Bj
door Bjbluijc86 Sep 22, 2016 om 16:40
Garantie & verzekeringen

Is de beslissing van de verzekering terecht?

Beste,

Tijdens het plannen van mijn reis heb ik naast het boeken van hotels, uitstapjes en bezienswaardigheden, ook extra aandacht gehad voor mijn auto. Zo heb ik op 25 april 2016 de auto allereerst binnengebracht bij de Volkswagengarage in Terneuzen voor een grote servicebeurt. Hier bleek op dat moment alles in orde te zijn, maar voor de zekerheid heb ik hem op 25 juli 2016, exact 5 dagen voor vertrek nog een keer binnengebracht voor een APK keuring. Wederom bleek dat de auto in perfecte staat was om te vertrekken.

Onze reis naar Kroatië verliep in een eerste instantie zonder problemen, maar na drie dagen sloeg dit 180 graden om. Op 3 augustus vertrokken wij namelijk vroeg in de ochtend naar onze volgende bestemming. Helaas, was de geplande trip van korte duur want na een half uur begon het lampje van de koelvloeistoftemperatuur te branden. Niet in de kleur oranje, maar rood. Wat dus volgens de waarschuwingsinstructies van de auto direct stoppen betekent.

Na veilig een vluchtstrook te hebben opgezocht, heb ik als eerste mijn garage opgebeld. Om extra uitleg te vragen over het brandende lampje en wat zij voor ons konden betekenen vanuit Nederland. Er was geen andere optie dan naar een garage gaan en de pomp te laten vervangen. Nog altijd beter dan de motor in de soep laten draaien denk ik :).. Helaas was dit niet onze enige autopech tijdens de vakantie in Kroatië. Vijf dagen nadien ben ik voor de tweede keer onderweg met pech komen te staan. Onderweg naar Split schoot het lampje van de remvoeringslijtage-indicatie aan. Het lampje brandt als de slijtagegrens van de remvoeringen is bereikt. Volgens de instructies van Volkswagen moet je dan onmiddellijk naar een Volkswagen-specialist.

Beide gevallen in mijn ogen van cruciaal belang om verder te kunnen rijden en wel te verstaan onder autopech. Maar hier denkt verzekeringsmaatschappij ASR anders over. Zij beschouwen beide gevallen als slijtage en om deze reden krijg ik dan ook niks vergoedt. Ben overigens all risk verzekerd bij hun. Iemand hier ervaring mee of advies?

9327 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2016 om 16:57
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik kan me niet voorstellen dat er een verzekering is die "panne" met de auto betaald. Corrigeer me als ik het verkeerd heb.

Bj
door Bjbluijc86 Sep 22, 2016 om 17:10
Antwoorden / 1 Vragen

Een all risk verzekering zou dit normaal gezien wel moeten dekken. Maar zal niet bij alle verzekeringen het geval zijn. Nu is het alleen de vraag wat versta je onder autopech en blijkbaar is dit volgens hun geen pech.

bedankt voor je reactie!

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 23, 2016 om 00:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Hoe komt u daar nu bij, dit is autopech en geen schade.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 17:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat zou u dan van ASR vergoed willen hebben? Hoe oud is die auto eigenlijk dat u in april een grote servicebeurt laat geven en dan in juli nog een keer laat keuren? U had dan blijkbaar al niet veel vertrouwen in die auto.

En als het remvoeringsslijtage lampje gaat branden, is het toch niet wonderlijk dat ASR dat slijtage vindt?

U had dus wel "pech" op uw vakantie, maar de reparaties zijn uiteraard voor eigen rekening.

Bj
door Bjbluijc86 Sep 22, 2016 om 17:09
Antwoorden / 1 Vragen

Normaal gezien bij autopech worden de manuren van het geleverde werk terugbetaald. Mijn auto is in zeer goede staat, ondanks dat deze uit 2004 komt. In 2013 gekocht met slechts 42.000 km op de teller. Hierna ieder jaar een kleine beurt of grote servicebeurt laten doen. Voor mij is dit standaard. Wil namelijk veilig op de weg en problemen voorkomen.

