fe
door fera Nov 12, 2005 om 16:12
Garantie & verzekeringen

Hoe stellen we de rechtsbijstandverzekeraar aansprakelijk

Vorig jaar zomer hebben wij een woning gekocht met verborgen gebreken.Om deze reden hebben wij vorig jaar oktober onze rechtsbijstand ingeschakeld en alle adviezen opgevolgd die zij ons toen hebben gegeven.

In eerste instantie zelf een ingebrekestelling aangetekend naar de tegenpartij versturen. Keuringsrapporten en offertes laten maken en deze direct opgestuurd naar de DAS. Zodat deze alle benodigde gegevens had voor een juridische zaak.

Alhoewel wij juridisch sterk dachten te staan blijkt de tegenpartij door de DAS in december op een niet juridisch correcte manier in gebreke gesteld te zijn.Dat bleek pas op de rechtszitting welke onlangs, bijna een jaar later, via een extern toegewezen advocaat plaatsvond.

Door deze juridische blunder van de DAS kan de rechtbank de zaak niet ontvankelijk verklaren. Hierdoor komt de tegenpartij die nooit op aangetekende brieven etc. heeft gereageerd, en zich van de domme houdt waarschijnlijk onder een forse schadeclaim uit.

Opnieuw de tegenpartij aansprakelijk stellen kan niet omdat de wettelijke termijn daarvoor inmiddels is verstreken.Onze advocaat heeft nog een kleine kans om de zaak ten goede te keren maar de kans op een goede afloop is niet zo groot en hangt af van de rechter die in december de zaak nader zal beoordelen.

Een klacht indienen en schadevergoeding eisen bij de klachtencommissie heeft waarschijnlijk weinig zin omdat de uitspraken van deze commissie niet bindend zijn en het belang te groot is.

Heeft iemand ervaring of adviezen omtrent deze zaak zodat we later niet te horen krijgen dat we te laat, of verkeerde actie hebben ondernomen inzake aansprakelijkheid richting de DAS.

Alvast hartelijk dank

2733 4 Rapporteer

wi
door wippie - Nov 12, 2005 om 17:30
260 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat Uw eigen advocaat hier toch wel een zaak inziet?

fe
door fera - Nov 12, 2005 om 17:40
22 Antwoorden / 5 Vragen

Onze eigen advocaat wil nog niet vooruitlopen op de zaak en wil eerst de reactie van de rechter afwachten in december. Omdat wij willen voorkomen dat in een later stadium de zaak om procedure fouten, tijdslimieten of iets dergelijks wordt afgeblazen zijn we ons aan het orienteren over de te nemen stappen. Voor ons is het duidelijk dat je zelf overal achteraan moet en overal op moet letten omdat het anders keer op keer fout gaat. Het inschakelen van juridisch advies bij de DAS heeft duidelijk niet gewerkt.

Als de DAS of onze eigen advocaat dit in een eerder stadium had onderkend was het misschien niet zover gekomen. De DAS heeft ook in een tussenstadium tussen hun bemiddeling en het verwijzen naar een externe advocaat nog meer steken laten vallen. Nu willen we ten alle tijden voorkomen dat er weer iets dergelijks gebeurd.

ijzerbroot
door ijzerbroot - Nov 13, 2005 om 10:09
460 Antwoorden / 6 Vragen

Beste fera,

Ik kan me vergissen, maar: pas wanneer er in deze een rechterlijke uitspraak is zal blijken of DAS nu wel of niet een fout heeft gemaakt in uw nadeel. Daarop vooruitlopen heeft meen ik geen zin, daarin geef ik uw eigen advocaat gelijk.

Blijkbaar zijn ze bij DAS beter in adviseren dan procederen...

IJzerbroot

fcgroningen
door fcgroningen - Nov 15, 2005 om 23:08
18 Antwoorden / 1 Vragen

Naar ik aanneem, is het raadzaam om eerst de uitspraak van vrouwe justitia af te wachten. Als deze niet naar uw wens mocht zijn, heeft u misschien iets aan deze link: http://www.verzekeraars.nl/smartsite.dws?id=43&mainpage=19

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn.

M.vr.gr.,

FC