di
door ditkantochnie Apr 4, 2011 om 19:12
Elektronica & tv

HEMA HIGH SPEED CHARGER type 57043

op 1 maart 2011 stuurde ik de volgende klacht naar de HEMA:

Geachte HEMA B.V.

Hierbij stuur ik 'n klacht betreffende 2 artikelen die u verkoopt:

OPLAADBARE BATTERIJEN HEMA RECHARGEABLE

de verpakking vermeld 1,2 volt / 1900 mAh
als je de verpakking eraf haalt (welke vanzelf soms ook al loslaat) zie je dat deze
batterijen eigenlijk MARS POWER AKKU zijn van 1,2 volt / 2100 mAh
omdat ik de batterijen gebruik voor 'n draagbare toepassing (geluidsopnames) testte ik
de geschiktheid en de gebruiksduur alvorens ermee aan de slag te gaan
wat betreft de geschiktheid is het noodzakelijk dat er correcte informatie op de verpakking staat (ik zou de apparatuur kunnen beschadigen bij over- of onderbelasting)

HEMA HIGH SPEED CHARGER type 57043

bovengenoemde batterijen opgeladen met dit oplaadapparaat leveren 30 minuten stroom voor mijn draagbare geluidsapparaat (dezelfde batterijen opgeladen met uw Universal NiCd & NiMH Battery Charger with discharger leveren onder dezelfe omstandigheden / continue bedrijf / 90 minuten.)
ik had deze HIGH SPEED CHARGER aangeschaft voor mijn camera, en vond toen ook al dat de batterijen amper te gebruiken waren (als je de camera aanzette meldde deze dat de batterijen half vol waren). Ik heb daarop nog krachtigere oplaadbare batterijen bij de HEMA gekocht om het probleem te verhelpen.
Nu ik echter deze zaken na meet blijkt dat ik eigenlijk op 2 manieren door U wordt opgelicht.

Ik verwacht van u dat u betrouwbare produkten levert – dat er de informatie op de verpakking juist is, en dat het oplaadapparaat naar behoren funktioneert (niet voor 1/3 part).

Ik zie uw antwoord graag op korte termijn tegemoet.

--

ik heb inmiddels wel 'n email ontvangstbevestiging van de HEMA ontvangen. (nadat ik ook nog 'n aangetekende brief had gestuurd) Maar het lijkt mij dat ze toch slechts in de la hoeven te grijpen om de techische details van de genoemde batterijen en het oplaadapparaat te presenteren .... waarom doen ze dat niet ... (o.a. omdat het niet waar is zoals ze beweren dat ze die HEMA apparaten zelf ontwikkelen .... gewoon ergens gekocht)

Ik weet inmiddels dat het geen kwaad kan als meer mAh in de batterij zitten dan aangegeven staat op de verpakking ... echter wat op de verpakking staat moet wel waar zijn ... en de oplader dient ook echt op te laden (en niet voor 1/3 de part)

7776 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 4, 2011 om 19:29
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Je hebt het niet helemaal juist. Een fototoestel neemt meer dan eens geen genoegen met de lagere werkspanning van oplaadbare batterijen. Veel camera's zijn gebouwd voor batterijen met een spanning van 1,5 volt. Als je oplaadbare batterijen gebruikt van max. 1,2 volt, dan snap je dat het niet lang zal duren voordat de camera denkt dat de batterij leeg is, want dat is bij 1,0 volt vaak al het geval. Er is dus niks mis met de acculader en wat de batterijen zelf had je al begrepen dat je in feite zonder extra kosten meer capaciteit hebt gekregen dan de verpakking aangaf. Je kunt ook oplaadbare batterijen van 1,5 volt vinden met een beetje goed zoeken.

