argusvlinder
door argusvlinder Jun 9, 2013 om 20:36
Elektronica & tv

Vlekken in wasgoed

Hallo lezer(s), Ik heb een wasmachine van 18 jr oud Bosch WFK 2400, prima machine. Maar ik ontdek de laatste tijd vaker dat de was niet meer goed schoon wordt, en vage donkere vlekken in vooral de witte was! Ik laat de wasmachine zeker 2x per jaar draaien met een reinigingsmiddel op 90 graden, rubbers zijn schoon en probeer zoveel mogelijk de binnenkant schoon te houden!
Weet iemand raad! Alvast bedankt!

19819 25 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 9, 2013 om 22:58
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dag argusvlinder,

Mogelijk heb je iets aan dit, klik artikel (Info nu: wasluis).
Anders (ook) in het laatste spoelwater een scheutje azijn doen en/of een handje fijne soda op de was doen.

vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 10, 2013 om 00:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Gebruik eens een ander wasmiddel, of tijds duur van de was.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 00:36
16845 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo argusvlinder, dat is echt veel te weinig, 2 maal per jaar de was heet draaien. Moet toch al gauw elke week. Ik zou als ik jou was een lege machine op 90 graden laten draaien met schoonmaakazijn (als je ook soda wilt gebruiken dan eerst de soda oplossen in kokend water alvorens dat bij het wasmiddel [klein beetje], en de schoonmaakazijn te doen. Als het erg slecht is geworden met de vlekken de laatste tijd moet je het zeker nog 1 of twee keer doen. Ja, kost wel elektriciteit maar is echt de moeite van proberen waard. Dit alles komt omdat er tegenwoordig op veel te lage temperaturen word gewassen en dat is nu net waar de vetluis dol op is. Misschien (omdat de Bosch al 18 jaar oud is) is het tijd om een nieuwe te kopen. Die zijn natuurlijk veel energie zuiniger, maar ook daar geld hetzelfde verhaal voor: echt 1 maal per week op heet. D.w.z. als je de wasmachine natuurlijk vaak gebruikt. Maar dat weet je zelf het beste. Succes met je aanval op de vetluis.

sl
door slobberbone - Jun 10, 2013 om 07:16
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 10 jun 2013, 00:36]Hallo argusvlinder, dat is echt veel te weinig, 2 maal per jaar de was heet draaien. Moet toch al gauw elke week. Ik zou als ik jou was een lege machine op 90 graden laten draaien met schoonmaakazijn (als je ook soda wilt gebruiken dan eerst de soda oplossen in kokend water alvorens dat bij het wasmiddel [klein beetje], en de schoonmaakazijn te doen. Als het erg slecht is geworden met de vlekken de laatste tijd moet je het zeker nog 1 of twee keer doen. Ja, kost wel elektriciteit maar is echt de moeite van proberen waard. Dit alles komt omdat er tegenwoordig op veel te lage temperaturen word gewassen en dat is nu net waar de vetluis dol op is. Misschien (omdat de Bosch al 18 jaar oud is) is het tijd om een nieuwe te kopen. Die zijn natuurlijk veel energie zuiniger, maar ook daar geld hetzelfde verhaal voor: echt 1 maal per week op heet. D.w.z. als je de wasmachine natuurlijk vaak gebruikt. Maar dat weet je zelf het beste. Succes met je aanval op de vetluis.

Energiezuinig mijn 16 jaar oude Miele is zuiniger dan welke wasmachine hoe,sluit hem aan op warmwaterkraan een verbruik van max 0.14 Kw/h per wasbeurt en dit tot 60 graden :)
Echte zwarte vlekken keer op keer zo wel eens op een kapotte lager.

sl
door slobberbone - Jun 10, 2013 om 07:17
508 Antwoorden / 2 Vragen

Kapotte lager seals.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 09:27
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=slobberbone schreef op maandag 10 jun 2013, 07:17]Kapotte lager seals.

