ka
door kassielinda Apr 20, 2007 om 09:36
Elektronica & tv

Absurde reparatie kosten Sony

Wij hebben in 2004 een Sony Mini DV Camcorder gekocht waar we toen € 610,08 voor betaalde.

Nu 3 jaar later is er een ( klein ) onderdeel stuk gegaan en hebben we de camera opgestuurd voor reparatie, nu krijgen we en brief thuis dat de reparatie kosten tussen de € 210 en € 250 euro ligt , na gebeld te hebben met Sony zegt men wij hanteren een percentage voor reparatie kosten, u camera kost nu rond de € 1100,00 dus van daar deze kosten.

Is hier nou iets tegen te doen, zijn er andere mogelijkheden om tegen een redelijke vergoeding de camrecorder voor reparatie aan te bieden ? Graag uw ervaringen en reactie's zijn meer mensen de dupe van extreme reparatie kosten aan Sony producten ?

Grt Linda

4068 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 10:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Linda,

Reparatie's vallen vaak inderdaad erg duur uit. Het blijft dan een afweging of het apparaat dat nog waard is of niet.
Maar wat het verhaal van Sony betreft heb ik daar toch sterk mijn twijfels over. Het is met dit soort apparatuur nog altijd zo dat ze met het verstrijken van de jaren steeds goedkoper worden en dat de funktionaliteit alleen maar toeneemt. Met andere woorden, de apparaten 'kunnen' steeds meer en worden alleen maar goedkoper. Dat ze je een verhaal vertellen dat een apparaat in 2004 ongeveer €610 heeft gekost en nu €1100 kost is mijns inziens klinklare onzin.

En wat je laatste punt betreft, dit kom je bij alle merken tegen en is niet iets dat alleen bij Sony voorkomt. In de eerste paar jaar na aankoop kun je aanspraak maken op garantie, als het apparaat 3 of 4 jaar oud is blijft het een afweging of het apparaat het wel waard is en is het apparaat ouder, dan is het eigenlijk niet meer rendabel om het te laten repareren en ben je beter af als je iets nieuws koopt.

m.vr.gr. Freya

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Apparaten hebben een wat men noemt "economische levensduur". In het eerste jaar na aankoop hoef je niks te betalen voor een reparatie: de fabrieksgarantie. De Uneto-VNI heeft van die tabellen waarin precies staat hoe lang een apparaat zou moeten meegaan (die economische levensduur waar ik het over had). Aan de hand daarvan kun je een simpel rekensometje maken voor het gedeelte van de reparatie dat betaald zal moeten worden door de winkel waar je het ding gekocht hebt. Je moet dus altijd naar de "verkoper" en niet naar de fabrikant, Sony in jouw geval. Volgens de wet is de verkoper namelijk verantwoordelijk voor service, afhandeling, reparaties e.d.

Zou volgens de gegevens van de Uneto-VNI blijken dat het bewuste apparaat economisch afgeschreven is dan wordt een reparatie inderdaad heel erg duur.

Onderdelen kosten bijna niks en elektronica is supergoedkoop tegenwoordig. Wat je betaalt, is het uurloon van de monteur, sociale lasten, belasting, premies, enz... Personeel is gewoon duur in Nederland.

En voor de rest moet je het verhaal van Freya maar eens lezen... Helaas voor de consument, heeft ze gelijk met haar betoog.

Groetjes. ;-)

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 12:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

210-250 euro reparatiekosten voor een miniDV camera zijn eigenlijk heel gewoon. Je moet je realiseren dat een Nederlandse monteur erg prijzig is en vaak behoorlijk wat tijd moet investeren in de reparatie.  Daarnaast kost reparatie vaak veel meer tijd dan productie van apparaten. Elektronica is de laatste jaren enorm veel goedkoper geworden, mede door geautomatiseerde massaproductie in lage-lonen landen en het gebruik van goedkopere onderdelen. Het is echter niet reeel te verwachten dat reparatiekosten evenredig hiermee goedkoper worden.

Uw camera is economisch gezien afgeschreven of bijna afgeschreven (uw noemt de maand van aankoop niet). Het is een eigen keuze de reparatie te laten uitvoeren. Een nieuw apparaat met nieuwe garantie kan eventueel een betere keuze zijn. Denk dan niet: voor mij geen sony meer. Andere merken hanteren exact dezelfde procedures en kosten. Ook JVC en Canon repararen buiten de garantie voor standaard bedragen van 180-300 euro.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 12:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

De economische levensduur van een camcorder wordt door UNETO-VNI op 30 maanden gesteld. Tenzij de fabrikant of verkoper uiteraard voor aankoop een andere termijn heeft meegedeeld (bijv. schriftelijk, of in reclame-uitingen).

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag linda,

Je camcorder is zoals opgemerkt afgeschreven. Ook als je je rechtsstreeks zou richten tot de verkoper, kun je niet terugvallen op de wettelijke bescherming die je hebt op basis van de economische levensduur van jouw produkt. Wel zou ik om twee redenen nooit meer een sony kopen: 1) de kwaliteit van Sony is de laatste jaren m.i. hard achteruit gegaan (het is gewoon een B-merk geworden), 2) de reparatie-ervaringen op de diverse sites geven aan dat ook de kwaliteit van de service heel veel te wensen overlaat.

Vriendelijke groet, Read2.

ve
door verwijderd - Apr 20, 2007 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sony is absoluut geen B-merk geworden. Uit een groot onderzoek afgelopen jaar in Duitsland (o.a. Duitse consumentenbond en 3 vakbladen op het gebied van consumentenelektronica) is gebleken dat het aantal storingen bij Sony apparaten erg laag ligt. Dit onderzoek is zowel bij consumenten als bij de detailhandel uitgevoerd, waardoor het een zeer betrouwbaar beeld geeft. Bijv. bij HD/DVD-recorders moest Sony alleen pioneer qua duurzaamheid voorlaten. Bij LCD kwam sony er zelfs als minst storingsgevoelig uit. Bijv. Samsung (op het gebied van LCD toch een prima merk) had meer dan 2 keer zoveel storingen per 1000 verkochte LCD-televisies.

Wat zou je als alternatief dan wel voor camcorder moeten kopen?

  1. JVC (qua duurzaamheid en service zeker niet beter dan sony, wel standaard 2 jaar garantie)

  2. Canon (1 jaar garantie, zelfde hoge standaardbedragen buiten de garantie)

  3. Panasonic (beperkte collectie, relatief duur, qua duurzaamheid vergelijkbaar met Sony)

  4. Hitachi (kwalitatief minder dan voorgenoemde merken).

Evt. kun je bij aankoop bij de winkel informeren naar een productverzekering of verlengde garantie. Zoals je hier ziet is het in dit geval dus geen onzin hier goed naar te kijken. Als je voor stel 80 euro 5 jaar garantie op je camera kunt krijgen, had dit rendabel geweest.