rijsdijk
door rijsdijk Apr 8, 2011 om 13:32
Garantie & verzekeringen

Fiets gestolen berging vriendin, verzekering keert niet uit

Ik had een prachtige fiets gewonnen, maar helaas geen plek in mijn schuurtje. Daarom hadden we de fiets bij een vriendin af laten leveren. Twee weken later is er ingebroken in haar schuur en mijn gloednieuwe fiets gestolen.
Dit is in december gebeurd en nog steeds zijn we hiermee bezig.. haar verzekering (Interpolis) zegt namelijk dat ze de fiets niet zullen vergoeden omdat die van mij was en niet van haar. Mijn verzekering (Allsercure) zegt dat haar verzekering dit gewoon in zijn polis moet hebben staan en deze fiets wel gewoon zouden moeten vergoeden. Ze heeft het echter nogmaals geprobeerd, maar weer afgewezen.

Ik snap hier niks van. Het maakt toch niet uit van wie de fiets is, voor hetzelfde geld leende zij deze gewoon van mij. Of had ik hem haar kado gegeven.

Dit klopt niet. Wat denkt u? En wat kunnen we doen?

4557 11 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Apr 8, 2011 om 13:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De verzekeraar van je vriendin zal inderdaad niet hoeven uitkeren omdat de fiets niet van haar was en zij dus geen verzekerd belang had. Het was dus jouw fiets en jij hebt dan ook wel een verzekerd belang. In beginsel moet dus gewoon jouw verzekering uitkeren. Dat willen ze uiteraard niet en dus gaan ze naar de andere verzekeraar wijzen.

Had je de fiets kado gedaan, dan was de fiets eigendom geworden van je vriendin en was daar het verzekerd belang dus ook terecht gekomen.

Het verzekerd belang zit bij diegene in wiens vermogen het object (in dit geval de fiets) ook valt. Wordt de fiets immers gestolen, dan loop jij schade. Er is iets verdwenen uit jouw vermogen. Het vermogen van je vriendin is gelijk gebleven.

Bij uitlenen zou het verzekerd belang nog steeds bij jou zijn, maar de kans is groot dat uitlenen is uitgesloten in de polisvoorwaarden.

ha
door hanneke - Apr 10, 2011 om 14:40
321 Antwoorden / 1 Vragen

Op de meeste inboedelverzekeringen is wel een (kleine) dekking voor spullen van anderen die uit jouw huis/schuur/tuin gestolen worden.
Echter, dan geldt meestal wel dat als er een andere verzekering is waar ook dekking is, die "eigen" verzekering vóór gaat.

In de polisvoorwaarden van Interpolis (Inboedelverzekering - topdekking) staat in artikel 5:
[quote]5 Schade en kosten boven het verzekerde bedrag
Boven het verzekerde bedrag zijn verzekerd, maar alleen als deze het noodzakelijk gevolg zijn van een gebeurtenis waarvoor daadwerkelijk dekking wordt verleend:
(...)
d schade aan zaken van derden die behoren tot de inboedel, maar alleen als de schade voor rekening en risico van de verzekerde komt en er geen andere verzekering is die deze schade dekt.
Interpolis stelt dus terecht dat als u zelf een inboedelverzekering (of eventueel een speciale fietsverzekering) heeft die deze schade dekt, uw eigen verzekering deze schade moet vergoeden.

Uw eigen verzekering zou dan ook, zeker als u de afwijzing van Interpolis opstuurt, gewoon dekking moeten geven.

Wat ik echter niet begrijp, is wat Allsecur hiermee moet. Allsecur doet toch alleen autoverzekeringen? Daarop zal uw fiets inderdaad niet gedekt zijn.

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 10, 2011 om 14:51
48 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik echter niet begrijp, is wat Allsecur hiermee moet. Allsecur doet toch alleen autoverzekeringen? Daarop zal uw fiets inderdaad niet gedekt zijn.

Nee hoor, ik heb al mijn verzekeringen bij Allsecure lopen..

Maar dank je wel Hanneke. Ik ga hun dan gewoon de afwijzing van Interpolis sturen.

Marcel ook heel erg bedankt. Het is me nu duidelijk. Mijn verzekering moet dit gewoon dekken.
Hopelijk gaan ze niet weer moeilijk doen..

Dank jullie wel!!

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 14, 2011 om 11:02
48 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik echter niet begrijp, is wat Allsecur hiermee moet. Allsecur doet toch alleen autoverzekeringen? Daarop zal uw fiets inderdaad niet gedekt zijn.

Hallo Hanneke.. je had overigens helemaal gelijk.. ik hab mijn verzekeringen bij Inshared. Niet bij Allsecure. Haal die 2 altijd door elkaar.

ha
door hanneke - Apr 14, 2011 om 20:40
321 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=rijsdijk schreef op donderdag 14 apr 2011, 11:02]Wat ik echter niet begrijp, is wat Allsecur hiermee moet. Allsecur doet toch alleen autoverzekeringen? Daarop zal uw fiets inderdaad niet gedekt zijn.