Lees nergens dat de machine kapot is. En slobberbone: ik geef argusvlinder alleen de overweging/nadenken of het misschien tijd is om een nieuwe....enz. Die vetluis is echt alleen door te wassen op te lage temperatuur. Daarom komt deze klacht over vetluis tegenwoordig veel meer dan 'vroeger' voorbij.

me
door mein33 - Jun 10, 2013 om 10:08
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Twee scheppen Vanisch in het wasmiddelenbakje en leeg op de hoogste temperatuur laten drraien.
Na wasbeurt nog een spoelprogramma laten draaien.

En een nieuwe machine kopen lijkt mij onzin als er verder niets aan mankeert.

f.weele
door f.weele - Jun 10, 2013 om 10:54
1085 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=slobberbone schreef op maandag 10 jun 2013, 07:17]Kapotte lager seals.

Kan inderdaad ( hoogstwaarschijnlijk) een kapot lager zijn. Repareren heeft dan geen zin i.v.m. de kosten gezien de leeftijd van het apparaat.
Aansluiten op warm water is niet altijd aan te raden.Lees bijgaande link: klik hier

m.vr.gr.

tenormin
door tenormin - Jun 10, 2013 om 11:22
16845 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=f.weele schreef op maandag 10 jun 2013, 10:54][quote=slobberbone schreef op maandag 10 jun 2013, 07:17]Kapotte lager seals.

Kan inderdaad ( hoogstwaarschijnlijk) een kapot lager zijn. Repareren heeft dan geen zin i.v.m. de kosten gezien de leeftijd van het apparaat.
Aansluiten op warm water is niet altijd aan te raden.Lees bijgaande link: klik hier

m.vr.gr.

Lees alleen dat de TS problemen heeft met niet schoon wasgoed. HIER , lees ook niet dat er rechtstreeks met warm water word gewassen; dus als de machine het goed doet lijkt het mij geen probleem eerst de voorgaande dingen te proberen; als dat niet helpt, dan misschien een nieuwe.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 10, 2013 om 13:09
7206 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Argusvlinder,

ook het filter van de wasmachine moet regelmatig van vreemde voorwerpen en stof worden ontdaan.
Waar het filter van uw wasmachine zich bevindt, staat in de gebruiksaanwijzing.
Vr. gr. sjoppie.

ne
door nelmartien - Jun 10, 2013 om 13:15
6 Antwoorden / 8 Vragen

Elke was een scheut azijn toevoegen, bij laatste was nog een keer, je houdt zo ook een "zachte was". Alle soorten was kunnen ertegen.

ch
door chevyrolf - Jun 10, 2013 om 13:20
60 Antwoorden / 12 Vragen

de verwarmings- spiraal (element )zal zekers wel verkalkt en vies zijn , er uit halen en in puur azijn een nacht weken , en schoon maken en dan er op nieuw er in knutselen , kijk wel goed of hij er richt er in gaat en er zit in de trommel huis een beugel waar de verwarmings- spiraal in moet steken , anders klappert hij tegen de trommel , ook goed de wasmachine uit spoelen er blijft altijd wat oud vies water onder in hangen , en alle slangen en pomp schoon maken ,het lijkt ingewikelt maar is het niet !

eclipse
door eclipse - Jun 10, 2013 om 13:39
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 9 jun 2013, 22:58]Dag argusvlinder,

Mogelijk heb je iets aan dit, klik artikel (Info nu: wasluis).
Anders (ook) in het laatste spoelwater een scheutje azijn doen en/of een handje fijne soda op de was doen.

vr.gr.
@ Hoi Aurora, ik doe soms een lege machine met chloor draaien, maar gewoon op graadje of 40 . helpt dat ook ? krijg de neiging om handwassies te gaan doen, als ts op warm water vult, krijgt ts dan geen legionela ??? je moet toch max 60 gr hebben ? en krijg je van die vlekken geen uitslag ? of ander gedoe ?? denk je dat je schone kleding hebt, zitten er beessies op/in/aan.. wat dan ook :-( heb de link doorgestuurd aan m `n buurtjes, die ruik je aan de andere kant van dordt nog.. maar goed, dwaal weer eens af, mag chloor ook ???? gr han.. O ik ben een échte chloorfriek, aanrecht, toilet, douche, putjes van wasbakken, die overlooop gaatjes... kieper ze vol met chloor.

