ni
door nicolemarlee Jan 31, 2008 om 15:18
Garantie & verzekeringen

Klacht tegen rechtsbijstand

Goedemiddag,

Ik heb op dit moment een zaak lopen bij een rechtsbijstand (laat de naam nog even in het midden). Ik heb eind juni 2007 een aanrijding gehad waarbij ik stil stond en van achteren aangereden ben en hierdoor op mijn voorgang gebotst. Mijn auto is totalloss verklaard, mijn autootje die ik net nieuw had. Op beide schadeformulieren staat aangegeven dat ik stil stond en uit stilstand ben doorgedrukt. Nu heeft de veroorzaker van dit ongeval op zijn achterkant ingevuld dat ik eerst op de voorganger gebotst ben en hij daarna pas op mij.  Ik moet nu dus gaan verklaren dat ik geen schuld heb en hier is mijn rechtsbijstand mee bezig. In de 7 maanden dat de zaak loopt gebeurd er alleen weinig en zijn er nog maar 4 brieven gestuurd naar de tegenpartij die mijns inziens GEEN inhoud hebben. Zo krijgen we de tegenpartij natuurlijk niet overgehaald. Ik neem continu contact op met mijn rechtsbijstand en vraag ze eerst te overleggen voordat ze een brief uitsturen. Hier trekken ze zich alleen niks van aan. Er is duidelijk aan te tonen dat ik geen schuld heb, maar de rechtsbijstand maakt het blijkbaar niet zoveel uit of ik mijn geld krijg en helpt mij niet echt verder. Beetje druk op de ketel lijkt mij wel geplaatst in dit geval toch? Ik weet niet zo goed wat ik moet doen. IK heb verder geen andere rechtsbijstand die ik om advies kan vragen. Kan ik zomaar overstappen naar een andere verzekering? Mag ik dit zelf met de tegenassuradeur gaan oplossen? In hoeverre ben ik afhankelijk van mijn huidige rechtsbijstand en in hoeverre mag ik het roer zelf gaan overnemen. Ik heb het idee dat ik daar verder mee kom dan dit getreuzel!!

Ik hoop dat iemand mij hier advies op kan geven.

5606 39 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 15:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Aanvullende tekst in tweede vraag:

Hierbij geven ik nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Ik vergeet hierbij te vermelden dat de tegenpartij zijn vergissing
heeft toegegeven en zijn verzekering hiervan op de hoogte is (meer
zwart op wit kan je het niet krijgen toch?) en 1 getuige heeft een
verklaring ingevuld waarin staat dat hij alles gezien heeft en dat ik
ben doorgedrukt. De verzekering van de tegenpartij kan hier alleen niet
in terug lezen dat ik stil stond. Maar ook niet dat ik rijdende was!!
In hoeverre kunnen ze de waarheid blijven negeren?

Bedankt alvast voor de reactie.

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 15:31
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Als u afhandeling van de schade overneemt, trekt de rechtsbijstandverzekering zich in deze zaak terug.  Dat betekent dat u later geen beroep meer kunt doen op uw rechtsbijstandverzekering in deze zaak, als u tegen een muur van onwil aanloopt bij de tegenpartij.

Wilt U dat risico nemen?

Vladja

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 15:37
6 Antwoorden / 2 Vragen

Dat risico is niet makkelijk om te nemen, maar ik kom nu ook niet verder. Alles wat er tot nu toe aan verklaringen opgevraagd is heb ik zelf gedaan. De rechtsbijstand stuurt het slechts door en wanneer de tegenassuradeur negatief reageert dan laten ze het erbij. Ze onderbouwen de verklaringen verder ook niet.

Kan ik beter nog afwachten en er zelf bovenop blijven zitten  in de hoop dat het goed gaat komen?

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 15:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ben bezig met een antwoord, maar heb nog een paar vragen.

De auto, waarop je bent doorgedrukt, had die schade? Hoeveel? En door wie is die schade uitgekeerd?

Is er een getuigenverklaring van de bestuurder van de auto voor je? Om doordrukken vast te stellen wordt vaak gevraagd aan die bestuurder of die 1 klap (doordrukken) of 2 klappen gevoeld heeft (eerst jij erop en toen jouw achterligger)?

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 16:08
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Als u er met uw rechtsbijstandverzekeraar niet uitkomt, dan is er maar één manier: een klacht indienen bij de directie, als daarop een antwoord komt dat voor u negatief is, dan kunt u de klacht neerleggemn bij de geschillencommissie: http://www.kifid.nl  Maak er een stevige brief van, in mijn geval met een slechte afhandeling door de verzekeraar werd ik volledig schadeloosgesteld door de verzekeraar.

Overigens het feit dat degene die u aanreed verklaart dat u eerst op iemand anders reed heeft nul en generlei waarde. Diegene had overduidelijk zelf tijdig moeten kunnen stoppen en uitsluitend diegene is schuldig (m.i) aan de aanrijding tegen uw auto. Dit soort zaken zijn altijd uitermate gecompliceerd omdat er een voorganger bij betrokken is. Hij had echter als ik al stelde zelf voldoende afstand moeten bewaren om tijdig stil te staan, of u nu wel of niet eerst op de voorganger botste. Is er politie bijgeweest?