Hallo Hanneke.. je had overigens helemaal gelijk.. ik hab mijn verzekeringen bij Inshared. Niet bij Allsecure. Haal die 2 altijd door elkaar.
Bedankt voor het bericht! Ik was al ernstig aan mezelf aan het twijfelen... Maar gelukkig had ik het dus wel goed.

Laat u ook nog even weten hoe het afloopt? Dat is altijd wel zo fijn, als we ook horen wat er mee wordt gedaan.
Succes in ieder geval!

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 15, 2011 om 13:48
48 Antwoorden / 14 Vragen

Ja, ik zal hier melden of het gelukt is. Zou absurd zijn als het niet lukt..

wimmi20
door wimmi20 - Apr 21, 2011 om 01:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat een gezwam, wat een foute antwoorden.
Die fiets is helemaal niet verzekerd als hij bij een ANDER in de schuur staat.
Hij is toch ook niet verzekerd op de inboedel polis als hij buiten met een ketting aan een boom vast staat ?
De fiets zou wel zijn verzekerd als hij bij eigenaar in een afgesloten schuur of bergbox zou zijn gestald.
Dit wordt bijna altijd in de polis omschreven.
Vaak staat in de polis dat 10% van de inboedel waarde die tijdelijk elders aanwezig is verzekerd is.
Was het bv een TV geweest in de box van de kennis dan was deze wel verzekerd geweest.
Een fiets valt helaas niet onder de inboedel die elders aanwezig is.
Alleen in eigen schuur is een fiets verzekerd tegen brand en diefstal.

nb
door nbw - Apr 21, 2011 om 03:01
521 Antwoorden / 24 Vragen

De verzekeringsmarkt schreeuwt en adverteerd zich dol u als consument binnen te halen met allerlei lokkertjes en speciale aanbiedingen. Iedere consument is er vatbaar voor en hun(verkopers) enkele opdracht is verzekeringen sluiten zoveel het kan. Eenmaal verzekerd zorgt de administratie voor verdere afhandeling en betaling. Tot zover prima.

Echter dan heb je schade en dan kom je als verzekerde in een vakgebied terecht die niemand begrijpt. Wil het wel uitleggen maar dat vraagt een paar a4'tjes en helpt niemand.

Interpolis handeld gewoon volgens de wet middels het afwijzen van je schadeclaim.
Einde verhaal en vraag hier.

Waar ik me meer aan erger en over verbaas is over je vraag opzich. Je wint een fiets en stalt het vehicle in een bevriend schuurtje. En het zal niet zo zijn juist deze fiets wordt gestolen. Wat een pech. Heb je aangifte gedaan? Mist er verder nog wat uit het schuurtje?

Ben zo kritisch omdat verzekeraars dit ook zijn. 1 waar gebeurt praktijk geval blijft mij altijd bij. Echtpaar verliest de de reiskoffers met inhoud. Verzekering keert uit maar vraagt het echtpaar 2 soortgelijke koffers te vullen met al wat ze verloren zijn en gedeclareerd is.En ja die ging via de rechter en ja uiteindelijk is de claim afgewezen.

marcel75
door marcel75 - Apr 21, 2011 om 09:49
5124 Antwoorden / 4 Vragen

NBW,
Altijd leuk om een casus te schetsen en het eindresultaat. Maar ik vind dat behoorlijke borrelpraat als je niet de motivering van de afwijzing vermeld.

rijsdijk
door rijsdijk - Apr 21, 2011 om 11:34
48 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb gister met Inshared gebeld en de man zei dat het klopte dat zij dat zouden moeten vergoeden. Mijn eigen verzekering dus. Niet die van mijn vriendin. Ik had dus eerder contact gehad en toen werd mij iets heel anders gezegd. Het is dus blijkbaar ook maar net wie daar aan de telefoon zit. Ik stuur vandaag de papieren in en zou volgens die man 250,= terug moeten krijgen. De fiets was 499,- incl. btw waard en ik heb een eigen risico van 250,=.
Dus wimmi20 en nbw..jullie schijnen er naast te zitten.
En ja, ik geef toe dat het heel toevallig is dat net die nieuwe fiets is gestolen. Ik heb zelf maar een hele kleine berging en die vriendin woont hier 2 minuten vandaan. Hij is daar door de Sligro, van wie ik de fiets kreeg, afgeleverd en waarschijnlijk heeft iemand dat daar gezien. Haar fiets is ook gestolen en ja, we hebben aangifte gedaan bij de politie. Ik ga vandaag een brief van Sligro waarin de details van de fiets en het proces-verbaal opsturen.
Ik juig nog maar niet, geloof dit pas als het geld daadwerkelijk op mijn rekening staat.
Iedereen dank voor het mee denken en reageren.

rijsdijk
door rijsdijk - May 19, 2011 om 02:07
48 Antwoorden / 14 Vragen

Het is gebeurd. De verzekering heeft me 149,= uitbetaald. Volgens de Sligro was de fiets 499,= waard, maar de verzekering heeft uitgezocht dat ie inkoop 399,= was. Daar gaat mijn eigen risico van 250,= euro af en dus blijft er 149,= over.
Fijn dat dit nu opgelost en afgesloten kan worden.