dr
door drunem2010 Jul 3, 2017 om 12:30
Garantie & verzekeringen

Lak laat los. Autobedrijf van Zwienen heeft lak aan de Bovag garantie

Ik heb een 2de hands autogekocht bij Autobedrijf van Zwienen met bovag garantie.
Met de eerste bezichtigingen is mij het een en ander beloofd met stuurbediening en de radio
Tijdens het ophalen is dit niet geregeld. Ik ben ermee akkoord gegaan. Ik wou er toch een andere radio in plaatsen.

Na 3 weken de auto in bezit te hebben bladerd de lak van mijn velgen eraf.
Dus ik heb vorige week netjes gevraagd of het onder de garantie valt. Ondertussen heb ik zelf ook gekeken in de voorwaarden en van mij was het toen duidelijk de velgen vallen onder de garantie. Voor deze zaken is deze garantie. Vrijdag krijg ik een e-mail dat het niet onder de schade valt. Ik heb een e-mail terug gestuurd dat er anders over denk en heb ze een termijn gegeven om met een oplossing te komen.

Ik zag bij de koop 2 kleine bobbeltjes van 2 mm op 1 velg. Ik ben geen expert, vond het niet echt bijzonder. Het is toen niet door mij vastgesteld dat bobbeltjes corrosie waren, het kan ook door iets anders komen. Ik ben er ook niet over geiformeerd door de verkoper. Valt deze schade onder de Bovag garantie?

6963 15 Rapporteer

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 12:37
26 Antwoorden / 5 Vragen

Vrijdag kreeg ik het volgende bericht

Geachte heer,

In navolging van uw mail aan [edit-redactie] het volgende:

Er is nooit toegezegd dat de radiobediening werkend zou worden gemaakt, want dit kan helemaal niet.

Er zit in deze auto een after market radio en die is nooit compatible met fabriekssystemen.

Er is nimmer over de achteruitrijcamera gesproken ook dit kan niet ivm met de autoradio.

Dat de radio niet goed aansluit komt ook vanwege de achteraf gemonteerde radio.

U geeft bij Ben aan dat er schade op uw auto zit die u tijdens de aankoop niet heeft gezien, wat mij dan bevreemd is

dat u in uw vorige mail bij Ben aangeeft dat u tijdens de aankoop wat bobbels op de velgen heeft gezien.

De Bovag garantie op uw auto is (deels) voor het draaiende en elektronische gedeelte van uw auto en niet voor optische schades.

Wij kunnen wel voor u nakijken wat het kost om de wielen te laten repareren en zijn bereid om een deel van deze kosten

mits door ons eigen schadebedrijf uitgevoerd voor onze rekening te nemen.

In afwachting van een tegenbericht, verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

[edit-redactie]

Vestigingsmanager

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 12:45
26 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben er niet mee akkoord gegaan, het is een vaag voorstel vooral die mits er achteraan.

Wat diegene over de radio is allemaal grote onzin het betreft de pioneer Mvh-av 270 bt.
 -de radio kan goed aangesloten worden met stuurbediening, er kan een camera op, deze kan passend worden gemaakt

Ik heb meerdere malen gevraagd waar het volgende staat
De Bovag garantie op uw auto is (deels) voor het draaiende en elektronische gedeelte van uw auto en niet voor optische schades.

Daar wilt hij geen antwoord opgeven.

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 12:48
26 Antwoorden / 5 Vragen

Er zijn nog wat e-mails heen en weer gegaan. Vandaag heb ik het volgende gestuurd.

Hallo Mischa,

Bedankt voor het bericht.

Ik zag bij de koop 2 kleine bobbeltjes van 2 mm op 1 velg. Ik ben geen expert, corrosie is voor mij niet herkenbaar. Het is toen niet door mij vastgesteld dat bobbeltjes corrosie waren. Als ik had geweten dat er corrosie op de velgen zit had ik de auto niet gekocht.  Ik heb vertrouwen als ik mijn auto bij een dealer koop. Ik ga er niet vanuit dat de lak er naar een paar weken afbladert. Voor deze zaken is de Bovag garantie. Wisten jullie tijdens het verkoop van de betreffende auto van deze corrosie af?

Ik heb nog een vraag; onder welk punt staat dat de garantie alleen geld op draaiende en electronische gedeelte van de auto en niet op optische schades (staat in de e-mail die u naar mij verstuurd heb op 30 juni 2017 - 15:52)?

Ik heb helaas nog geen concreet voorstel ontvangen. Alleen berichtjes met delen van de kosten (hoe is mij nooit laten weten?) en zaterdag een telefoontje met water bij de wijn praatjes. Ik heb 3 mogelijke oplossingen.

  1. jullie repareren de velgen onder de garantie
  2. je stort 1500 euro op mijn rekening zodat ik ze zelf kan laten maken
  3. je koop de auto terug voor het bedrag wat op de factuur staat min de prijs van de inruil

Ik heb graag nu wel antwoorden op mijn vragen!

Met vriendelijke groet,

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 3, 2017 om 16:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Je koopt een nieuwe set velgen onder de € 500. U bent geheel niet reëel.

ho
door holy53 - Jul 3, 2017 om 12:49
68 Antwoorden / 1 Vragen

Bovag garantie: Onder de garantie vallen gebreken die binnen de garantieperiode zijn ontstaan of gebreken die niet waarneembaar waren bij de aankoop. Het moet echt gaan om een gebrek. Met andere woorden: het onderdeel is kapot en het voldoet niet meer aan de norm die de fabrikant heeft voorgeschreven. Bij slijtage van een onderdeel dat nog binnen de norm valt, is er geen sprake van een gebrek. Uitzonderingen op de garantie zijn ruiten, radio, banden en accessoires.

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 12:52
26 Antwoorden / 5 Vragen

Meer foto's volgen het begint ook al bij de ventielen en op andere plaatsen

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 12:53
26 Antwoorden / 5 Vragen

Foto1

hutch
door hutch Jul 3, 2017 om 17:32
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Duidelijk aluminium corrosie.

ne
door neodutchio - Jul 3, 2017 om 12:55
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Wat staat er in de overeenkomst mbt de radio en de camera? Als er nu achteraf gezegd wordt dat dit niet mogelijk is lijkt het mij sterk dat dit op de overeenkomst staat als zijnde dat het gedaan zou worden. En nu zegt u ook dat er een andere radio inkomt, niet echt logisch.

En een beetje roest op de velgen is echt geen bovag garantie. U kunt gewoon blijven doorrijden hiermee.

reflecs
door reflecs - Jul 3, 2017 om 13:02
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ondertussen heb ik zelf ook gekeken in de voorwaarden en van mij was het toen duidelijk de velgen vallen onder de garantie

En uit welk gedeelte maakt u op dat het onder de garantie valt?

dr
door drunem2010 - Jul 3, 2017 om 13:09
26 Antwoorden / 5 Vragen

Het is niet een beetje roest de velgen, ze zagen er perfect uit bij de koop.
Nu valt het lak eraf. De auto is nu 2,5 maand in mijn bezit. Als het zo doorgaat zit er over nog geen jaar geen lak op de velgen.

Cookies
door Cookies - Jul 3, 2017 om 13:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

10. Geschillenregeling:

a. Is de in het vorige lid genoemde bemiddelingspoging niet geslaagd of geeft de koper niet de voorkeur aan een bemiddeling, dan kan de koper het geschil schriftelijk aanhangig maken bij de Geschillencommissie Voertuigen van de Stichting Geschillencommissies, p/a Postbus 90600 te Den Haag (bezoekadres Bordewijklaan 46 2591 XR te Den Haag).

In het geval dat is bemiddeld door BOVAG, dient de koper het geschil binnen zes weken nadat is gebleken dat de bemiddeling niet tot een oplossing heeft geleid, bij de Geschillencommissie Voertuigen aanhangig te maken. In het geval dat niet door BOVAG is bemiddeld, dient de koper uiterlijk drie maanden nadat hij de verkoper de klacht heeft voorgelegd, het geschil bij de Geschillencommissie Voertuigen aanhangig te maken.

b. De Geschillencommissie Voertuigen doet uitspraak in de vorm van een bindend advies volgens een reglement dat beide partijen bij het geschil vooraf ter kennis wordt gebracht.

c. Voor de behandeling van het geschil door de Geschillencommissie Voertuigen is de koper een vergoeding verschuldigd.

d. Een uitspraak van de geschillencommissie zal in rechte niet aantastbaar zijn indien meer dan twee maanden na de verzending ervan zijn verstreken en geen beroep op de gewone rechter is gedaan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 3, 2017 om 14:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De verkoper kan onmogelijk alle bubbeltjes., krasjes en meer van dit soort zaken melden.
U heeft 2 ogen, u heeft zelf de bubbels gezien en niet gevraagd dit te verhelpen.
U kunt daar achteraf niet meer op terugkomen.
Velgen vallen niet onder de garantie tenzij de spaken eruit vallen.
U heeft zelf een informatieplicht, heeft u hier wel aan voldaan? Bijvoorbeeld de auto laten keuren,(aankoopkeuring)

zoekster1
door zoekster1 Jul 3, 2017 om 17:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, de koper heeft geen informatieplicht, dat heeft de verkoper (dat noem je dan de mededelingsplicht), de koper heeft een onderzoeksplicht. Een aankoopkeuring valt daar niet onder. Kun je doen natuurlijk, maar is geen plicht. In geval van bedrijf ten opzichte van consument zal de mededelingsplicht van de verkoper zwaarder wegen dan de onderzoeksplicht van de koper, omdat de eerste een professionele partij is.

jo
door jorisw Jul 3, 2017 om 19:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Een aankoopkeuring is inderdaad geen plicht maar dat lijkt me het domste argument om het daarom maar niet te doen (als je zelf niet in staat bent om de boel te inspecteren).

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 3, 2017 om 19:36
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, oké ik heb het misschien niet handig verwoord maar de bubbels op de velgen heeft ts gezien, velgen hebben niets met goed functioneren of techniek van de auto te maken en zijn al zeker geen.€1500 waard zoals ts eist.
Ik vind dat de garage een net aanbod doet en dat ts zich laks heeft opgesteld bij de aankoop.

me
door mein33 - Jul 3, 2017 om 17:59
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is niet een beetje roest de velgen, ze zagen er perfect uit bij de koop.

Ik ben in het geheel niet wantrouwend jegens autohandelaren, alleen de eerste eerlijke moet nog geboren worden.
Maar het zou zo maar eens het geval kunnen zijn dat bij de bezichtiging en koop van de auto een ander setje velgen en banden was gemonteerd.
De op de foto zichtbare aluminium occidatie komt niet als donderslag bij heldere hemel tevoorschijn, maar dat is een langdurig proces. Het is ook niet even simpel weg te werken of weg te moffelen zodat het helemaal niet meer zichtbaar is, vandaar mijn vermoeden van de wielenwisseling.  ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 3, 2017 om 19:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Meijn33, de oplossing hoeft niet zo duur te zijn. Ik kocht ooit een auto met zilverkleurige velgen, na een paar maanden baalde ik dat ik geen zwarte had. Heb ze laten zandstralen en spuiten en dat was echt niet duur.

me
door mein33 Jul 3, 2017 om 22:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@diewilik,

Het hoeft inderdaad niet zo duur te zijn, maar het zijn wel extra kosten, terwijl Ts. gebruik van de Bovag garantie wil maken.
Ik denk dat hij daarop kan wachten tot Pasen en Pinksteren op één dag vallen, maar mogelijk heeft Ts. iets aan uw TIP.

dr
door drunem2010 - Jul 5, 2017 om 10:03
26 Antwoorden / 5 Vragen

Een bericht van Bovag

Bedankt voor uw vraag.