Als u het zelf overneemt, op zich is daar niets op tegen, dan zal uw rechtsbijstandsverzekeraar niets meer doen en draait u zelf geheel voor eventuele proceskosten op.

Mag ik overigens hopen dat u all-risk verzekerd was?

M.b.t. het door de aanrijding botsen op uw voorganger houdt wel in dat u daaraan als schuldige verklaard kunt worden omdat ook u dat had dienen te voorkomen. Voer dan wel als overduidelijk argument aan dat dat uitsluitend werd veroorzaakt omdat u achterop werd gereden (en daarmee per saldo de laatste schuldig is). U moet rekening houden met het moeten hebben van een lange adem.

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 16:12
6 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo,

Dat is juist het probleem in dit verhaal.

Degene die ik vervolgens geraakt heb is onbereikbaar. Ik heb een telefoonnummer waar ik hem niet op kan bereiken. voicemail, gemiste oproepen en smsjes worden niet beantwoord. De verklaring die de rechtsbijstand bij hem heeft opgevraagd is ook niet teruggestuurd. Ík heb wel een adres voor hem, verder niks. Ik probeer het dus met andere getuigen en tot nu toe wijst de tegenassuradeur deze verklaringen af. Dat is de verklaring van iemand die gestopt is. Hij heeft op papier gezet wat hij heeft gezien en vermeld dat ik doorgedrukt ben. Alleen niet specifiek vermeld dat ik stil stond en dat willen ze nou juist horen. Maar in de verklaring staat ook niet vermeld dat ik rijdende was. Ze zoeken dus naar iets om maar niet uit te hoeven betalen. En de meneer die het ongeluk veroorzaakt heeft, heeft ook op papier gezet dat hij een vergissing heeft gemaakt bij het invullen van de achterkant van het schadeformulier.

De auto voor mij had niet zo heel veel schade en hoe deze schade vergoed gaat worden weet ik niet. Dat hangt denk ik van deze zaak af. Die schade zal ook voor mijn rekening komen mocht ik deze zaak niet winnen. Deze persoon zou mij juist kunnen helpen omdat hij mij meerdere malen na het ongeluk heeft gerust gesteld dat ik rustig moest blijven omdat het mijn schuld niet was en ik op tijd stil stond.

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 16:22
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zat zelf ook te denken aan een brief naar de directie, misschien moet ik daar nu eerst eens mee beginnen. Zorgen dat er druk op de ketel komt en ze een keer hun best gaan doen voor me. Maar heb al eerder geprobeerd om mijn contactpersoon eens actie te laten ondernemen en kwam toen juist onder op de stapel te liggen. Heeft dus averechts gewerkt.

En nee, ik was helaas niet all risk verzekerd, dat moest ik nog wijzigen bij mijn verzekering en helaas was de aanrijding eerder dan de wijziging. Ik kan de voorschade (euro 2500) uit eigen zak gaan betalen mocht dit niet goed aflopen.....

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 16:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Als Nicole All Risk verzekerd was, dan had ze haar
rechtsbijstand niet hoeven inschakelen, dan had haar autoverzekering de zaak
afgehandeld.

Overigens het
feit dat degene die u aanreed verklaart dat u eerst op iemand anders reed heeft
nul en generlei waarde. Diegene had overduidelijk zelf tijdig moeten kunnen
stoppen en uitsluitend diegene is schuldig (m.i) aan de aanrijding tegen uw
auto
.

Dat geldt alleen
voor de schade aan de achterzijde van haar auto, maar voor de schade aan voorzijde
is het wel degelijk essentieel of ze doorgedrukt is of er eerst zelf bovenop
gegaan is. Bij doordrukken moet de achterligger die vergoeden en in het tweede
geval komt die schade voor eigen rekening.

Dat de laatste van
een botsing altijd schuldig is voor de gehele veroorzaakte schade aan de
voorgaande auto’s is geen wet van Meden en Perzen.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 16:51
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Neen, vladja@ Dat behoeft helemaal niet zo te zijn maar het kan ook zijn dat daar een probleem is. Hoe dan ook heb ik naast een all-risk ook een aparte rechtsbijstandsverzekerinf voor auto zaken en heb die ooit al eens zeer nuttig kunnen gebruiken.

Vraagstelster stelt dat zij degene die zij aanreed niet kan bereiken.  Als daarytoe al een noodzaak zou bestaan (wat draagt dat bij want die zal waarschijnlijk wel niet gemerkt hebben dat vraagstelster eerst werd aangereden maar hoe dan ook uitsluitend het probleem heeft dat die is aangereden door vraagstelster, via de verzekring (autoverzekering) moet dat te achterhalen zijn. Ik begrijp overigens uit dat aspect dat er geen politie bij is geweest en dat is niet handig.

Bij het wel laten komen van de politie waren van alle betrokkenen de gegevens genoteerd. Ik vraag me echter ook af, is er dan geen schadeformulier? maar opnieuw, laat in dat geval de autoverzekeraar de nodige actie nemen!

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Stuur een aangetekende brief met ontvangstbevstiging aan
de directie van de rechtsbijstandverzekering. Zet hierin kort en bondig uiteen
wat er sinds de aanrijding door de rechtsbijstandverzekering en jezelf gedaan
is. Zo van:

Dossiernummer : ....

Aanrijding d.d. ....... plaats, korte omschrijving

Datum .... dat en dat gedaan/gebeurd En zo verder.

Schrijf daarna

- dat u niet tevreden bent over de afhandeling van de
slepende zaak en deze brief als klacht beschouwt (dat moet erin!).

- dat u verwacht dat de rechtsbijstandverzekering de zaak
vlot en correct afhandelt en zich niet aan het lijntje laat houden door een
tegenpartij en pas actie onderneemt als u weer eens aan de telefoon hangt

- dat er een (onafhankelijke ?) getuigenverklaring is over
doordrukken

- dat in deze getuigenverklaring niet staat dat u
stilstond niet terzake is, daar hij duidelijk verklaart dat u doorgedrukt wordt
en de rechtsbijstand zich niet door deze muggenzifterij van de verzekeringsmij
van tegenpartij met een kluitje in het riet moet laten sturen: doordrukken =
doordrukken,

- dat tegenpartij verklaard heeft dat hij u doorgedrukt
heeft (als dat aan te tonen is)

- dat tegenpartij schriftelijk (kopie bijvoegen als het
kan) verklaard heeft dat hij de achterzijde verkeerd heeft ingevuld

- dat je nu binnen 3 weken een inhoudelijk antwoord
verwacht op je klacht en geen genoegen neemt met dat de klacht ontvangen is en
in behandeling (noem een datum)

- dat je na die datum overweegt een klacht in te dienen
bij het Kifid over de trage afhandeling van de zaak.

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 16:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Directies houden niet van klachten ingediend bij het Kifid
over hun maatschappij, vandaar de brief aan de Directie. Het Kifid doet geen
uitspraken over de schuldvraag.

Het Kifid neemt geen klachten in behandeling, nadat eerst
een klacht is ingediend bij de maatschappij zelf. Vandaar dat vermelden dat de
brief een klacht is.

Ik weet niet hoe het afloopt, maar er komt in ieder geval
beweging in.

Je kunt nog proberen een soort getuigenverklaring zelf te
maken en die naar de voorganger opsturen met een retourenvelop met postzegel.
Mogelijk wil deze persoon niet officieel bekend worden bij de rechtsbijstandverzekering,
maar wel jou helpen met de voorschade. Vermeld in je begeleidende brief hoe
groot de schade is en dat je niet all risk verzekerd bent. Kost je twee
postzegels en wie weet.

Vladja

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 17:05
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ok Vladja, bedankt!

Krijg zo weer een beetje hoop dat het goed gaat komen. Ik heb het complete dossier al opgevraagd bij mijn tussenpersoon (die ook niet echt meehelpt) dus kan morgen aan de slag.

Als dit rond is wordt het hoog tijd voor een nieuwe tussenpersoon en rechtsbijstand.....

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 17:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Vraagstelster stelt dat zij degene die zij aanreed niet
kan bereiken.  Als daarytoe al een noodzaak zou bestaan (wat draagt dat
bij want die zal waarschijnlijk wel niet gemerkt hebben dat vraagstelster eerst
werd aangereden maar hoe dan ook uitsluitend het probleem heeft dat die is
aangereden door vraagstelster, via de verzekring (autoverzekering) moet dat te
achterhalen zijn.

Nicole heeft al aangegeven dat zij niet All Risk verzekerd is,
daarom heeft zij de rechtsbijstand ingeschakeld. Haar autoverzekering is
helemaal geen partij in deze zaak met de achterop rijder. Die verzekering komt
alleen in actie (WA) als haar voorganger een claim indient. Maar hij moet eerst
claimen, de WA-verzekering gaat hem echt niet opsporen om eventueel een schade
te kunnen uitkeren/geld brengen.

De noodzaak om van deze voorrijdende bestuurder een
verklaring te krijgen is wel degelijk aanwezig. Als hij bevestigt dat er maar 1
klap geweest is, is dat een ondersteunend bewijs van doordrukken. Bij 2
gevoelde klappen is duidelijk sprake van eerst achterop rijden en daarna
aangereden worden aan de achterzijde.

Vladja

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 31, 2008 om 18:12
16883 Antwoorden / 202 Vragen

vladja@ ten eerste kunnen meningen verschillen, ten tweede, gaf ik al niet aan dat eerst een klacht moet zijn afgehandeld door de verzekeraar zelf en dan pas KIFID iets kan doen resp. beter gezegd de klacht in behandeling neemt?

Wat mij verbaasd in deze is, dat vraagstelster ondanks het hebben van een (vrijwel) nieuwe auto geen all-risk heeft of ten minste een uitgebreidere casco!

