Pe
door Pedro Harmsen May 3, 2024 om 17:16
Garantie & verzekeringen

Niet geïndexeerde begrafenisverzekering

Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970. Dus destijds door ouders bijeen gespaard met zuur verdiende centjes. De afgelopen 54! jaar hebben de diverse verzekeringsmaatschappijen hier gigantisch geld mee verdiend. Zie ik daar helemaal niets van terug? Allemaal misschien volgens de regeltjes, maar t blijft bizar! Is daar nog iets aan te doen, want ik vermoed dat ik lang niet de enige ben die hier wellicht een poot uitgedraaid word.
Hoor heel graag een reactie.
Vriendelijke groet, Peter Harmsen

2916 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - May 3, 2024 om 17:20
11569 Antwoorden / 51 Vragen

KLIK HIER

E
en uitvaartpolis is en blijft een verzekering, geen spaarpot.

sw
door swat1500 - May 3, 2024 om 17:28
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, daar valy niets aan te doen. Ik zie even niet welke poot u uitgedraaid wordt. Als het geld op uw spaarrekening had gestaan had u daar wellicht wel wat rente over ontvangen. Echter,, het ingelegde geld was niet van u maar kennelijk van uw ouders en het is nog maar de vraag of uw ouders het ingelegde bedrag wel aan u betaald zouden hebben.
Destijds was het zeer gebruikelijk om dit soort koopsompolissen (een verzekering is het niet) voor een vast bedrag af te sluiten. Binnen de looptijd van de inleg liep de verzkeraar het risico dat zij uit moest betalen voordat het volledige bedrag was ingelegd. Met het "gekochte" bedrag kon destijds de begrafenis of crematie geheel of bijne geheel bekostigd worden.
Door de infaltie kan dit natuurlijk allang niet meer van dit bedrag.
Wellicht kunt u de polis af kopen en dan het te ontvangen bedrag op een spaarrekening zetten.
In de voorwaarden van destijds was indexatie van het polisbedrag niet opgenomen daar valt achteraf niets meer aan te doen. Er bestaat ook geen wettelijke verplichting, toen en nu niet, om dit wel te doen.
Het ingelegde geld is niet weg en bij een overlijden zal het gewoon uitgekeerd worden aan de begunstigden, die natuurlijik niet moeten vergeten dan ook een claim in te dienen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2024 om 17:55
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Eerst een wedervraag: is de betaling van de polis stopgezet en is de verzekering op zich niet stopgezet/afgekocht?
Indien uitsluitend de premiebetaling is gestopt zou u m.i. wel degelijk recht hebben op aan premie ingelegde bedrag. Dat zou m.i. ook het geval zijn voor u als erfgenaam indien uw ouders al zijn overleden.
Een en ander is uiteraard wel geheel afhankelijk hoe of wat er dan indertijd is stopgezet (bijv. mede door het al qua sparen hebben bereikt van het verzekerde bedragmet ook nadrukkelijk de aantekening dat bij stopzetten en afkoop er sprake zou zijn geweest van aftrekken van administratiekosten etc.

Het lijkt mij in de context zoals ik al aangaf het zaak om hiervoor navraag te doen resp. advies te vragen bij de Ombudsman van het KiFid en zie dan voor nadere info: https://www.kifid.nl/de-ombudsman-biedt-effectieve-hulp-bij-financiele-klachten/  Het is dan wel van belang dat u over bewijs beschikt dat de verzekeraar het destijds al opgebouwde premiebedrag tot een max. van hfl 2. 000,00.  Ergo: heeft u de bedoelde verzekeraar al benaderd of diens eventuele rechtopvolger? Dat doen is in ieder geval de moeite waard! Ziie ook nog dit https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-procedure/klacht-voorleggen-aan-het-kifid

JMA2
door JMA2 May 3, 2024 om 23:51
120 Antwoorden / 2 Vragen

Dus u bent van mening dat als 20,  30, 40 jaar niet naar de polis is omgekeken dat dan toch de inleg terug zou moeten. De maatschappij heeft al die tijd kosten gehad om die 2000 gulden in het portfolio te houden.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 4, 2024 om 08:20
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@JMA2, indien premievrij gemaakt blijven de rechten bestaan! En de verzekeraar heeft dan met het genoemde geld wel geld verdiend middels belegging.

