig ben je uit de problemen. Ik heb zelf ook altijd analoog gekeken maar omdat onze tv kapot ging moest ik een nieuwe kopen. de nieuwe toestellen geven minder goed beeld bij analoog dus heb ik de digitale kaart en na 2 dagen bij gekocht. alle zenders zijn nu boven en beneden identiek en het beeld is goed. Laat je informeren door een goede TV specialist in een winkel waar je vertrouwen in hebt.!!

sc
door scontra - Aug 28, 2014 om 11:34
66 Antwoorden / 28 Vragen

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen.
Gisteren ben ik naar de (grote) stad geweest en heb bij 4 elektronicazaken om informatie gevraagd. Kreeg allerlei mogelijkheden voorgeschoteld maar zekerheid konden zij mij niet geven.
Wel deden 3 van de 4 zaken een poging om mij een nieuwe Tv te verkopen zodat het probleem zou zij opgelost echter zonder de garantie dat ik Brava ook echt zou ontvangen.
Ook bij het UPC servicecenter binnengelopen, maar ook daar tegenstrijdige berichten.
Volgens de één medewerker zit Brava in het TV starter Pakket en zou ik daar een abonnement op moeten nemen, maar volgens de gegevens op hun computer klopt dat weer niet.
Een andere medewerker wist te melden dat er een digitaal abonnement moet worden afgesloten en dan als extra het Starter Pakket er bij genomen moet worden.
Al met al niet wijzer geworden en wacht nu maar af wanneer UPC met duidelijke en correcte informatie komt.

Vriendelijke groet, scontra