Maar dat doet niets maar dan ook niets af aan het feit dat vraagstelsetr een brief met klacht moet zenden naar de verzekeraar (Directie) en best aangetekend. En natuurlijk is degenen die door haar werd aangereden wel ergens in het plaatje te plaatsen. Die zal immers via zijn/haar verzekering de schade claimen (die dan op basis van de wettelijke WA wordt geregeld.

vladja
door vladja - Jan 31, 2008 om 19:27
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Wat
mij verbaasd in deze is, dat vraagstelster ondanks het hebben van een (vrijwel)
nieuwe auto geen all-risk heeft of ten minste een uitgebreidere casco!

Er is
geen andere “of ten minste uitgebreidere casco”  dan alleen all-risk, dat is de enige die aanrijdingsschade dekt.

Trouwens
al eerder aangegeven door Nicole in haar reactie op jouw eerste antwoord;

En nee, ik was helaas niet all risk verzekerd, dat moest ik
nog wijzigen bij mijn verzekering en helaas was de aanrijding eerder dan de
wijziging.

En
natuurlijk is degenen die door haar werd aangereden wel ergens in het plaatje
te plaatsen. Die zal immers via zijn/haar verzekering de schade claimen (die
dan op basis van de wettelijke WA wordt geregeld).

Sinds juni 2007 heeft die persoonlijk niets geclaimd en
antwoord/reageert nergens op. Die wil er dus duidelijk niets mee te maken
hebben om een of andere reden. Anders had hij de schade wel geclaimd. Gezien
het bedrag van de voorschade € 2500,-- is dat meer dan een krasje geweest.

Via zijn all risk is er niet geclaimd, want had die
verzekeringsmij zich allang voor verhaal van de schade gemeld bij Nicoles
verzekeringsmij. Als die al all risk verzekerd was, want zijn WA doet niets met
het verhalen van deze schade.

Ja, wij verschillen van mening. Ik baseer mij op de gegeven
feiten en verzekeringstechnische gronden incl. het verhalen van schade.

Vladja

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 22:06
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ok, dan nog even mijn verhaal...

ondanks dat jullie het niet met elkaar eens zijn heb ik toch wel wat aan jullie reacties. Ik heb een brief klaar liggen voor de directie van de DAS, laten we het beestje nu ook maar bij zijn naam noemen.

Hierin eis ik dat er onmiddelijk een brief naar de tegenassuradeur uitgaat waarin precies staat hoe de vork in de steel zit en ik hier binnen 10 werkdagen een reactie op wil hebben en geen genoegen meer neem met half werk.

Ik ben inderdaad niet All risk verzekerd, zo'n fout maak ik niet nog een keer. Het gaat er nu even niet om hoe ik verzekerd ben, het gaat erom hoe belachelijk ik hier geholpen wordt door een rechtsbijstand die je verplicht bent af te sluiten en die vervolgens niks voor je doen. Ik vraag me af waarom ik hier dan voor betaal.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

ni
door nicolemarlee - Jan 31, 2008 om 22:10
6 Antwoorden / 2 Vragen

Ok, dan nog even mijn verhaal...

ondanks dat jullie het niet met elkaar eens zijn heb ik toch wel wat aan jullie reacties. Ik heb een brief klaar liggen voor de directie van de DAS, laten we het beestje nu ook maar bij zijn naam noemen.

Hierin eis ik dat er onmiddelijk een brief naar de tegenassuradeur uitgaat waarin precies staat hoe de vork in de steel zit en ik hier binnen 10 werkdagen een reactie op wil hebben en geen genoegen meer neem met half werk.

Ik ben inderdaad niet All risk verzekerd, zo'n fout maak ik niet nog een keer. Het gaat er nu even niet om hoe ik verzekerd ben, het gaat erom hoe belachelijk ik hier geholpen wordt door een rechtsbijstand die je verplicht bent af te sluiten en die vervolgens niks voor je doen. Ik vraag me af waarom ik hier dan voor betaal.

In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

tonnieboy
door tonnieboy - Jan 31, 2008 om 23:16
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Petje af voor kwaliteit van je uitgebreide advies Vladja.

Gerrit kan voortaan beter even wachten met reageren op dit soort vragen om onnodige discussie en verwarring te voorkomen / beperken.

pe
door peter126 - Jan 31, 2008 om 23:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo...,

Mijn rechtsbijstandverzekering heb ik bij Centraal Beheer Achmae, al jaren. Heb nu voor de eerste keer een geschil (zie ook de topic Het is ongelooflijk maar waar: Pas op voor Hetnet!). Dit wordt echt prima opgepakt en werk van gemaakt.

Wat ik wel weet dat er maatschappijen zijn, die als je een nieuwe rechtsbijstandverzekering afsluit je een bepaalde tijd (een paar maanden of zo) die verzekering moet hebben voordat je er aanspraak op mag maken.

Succes ermee!

Groetjes Peter

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 1, 2008 om 09:24
16883 Antwoorden / 202 Vragen

dank je tboy@

Wat mij nu opvalt is dat er wordt gesteld dat het hebben van een rechtsbijstandsverzekering verplicht is. En dat lijkt mij niet juist.

Dat doet overigens niets af van het probleem.

Ook richting tboy, het ontging hem mogelijk dat ik als eerste aangaf dat een klacht gericht dient te worden aan de rechtsbijstandsmij (Directie) en als die onvoldoende antwoord de klacht dan bij KIFID kan worden ingediend. Hoe je het ook wendt of keert meervoudige kop-staart aanrijdingen zijn altijd meer gecompliceerd dan een enkelvoudige. Zeker in dit soort zaken, zal ook een probleem zijn bij DAS zullen juristen altijd, al of niet op nuances van mening verschillen en naar mijn mening heeft een vraagstelster als deze, die dat overigens zelf ook aangeeft belang bij die verschillende invalshoeken. Nog ik nog Vladja vertellen onzin. Wij verschillen hier en daar van mening, m.b.t de wijze van klacht indienen nota bene niet eens.

vladja
door vladja - Feb 1, 2008 om 10:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gerrit,

Noch jij noch ik verschillen inderdaad niet van mening over de wijze van het indienen van een klacht bij het Kifid. Ik heb alleen wat aanwijzingen gegeven over hoe de onderbouwde klacht te formuleren, die eerst naar de DAS gestuurd moet worden, zodat later een klacht bij het Kifid handjes en voetjes heeft.

Meervoudige kop-staart-botsingen zijn inderdaad ingewikkeld. Maar er is hier geen sprake van een meervoudige kop-staart-botsing. Voor een kop-staart-botsing is het minimale aantal betrokken auto's 3 stuks. Dat is precies wat hier aan de hand is. Er zijn 3 auto's bij betrokken en niet meer. Dus is het een enkelvoudige k-s-botsing.

Het gebruik van verkeerde terminologie schept alleen maar verwarring bij alle partijen en brengt een oplossing niet dichterbij.

Vladja

st
door steven240 - Feb 1, 2008 om 13:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allereerst succes gewenst met deze heikele kwestie. Mij is een identiek keval gebeurd waarna de Das (voor mij) tegen de tegenpartij stond. Deze laatste gebruikte de juridische dienst van het FNV (nooit geweten dat dat bestond)na eindeloos gewacht en geschrijf was de uitkomst dat ieder de helft betaalde. Ik neem aan dat er 3 beschadigde autos in het geding zijn

jo
door jolanda74 - Feb 1, 2008 om 13:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

Kunnen Vladja en Gerrit hun 'meningsverschillen' niet ergens anders 'uitvechten'?

Dat scheelt een heleboel onzin tussen de antwoorden.

mabureau
door mabureau - Feb 1, 2008 om 14:25
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik sluit mij volledig aan bij Jolanda 74. Dit is overigens ook een van de redenen dat ik zelden of nooit reageer.

In deze situatie wil ik echter opmerken dat er in de rechtsbijstandverzekering een bepaling is opgenomen, hoe te handelen als je het niet eens bent met de wijze waarop een zaak wordt behandeld.

Vraag 1 is dan of je een advocaat kan vinden die zegt bereid is om te verklaren dat hij moogelijkheden ziet en de zaak op zich wil nemen.

In dat geval kan je de verzekering opdracht geven  de zaak uit handen te geven.

De rechtsbijstandverzekering zal deze kosten moeten betalen.

Dit is als schot voor de boeg altijd het proberen waard, aangezien in dat geval een dure externe advocaat betaald moet worden, waar ze het anders met eigen mensen kunnen doen.

Is deze advocaat echter bijvoorbaat minder positief, ook dan kan je deze route bewandelen, alleen zal de rechtsbijstand verzekeraar jou advocaat allee vergoeden indien de procedure succesvol is verlopen.

In dit laatste geval zullen overigens de kosten op de tegenpartij worden verhaald.

Optie 2 is om de automobilist voor je te vragen om jou aansprakelijk te stellen ! Deze claim geef je door aan jou W.A.verzekeraar die de schade zal vergoeden en verhalen op de achterop komende auto.

Bij de uitkomst hiervan kan jij je aansluiten.

In dit geval is het alleen zaak om dit te communiceren met je eigen verzekeraar, om te voorkomen dat deze afziet van verhaal...... In dat geval ben je namelijk ook je noclaim (als je die had) nog kwijt.

Naar ik begrepen heb is er nam,elijk op dit moment door jou verzekeraar nog geen schade uitgekeerd, dus blijft je no-claim in tact.

pb
door pbierman - Feb 1, 2008 om 14:41
31 Antwoorden / 6 Vragen

Het probleem is dat je niet all risk verzekerd bent, want dan had je allang je geld gekregen.

Wanneer je achter op een auto rijdt ben je altijd fout.
In dit geval zijn de verzekeringsmaatschappijen aan het vechten.
Het ligt wel zo dat de schade aan de achterkant van jouw auto wel vergoedt word, maar aan de voorzijde niet zal worden vergoedt.

Tenzij ( en dat is waar ze nu over aan het strijden zijn ) absoluut vast gesteld kan worden dat degene die achter op jouw auto is gereden dat opzettelijk heeft gedaan, met opzettelijk is dan, geen afstand gehouden enz. enz. Maar dit is altijd een erg moeilijke zaak.
Ik denk  dat je voor de schade aan de voorzijde van je auto zelf opdraait.

mabureau
door mabureau - Feb 1, 2008 om 14:51
102 Antwoorden / 12 Vragen

Ik sluit mij volledig aan bij Jolanda 74. Dit is overigens ook een van de redenen dat ik zelden of nooit reageer.