Als een lampje brandt, dan check je automatisch de instructies van de auto en daarin in staat letterlijk rij direct naar een garage. Natuurlijk kan je het risico nemen om verder te rijden en af te wachten hoe dat verloopt. Maar remmen zijn in een berggebied toch stukje harder nodig dan de polderwegen in Nederland.

Vind het een rare kwestie!!

ps: dankjewel voor je reactie

Gr
door Grunn1 Sep 23, 2016 om 13:46
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je veilig de weg op wilt zou ik toch voor een betere garage kiezen. Remmen die zo ernstig versleten zijn, dat is al lang van tevoren te zien en had zeker tijdens de laatste controle beurt naar voren moeten komen. Dit soort klachten als u het nu leuk vind of niet valt onder de categorie achterstallig onderhoud en zal nooit door een verzekering worden vergoedt.

lo
door lovewinnie - Sep 22, 2016 om 17:18
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is gevalletje pech. Ook niet zichtbaar bij keuring en ook niet bij grote beurt. Dit zijn dingen die je vervangt als ze kapot zijn of op gevoel als ze oud zijn.  ( distributie riem bijv net zo)

ma
door mario47 Sep 23, 2016 om 19:07
56 Antwoorden / 2 Vragen

remvoering kun je zien bij grote beurt

edrick3
door edrick3 - Sep 22, 2016 om 17:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Helaas voor jou: ASR heeft gelijk.
Dit valt onder slijtage/onderhoud.
Wel veel pech dat dit precies tijdens je vakantie gebeurd is.
Hopelijk heb je toch nog een fijne vakantie gehad.
Verstandig in ieder geval om niet door te rijden; die lampjes gaan niet voor niets branden.

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2016 om 17:45
16829 Antwoorden / 108 Vragen

https://michaelboonverzekeringen.nl/autoverzekering Dit is een willekeurige site, okay, een zaak. Maar ik zie nergens, ook niet op andere sites, dat uw pech, want zo heet zoiets, onder een verzekering van uw auto valt. Ook niet de All Risc. En hoe goed uw auto ook onderhouden is, het is en blijft een oude auto. Niets mis mee, de mijne is al 16 jaar, maar voor pech hoef ik niet bij OHRA aan te komen. Heb juist alle voorwaarden en dekkingen even teruggelezen.

me
door mein33 - Sep 22, 2016 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@BJBLUIJC86,

In de laatste zin van uw topic geeft u aan dat u ALL-RISK verzekerd bent bij ASR.
Een autoschadeverzekering dekt schade aan uw voertuig en/of de schade aan de tegenpartij welke is onstaan door een aanrijding met een ander voertuig, weggebruiker of obstakel en/of schade ontstaan door bijv. weersomstandigheden.
U bent klaarblijkelijk in de veronderstelling dat een "technisch mankement", zoals door u omschreven, ook onder de dekking van een autoschadeverzekering valt.
Helaas voor u en alle ander bezitters van een "heilige koe" is dat niet het geval.
Technische mankementen komen simpelweg ten laste van de (uw) eigen portemonnee.
Misschien wordt het u allemaal wat duidelijker als u de polisvoorwaarden m.b.t. de schadedekking er nog eens zorgvuldig op na leest.

En voor wat de remvoering/remblokken slijtage betreft zijn er twee opties te bedenken:
1/ De remblokken waren al dermate versleten dat ze bij de "GROTE" servicebeurt al vervangen hadden moeten worden en bij de daarop volgende APK niet goedgekeurd hadden mogen worden en dat zou een flinke misser van de garage zijn.
2/ U heeft in het vakantiegebied overmatig en/of zo goed als constant met uw voet op het rempedaal gereden waardoor de remblokken oververhit zijn geraakt en daardoor zeer snel zijn versleten.
Welke optie het dichts bij de waarheid zit zult u zelf moeten bepalen.

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ten eerste is de vraag of u voor pechhulp verzekerd bent. En dan nog is pechhulp en die manuren slechts gedekt bij een mechanische of elektronische storing en ook alleen maar voor een nodreparatie langs de weg.

