soulsister
door soulsister Sep 5, 2012 om 11:20
Elektronica & tv

Wel/geen nieuwe wasmachine kopen

Beste allemaal,

Ik heb een wasmachine (LG WD-1274 FBN) waarvan het deurtje defect is. Althans het deurtje maakt niet direct contact met de wasmachine. Na een aantal keren open en dicht (soms wel na 10x) maakt de deur contact en werkt het apparaat.

Weet iemand wat er aan de hand is, is dit te repareren of kan ik beter een nieuwe machine aanschaffen. Het apparaat is namelijk al meer dan 8 jaar (!) oud maar wast voor de rest prima.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

7828 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 11:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoop dat u hier goed advies krijgt, maar het schijnt dat er op het Radar forum techneuten zitten, die veel weten over mankementen aan wasmachines.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo soulsister, heeft u al geinformeerd bij LG wat de eventuele kosten zijn voo een nieuwe deur, want zoals u schrijft is dit het enige euvel en wast nog goed. De ene wasmachine gaat inderdaad korter mee dan de ander maar als het probleem zou kunnen worden opgelost met een nieuwe deur lijkt me dat voordeliger dan een nieuwe machine.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gaat je deur niet goed dicht, of gaat hij wel goed dicht, maar slaat "het slot" er niet op?

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 12:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is waarschijnlijk je deurrelais zijn dat stuk is dat zit aan de binnenkant van de machine.
Kan je lastig bij en moet vanaf de bovenkant er uit om te vervangen.
Relais zal zo`n 40 euro kosten

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@winterman: de deur gaat wel goed dicht maar het slot slaat niet aan.

@toolboy: begrijp uit je antwoord dat je dit dus niet zelf kunt repareren en dat er een monteur moet langskomen (met voorrijkosten).

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 13:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen als het onderdeel is dat jezelf makkelijk kunt vervangen zou ik overwegen om te reparaten, zeker gezien de leeftijd van de wasmachine. Als iemand langs moet komen, wordt het al gauw zo duur dat je beter een nieuwe kunt kopen. Bijkomend voordeel is dat het water- en energieverbruik van moderne wasmachine aanzienlijk lager is dan bij oudere machines.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Manchet verwijderen

twee schroefjes van het slot er uit draaien dan het slot er uit pakken zit een stekker aan
nieuwe aansluiten en weer hetzelfde er in zetten

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Haal eens een busje contactspray [€3.95] in de bouwmarkt.
Slot, in de rand van de sluiting inwendig , dus met het tuutje van de spraybus in de sleuf van de deursluiting, heel goed inspuiten.
En ook even het lipje aan de deur sprayen.
Vervolgens de deur enige malen open en dicht doen.

Waarschijnlijk gaat uw deur weer jaren goed dicht en start de machine direct.
Nog niets slopen of een nieuwe kopen, maar eerst sprayen.
Het contact werkt immers nog maar schakelt moeizaam en dat is meestal de oorzaak het is vuil / aanslag / resten zeeppoeder.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het deurslot/relais is makkelijk zelf te vervangen, met wat mazzel hoeft het manchet niet los. Bovenkap er af en de twee schroeven van het slot losdraaien. het is een klus van nog geen kwartier. Bij de grootste witgoedonderdelen keten kost het slot +/_ 60 euro daar koop je geen nieuwe wasmachine voor.
Tot slot contactspray is niet aan te raden, behalve dat het maar een tijdelijke werking heeft kan het ook leiden tot vonkoverslag met in het ergste geval brand tot gevolg.

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

poltol schreef op woensdag 5 sep 2012, 13:38: Hallo,

Haal eens een busje contactspray [€3.95] in de bouwmarkt.
Slot, in de rand van de sluiting inwendig , dus met het tuutje van de spraybus in de sleuf van de deursluiting, heel goed inspuiten.
En ook even het lipje aan de deur sprayen.
Vervolgens de deur enige malen open en dicht doen.

