to
door top100 Feb 8, 2011 om 19:04
Elektronica & tv

Koelkast Ariston maakt vreemde geluiden

Beste Kassa

Wij hebben dit najaar een nieuwe keuken gekocht bij Superkeukens Utrecht.
Daarbij een nieuwe inbouw koel-vries combinatie van Hotpoint Ariston BCB 312 AI/HA.
Vanaf het begin heeft deze koelkast vreemde geluiden gemaakt, zodanig dat we Superkeukens een klacht erover hebben geschreven.
De meneer van Superkeukens kwam langs om het geluid te horen en concludeerde dat dit nu eenmaal het gevolg was van de nieuwe europese regelgeving mbt de gebruikte koelvloeistof. Dit kwam vaker voor. Niets aan te doen of koop een duurdere.
Onze vraag aan u is, is het tegenwoordig normaal dat een koelkast elk half uur kreunt en roept als een walvis?

Met dank voor uw reactie.

Vriendelijke groet

11294 16 Rapporteer

mastag
door mastag - Feb 8, 2011 om 19:15
955 Antwoorden / 19 Vragen

Ja dit is normaal, de leverancier heeft het ook redelijk juist verwoord.
Freon (dacht ik) mag niet meer gebruikt en de nieuwe vloeistof die wordt gebruikt maakt vaker geluid en kan zelfs als veel harder zijn als bij de oude koelkast.
Wacht maar even op collega toobloy, die kan het u haarfijn uitleggen.

Mastag

mastag
door mastag - Feb 8, 2011 om 19:16
955 Antwoorden / 19 Vragen

toobloy=toolboy

valerius-2
door valerius-2 - Feb 8, 2011 om 22:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Mijn keolkast doet het ook met opstarten daarna wordt het geluid lanzaam minder, ook navraag gedaan, klopt wat de leverancier verteldt

ulyssa
door ulyssa - Feb 9, 2011 om 12:21
30 Antwoorden / 4 Vragen

In de gebruiksaanwijzing van mijn koelkast (SIEMENS) zat een knalrood los inlegvel met de waarschuwing dat de koelkast andere geluiden maakt dan je gewend bent

he
door henri1942 - Feb 9, 2011 om 13:01
43 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Top 100,

Het inderdaad onder andere yete wijten aan de koelvloeistof. Bij het gebruik van Freon als koelvloeistof kon er met andere lagere druk in het systeem gewerkt. Tegenwoording wordt een mengsel van Butaan en Propaan gebruikt, dat een hogere druk in het systeem vraagt.
Het nare en dus vervelende gevolg van deze door de milieu eisen ingegeven verandering is een aanmerkelijk luidruchtiger koelsysteem.
Daarnaast maken ook de moderne compressoren(motor) veel meer lawaai.
Hier is helaas geen oplossing voor.
Als voorbeeld kan dienen dat bij mij inmiddels de zesde Miele inbouw koel-diepvrieskast is ingebouwd. Ik moest de keukenkast waar de kast in geplaatst is voorzien van extra geluiddempende platen aan de binnenzijde aan de zijkanten en onderzijde. Nu is het geluid enigszins aanvaardbaar, maar niet vergelijkbaar met een kast met Freon.

Het argument had u maar een duurdere moeten kopen slaat dus nergens op..

De Hotpoint kast die u gekocht heeft komt vermoedelijk uit Italië en is geproduceerd bij Merloni.

