Glazen paneel schuifwand
Wij hebben in 2010 een hardglazen TH schuifwand laten plaatsen op ons balkon. Wij wonen in een gehuurd appartement op 10 hoog.
nu is er een van de drie glazen panelen spontaan gesprongen. De schuifwand is gemonteerd en vastgenageld aan de muur van ons appartement. Aangezien wij geen glasverzekering hebben omdat alle beglazing bij het pand behoort vragen wij ons af wie nu verantwoordelijk is voor de kosten van het glas. Bij navraag bij onze inboedelverzekering kregen we te horen dat het moet worden geclaimd bij de opstalverzekering van het pand. De VvE zegt echter dat zij dit niet kunnen aanmelden bij hun opstalverzekering. We wachten nog op de reactie van de leverancier. Op de montage zit 10 jaar garantie en op de profielen ook tien jaar fabrieksgarantie. Over glas wordt niet gesproken. Als wij er een expert bij willen halen wat voor iemand zou dat moeten zijn? Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor zoiets?
Heeft u destijds aan de eigenaar toestemming gevraagd om deze wand te plaatsen en is er toen ook gesproken over de verzekering. Heeft de verhuurder toestemming gegeven dan zou hij de wand in zijn opstalverzekering hebben opgenomen als het goed is en zou u kunnen claïmen via die verzekering.
U woont op 10 hoog, dus het is niet erg waarschijnlijk dat er een oorzaak van buiten is aan te wijzen. De meest waarschijnlijke oorzaak is dan spanning in het glas door bijvoorbeeld temperatuurverschillen. Dit zou kunnen voorkomen na een foutieve montage waardoor er te weinig ruimte zit tussen het glas en de constructie. Ik ben benieuwd naar de reactie van de leverancier.
Maar waarom veronderstelt u dat u niet zelf verantwoordelijk bent voor de kosten voor een nieuw paneel? De VvE kan wel een glasverzekering hebben voor het pand, maar die dekt natuurlijk alleen de standaard ruiten.
U had toentertijd ook uw inboedelverzekering kunnen uitbreiden met een dekking voor het zogenaamde huurdersbelang. Of u had zelf voor die wand een glasverzekering kunnen afsluiten.
Ook de leverancier geeft natuurlijk geen 10 jaar garantie op glas.
Het spontaan springen van glas gebeurt niet zelden.
Ook de glazen deuren van douchecabines blijken vaker plotseling met een knal te 'exploderen'. Aan de ligging van de glasscherven, resp. de splinters kan een vakman vaststellen, dat het om deze speciale 'spontane explosie' gaat. De oorzaak wordt door de verzekeringsmaatschappijen vaak verzwegen en afgedaan met stoten of te hoge temeratuursverschillen, maar vakmensen zeggen dat het om een goedkopere kwaliteit glas gaat, meestal uit china, waarbij op een extra verhittings- en afkoelingsdoorgang tijdens het productieproces ter contôle bespaard wordt. Bij deze contrôle worden spanningen in het glas opgespoord en 'fout' glas uit de productie genomen en omgesmolten.
U bent niet juist verzekerd, dus ga verhandelen met het montagebedrijf en kijk vooraf eens in de offerte of er iets over een kwaliteitsnorm m.b.t. de hardglassoort staat, waarmee glas voor buiten normaliter behoort te zijn gecertifceerd.
Het hangt van de desbetreffende polissen af of deze schade gedekt is, dus of of 'nagelvaste' extra zaken in privedelen zoals laminaat, een bad, etc. etc. zijn meeverzekerd of niet. Dat wordt ook het huurdersbelang / eigenaarsbelang genoemd. Daaronder vallen alle veranderingen, verbeteringen en uitbreidingen van een ruimte die op kosten van de huurder c.q. de eigenaar aangebracht.
als u toestemming had van de VVE en de zaak is nagelvast gemonteerd is de wand vervallen aan de VVE en dus moet deze de zaak vervangen...
ook onderhoud is dan voor de VVE, ik weet niet hoe oud het gebouw is maar er zijn modelreglementen en uitspraken van rechters in deze, zoek die even op...
