st
door stierke Aug 3, 2013 om 14:45
Garantie & verzekeringen

Gemengde levensverzekering/overlijdensrisicopremie

Geachte heer/mevrouw,

Ben benieuwd of er meer ervaringen zijn als de mijne.
Ik heb van augustus 2007 tot april 2013 een gemengde levensverzekering gehad van NN verpand aan mijn ING- hypotheek. Ivm verkoop van het huis is deze hypotheek vervallen en kon de gemengde levensverzekering (waarvoor ik elke maand 100 EUR betaalde) worden afgekocht (uiteindelijk een paar honderd euro winstgevend).

Waar ik bij NN vragen over heb gesteld is het stuk overlijdensrisicopremie. Ik heb nl. in totaal toch zo'n 1500 EUR minder teruggekregen dan ingelegd, dit zou ermee te maken hebben dat de volledige premie over de oorspronkelijke looptijd van de verzekering toch moet worden betaald, ook al is de verzekering eerder afgekocht.

Mijn vraag is of dit gangbaar is binnen een gemengde verzekering? Stel ik zou een klacht hierover gaan indienen, zou ik dan op basis van de geldende regelgeving kans maken om toch iets van dit bedrag terug te zien?

Hoop op antwoorden.

Alvast bedankt, stierke

4386 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2013 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U betaalde elke maand premie voor die gecombineerde verzekering en die is nu afgekocht. Het sppargedeelte had ook nog winst, maar uiteraard krijgt u de premie voor zes jaar overlijdensrisico verzekering niet terug.

Dat is een RISICO verzekering. Als u 10 jaar geen brand hebt gehad en de verzekering opzegt, krijgt u daarvan ook de premie niet terug.

Als de hoogte van die premie voor de risicoverzekering voor lange tijd vaststond, kan het wel zijn dat u een beetje teveel premie hebt betaald over die jaren. In de polisvoorwaarden moet staan of de maatschappij dat teruggeeft. Niet elke maatschappij doet dat.

Dat heet de premiereserve.

st
door stierke - Aug 3, 2013 om 19:01
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste tijger1,

Bedankt voor het antwoord.
Het principe met het stuk overlijdensriciso en het feit dat je daar premie voor betaalt zonder dat je opbouwt, was mij bekend. Waar ik mij over verbaas is dat ik in de overzichten die ik heb gekregen alleen kan terugvinden wat de waarde van het andere stuk is en welke kosten daarvan worden afgetrokken, nergens wordt gesproken over het overlijdensrisicostuk, waardoor het voor mij een ondoorzichtig verhaal werd/wordt en ik er maar vanuit moet gaan dat het overlijdensrisicostuk correct wordt berekend. Zelfs als ik specifiek daarnaar vraag bij NN krijg ik een algemene brief thuis met slechts algemene uitleg "Aangezien de kosten pas zijn terugbetaald op het moment dat de laatste premie is voldaan, moeten - indien de premiebetaling eerder stopt, bijvoorbeeld door tussentijdse beëindiging - de nog niet terugbetaalde kosten worden verrekend".
Ik heb het gevoel dat ik door NN hier van het kastje naar de muur wordt gestuurd en vroeg me af of er vergelijkbare ervaringen zijn.

Groeten,
stierke

tijger1
door tijger1 - Aug 3, 2013 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo ondoorzichtig is het anders niet. U krijgt, kreeg jaarlijks een opgave van de waarde van de polis. Het risicogedeelte heeft in principe geen waarde.

De waarde van het "leven" deel hebt u nu afgekocht ivm verkoop van het pand.

Maar de kosten van de polis, dus niet de premie, zoals provisie voor de tussenpersoon, administratiekosten, poliskosten
Moeten wel betaald worden. Die poliskosten en administratiekosten worden normaal over 30 jaar uitgesmeerd. De provisie over 10 jaar.

Dus u hoeft niet de premie tot het eind te betalen, maar wel een bedrag aan kosten die anders in de loop van de tijd betaald zou zijn.

Wat u wel nog moet nagaan is het feit of u recht hebt op de premiereserve. Als die risico verzekering 30 jaar moest lopen, betaalt u in het begin teveel, wat later weer goed komt. Maar nu heeft dat maar 6 jaar gelopen, dus had de premie veel lager kunnen zijn. Google maar eens op premie reserve risicoverzekering, dan wordt het u duidelijk.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 3, 2013 om 20:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Vele met U maken al jarenlang deze denkfout....
Als je in 30 jaren de Hypo volledig zou aflossen is niet na 15 jaren de helft betaald maar meestal na ruim 20 jaren.
De eerste jaren betaal je kosten en rente en later aflossing.
Dit geld ook voor de verzekering.
Hoe langer het loopt, des te meer je aflost dus minder risico en lagere uitkering nodig....
En daarom is de opbouw dus de eerste 15 jaren minder als de laatste.

Maar eigenlijk had je vooraf moeten vragen wat je na 10 of 20 kunt verwachten, want zo werkt dat.
Alleen een liniëre Hypotheek is dus na 15 jaren de helft maar die is zeer zeldzaam en vooral erg duur in het begin.

st
door stierke - Aug 4, 2013 om 17:35
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste tijger1 en tot15karakters,
Bedankt voor de antwoorden. Ik ga zeker navragen over de premiereserve.
Vriendelijke groet,
stierke

dearagain
door dearagain - Aug 4, 2013 om 20:27
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*advies: navragen is prima, maar doe dat dan wél schriftelijk en niet alleen via de e-mail en/of telefonisch