Waarschijnlijk gaat uw deur weer jaren goed dicht en start de machine direct.
Nog niets slopen of een nieuwe kopen, maar eerst sprayen.
Het contact werkt immers nog maar schakelt moeizaam en dat is meestal de oorzaak het is vuil / aanslag / resten zeeppoeder.

Succes, poltol

Precies en koop alleen WD40, bij de Action geven ze het bijna gratis weg

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op woensdag 5 sep 2012, 13:55: Het deurslot/relais is makkelijk zelf te vervangen, met wat mazzel hoeft het manchet niet los. Bovenkap er af en de twee schroeven van het slot losdraaien. het is een klus van nog geen kwartier. Bij de grootste witgoedonderdelen keten kost het slot +/_ 60 euro daar koop je geen nieuwe wasmachine voor.
Tot slot contactspray is niet aan te raden, behalve dat het maar een tijdelijke werking heeft kan het ook leiden tot vonkoverslag met in het ergste geval brand tot gevolg.

Ron is niet gemakkelijk zelf te vervangen.
Zelfs door onze monteurs niet. en zeker niet in een kwartier

Het relais hangt af van type nr kost 19.95 of 59.95 bij europart

ve
door verwijderd - Sep 5, 2012 om 18:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

ron530 schreef op woensdag 5 sep 2012, 13:55: Het deurslot/relais is makkelijk zelf te vervangen, met wat mazzel hoeft het manchet niet los. Bovenkap er af en de twee schroeven van het slot losdraaien. het is een klus van nog geen kwartier. Bij de grootste witgoedonderdelen keten kost het slot +/_ 60 euro daar koop je geen nieuwe wasmachine voor.
Tot slot contactspray is niet aan te raden, behalve dat het maar een tijdelijke werking heeft kan het ook leiden tot vonkoverslag met in het ergste geval brand tot gevolg.

Beste ron530,

't zal wel !!! ???

Slaat nergens op.
Maar het geeft niet hoor als jij dat denkt te weten.
Dat vervangen is ook een eitje beweer je hier.
Dat zal dan ook wel waar wezen.
Lijkt mij een l*lverhaal. [ik erger me, sorry voor het taal gebruik]

Vr.gr. poltol

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil toch even mijn zegje doen. Als je de boven kap van de machine haalt zie je de schakelaar al zitten tenminste als je naar beneden kijkt. Je draait de schroeven van het deurslot eruit en je kan het slot zo pakken, misschien is de kabel in klemmen gehangen maar die kunnen zo los. De stekker past maar op één manier dus daar kan niets mee fout gaan. Monteren is even een gepruts want je moet met je hand de schakelaar op zijn plaats houden, de schroeven er weer indraaien en de klus is geklaard. De machine controleren op werking en als het werkt de boven kap terug plaatsen.
Waarom is WD40/contactspray geen goede oplossing, een deurslot is een complex apparaat, deze werkt met een bi-metaal en een overname contact. Het bi-metaal zorgt middels hitte voor de vergrendeling pas als deze tot stand is gekomen wordt het overname contact aangesproken en de machine wordt ingeschakeld. De contacten van het deurslot zijn op de achterkant van het slot geplaatst zodanig dat spray's daar niet bij kunnen komen. Ik weet waar ik het over heb want in mijn werkzame leven als witgoed monteur heb ik er vele vervangen.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ron530:

Kun je niet ff bij mij langskomen ;-)

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je het zelf niet aandurft, er is de kennissenkring wel een handig iemand te vinden. Het is echt niet moeilijk. Angst voor dit soort reparaties is de grootste vijand. Natuurlijk wel de stekker eruit.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2012 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij had ik de mogelijke oplossing al gemeld.
Ts als u de machine op een trek schakelaar heeft aangesloten maak deze los.
En als de relais in een kwartiertje vervangt laat het me weten.

T