Fred van Zanten
door Fred van Zanten Mar 8, 2016 om 10:21
Garantie & verzekeringen

Begrafenispolis NN

Begrafenispolis sinds 1970. Overgegaan van Victoria Vesta naar RVS en die weer naar NN (2010). Nu zegt NN de polis op omdat zij geen begrafenisverzekeringen en levensverzekeringen meer voeren. Verzekerd bedrag is te laag om de kosten te dekken dus willen we de premie blijven doorbetalen, eventueel met verhoogd bedrag. Maar NN zegt dat dit een keus van het bedrijf is en biedt geen alternatief. Vanwege de leeftijd is de verzekering niet onder te brengen bij andere maatschappijen. Dit brengt on in een discriminatoire situatie die NN ons aandoet. Kan dat zomaar? Wat zijn mogelijkheden als je zelf geen spaargeld heb?

3415 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2016 om 10:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar een begrafenispolis van 1970 is toch allang volbetaald? Mijns inziens kent, kende NN en de voorgangers geen naturaverzekering en hebt u gewoon een sommenverzekering. En die is op de afgesproken datum klaar.

Fred van Zanten
door Fred van Zanten Mar 8, 2016 om 10:33
Antwoorden / 2 Vragen

nee dat is niet juist. Het is een lage premie geweest (vitaalpolis) en het verzekerd bedrag wordt ieder jaar aangepast door bijgeschreven winst. Het opgebouwde bedrag wordt bij overlijden uitgekeerd. NN geeft in de toelichting bij verzekerd bedrag aan dat het belangrijk is om te toetsen of dat bedrag voldoende is. DNou dat is het dus niet en toch stop NN de polis.

jo
door jorisw - Mar 8, 2016 om 10:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Elders een begrafenisverzekering nemen is de enige oplossing Zal waarschijnlijk wel meer kosten per maand (ik gok dat u van voor 1950 bent). Maar het staat een verzekeraar vrij om met bepaalde producten te stoppen als dat niet meer bij hun "core business" hoort. Door allerlei aangescherpte regels voor banken en verzekeraars trekken ze zich steeds meer terug uit bepaalde markten omdat ze anders niet aan de opgelegde regels kunnen voldoen.

Cookies
door Cookies - Mar 8, 2016 om 11:22
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het verzekerde bedrag zou zeer waarschijnlijk ook onvoldoende zijn geweest als NN de verzekering niet had beëindigd.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2016 om 11:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is dus een sommenverzekering met winstbijschrijving. Maar er moet ongetwijfeld een einddatum zijn van de premiebetaling.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 8, 2016 om 11:35
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is voor mij geheel onbegrijpelijk. Het zal wel vaker voorkomen dat het op enig moment gespaarde verzekerde bedrag onvoldoende is om alle kosten te dekken. Dat geldt tenzij er sprake was / is van een naturapolis maar dat maak ik niet op uit de vraag. Hoe dan ook is en blijft er sprake van een verzekerd bedraag, ook bij NN. Ook bij mij rijst de vraag of de bedoelde polis inmiddels premievrij is gemaakt of gewoon is blijven doorlopen van Victoria Vesta naar RVS naar NN. Ook bij premievrijgemaakt is er sprake van een verzekerd bedrag dat aan vraagsteller toekomt. Of dat nu wel of niet voldoende is voor een uitvaart is niet van belang.
Bij een te laag verzekerd bedrag zou bijverzekeren wel degelijk een optie moeten/kunnen zijn.

Let op: NN kan niet eenzijdig een verzekeringsovereenkomst beëindigen, dat tekortkomen in het naleven van een overeenkomst of populair geszegd: wanprestatie.

gerbera
door gerbera - Mar 8, 2016 om 12:18
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Vanwege de leeftijd is de verzekering niet onder te brengen bij andere maatschappijen

Er vanuitgaande dat het verzekerde bedrag wordt uitgekeerd zou u dit mogelijk onder kunnen brengen bij een (betrouwbare) uitvaartondernemening. Men noemt dit zgn inkopen.

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Het verzekerde bedrag wordt natuurlijk helemaal niet uitgekeerd.

Die polis blijft gewoon in stand.

En het is geen naturapolis, want die kent geen winstbijschrijving.

gerbera
door gerbera Mar 8, 2016 om 15:23
7374 Antwoorden / 14 Vragen

Nu zegt NN de polis op

marita567
door marita567 Mar 8, 2016 om 15:27
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@gerbera , het lijkt mij vreemd dat NN de polis opzegt waar TS zoveel jaren voor heeft betaald .
Ik denk dat Ts dit verkeerd heeft begrepen , de polis word premievrij maar blijft bestaan .
Het bedrag word uitgekeerd bij overlijden .

marita567
door marita567 - Mar 8, 2016 om 12:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@tijger1 heeft gelijk , er moet een datum op de polis staan , de polis word dan premievrij maar blijft bestaan .
Mijn vader had hetzelfde Victoria Vesta , RVS , en dan NN . ( vitaalpolis ) dit zijn allemaal oude verzekeringen .

@Fred van Zanten

Als u al zolang betaalt is het verzekerd bedrag niet hoog , ook dit staat op de polis , verzekerd bedrag werd bij het overlijden van mijn vader door NN uitbetaald .
Mijn vader had wel nog een verzekering van de Dela erbij .

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2016 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Polis wordt helemaal niet opgezegd. De Ts denkt met de premie doir te blijven betalen en het verzekerde bedrag op te hogen, dat hij dan voldoende heeft. En dat doet de NN niet. En ze willen ook geen nieuwe polus afsluiten, omdat ze niet meer in egeafenispolissen doen. Heel simpel.

Dus de Ts moet elders rondkijken of zelf sparen.

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2016 om 17:08
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als u nergens anders een verzekering kunt onderbrengen wegens leeftijd, kunt u beter een (internet)spaarrekening openen en daar maandelijks het premiebedrag dat u anders zou moeten betalen of meer op storten.
Kijk voor informatie eventueel hier: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/sparen/rentemeter

nn webcare
door nn webcare - Mar 10, 2016 om 15:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte heer Van Zanten,

Graag zouden wij contact met u op willen nemen over uw begrafenispolis. Wilt u een mail sturen met uw gegevens naar webcare@nn.nl? Vast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Webcare Nationale-Nederlanden.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 11, 2016 om 15:05
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Een begrafenis heb je al voor minder dan 2500 euro (of kartonnenkist + zelf afgeven bij het crematorium blijf je ruimschoots onder de 1000 euro). Daarvoor je gaan verzekeren lijkt mij persoonlijk verre van zinvol.