Zo staat het in mijn eigen polis.

wi
door wimkep - Sep 23, 2016 om 13:01
16 Antwoorden / 1 Vragen

Versleten remvoeringen of remblokken duiden op gebrekkig onderhoud, dus nalatigheid en niet op pech. Ook al heeft de auto een uur eerder een grote beurt gehad. De garage heeft dan kennelijk zijn werk niet adequaat uitgevoerd.
Tijdens de APK  worden er visuele inspecties uitgevoerd en metingen verricht. Er worden géén remmen gedemonteerd om de resterende levensduur te kunnen beoordelen. De APK is een keuring of de auto op dat moment aan de wettelijke eisen voldoet, en niet meer.
voor wat de koelvloeistofpomp betreft, zou dit wel onder pech kunnen vallen. Omdat een lekkende pomp zich niet altijd aankondigt.
Dit had eventueel via een mobiliteitsverzekering geclaimd kunnen worden, maar in mijn beleving niet via de schadeverzekering

elo
door elo - Sep 23, 2016 om 13:05
3 Antwoorden / 0 Vragen

Er is geen enkele verzekering die dit soort slijtage dekt.
Anders zouden we wel een stuk meer premie moeten betalen!
Ik zou toch mijn garage aanspreken,zeker over de remblokken dat hadden ze moeten zien!
De pomp is niet te voorzien,dat is dan weer domme pech.

mo
door motorman - Sep 23, 2016 om 13:19
18 Antwoorden / 1 Vragen

Wat mij verbaasd is dat als je hem 5 dagen voor vertrek heb laten keuren, dat de remblokken tijdens de vakantie zijn versleten.
dan hebben ze dat moeten zien tijdens de keuring en moeten melden.
te dunne remvoeringen is een punt voor afkeuring.
slechte zaak, ik heb twee weken geleden mijn auto laten keuren en kreeg de melding dat ook mijn remvoering al aardig versleten was en dat deze binnen 1000 km moet vervangen worden.
ik zou wat dat betreft even contact opnemen met de garage waar de auto gekeurd is.

ha
door harryromijn - Sep 23, 2016 om 14:01
272 Antwoorden / 0 Vragen

Remmen zo snel versleten ? Grote controle niets gedaan ( ja, was nog boven de miniumum-limiet), en APK: zal ook nog NET boven de minium-limiet zijn geweest. Maar, daar zou IK niet op zijn gaan rijden naar Kroatie.
Daarom ben ik al 30 jaar bij een no-merk dorpsgarage: kijkt de auto na op wat HIJ vindt, dat wijs is.
Komende 1/2 jaar 90 km enkele reis woon-werk: dan nu in de vakantie toch de distributieriem vervangen, want is eigenlijk al tegen de levensduur. Net dus als "Motorman -13:19" ook opmerk: goede garage geeft aan, wat de verwachtingen zijn voor de komende tijd. Aan U om nu al iets te doen, of.. bij 15 km/wk enkel voor de boodschappen, die 1000 km nog aan te gaan. Ja, kost iets meer aan tijd = geld, dan enkel op de minimum-waarden te controleren en te rapporteren.

Heeft allemaal te maken met gewoon onderhoud, dus noppes met welke verzekering dan ook.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2016 om 16:11
3147 Antwoorden / 0 Vragen

slijtage, wel vreemd dat de garage dit niet opgemerkt heeft...

ka
door kampersh - Sep 23, 2016 om 16:52
13 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de garage aanspreken voor wanprestatie. Uw verzekleringsmij staat daar buiten, tenzij u ook voor rechtsbijstand verzekerd bent.

pe
door pebk - Sep 23, 2016 om 17:23
581 Antwoorden / 0 Vragen

Over welke verzekering heeft u het hier? Afhankelijk van de voorwaarden zou dit best onder de pechhulp of reisverzekering kunnen vallen, maar zeker niet onder de autoschadeverzekering. Deze is daar niet voor bedoeld.

gr
door grieteke - Sep 24, 2016 om 16:47
2 Antwoorden / 0 Vragen

Goede middag,

Wij hebben vorig jaar in Frankrijk ongeveer de zelfde problemen gehad, maar de garages hadden geen tijd voor ons en op aanraden van een Franse-Nederlander hebben wij gewoon de betere benzine getankt geen 95 maar is geloof ik 98.
De problemen waren over en konden gewoon rijden zonder signalen op dasbord .
Dit jaar is het ook goed gegaan.
Hoe was het toen u weer in Nederland  terug was , waren de problemen over ?