ma
door manwijf - Jun 10, 2013 om 13:51
574 Antwoorden / 1 Vragen

@argusvlinder
Dit onderwerp is op de kassasite al heel vaak aan de orde geweest. Misschien kun je daar eens naar kijken.

f.weele
door f.weele - Jun 10, 2013 om 14:01
1085 Antwoorden / 27 Vragen

@tenormin: t.s. heeft vage donkere vlekken in de witte (schone) was. Dit komt meestal door een versleten lager/lagerseals. Het smeervet wat daar in zit komt dan in de trommel bij de was. Dit krijg je er ook bijna niet meer uit.
Met warmwateraansluiting reageerde ik op het antwoord van "slobbertone", als waarschuwing om daar terughoudend mee te zijn. Indien t.s. last zou hebben van vetluis, dan was dat waarschijnlijk al veel eerder tot uiting gekomen gezien de leeftijd van de wasmachine.
m.vr.gr.

el
door elsels - Jun 10, 2013 om 14:21
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=eclipse schreef op maandag 10 jun 2013, 13:39][quote=aurora1 schreef op zondag 9 jun 2013, 22:58]Dag argusvlinder,

Mogelijk heb je iets aan dit, klik artikel (Info nu: wasluis).
Anders (ook) in het laatste spoelwater een scheutje azijn doen en/of een handje fijne soda op de was doen.

vr.gr.
@ Hoi Aurora, ik doe soms een lege machine met chloor draaien, maar gewoon op graadje of 40 . helpt dat ook ? krijg de neiging om handwassies te gaan doen, als ts op warm water vult, krijgt ts dan geen legionela ??? je moet toch max 60 gr hebben ? en krijg je van die vlekken geen uitslag ? of ander gedoe ?? denk je dat je schone kleding hebt, zitten er beessies op/in/aan.. wat dan ook :-( heb de link doorgestuurd aan m `n buurtjes, die ruik je aan de andere kant van dordt nog.. maar goed, dwaal weer eens af, mag chloor ook ???? gr han.. O ik ben een échte chloorfriek, aanrecht, toilet, douche, putjes van wasbakken, die overlooop gaatjes... kieper ze vol met chloor.

el
door elsels - Jun 10, 2013 om 14:24
34 Antwoorden / 0 Vragen

[
vr.gr.
@ Hoi Aurora, ik doe soms een lege machine met chloor draaien, maar gewoon op graadje of 40 . helpt dat ook ? krijg de neiging om handwassies te gaan doen, als ts op warm water vult, krijgt ts dan geen legionela ??? je moet toch max 60 gr hebben ? en krijg je van die vlekken geen uitslag ? of ander gedoe ?? denk je dat je schone kleding hebt, zitten er beessies op/in/aan.. wat dan ook :-( heb de link doorgestuurd aan m `n buurtjes, die ruik je aan de andere kant van dordt nog.. maar goed, dwaal weer eens af, mag chloor ook ???? gr han.. O ik ben een échte chloorfriek, aanrecht, toilet, douche, putjes van wasbakken, die overlooop gaatjes... kieper ze vol met chloor.

Nooit, maar dan ook nooit cloor gebuiken. Beter (huishoud)azijn gebruiken. Cloor is zéér slecht voor het milieu. En azijn is echt net zo goed.

eclipse
door eclipse - Jun 10, 2013 om 14:29
1561 Antwoorden / 370 Vragen

[quote=elsels schreef op maandag 10 jun 2013, 14:24][
vr.gr.
@ Hoi Aurora, ik doe soms een lege machine met chloor draaien, maar gewoon op graadje of 40 . helpt dat ook ? krijg de neiging om handwassies te gaan doen, als ts op warm water vult, krijgt ts dan geen legionela ??? je moet toch max 60 gr hebben ? en krijg je van die vlekken geen uitslag ? of ander gedoe ?? denk je dat je schone kleding hebt, zitten er beessies op/in/aan.. wat dan ook :-( heb de link doorgestuurd aan m `n buurtjes, die ruik je aan de andere kant van dordt nog.. maar goed, dwaal weer eens af, mag chloor ook ???? gr han.. O ik ben een échte chloorfriek, aanrecht, toilet, douche, putjes van wasbakken, die overlooop gaatjes... kieper ze vol met chloor.