Iedereen heel hartelijk bedankt voor de beantwoording. Het zal nog een moeilijke zaak worden. Iedereen geeft er zijn/haar eigen draai aan als we hen benaderen. De leverancier gaat a.s. Maandag bericht aan ons doen wat hun beslissing is metbetrekking to vergoeding van het glas. We hebben helaas geen schriftelijke toestemming van de VvE maar het is aan 6 bewoners toegestaan eenzelfde glazen wand te plaatsen. Dit gebouw is 7 jaar oud. Vanaf het begin is hier over alles onduidelijkheid en zowel VvE alsook het woonbedrijf weten vaak niet hoe ze met dit soort zaken moeten omgaan. Zelf hebben wij de indruk dat de montage niet goed is gebeurd. Er zit een rubberen opvulling onder het profiel dat enigszins was verschoven.
Als je wijs bent probeer er samen met de leverancier uit te komen je zou zelf kunnen voorstellen om de kosten samen te delen,je hebt er ook immers jaren plezier van gehad, en het zou een stuk reklame voor hem zijn bij eventuele andere gevalletjes. Succes ermee.
Maar ook al zou u een schriftelijke toestemming hebben van de VvE, maakt dat nog niet dat zij, of hun verzekering aan te spreken is voor deze schade. En u schuift al zes jaar die wand heen en weer, dus montage niet goed? Zal wel meevallen.
Maar om na 6 jaar nog te zeggen dat de montage niet goed is gebeurd lijkt me niet haalbaar.
Heel misschien is het glas onder spanning komen te staan door het extreem warme weer van de afgelopen weken. Kan me zoiets voostellen als er urenlang zon op staat. U schreef niet of het glas is gesprongen toen u het paneel wilde verschuiven of dat het in stilstand gebeurde.Mogelijk gewoon pech.
digioma, op dat moment was er nauwelijks
zon en ook geen wind. De wand zit op het noord/oosten en het gebeurde smorgens om 9 uur terwijl wij binnen zaten te ontbijten.
U heeft als huurder eigenlijk niets met de VvE te maken want u bent geen lid van die VvE de verhuurder is voor u het aanspreekpunt omdat die wel lid is van de VvE. Als u de schuifwand op eigen initiatief heeft laten plaatsen dan ligt de verantwoordelijkheid in geval van schade bij u en niet bij de verhuurder danwel VvE. De schuifwand mag dan wel nagelvast aan de muur gemonteerd zijn maar dat wil nog niet zeggen dat die automatisch onder de opstalverzekering van het gebouw valt want dan zou dat met een buitenlamp die aan de muur gemonteerd is ook zo zijn. Ik zie behalve een tegemoetkoming van de leverancier indien van toepassing geen mogelijkheden om de schade te verhalen want de schuifwand maakt geen deel uit van de opstalverzekering.
Inmiddels is er een regeling getroffen met de leverancier waar wij zeer content mee zijn. Iedereen nogmaals bedankt voor zijn/haar reacties en tips.
U bedankt voor de terugmelding dat u een goede schikking heeft kunnen treffen (waarvan wij hier inhoudelijk niet op de hoogte gebracht mogen worden?).
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Inning extra bedrag boven op contributie (voetbalvereniging)
Onlangs is er gemeld dat de energiekosten van onze club hoger zijn uitgevallen dan verwacht. Als gevolg hiervan is er naar alle leden een extra rekening gestuurd, bovenop de reguliere contributie, om deze kosten te dekken. Daarnaast is er gedreigd met een spelersblokkade indien deze extra kosten niet worden voldaan. Aan het begin van het seizoen ben ik akkoord gegaan met een verhoging van de cont ... Lees meer
DPD levert product beschadigd af en laat het verder afweten
Een verzending van mij via DPD is beschadigd aangekomen. Heb dat bij DPD gemeld op een daarvoor bedoeld formulier op hun website. Kreeg direct een casenummer en 2 dagen later het bericht dat ik voor een claim bij Sendcloud moest zijn die voor DPD onderzoek doet. Op de website van Sendcloud moest je echter inloggen met een (bedrijfs)account, ander contact was niet mogelijk en kwam ik dus geen met ... Lees meer
FOUTEN OP DE KASSA BON BIJ DE VOMAR
Waarom komt het geregeld voor bij de Vomar dat de prijzen niet kloppen op de kassa bon .
Vaakt zijn de aanbiedingen niet verwerkt.
Afgelopen zondag drie klanten bij de kassa waar het weer niet klopte .
Waarom doet de Vomar hier niets mee ?
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer