zw
door zwavelmeisje Sep 16, 2021 om 11:03
Garantie & verzekeringen

Is het wettelijk toegestaan om een deel van de annuleringskosten te betalen?

Als hoofdboeker heb ik een accomodatie geboekt bij twee verschillende vakantieparken voor twee achtereenvolgende weken.
Mijn reisgenoot is tevens mijn huisgenoot. Helaas is mijn huis- en dus reisgenoot door corona ziek geworden en moesten wij conform de geldende richtlijnen de reis annuleren. Ik moest ook in quarantaine.

De vakantie is door mij geboekt en staat op mijn naam, en de annuleringsverzekering staat ook op mijn naam. Maar nu weigert de annuleringsverzekering het volledige bedrag te vergoeden, want alleen ik sta op de reis- en annuleringsverzekering. Maar ik heb toch de reis geboekt en ik sta op het boekingsformulier. Overigens heeft de reis- en huisgenoot geen annuleringsverzekering.
Is het (wettelijk gezien) terecht dat mijn reis- en annuleringsverzekering weigert het volledige bedrag uit te betalen? Ze hebben namelijk slechts de helft vergoed. Stel je voor als ik als hoofdboeker met 6 andere mensen was gegaan, werd het bedrag dan terecht door zessen gedeeld?

3748 10 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Sep 16, 2021 om 11:13
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Kijk eens in de voorwaarden en vaak staat daarin dat gezinsleden mee verzekerd zijn en dat is een huisgenoot niet.

Als jij wat geboekt hebt voor 2 personen ben je dus ook maar voor de helft verzekerd ongeacht dat de boeking alleen op jouw naam staat.
Als je met 2 personen bijvoorbeeld een hotelkamer boekt staat die ook op 1 naam maar je geeft wel op dat er 2 personen komen en dat moet ook aangezien je vaak toeristen belasting betaald per persoon. Ook als het inclusief ontbijt is wil men weten met hoeveel personen je komt. Annuleer je dat dan moeten beide personen een reis en annuleringsverzekering hebben want je bent geen gezin.

koekeloer
door koekeloer Sep 17, 2021 om 11:46
562 Antwoorden / 18 Vragen

Een annuleringsverzekering gaat per persoon, ook als het uit 1 gezin komt.

Gr
door Grunn1 Sep 17, 2021 om 12:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Onzin maar lees maar eens de voorwaarden want je denkt toch werkelijk niet dat als je een gezin hebt met 2 kinderen dat je 4 keer een annuleringsverzekering moet afsluiten.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2021 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een reisverzekering gaat per persoon en als u blijkbaar een gecombineerde reis- en annuleringsverzekering hebt/had, moeten daar ook de gegevens van uw huisgenoot vermeld staan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2021 om 11:49
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, helaas mag dat indien het in de verzekeringsvoorwaarden staat dat gezinsleden meeverzekerd zijn en anderen niet.

Dat is (ook) mijn mening maar u kunt altijd deze vraag ook neerleggen bij  Ombudsman van KiFiD hoewel ik aanneem dat het antwoord dan niet anders zal zijn. De annuleringsverzekering staat immers op uw naam en niet ook op naam van uw huisgenoot hetgeen m.i. wel mogelijk zou zijn ngeweest.

sira
door sira - Sep 16, 2021 om 16:02
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Het hebben of het afsluiten van een reisverzekering is zo belangrijk. Stel dat de corona op uw vakantieadres was ontstaan en u had door de quarantaine langer in dat land moeten blijven. Ik neem aan dat beide accomodaties in het buitenland zijn.

panter22
door panter22 - Sep 16, 2021 om 16:14
6599 Antwoorden / Vragen

Als je alleen op de reis- en annuleringsverzekering staat, dan betaal je premie voor 1 persoon.  Je had de verzekering voor 2 personen moeten afsluiten, Dan had je ongeveer dubbele premie betaald. Als je met 6 personen was gegaan, dan moest ieder zijn eigen verzekering betalen. Dan krijg je inderdaad jouw deel van de reissom vergoed. Jouw vliegticket en een evenredig deel van de accomodatie. Voor €1,50 per dag verzeker je geen 6 personen.

aurora1
door aurora1 - Sep 16, 2021 om 17:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U had de verzekering alleen voor uzelf afgesloten.

Iv
door Ivo W - Sep 17, 2021 om 09:22
730 Antwoorden / Vragen

Vermoedelijk heeft u een reis- en annuleringsverzekering waarop uw huisgenoot niet vermeld staat als mede-verzekerde. U heeft een verzekering voor één persoon. En daarop is ook uw premie gebaseerd.

U betaalt dus premie voor het vergoeden van uw schade. Maar u betaalt geen premie voor het vergoeden van de schade die uw huisgenoot lijdt. Uw verzekering vergoed nu netjes uw aandeel in de totale reissom. Uw huisgenoot kan eventueel bij zijn eigen reis- en annuleringsverzekering zijn deel van de reissom claimen.

Wanneer de huisgenoot geen eigen verzekering heeft, is dit een relatief goedkope les voor jullie beiden om voortaan goed de voorwaarden door te lezen. Daarin staat precies beschreven wie en wat er verzekerd is.

mo
door mof - Sep 17, 2021 om 11:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat recht hebben ze. U heeft maar 1 maal premie betaald. U had die tweemaal moeten betalen en uw partner tevens expliciet moeten aanmelden.

1paul
door 1paul - Sep 17, 2021 om 11:20
3161 Antwoorden / 0 Vragen

je mede reisgenoot is niet verzekerd mits je dit aangegeven hebt bij afsluiten en dan nog moet dit ook verzekerd zijn volgens de voorwaarden....

het is dus maar net wat er prcs in de voorwaarden staat EN wat heb je zelf afgesloten!

tijger1
door tijger1 Sep 17, 2021 om 11:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet mits, maar tenzij

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2021 om 11:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw quarantaine duurde geen twee weken, dus de tweede week had u kunnen gaan. Daarom ook maar de helft vergoed.