In deze situatie wil ik echter opmerken dat er in de rechtsbijstandverzekering een bepaling is opgenomen, hoe te handelen als je het niet eens bent met de wijze waarop een zaak wordt behandeld.

Vraag 1 is dan of je een advocaat kan vinden die zegt bereid is om te verklaren dat hij moogelijkheden ziet en de zaak op zich wil nemen.

In dat geval kan je de verzekering opdracht geven  de zaak uit handen te geven.

De rechtsbijstandverzekering zal deze kosten moeten betalen.

Dit is als schot voor de boeg altijd het proberen waard, aangezien in dat geval een dure externe advocaat betaald moet worden, waar ze het anders met eigen mensen kunnen doen.

Is deze advocaat echter bijvoorbaat minder positief, ook dan kan je deze route bewandelen, alleen zal de rechtsbijstand verzekeraar jou advocaat allee vergoeden indien de procedure succesvol is verlopen.

In dit laatste geval zullen overigens de kosten op de tegenpartij worden verhaald.

Optie 2 is om de automobilist voor je te vragen om jou aansprakelijk te stellen ! Deze claim geef je door aan jou W.A.verzekeraar die de schade zal vergoeden en verhalen op de achterop komende auto.

Bij de uitkomst hiervan kan jij je aansluiten.

In dit geval is het alleen zaak om dit te communiceren met je eigen verzekeraar, om te voorkomen dat deze afziet van verhaal...... In dat geval ben je namelijk ook je noclaim (als je die had) nog kwijt.

Naar ik begrepen heb is er nam,elijk op dit moment door jou verzekeraar nog geen schade uitgekeerd, dus blijft je no-claim in tact.

ke
door kerk14 - Feb 1, 2008 om 15:14
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja en zeker Gerritaltena kunnen zich beter buiten deze discussie houden. Zij hebben de klok horen luiden maar ...... Zij verklaren regelmatig onzin. Het probleem ligt niet bij de DAS maar bij de WA assuradeur van de voorste auto; immers zij erkennen vooralsnog niet het doordrukken. Noodzakelijk is dat U moet bewijzen dat u tijdig achter uw voorganger stilstond. Dit bewijs kan geleverd worden door visuele getuige. Deze moeten verklaren dat zij hebben waargenomen dat uw voertuig stilstond achter uw voorganger en alsgevolg van het achteroprijden doorgedrukt werd op de voorganger. De verklaring van de achteroprijdende partij heeft niet zoveel waarde. Het is voor deze partij moeilijk waar te nemen of u al dan niet stilstond. Er is geen sprake van oplettendheid geweest bij deze partij. Was er sprake van een rij stilstaande voorgangers? Stond alleen uw voorganger stil? bijv stoplicht. Wat heeft de voorganger in zijn SAF vermeld? Heeft de WA assuradeur nadere info gevraagd bij zijn client? Ik zou maar eens afschriften opvragen van de gevoerde correspondentie en stukken. Mogelijk blijkt hieruit waar de schoen wringt en kan er gericht gereageerd worden. Ook kunt u, indien mogelijk, eens langs gaan bij de WA assuradeur teneinde de feiten op een rijtje te krijgen. Behandelaars zijn geen boe-mensen maar alles draait om de bewijslevering. Dit is mijn advies als oud-schadebehandelaar in ruste.

Overigens vind ik ook dat de DAS niet erg actief is maar voor hun is het maar een van de vele zaken. Zij zijn ook afhankelijk van de reactiesnelheid van een WA assuradeur.

af
door aflierman - Feb 1, 2008 om 15:44
128 Antwoorden / 0 Vragen

het antwoord is simpel:
Je bent van achteren aangereden en dan is de tegen partij  al voor 99% schuldig tenzij die  het tegendeel kan bewijzen.
Dat is dus gebeurd,de tegen partij heeft verklaart dat hij/zij is doorgedrukt de vraag komt dan,stond U stil??

helaas kunt u de voorganger niet bereiken dan is het probleem opgelost en kunnen ze er niet onderuit als die persoon verlklaard dat U bent door gedrukt.
Maar dat wordt heel erg moeilijk.
Hier in Nederland geld nog steeds,
Hij die eist bewijst en daar zit dus de kloe!!

Stap eens naar de politie en vraag daar wat je het beste kunt doen.
Het acherop tijden zal geen probleem opleveren maar wel dat U zelf op een ander bent geklapt,daar zit het hel probleem.

helaas moet ik wel vertellen dat het vreselijk dom is om met een nieuwe auto geen al.risc verzekering te hebben.
Kost wel durf maar nu hebt u meer ellende.

Ik persoonlijk zou mijn rechtsbijstand verzekering een limiet stellen, maar of je er wat mee bereikt?

het zal een moeilijke strijd worden en wens u veel sterkte.
iets wat u zeker nodig zult hebben.

Waren er geen gewonden?
Dan kan het ambulance personeel wellicht verklaren hoe het zat.

Succes,
A.F.

vladja
door vladja - Feb 1, 2008 om 15:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Mabureau,

Jouw optie 1 betreft waarschijnlijk de geschillenregeling.

Artikel 10 Geschillenregeling DAS Rechtsbijstand

1. Als de verzekerde het oneens blijft met het oordeel van
DAS over de regeling van het geschil waarvoor hij een beroep op de verzekering heeft
gedaan, dan kan hij de DAS schriftelijk verzoeken dit meningsverschil voor te
leggen aan een advocaat van zijn keuze.

2. De DAS legt dan dit meningsverschil, met alle relevante
stukken, voor aan de gekozen advocaat en verzoekt hem zijn oordeel te geven.
Desgewenst verwoordt de verzekerde zelf ook nog eens het meningsverschil. Het
oordeel van de advocaat is bindend voor de DAS. De kosten zijn voor rekening
van de DAS en komen niet ten laste van het verzekerde kostenmaximum.

3. De verlening van rechtsbijstand wordt door de DAS
voortgezet in overeenstemming met het oordeel van de advocaat, tenzij de
verzekerde op dat moment te kennen geeft dat hij op dat moment gebruik wilt
maken van het bepaalde in lid 5 van dit artikel.

4. Als de DAS de behandeling overdraagt aan een externe
deskundige, mag de opdracht niet aan de advocaat die het bindend oordeel heeft
gegeven of aan een kantoorgenoot worden verstrekt.

5. Als de verzekerde zich niet met het oordeel van de
advocaat kan verenigen, kan hij de zaaksbehandeling voor eigen rekening en
risico voortzetten. Wordt hij daarna alsnog geheel of gedeeltelijk in het
gelijk gesteld, dan betaalt DAS alsnog de redelijk gemaakte kosten van
rechtsbijstand, overeenkomstig het bepaalde in artikel 6.

Het geschil is nog niet geregeld. Er is nog geen oordeel
van de DAS over het al of niet doorgedrukt zijn of de (on)mogelijkheid om het
laatste aan te tonen. De klacht is de trage afhandeling van het rechtsbijstandverzoek
aan de DAS. Er kan dus nog geen beroep worden gedaan op de geschillenregeling.

Jouw optie 2 om de automobilist voor Nicole te vragen haar
aansprakelijk te stellen.

Zoals Nicole schrijft in haar tweede reactie is de voorste
automobilist onbereikbaar. Hij reageert niet op brief van de DAS, niet op
telefoontjes, voicemail, gemiste oproepen en smsjes. Hoe moet ze hem dan zover
krijgen dat hij na meer dan een half jaar haar aansprakelijk stelt??

Vladja

vladja
door vladja - Feb 1, 2008 om 16:03
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Pbierman,

Wanneer je achterop iemand rijdt, ben je altijd
fout. JA
. Als je wordt doorgedrukt wordt door degene, die achter je
rijdt, ben je niet fout. NEE.

Opzettelijk (moedwillig, expres) achterop rijden is iets
anders dan per ongeluk achterop rijden, omdat je te weinig afstand houdt of
even niet op zit te letten.

Opzettelijk aanrijden valt onder het strafrecht.

Vladja

gj
door gjvb - Feb 1, 2008 om 22:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alle antwoorden vluchtig doorgenomen.

Als ik het goed heb gelezen gaat het om de vraag wat een verzekerde van een rechtsbijstandsverzekering kan doen indien deze ontevreden is over de wijze waarop een zaak wordt behandeld.

In de polisvoorwaarden is in de regel een geschillenregeling opgenomen. Deze houdt in de regel in dat een zaak ter toetsing aan een advocaat wordt voorgelegd indien de verzekerde meent dat een zaak niet goed wordt behandeld. Indien de advocaat van oordeel is dat de zaak niet goed is behandeld, dan neemt die advocaat de zaak verder in behandeling en vergoedt de rechtsbijstandsverzekering de kosten van de behandeling.

Dit lijkt mij de beste aanpak.

Uiteraard kan aan de rechtsbijstandsverzekering in kwestie eerst worden aangegeven dat een beroep op de geschillenregeling in overweging wordt genomen.

Bestudeer dus altijd eerste de polisvoorwaarden, want, hierin staat exact omschreven wat een verzekerde inzake klachten etc kan en mag doen.

Ik hoop dat dit antwoord dienstig is.

af
door aflierman - Feb 1, 2008 om 23:23
128 Antwoorden / 0 Vragen

Vladja,

Allereerst denk ik dat er weinig zijn die doelbewust achter op iemand rijden,maar uitzondering daar gelaten natuurlijk.
En dat valt inderdaad onder het strafrecht,want dan het poging tot doodslag.!!!
heeft dus niets met het hele verhaal te maken over de schuld vraag.vriendelijke groet.
A.F.

wv
door wvreede - Feb 2, 2008 om 01:02
1 Antwoorden / 0 Vragen

@nicolemarlee

Overstappen naar een andere rechtsbijstand gaat niet.

