pv
door pvanwijngaarden Jun 22, 2013 om 15:10
Garantie & verzekeringen

Navordering eigenrisico zorgverzekering

Ik heb op 30-11-2012 een navordering gekregen van mijn (destijds) ziektekostenverzekering. Dit betreft een navordering op het eigen risico uit 2008. Daartoe heb ik direct een mail gestuurd naar betreffende ziektekostenverzekeraar (telefonisch niet te bereiken). Ik heb daarin gezet dat ik bereid ben te betalen na overleg van een gespecificeerde rekening van jet bedrag, omdat ik geen idee waarvoor het is. Hierop is geen reactie gekomen.

Tot vandaag. Tot mijn grote verbazing vind ik een brief van een deurwaarder op de mat dat ik het bedrag moet betalen + incassokosten en rent. Ik ga uiteraard weigeren dit te betalen.

Een zorgverzekeraar mag mij toch niet zomaar een rekening sturen zonder dat daar een specificatie bij te vinden is?

2786 22 Rapporteer

rapil
door rapil - Jun 22, 2013 om 15:29
433 Antwoorden / 0 Vragen

Wees verstandig en betaal.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 15:50
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben best bereid te betalen na overhandiging van een specificatie. Ik kan bij mijn werk toch ook geen declaratie indienen zonder een specificatie. Dat zou wat zijn....
Dat ik breid ben te betalen heb ik ook al aangegeven aan de zorgverzekeraar. Maar die incassokosten die betaal ik zeker niet,

jantje7
door jantje7 - Jun 22, 2013 om 15:55
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wat ik me afvraag is als u begin december 2012 een overzicht krijgt van kosten uit 2008 of u dan alsnog kunt controleren of deze koste daadwerkelijk gemaakt zijn.
Het was verstandiger geweest om her bedrag van maximaal € 150,- te betalen. Ook de incasso kosten zijn nu terecht.

Jantje

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 16:06
9 Antwoorden / 1 Vragen

Natuurlijk kan ik dat dan nagaan. Ik maak gelukkig niet zo vaak gebruik van zorg.
In de brief van de zorgverzekeraar stond duidelijk dat wanneer ik vragen had over de rekening ik per mail kon reageren. Dat heb ik dus gedaan. Nu doet de zorgverzekering alsof ze niets ontvangen hebben van mij of ze denken dat ze in hun recht staan om een bedrag te declareren bij mij, zonder dat ik weet waarvoor het bedrag is. Ik weet niet waarom ze niet reageren.

Bij mijn weten heb ik dus volledig juist gehandeld. En mocht ik de zorgkosten gemaakt hebben vind ik het ook volstrekt normaal om te betalen. Overigens zijn er uitspraken van rechters terug te vinden via de ombudsman, waarbij de uitspraak is dat het betalen van incassokosten in dit soort gevallen niet nodig is.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2013 om 16:12
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Je hebt wel gelijk gereageerd toen je de navordering kreeg maar wat ik dan wel vreemd vind is, dat, toen je geen antwoord kreeg, je niet gelijk weer aan de bel hebt gehangen c.q. nog een mailtje geschreven. (Welke Zorgverzekeraar is nou niet telefonisch te bereiken?) Ben bang dat Barbertje toch moet hangen. Dat je nu alleen de rekening wilt betalen en niet de incasso kosten, tja, dan word het verhaal nog veel duurder. Is wel vreemd dat je geen specificatie van de rekening krijgt.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 16:20
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zijn niet te bereiken via de telefoon omdat ze niet meer bestaan volgens mij (vpz). Via mail wel, want dat adres stond in de brief.
Dat ik niet nadien meer gereageerd had kwam omdat ik vind dat zij geld van mij willen hebben. Ik stel ze een volstrekt legitieme vraag en als er dan geen reactie komt dan niet. Zij willen iets van mij,

ro
door ron530 - Jun 22, 2013 om 16:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U kon de zorgverlening in 2008 nagaan maar weigerde te betalen omdat het bedrag niet gespecificeerd is. Bij de zorgverzekeraar kon u per mail wel een vraag stellen en dat heeft u ook gedaan, helaas geen antwoord gekregen en daarna bent u achterover gaan leunen want het zou wel opgelost zijn. Nooit geen herinneringen/aanmaningen ontvangen of heeft u die naast u neer gelegd want u had immers nog geen antwoord op uw mail ontvangen. Een zorgverzekeraar die telefonisch en per post niet bereikbaar is ben ik nog niet tegen gekomen. Nu de deurwaarder in beeld komt wilt u het hard spelen en wringt u zich in allerlei bochten om maar niet te hoeven betalen, triest diep triest.

tenormin
door tenormin - Jun 22, 2013 om 16:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pvanwijngaarden schreef op zaterdag 22 jun 2013, 16:20]Ze zijn niet te bereiken via de telefoon omdat ze niet meer bestaan volgens mij (vpz). Via mail wel, want dat adres stond in de brief.
Dat ik niet nadien meer gereageerd had kwam omdat ik vind dat zij geld van mij willen hebben. Ik stel ze een volstrekt legitieme vraag en als er dan geen reactie komt dan niet. Zij willen iets van mij,

Daar ben je dus wel de fout mee ingegaan, met de gedachte: ze willen iets van me. Ja, natuurlijk, die nabetaling. Maar al bestaan ze niet meer, dan zijn ze ergens anders in onder gebracht, gebeurt heel veel tegenwoordig, maar dan nog, zoals ik al schreef: je had er echt zelf achteraan gemoeten. Nou heb je het zaakje natuurlijk zelf laten ontsporen. Bedoel het niet rot, maar het is wel zo.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 16:39
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hoezo triest? Ik heb net nog eens nagekeken maar het telefoonnummer van vpz is afgesloten. Ik heb netjes gerageerd en misschien had ik wat actiever moeten zijn toen ik geen reactie kreeg, maar ik heb nadien ook geen herinneringen meer gekregen. En nogmaals: mijn vraag voordat ik ga betalen is legitiem. Als iemand een declaratie opstuur hoort er een specificatie bij. Als dat niet hoeft dan kan ik misschien ook nog wel wat declareren bij een bedrijf.

Noem mij triest, maar het lijkt me dat niemand zomaar een rekening gaat betalen zonder te weten waarvoor de rekening is. En ik wring me nu niet bepaald in allerlei bochten hoor... Ik heb dit bericht geplaatst om advies te krijgen en niet om afgezeken te worden,

jantje7
door jantje7 - Jun 22, 2013 om 16:44
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Sorrie als u dit zo opneemt,

Even gekeken en KLIK HIER en u kunt alsnog even naar 2008 kijken.

Jantje

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2013 om 16:44
10965 Antwoorden / 34 Vragen

VPZ is Aevitae geworden. Zie KLIK

Bel ze maandag 0900 - 369 33 33 en probeer een oplossing te vinden, misschien kunt u nog van de incassokosten afkomen.

Vind het wel vreemd dat ze 4 jaar na dato nog met een rekening op de proppen komen, kan me voorstellen dat u wilt weten waar dat van is. Maar toen u geen antwoord kreeg op de mail, had u even moeten doorzetten.

tijger1
door tijger1 - Jun 22, 2013 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgverzekeraar VPZ is geworden: klik hier

Misschien hebt u hier ook iets aan.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 16:48
9 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt... Ik had niet achterover moeten leunen. Ik zal maandag even bellen met Aevitae. Toch blijf ik het raar vinden dat ik geen specificatie kreeg toen ik er om vroeg en nooit een herinnering of een aanmaning heb ontvangen.

Dank voor de antwoorden.

ro
door ron530 - Jun 22, 2013 om 16:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Afz**ken is een groot woord, met de neus op de feiten gedrukt worden komt hard aan dat dan weer wel. VPZ is overgegaan in Aevitae dus van niet bereikbaar zijn is geen sprake. Ik persoonlijk denk dat u wel degelijk wist welke zorg er afgenomen is en de eis om een gespecificeerde declaratie gebruikt om onder de betaling uit te komen. Mijn advies betalen.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 17:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ron530. Misschien kunt u niet lezen maar er heb meerdere keren aangegeven dat ik bereid ben te betalen. Toch bedankt voor uw positieve bijdrage aan mijn vraag om advies.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 22, 2013 om 17:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=jantje7 schreef op zaterdag 22 jun 2013, 16:44]Sorrie als u dit zo opneemt,

Even gekeken en KLIK HIER en u kunt alsnog even naar 2008 kijken.

Jantje

Daar zal u toch een bericht over gekregen hebben waar ze naar opgenomen zijn?

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 17:16
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben in 2010 overgestapt naar een andere zorgverzekering. Dus ik heb daar geen bericht over ontvangen.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 17:21
9 Antwoorden / 1 Vragen

Mensen ik bedank jullie voor de adviezen die ik heb gekregen.
Achteraf inderdaad niet zo slim om na 1 mail achterover te hangen. Ik bel maandag even met Aevitae en dan leg ik het uit.
Nogmaals dank.

dearagain
door dearagain - Jun 22, 2013 om 17:50
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*mijn inschatting is, dat je toch moet betalen voor iets wat onduidelijk blijft

*advies: gewoon betalen en even slikken

alexishoop
door alexishoop - Jun 22, 2013 om 18:02
562 Antwoorden / 6 Vragen

bedrijven zijn formeel alleen specificaties verschuldigd op aanvraag en bij de meeste zorgverzekeringen is dat online in te zien, ook nog jaren later, dat is in uw geval anders? u heeft online gekeken en daar was/is niet de specificatie terug te vinden of het online inloggen is geblokkeerd ? en toen gemaild en gebeld ?

in dat geval heeft u voldoende onderzoekende plichten verricht. ik neem aan dat u een screenshot heeft van het inloggen of falen, de mail ontvangst is bevestigd en u nog een of andere telefoon-log heeft van dat nummer?) dan kunt u daarmee bij het incassobureau verweren tegen de incassokosten en onverschuldigd client VPZ alsnog vragen om de specificatie.

pv
door pvanwijngaarden - Jun 22, 2013 om 18:07
9 Antwoorden / 1 Vragen

alexishoop: helaas realiseer ik me nu dat ik te makkelijk dacht er met één mail voldoende navraag was gedaan aan de rekening. We hebben de zorgverzekering in 2010 opgezegd en de inloggevens niet meer bewaard.
Uit de reacties hier blijkt dat we waarschijnlijk toch alles moeten betalen, ik hoop alleen door telefonisch contact met de zorgverzekeraar (waaronder de oude gevallen is) tot een overeenkomst te komen. Ik denk namelijk dat we beiden niet helemaal correct geweest zijn. Ik, omdat ik slechts één mail heb gestuurd, en zij omdat ze mij maar één keer een rekening hebben gestuurd en niet gereageerd hebben op onze vraag. Nu maar hopen dat ze schappelijk zijn daar.

Dank voor je uitleg.

zoekster
door zoekster - Jun 22, 2013 om 18:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Er moet u, voordat incassokosten worden berekend, een betalingsherinnering zijn verstuurd, waarin u 2 weken de tijd wordt gegeven om te betalen, met daarbij de incassokosten als u niet binnen die 14 dagen betaalt. Dat is wettelijk verplicht.
Dus vraag ook hoe het zit met die betalingsherinnering, vertel dat u deze niet heeft ontvangen. Vraag om een bewijs van verzending van de betalingsherinnering.