Jo
door Jos Broeks Jan 28, 2018 om 17:24
Elektronica & tv

Hoe lang gaat een nokkenschakelaar mee?

Bij onze zonnepanelen zit een nokkenschakelaar ,deze is na twee jaar kapot.
Mag ik niet een langere levens duur verwachten van zo`n nokkenschakelaar ?

887 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2018 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zegt uw leverancier over uw klacht?

hansje klein
door hansje klein - Jan 28, 2018 om 17:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

FF googlen ...

kom ik in België terrecht m.b.t. de levensduur/aantal schakelingen van een stappen- of nokkenschakelaar

Volgens  deze link  1.000.000x bij een mechanische schakelaar en 50.000 bij een elektrische schakelaar.

Ik hoop wèl, dat er een teller op uw schakelaar zit en u kunt weten hoe vaak u de knop heeft omgedraaid ;-)

Jo
door Jos Broeks - Jan 28, 2018 om 18:00
1 Antwoorden / 1 Vragen

De leverancier heeft de schakelaar vervangen en nu wil ik war info in winnen.
De schakelaar staat altijd aan ,Hansje Klein

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2018 om 18:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard staat hij altijd aan, maar als hij van slechte kwaliteit is, kan hij inbranden. Overigens zijn die schakelaars helemaal niet zo duur, vergeleken bij die installatie, dus onzin als daar beknibbeld op wordt.

Ik mag toch hopenlijk aannemen dat de leverancier die schakelaar onder garantie vervangen heeft? Dus zonder kosten voor u?

hansje klein
door hansje klein Jan 29, 2018 om 18:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik had een prijs van Conrad in mijn reactie meegepost ...

maar die is (zonder commentaar) verwijderd. € 20,00 stond er, maar er waren ook duurdere afgebeeld.

gerbera
door gerbera - Jan 29, 2018 om 15:26
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Als die schakelaar altijd aan staat is corrosie een van de oorzaken dus mogelijk met het een paar keer uit en inschakelen was het misschien opgelost. Inbranden lijkt mij niet zo zeer tenzij de contacten niet strak op elkaar zitten.

Ge
door Genee Jan 29, 2018 om 19:00
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer een nokkenschakelaar aan staat wil dat nog niet zeggen dat alle contacten gesloten zijn.
De posities van de nokken bepalen welke contacten op dat moment open of gesloten zijn.
Bij een draai aan de schakelaar kunnen bepaalde contacten gesloten worden en andere geopend. Dus inbranden ook mogelijk.

gerbera
door gerbera Jan 29, 2018 om 21:41
7374 Antwoorden / 14 Vragen

@ toonder.
De schakelaar staat altijd aan!
Dus er wordt niet aan gedraaid.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2018 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat er gewoon aan zo’n schakelaar gedraaid wordt.

Ge
door Genee Jan 30, 2018 om 00:08
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Er zal toch wel eens aan die schakelaar gedraaid worden bij onderhoud b.v.
gelijkstroom trekt meer vonken dan wisselstroom.
Bij het uitschakelen terwijl zonnepanelen stroom leveren kan er een vlamboog ontstaan waardoor de contacten gedeeltelijk kunnen smelten.