di
door ditkantochnie - Apr 4, 2011 om 19:37
10 Antwoorden / 2 Vragen

hoe zit het dan met de vergelijkingstest die ik heb uitgevoerd ... batterijen opgeladen met snellader presteren onder dezelfde omstandigheden (herhaald) precies 1/3 van de lading van een Hema langzaam lader

toolboy
door toolboy - Apr 4, 2011 om 21:07
965 Antwoorden / 40 Vragen

Heeft niets met het voltage te maken.al lang is bekent dat 1.2v voldoende is voor alles waar 1.5 v op voorgeshreven is.
Het is de kracht die het m doet.
veelal zijn er oplaadbare batterijen in omloop die geen kracht meer hebben,wegens ouderdom., Jawel zelfs nieuw gekochte..
Snel laders verkorten wel de levensduur.Maar nog niet direct na de eerste oplading

freya
door freya - Apr 4, 2011 om 21:39
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ditkantochnie,

Mijns inziens betreft het gewoon een slechte kwaliteit lader. Om te beginnen is het sowieso niet goed voor NiMH cellen om deze zeer snel te laden. Door het snelle laden kunnen de cellen zeer warm worden (is zeer slecht voor de cellen) en 'denkt' de lader waarschijnlijk veel te snel dat de cellen 'vol' zijn en stopt dan met laden. Wanneer je de cellen langzaam laadt, kan een goede lader het laadproces veel beter 'monitoren' en dus ook veel beter bepalen wanneer de cellen 'echt' vol zijn.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar b.v. een lader van Voltcraft, type IPC-1L. Kost misschien wat meer, maar daar heb je dan wel jarenlang plezier van.

m.vr.gr. Freya

dobby
door dobby - Apr 4, 2011 om 22:54
749 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=freya schreef op maandag 4 apr 2011, 21:39]
Mijn voorkeur gaat toch uit naar b.v. een lader van Voltcraft, type IPC-1L. Kost misschien wat meer, maar daar heb je dan wel jarenlang plezier van.

m.vr.gr. Freya

Als je het toch serieus aan gaat pakken - kijk dan of je de IPC-1 (niet de L versie, maar z'n voorganger) nog ergens te pakken kan krijgen.. zelfde binnenwerk enzo, (plus wat C+D adapters en tasje enzo) maar nog net effe voor als je haast hebt 1000 mA*4 (of zelfs 1.5 of 1.8 A op de 2 buitenste accu's) als keuzemogelijkheid .. eBay batterijen uit Hongkong zijn daar prijstechnisch gezien zeer geschikt voor..

edwardus
door edwardus - Apr 5, 2011 om 00:10
6844 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=ditkantochnie schreef op maandag 4 apr 2011, 19:37]hoe zit het dan met de vergelijkingstest die ik heb uitgevoerd ... batterijen opgeladen met snellader presteren onder dezelfde omstandigheden (herhaald) precies 1/3 van de lading van een Hema langzaam lader
Zoals je ook uit de andere reacties kan proeven: een snellader laadt de batterij nou eenmaal niet 100% op, dat kan gewoon niet. Het voltage speelt wel degelijk een rol, er zijn (helaas) ook camera's die de 1,2V batterijen erg snel "leeg" vinden.

di
door ditkantochnie - Apr 6, 2011 om 12:58
10 Antwoorden / 2 Vragen

Van de HEMA consumentenservice ontving ik vandaag dan bericht:

Hiermee bevestigen wij de ontvangst van uw brieven en kunnen u naar aanleiding hiervan als volgt informeren.

Bij navraag bij onze Kwaliteitsafdeling hebben wij vernomen, dat wat op de metalen mantel, onder de kunststof isolatie, gedrukt staat niet de daadwerkelijke capaciteit hoeft te zijn.

Indien een afwijkende batterij wordt gebruikt, raakt een apparaat niet defect. Bij relatief kleine afwijkingen is dit ook niet nadelig voor de lader.

Bij toepassing van meerdere batterijen in een apparaat dient de capaciteit van de batterijen wel overeen te komen. Kleine afwijkingen zijn toegestaan.

Daarnaast delen wij u mede, dat een snellader de batterij altijd minder vol laadt dan een lader die minder snel de batterij laadt.