Helaas geen beter bericht
Groeten
Henri1942

tenormin
door tenormin - Feb 9, 2011 om 13:09
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Uit de reacties te lezen ben ik dan een spekkoper geworden met mijn nieuwe (3 maanden) koel/vrieskombinatie van Electrolux. Ik heb veel minder geluid dan met de vorige combinatie, echter met één verschil: deze koelkast heeft 2 motoren. Wat voor vloeistof erin zit daar heb ik geheel geen verstand van, alleen dat hij (natuurlijk) het A-label heeft en echt zo goed als geluidloos is.

pi
door pinovogel - Feb 9, 2011 om 15:31
7 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kocht 2 jaar geleden een Bosch dubbeldeurs koelkast omdat de vorige na 26 jaar het een beetje opgaf.Er werd gelijk bij gezegd bij Expert dat deze meer lawaai zou maken als de oude en ze hadden gelijk.Je hoort vaak een zuigend geluid en af en toe een knakkend geluid alsof er wat afbreekt en ik denk dat dat ijs is wat door het no-frost systeem , een ventilator die zo nu en dan draait en de lucht circuleert , los springt , Die ventilator is trouwens al rap vervangen nadat ie vreselijke herrie maakte.Maar vorig jaar heb ik voor in mijn schuur daar bewaar ik eieren in , met 15 kippen werd de andere wel erg vol, een AEG/elektrolux gekocht en die hoor je echt niet.Het is zo'n A-plus model , je moet echt goed opletten wil je hem horen draaien en ik neem aan dat daar ook geen freon meer inzit.
Maar met deze kou in de schuur slaat hij dus helemaal niet meer aan dus heb ik het vriesvak maar leeg gehaald.Je ziet , de koelkast hoeft dus geen herrie te maken maar het gebeurt dus wel.

ch
door chevy35 - Feb 10, 2011 om 01:17
2 Antwoorden / 0 Vragen

goed waterpas zetten wil ook wel eens wat helpen.
en dan met evenveel druk op alle pootjes.

pi
door piet limburg - Feb 10, 2011 om 11:15
232 Antwoorden / 15 Vragen

Zoals bijna iedereen al schrijft,en ook de leverancier medegedeeld heeft,is het de nieuwe koelvloeistof welke de oorzaak is van allerlei ,,erotische geluiden''.
De freon die die slecht was voor de ozonlaag (en dus ook voor de gezondheid) is nu verboden.Op een uitzondering na maakten de koelkasten en vriezers met freon minder tot bijn geen bijgeluiden.
Heb ook, net zoals PINOVOGEL,onlangs een dubbeldeurs BOSCH aangeschaft.
Er werd netjes gezegd dat de combi meer geluid zou kunnen maken als de oude.
Het is ook zo...deze combi zucht,kreunt en steunt als de compressor zijn werk doet.
Gaandeweg begin je eraan te wennen.

Groeten van Piet

j.a.de witte
door j.a.de witte - Feb 13, 2011 om 14:46
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi,
recent een nieuwe koelkast gekocht tw. een zanussi ZRT623W.

Nav. boven staande vreesde ik voor lawaai.

Na 12 uur wachten aangezet en na een periode maar eens geluisterd of ie het wel deed want..........................ik hoorde NIKS ! !

Toen de deur open van de koelruimte en goed geluisterd maar heeeeeeeel in de verte en zeer zwak een geluidje van het stromen v/d vloeistof maar de motor hoor ik niet meer!

Het kan dus wel degelijk zo goed als geluidloos !

Interessant om er nu achter te komen welke merken zg. "Lawaai Schoppers" zijn !

Ik ben in ieder geval Uitermate tevreden !

tenormin
door tenormin - Feb 14, 2011 om 15:03
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, op 9 februari roemde ik mijn Electrolux koel/vries combinatie de hemel in. Had ik niet moeten doen, vandaag is het een kreunende beer geworden. Kan dat kreng misschien lezen of zo? Ben ik lekker mee, maar gelukkig niet de enige. Vindt het wel raar.

vlinder279
door vlinder279 - Mar 8, 2011 om 09:15
14 Antwoorden / 10 Vragen

Hier een wat late reactie/vraag van mij hierover.
Ik heb hetzelfde probleem, mijn nieuwe Siemens kreunt en blurbt er flink op los.
Zou het misschien ook erger kunnen zijn omdat ik hem al na 6 uur (i.p.v. de geadviseerde 24 uur) na levering heb aangezet?