Indien er BOVAG-garantie is overeengekomen geldt er volgens de Garantievoorwaarden Auto (www.bovag.nl/voorwaarden) bepaling 2 : De garantie betreft zowel het herstel van gebreken die ten tijde van de koop niet waarneembaar waren, als het herstel van gebreken die tijdens de garantieperiode ten gevolge van normaal gebruik zijn ontstaan. De kosten van herstel zijn geheel voor rekening van de verkoper.

Er dient dus geen sprake te zijn van een producteigenschap (dit hebben vergelijkbare auto’s allemaal) of iets wat gezien de leeftijd en kilometerstand van de auto gezien wordt als acceptabele slijtage. Daarnaast dient het tijdens de koop niet waarneembaar te zijn geweest (dan had u het mee kunnen nemen in de onderhandelingen) en moet er sprake zijn van normaal gebruik (geen gebruik agressieve velgenreiniger en geen schade door stoepranden o.i.d.).

Daarnaast zijn accessoires uitgesloten van garantie, dus het kan van belang zijn dat het velgen zijn die er af-fabriek al op zaten.

We adviseren u in eerste instantie contact op te nemen met de verkoper en dit aan hem voor te leggen. Heeft u verder nog vragen horen we het graag.

Met vriendelijke groet,

Team BOVAG Bemiddeling

dr
door drunem2010 - Jul 5, 2017 om 10:13
26 Antwoorden / 5 Vragen

Antwoord van autobedrijf van Zwienen op mijn laatste bericht naar hun. Ik vraag expliciet om te antwoorden op mijn vragen, ze doen het gewoon niet. Het zijn net een stelletje ambtenaren, vragen niet beantwoorden en lekker vaag doen. Met mijn voorgestelde oplossing 2 en 3 zijn ze niet akkoord. De 1ste oplossing is de de velgen repareren onder de garantie. Appart dat ze me daarvoor willen laten betalen. Hun voorstel is nog steeds niet concreet hoe ze het gaan repareren en of ze er tijdelijk andere wielen onder zetten is nog steeds onduidelijk.

Geachte heer ,

In navolging van uw mail het volgende.

Wij willen de wielen repareren voor een bedrag van € 400,00 incl BTW

De door u aangedragen oplossing twee en drie gaan wij niet mee akkoord.

Met vriendelijke groet,

[edit-redactie]

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 5, 2017 om 11:19
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Prima voorstel toch.
De andere 2 opties waren ook totaal niet in verhouding met deze klacht.

Een auto terugbrengen om schade aan een velg komt mij over alsof u in een andere wereld leeft, net als € 1500 eisen voor een setje velgen van een paar honderd euro.
De velgen zullen binnen nu en een maand sowieso wel een keer de stoeprand raken.
Mijn inziens is van Zwienen coulant en hoort een velg niet onder de garantie te vallen tenzij de spaken eruit vallen en er een veiligheidsissue is.

Optische klachten zin nu eenmaal geen garantieklachten.

Pr
door Prikkert - Jul 5, 2017 om 22:30
14 Antwoorden / Vragen

Bent u misschien met de auto naar de wasstraat geweest? Dat zou nét de druppel geweest kunnen zijn voor de velgenlak om van bobbeltjes over te gaan naar de volgende stap: loslaten van de lak.
In dat geval was de schade dus al in een vergevorderd stadium en dus absoluut aanwezig tijdens de koop. Op basis hiervan zou de verkoper de schade in principe moeten betalen.

Echter, bovag schrijft: de schade moet niet waarneembaar zijn geweest tijdens de koop. Met dat in het achterhoofd zouden de door u geziene bobbeltjes misschien voldoende zijn om de claim af te wijzen.

Heeft u misschien een zogenoemd servicepakket bij de auto, als garantie? De verkoper zegt dat u garantie heeft op draaiende delen; het is verstandig om even na te kijken of u écht volledige Bovag garantie heeft, of slechts op bepaalde onderdelen.

Blijft altijd lastig, garantie op auto's.