Tenminste niet als de 'de zaak' wilt meenemen. daarvoor geldt weer een termijn bij de nieuwe rechtsbijstand wil men voor jou aan de slag gaan.

Wat je kunt doen is regelmatig je rechtsbijstand, en dan met name je contact persoon een ultimatum geven en regelmatig contact opnemen en de status vragen.

Laat het ze maar irriteren :-)

Na deze kwestie kun je (denk ik) nog eens goed nadenken over een andere rechtsbijstandverzekering.

Voor extra advies wendt je eens tot een gerechtswinkel.

jo
door joop12 - Feb 2, 2008 om 11:09
9 Antwoorden / 8 Vragen

Wat vervelend voor u. Ik heb een paar jaar geleden een geschil gehad. Ook ik ben daarvoor diverse fora opgegaan en heb daar veel aan gehad. Heb de antwoorden op mijn vraag ook meegestuurd naar mijn rechtsbijstand, een vakbond. Ik was opgelicht. Had een motor voor een boot gekocht met het predicaat "uitstekend". Uiteindelijk, na expertise van een expert, bleek dat de motor volledig versleten was. Het heeft anderhalf jaar geduurd voor ik mijn centen terug had. Wat rest is een dossier van, zeg maar, 10 cm. dik. Het stikt van de aansprakelijkheidsstellingen en weerwoorden (advocaat van de metaalunie) daarop. Die lui maken er gewoon een spelletje van en hopen dat je het opgeeft.

Advies? Ga door zo je nu doet. Eis, steeds weer. En vraag behandeling van je zaak bij diverse media. Communiceer dat ook naar je tussenpersoon. Heb ik ook gedaan en toen ging het plots snel.

Succes.

jo
door joop12 - Feb 2, 2008 om 11:11
9 Antwoorden / 8 Vragen

O, en dan nog even de opmerkingen betreffende Gerrit Altena en Vladja. Laat die twee. Ze hebben geen hekel aan elkaar en door hun discussie kom je echt veel te weten. Twee weten meer dan één. Dit zijn twee echte kanjers, zoals er trouwens veel meer zijn op dit forum.

vladja
door vladja - Feb 2, 2008 om 11:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De geschillenregeling van de DAS staat hierboven vermeld. Deze kan pas worden aangesproken als men het niet eens is met de uitkomst van een geschil. Dus als de DAS een beslissing heeft genomen.

Er is hier nog geen oordeel over het geschil, maar een klacht over de trage behandeling van de zaak. Dus kan er nog geen beroep worden gedaan op de geschillenregeling.

Overigens mag de advocaat, die een oordeel geeft over het geschil, deze verder niet afhandelen, ook niet een kantoorgenoot. De verdere afhandeling wordt gedaan door de DAS of een andere externe advocaat.

Vladja

aj
door ajtr - Feb 3, 2008 om 19:49
46 Antwoorden / 7 Vragen

Ja een ongeluk zit maar in een klein hoekje maar kan veel ellende veroorzaken.Heb vele  reacties gelezen goed en slecht.Heb het zelfde gehad maar dan met een amderre rechrsbijstandsvrz. die ook niet erg mee hielp.Ik ben toen naar een advocaat gestapt voor een gesprek over zoiets als van u en deze deed mij het volgende voorstel.Hij wilde de zaak voor mij waarnemen en klaren.Maar aangezien een advocaat dure jongens zijn adviseerde hij mij om eerst aan een verklaring van onvermogen te komen en kijken wat ik zelf moest bij leggen.Dit heb ik gedaan en de kosten aanvaardbaar.Heb dit gedaan en de advocaat had het binnen 1 maand rond en kreeg alle kosten vergoed .En mijn rechtbijstandsverz. ja die heb ik in geruild voor een ander.Iedereen heeft het goed met je voor maar op het laast zie je door alle antwoorden de weg niet meer en een advocaat weet waar hij wezen moet.Ga zelf niet te veel aan het klunnelen want een verkeerde opmerking of antwooord en je hangt.

ho
door hogebergen - Mar 13, 2011 om 12:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is echt van de zotte. Ik heb het ook gehad met Achmea Rechtsbijstand. Gewoon een zaak die in mijn mening makkelijk gewonnen kon worden afdoen als zijnde onhaalbaar. En dan gaan ze vergelijken met andere zaken die er totaal niks mee te maken hebben en dan zeggen ze, kijk die hebben ook verloren. Gewoon godver appels met peren vergelijken.

Gelukkig ben ik na even zoeken een stichting tegen gekomen die je helpt met je problemen met achmea enzo. Klachten over Rechtsbijstand heet die website en die hebben alles van mij overgenomen en Achmea gedwongen om het aan een advocaat te geven. Die heeft toen ditrect actie ondernomen, nam constant contact met me op over de voorgang en uiteindelijk is de zaak na 6 maanden op alle punten gewonne.

IK heb niks hoeven te betalen, een super goede advocaat en weer het beweis dat die rot verzekeringen zelf niet voldoende kenis hebbe.

Groetjes

vladja
door vladja - Mar 13, 2011 om 12:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Kijk naar de datum van de oorspronkelijke vraag, meer dan 3 jaar oud.