Nooit, maar dan ook nooit cloor gebuiken. Beter (huishoud)azijn gebruiken. Cloor is zéér slecht voor het milieu. En azijn is echt net zo goed.
@ Oké , kreeg een reactie zonder antwoord :-) excuses .. nu krijg ik je reactie wel ... oké kieper en azijn in, als t maar werkt :-) dank.....

zonnewind
door zonnewind - Jun 10, 2013 om 15:13
222 Antwoorden / 61 Vragen

Jaren geleden werd mij al door een monteur geadviseerd om regelmatig een goed hete was te draaien. Dit doe ik nu al heel lang. Het beddengoed wordt door mij regelmatig op 90 graden gewassen. Vetluis, ik had er nog nooit van gehoord en ook heb ik geen last van zwarte vlekken op het wasgoed. Leeftijd van een wasmachine kan verschillend zijn door hoe vaak er gewassen wordt. Mijn eerste wasmachine een Constructa heeft 25 jaar gedraaid voor een huishouden van toen 2 personen.

argusvlinder
door argusvlinder - Jun 10, 2013 om 15:15
37 Antwoorden / 35 Vragen

Iedereen heel hartelijk dank voor de tips, ik zal ze naar bruikbaarheid opvolgen en hopen dat het probleem verbetert of liefst helemaal oplost! Mvg.Roeli

ro
door ron530 - Jun 10, 2013 om 15:33
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het is al eerder voorbij gekomen in dit topic maar toch. Zwarte vlekken in de was duiden op een defecte afdicht keerring in het lagerhuis die de kuip waterdicht maakt en de lagers beschermd. Als er ook bruine vlekken in de was worden aangetroffen zijn de lagers al aan het roesten en geven binnen de kortste keren de geest.
Tot slot overmatig wasmiddel gebruik en overbelading zijn de grootste veroorzakers van lager/keerring schade.

aurora1
door aurora1 - Jun 10, 2013 om 16:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@eclipse, ik zie dat er al gereageerd is op je vraag over chloor.... Ik gebruik het nooit in de wasmachine ook wegens het risico dat restanten mogelijk problemen met gekleurde was kunnen geven. Zoals gezegd, huishoudazijn en eventueel een handje fijne (geen grove) soda op de was doen en de machine af en toe op de maximale temperatuur draaien. Azijn in het laatste spoelwater is een ouderwets middel en werkt ook tegen verkleuren. Ik gebruik het in de plaats van wasverzachter. Verder kun je huishoudazijn ook i.p.v. chloor voor afvoeren, toilet etc. gebruiken. Chloor is daarentegen weer wel goed tegen schimmel bij de tegels in de badkamer....

vr.gr.

zoekster
door zoekster - Jun 10, 2013 om 17:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Zoiets heb ik ook gehad bij een 13 jaar oude wasmachine. Een gedeelte van de was kreeg grijze afdrukken, valt inderdaad op bij een witte was, een paar wasbeurten later kwam er een rookwalm uit.
Dat was het einde van de wasmachine.

Ik hoop voor je dat het vetluis is.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2013 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

er wordt tegenwoordig op een veel te lage temperatuur gewassen. Doe dat maar eens een paar keer in een teiltje, krijg je ook een vieze rand.

Het is natuurlijk ook zonde om de wasmachine op 90* te laten draaien zonder was.

Was gewoon regelmatig de witte katoenen was op 90* met daarbij een kwart pak soda, grof of fijn, is helemaal niet van belang. Na verloop van tijd is de was stralend wit en geen vetluis te bekennen.

ge
door geertje03 - Jun 10, 2013 om 18:13
10 Antwoorden / 11 Vragen

dit is mij ook overkomen
mensen zeiden tegen mij dan zijn je lagers kapot
monteur er bij en daar kreeg ik het antwoord dat er te veel wasmiddelen
gebruikt word en dat je daar zwarte vlekken en strepen van krijgt (vet)
hier is niets aan te doen
de vlekken/strepen krijg je er niet uit wat je ook doet
advies koop een nieuwe
ik had geluk dat ik er nog extra garantie op had gekocht
m.vr.gr