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2011 om 09:49
16842 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=vlinder279 schreef op dinsdag 8 mrt 2011, 09:15]Hier een wat late reactie/vraag van mij hierover.
Ik heb hetzelfde probleem, mijn nieuwe Siemens kreunt en blurbt er flink op los.
Zou het misschien ook erger kunnen zijn omdat ik hem al na 6 uur (i.p.v. de geadviseerde 24 uur) na levering heb aangezet?

Nee, bij de moderne koelkasten hoef je hem niet lang "uit" te laten, zie gebruiksaanwijzingen. In mijn Electrolux lag een inlegvel met direkt klaar voor gebruik. Vroeger moest je de koelkast 24 laten staan voor gebruik; dat is dus over.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Mar 8, 2011 om 23:14
86 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals ik al eerder stelde, mijn zanussi koelkast ZRT623W moest volgens de monteur en leverancier 24 uur staan , eerst zonder de stekker erin en daarna moest ik zeer goed luisteren of hij het deed zo enorm stil ! ! En nu na enige weken nog steeds !

Na info bij zanussi zeiden ze dat het wel enigszins kan schelen of de koelkast geluid maakt of niet,het is gewoon een questie van mazzel hebben.Wat mij wel opvalt is dat de thermostaat een kleiner regel gebied heeft maar de minmum temperatuur is 2 graden, wat heel goed is voor vleeswaren ed.,want na een week ruiken ze nog steeds heerlijk "Fris" en smaken ook prima !

Ook zie ik op de energie meter dat er veel minder stroom gebruikt wordt en de koelkast minder vaak aanslaat.

j.a.de witte
door j.a.de witte - Aug 26, 2011 om 23:55
86 Antwoorden / 6 Vragen

AL EERDER HEB IK MIJN ERVARING OVER ZANUSSI GEGEVEN,DOCH NU NA ENIGE MAANDEN EEN TOTAAL ANDER VERHAAL !

Het volgende is geschiedt;

1e Ik constateerde plots een scheur in de boven plaat en wel aan de Achterkant onder de keukenkastjes.
2e Het temperatuur verschil tussen de bovenkan in de koel ruimte en de ondekant blijkt 6 graden te zijn !
3e De thermostaat reageert niet meer zo precies als in het begin.
4e Het is gebleken dat de temperaratuur in het vries deel 22 graden onder 0 is en niet 30 !

Na hierover zanussi te hebben gebeld kreeg ik te horen dat;

1e Mbt. de scheur ik binnen 1 week dit had moeten melden later betekend GEEN service !
2e Mbt. 2e gaf de monteur aan ;"Er staat TEVEEL in de koelkast"!
3e Is afhankelijk v/d omgevings temperatuur.
4e Het zg. 5sterren systeem is door zanussi verlaten dus..............

Omdat bovenstaande NIET onder de service valt kreeg ik natuurlijk nog een vette rekening !

Nu heb ik dan maar de thermosthaat ingestelt op Maximum,derhalve is de temperatuur in de bovenkant v/d koelruimte 4 graden en onder -2 !

Dus is alles aan de onderkant nu bevroren.

Ook aan de onderkand v/d vriesruimte(2deuren) zit vaak water waardoor alles wat bovenin de koelruimte ligt NAT is !

Een ding is zeker ik koop NIMMER meer een Zanussi ! !

Een Schrijnend verschil met mijn eerdere zanussi die mij ruim 40 jaar Vlekkeloos heeft gedient en mij NU eigenlijk op een dwaalspoor heeft gezet ! !

J.A.DE WITTE

tenormin
door tenormin - Aug 27, 2011 om 00:07
16842 Antwoorden / 108 Vragen

Maar als u hem in de herfst vorig jaar heeft gekocht zit er toch potjandorie garantie op! Wat een waardeloze zaak die u dit in de maag heeft gesplitst.
Bent u daarna niet meer terug geweest naar die zaak?