spirou
door spirou Jan 12, 2014 om 08:14
Elektronica & tv

Opzetflitser

dag allemaal,

Ik zou een opzet flitser willen kopen waar ik toch een tijdje mee verder kan,
"puur als hobby"

Welk advies hebben jullie voor mij,
wat is de prijs hier van
waarmee rekening houden ?

fijne dag en dank voor jullie reacties

Spirou

666 13 Rapporteer

ma
door mataraty - Jan 12, 2014 om 09:48
73 Antwoorden / 0 Vragen

Even een vraag in het duister...

Welke camera
Wat voor type fotograaf, dus wat voor een foto's maak je met name (macro, sport, portret etc?)
Wat heb je zelf al gevonden en welke lijkt je dus interessant?

zwemmer
door zwemmer - Jan 12, 2014 om 09:51
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Lees de bijdrage van Sonja van Driel op het web: "Tips voor de aanschaf van een reportageflitser" en andere bijdragen in dit verband op het web.

pi
door pieterwolters - Jan 12, 2014 om 10:45
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is je budget? Qua prijs kan je het namelijk zo gek maken als je wilt. Er zijn goedkope merkloze types voor weinig, tot aan de meest geavanceerde merkflitsers. In principe doen ze allemaal hetzelfde (binnen de beperkingen van het ontwerp), al vergen de goedkope flitsers meer kennis van de materie om tot een goed resultaat te komen.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2014 om 12:19
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Graag wat antwoorden Topic Starter, mijn kristallen bol geeft een slecht beeld. En het geeft mij nu nog geen flitsend beeld.

ma
door mataraty - Jan 12, 2014 om 12:21
73 Antwoorden / 0 Vragen

Inweze gebruik je een flitser voor het belichten of uilichten van een onderwerp. Afhankelijk van het onderwerp en opstellingkeuze is er wel degelijk verschil tussen de diverse mogelijkheden, daarom is de vraag van het onderwerp ook van belang.

Voor met name macro bijvoorbeeld is de keuze voor een flitser heel anders als bijvoorbeeld voor een portret/statische opname of sportopname. Denk aan bijvoorbeeld: maximale synchronisatietijd, richtgetal, wel/geen speedlight/strobo, wel/geen ttl optie, mogelijkheid flits op afstand, 1e en 2e gordijnoptie en handmatige mogelijkheid.

Er zijn goede allround flitsers ook in de lage prijsklasse, maar vaak boet je dan wel ergens op in. Natuurlijjk is een allround flitser makelijk aan te raden en met bijvoorbeeld een Metz, maar ook Sigma zal je geen buil vallen. Ook daar zijn echter verschillende types en verschillende prijzen en mogelijkheden.

Om een goede allrouder te geven, dan zou bijvoorbeeld een Metz 44 een begin kunnen zijn, maar wil je meer mogelijkheden en een groter bereik dan zou de Metz 58 weer een betere optie zijn.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2014 om 12:36
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Zoals ik het nu zie zal TS het beste eens "gewoon" naar een "stenen" fotowinkel kunnen gaan mèt zijn camera.

Zelf gebruik ik zowel canon compact als reflex met een 550 ex speedlight met alle opties die op al mijn camera's past. Wel groot en zwaar, maar ik sta nooit voor te weinig licht. Één van de foutste dingen met een flitser is: iets kopen met weinig "licht", je moet altijd wat "over" hebben. Dat is veel minder erg als "te kort" komen. Maar dit laatste is een algemeen advies. Maar als je aan portret fotografie denkt, dan kan je zelfs aan een mini studio verlichting denken met (als voorbeeld) 3 lichtpunten (paraplu, softbox en puntlichtje), is ook vaak best betaalbaar en verkrijgbaar in de betere fotozaak. Maar als TS alleen een feestje wil flitsen, tja dan is de keuze weer anders. En close up macro en dergelijke? Een ringflitser. Maar hoe prof is TS??????

ma
door mataraty - Jan 12, 2014 om 12:44
73 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat je je post niet kan aanpassen, maar wat aanvulling.

Als je een goede flitser wil, waarmee je een tijd vooruit kan en die ook nog eens geschikt is voor veel type onderwerpen, dan zou ik toch de metz 58 AF-2 aanraden. Ja het is geen goedkope flitser, maar in veel opzichten overtreft deze flitser zelfs de duurdere camera merkeigen flitsers.

Bijvoorbeeld:

Dubbele ingebouwde flits, met name handig voor portret. Een flitser flitst frontaal met een lage waarde om bv schaduwproblemen weg te nemen, de 2e kun je bouncen op bijvoorbeeld een muur/plafond voor een diffuse.

extende zoom mode, waarmee je randschaduw kan voorkomen.

lichtkracht opbrengst van 1/1 tot 1/256 in te stellen (1/256 is bijvoorbeeld handig bij macro).

Via USB via eigen pc up te daten.