Voor wat betreft uw opmerking, dat HEMA de juiste informatie op de verpakking dient te vermelden, delen wij u mede dat de oplaadbare batterij goed is geëtiketteerd. HEMA kiest ervoor om de daadwerkelijke capaciteit en niet een gepimpte capaciteit op te geven.

Tevens delen wij u mede, dat onze Kwaliteitsafdeling vermoedt, dat uw lader defect is.

Wij vertrouwen u hiermee geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

HEMA CONSUMENTENSERVICE

IK heb hierop geantwoord:

beste HEMA consumentenservice,

110406

dank u voor uw anwoord.

Omdat u vermoed dat het oplaadapparaat (high speed charger type 57043) defect is kunt u mij wellicht ook mededelen wat de door u getolereerde oplaadafwijking tussen de beide genoemde oplaadapparaten is (universal NiCd & NiMH battery charger with discharger).

Ik heb beide apparaten langer dan 2 jaar geleden bij u gekocht. Ik vermoed dat ik ze 3 jaar geleden heb gekocht, ik heb de aankoop bonnen niet meer, alsook geen garantie. Ik weet dat de high speed charger nooit naar behoren heeft gepresteerd (ik ben 2 jaar geleden op 'n andere lithium ion camera overgestapt .. en wilde de genoemde batterijen en opladers nu gebruiken voor geluidsopnames buitenshuis in het voedingspack van 'n usb apparaat .... de pc ontkoppelt het usb apparaat automatisch bij onvoldoende voeding .... zodoende weet ik dan ook dat de oplaadverhouding tussen beide apparaten bij mijn tests precies 1:3 =.

met vriendelijke groet

de motormuis
door de motormuis - Apr 6, 2011 om 13:16
598 Antwoorden / 13 Vragen

Voor wat betreft goede batterijen voor in je fototoestel nog een tip.Heb onlangs oplaadbare batterijen gekocht van het merk Hähnel. Gewoon AA batterijen.
Ready to use,fully charged. Zijn 1.25 volt Ni-MH maar hoge capaciteit van
2500 mAH. Die bevallen me zeer goed.Duurt veel langer voor ze leeg zijn dan de
normale oplaadbare batterijen. Zijn wel duurder dan gewone, 19.95 euro maar misschien zijn ze elders of via internet nog wel goedkoper te vinden. Heb ik nog niet naar gezocht.
Groeten.

di
door ditkantochnie - May 5, 2011 om 19:38
10 Antwoorden / 2 Vragen

nu kreeg ik dan van de HEMA consumenten service het volgende antwoord:

3 Mei 2011 11:29

Geachte heer Bankers,

Wij moeten u helaas berichten dat uw vraag moeilijk te beantwoorden is. Dit heeft te maken met de laadstroom t.o.v. de capaciteit van de batterij. Maar door de bank genomen moet de lader ca. 80% kunnen laden van de daadwerkelijk aanwezige capaciteit van de batterij. Let wel, hoe ouder de batterij hoe minder capaciteit de batterij over heeft. Een langzame lader die de batterij in ca. 10 uur oplaad laad de batterij op tot bijna 100% van de daadwerkelijke aanwezige capaciteit.

Wij vertrouwen u hiermee geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

HEMA CONSUMENTENSERVICE

br
door brac37 - Oct 20, 2012 om 13:57
5 Antwoorden / 2 Vragen

Soms slaan snelladers te vroeg af en is de batterij nog niet helemaal opgeladen. Meestal gaan ze dan over op druppelladen. In dat geval kun je de batterijen toch verder opladen, namelijk door ze nog een dag langer in de oplader te laten zitten. Dan duurt het opladen wel langer, maar door de lage druppelstroom gaan de batterijen in ieder geval niet kapot.

Het te vroeg overstappen op druppelladen is minder erg dan dat de batterijen knetterheet worden en daardoor slijten of direct kapot gaan. (Bijna) opgeladen batterijen kunnen een hoge laadstroom niet verdragen.