Slave/master functie

etc...

ma
door mataraty - Jan 12, 2014 om 12:49
73 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=mahadma schreef op zondag 12 jan 2014, 12:36]Zoals ik het nu zie zal TS het beste eens "gewoon" naar een "stenen" fotowinkel kunnen gaan mèt zijn camera.

Zelf gebruik ik zowel canon compact als reflex met een 550 ex speedlight met alle opties die op al mijn camera's past. Wel groot en zwaar, maar ik sta nooit voor te weinig licht. Één van de foutste dingen met een flitser is: iets kopen met weinig "licht", je moet altijd wat "over" hebben. Dat is veel minder erg als "te kort" komen. Maar dit laatste is een algemeen advies. Maar als je aan portret fotografie denkt, dan kan je zelfs aan een mini studio verlichting denken met (als voorbeeld) 3 lichtpunten (paraplu, softbox en puntlichtje), is ook vaak best betaalbaar en verkrijgbaar in de betere fotozaak. Maar als TS alleen een feestje wil flitsen, tja dan is de keuze weer anders. En close up macro en dergelijke? Een ringflitser. Maar hoe prof is TS??????

Geen idee hoe prof TS is en ook niet wat de onderwerp voorkeur is laat staan het budget of camera type, daarom is het ook erg lastig om een degelijk antwoord te geven.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 12, 2014 om 13:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Let op...
Mijn Minolta heeft een afwijkend voetje dus past een universele wel maar werkt maar half...

De Canon heeft een standaard voet dus makkelijker.

Verder kun je op Marktplaats zoeken voor gebruikte want mijn inmiddels 40 jaar oude werkte ook nog perfect.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2014 om 13:34
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn overigens "merkvreemde" flitser die wel d.m.v. een verwisselbaar flitsschoentje (lees adapter) of een vast cameramerkgebonden voetje leverbaar zijn, waardoor de "automaten" weer wel werken. Net zoals objectieven met verschillende bajonetten.

di
door digioma - Jan 12, 2014 om 14:58
646 Antwoorden / 29 Vragen

Bij een echt goed fototoestel (en de juiste kennis daarvan) heb je een flitser heel weinig nodig.
Ik heb wat cursussen gevolgd (professioneel) en alleen bij heel extreme omtandigheden is een flitser een meerwaarde. Met het juiste gebruik van de instellingen van je toestel bereik je vaak een beter resultaat. Mocht je toch een flitser willen (neem aan dat je een digitale camera hebt) ga dan naar een goede fotozaak en laat je e.e.a. uitleggen. Ik zou in ieder geval een flitser kopen van hetzelfde merk als je camera.

mahadma
door mahadma - Jan 12, 2014 om 15:09
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Als ervaren reportagefotograaf (30+ jaar) kan ik zeggen, dat ik als het effe kan buiten dus juist wel flits om contrast verschillen tussen een witte/licht jurk en een donker pak te overbruggen, zeker met veel zonneschijn, want anders wordt het één te licht of het ander te donker.

Binnen wil ik graag de sfeer pakken, dus proberen zwak of niet te flitsen.

Maar voor TS: Ga eens naar een lokale/plaatstelijke foto hobby club toe!

ma
door mataraty - Jan 12, 2014 om 15:35
73 Antwoorden / 0 Vragen

Digioma...

Kennis van je toestel is per definitie handig, maar dat je bij een goed toestel per definitie de flitser weinig gebruikt is incorrect. Daarnaast wat is een goed toestel en is inweze de lens (minimale en maximale diafragma) niet van een veel groter belang?

Ook bij professionele fotografie wordt afhankelijk van met name het onderwerp en ook type lens, regelmatig flitsers of andere invullichten gebruikt. Denk bijvoorbeeld alleen al aan het belichten/uitlichten van schaduwpartijen of middels licht het accentueren van je onderwerp.

Wel is het zo dat veel mensen de flitser al pakken als er een beetje minder omgevings licht is, zonder de camera en lens mogelijkheden in het oog te houden.

Een flitser gelijk aan het cameramerk is geen garantie voor goede resultaten. Van belang is meer of de flitser compatible is met de opties die geboden wordt op de camera bijvoorbeeld E-TTL en TTL indien men hiervan gebruik wilt maken.

Als voorbeeld kan ik de aangedragen Metz 58 AF-2 pakken, deze is stukken goedkoper als bv de 580EX II en bied een aantal meeropties die op de 580EX II gewoon niet aanwezig zijn. Ja de 580EX II heeft ook een paar opties meer zoals bv computerflitsen en een swiffel van 360 graden tegen -120 tot 180 graden en geen weather sealing op de voet.

Tegen een verschil van 200 a 300 euro is dat een goede keuze. Maar kan goed zijn dat de 58 AF-2 overkilll is voor de TS, dan zou je de 44 AF kunnen bekijken, deze valt meer in de range van de 530EX als de het bij canon houden kwa vergelijk.