JMA2
door JMA2 May 4, 2024 om 23:26
120 Antwoorden / 2 Vragen

Tja daar heeft y wel een punt alhoewel het niet goed voelt bij mij.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 3, 2024 om 20:58
2094 Antwoorden / Vragen

Als u die begrafenis verzekering "hebt" zoals u het stelt dan keert die bij uw overlijden toch die €908 uit aan de nabestaanden? Dat is wat een begrafenis verzekering moet doen.
Of is de verzekering beëindigd? Dan hebt u hem niet meer. Of premievrij gemaakt? Dan moet er een opgave bestaan van het uit te keren bedrag, nog steeds bij uw overlijden natuurlijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 3, 2024 om 22:50
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bij nader inzien vergat ik de optie dat de polis ptremievrij gemaakt kan zijn en uw nabestaandeen dan recht hebben op hhet indertijd verzekerde bedrag.

Ik zie inmiddels  dat @HENKDEZEVENDE u ook al een antwoord gaf met deze info.

1paul
door 1paul - May 4, 2024 om 09:53
3173 Antwoorden / 0 Vragen

vraag me af wat nu de vraag is eigenlijk?

ro
door ronny530 - May 4, 2024 om 10:16
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Uw ouders hebben voor u de premie betaald maar bijster veel zal dat niet geweest zijn want een kind kon op de begrafenisverzekering mee liften.
Voor zover ik nog weet kon dat tot dat het kind volwassen was en daarna werd het verzekerde bedrag premie vrij gemaakt.
Premie vrij maken wil zeggen dat er over het verzekerde bedrag geen premie meer betaald hoeft te worden maar ook dat er geen indexatie op toegepast wordt want de verzekering houdt feitelijk op te bestaan.
Uw mening dat het destijds verzekerde bedrag zonder premie betaling zou uitgroeien tot de huidige begrafeniskosten is niet juist want het is zeg maar dood geld dat pas na uw overlijden wordt uitgekeerd.
Wat wel bizar is dat u zelf niets heeft betaald, dat hebben uw ouders uit eigen belang gedaan want zij zouden als u nog kind zijnde zou komen te overlijden voor de begrafeniskosten op moeten draaien.

Franske1958
door Franske1958 - May 4, 2024 om 10:31
433 Antwoorden / 2 Vragen

"Onlangs ontdekt: heb een begraf.verzek. van €908 (=2000 gulden) Stopgezet per 1-9-1970."
Een begrafenis verzekering kan soms handig zijn maar ook soms heel nadelig uitpakken.
Als dat bedrag wel was verhoogd met rente  of wat dan ook dan had U mogelijk een ander probleem gehad.
Er is een maximum aan het bedrag van een uitvaartverzekering. Komt U daarboven dan moet U dat bedrag
opgeven bij uw jaarlijkse inkomstenbelasting. Het gaat hier om de Waarde Economisch Verkeer van die polis.
Die waarde is op te vragen bij de verzekeraar waar die polis thuishoort.  lees  HIER  meer info hierover.
Dit heeft dus ook tot gevolg dat als iemand een "te grote" uitvaartpolis heeft en een sociale dienst uitkering gaat
aanvragen, dat dit bedrag wordt meegeteld bij het spaarvermogen, en men dan dus verplicht  word om deze polis
af te kopen omdat dat bedrag van die polis meetelt met het maximum spaarvermogen wat U dan mag hebben.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 5, 2024 om 15:16
2094 Antwoorden / Vragen

Hé Peter,

Wij horen net als jij ook graag een reactie. Dus begint het al een beetje te dagen wat waarschijnlijk het probleem is?

Met vriendelijke groet,
Henk

Co
door Com-mcr - May 6, 2024 om 12:36
10 Antwoorden / Vragen

In aanvulling op de informatie van @hermietkreeft met verwijzing naar een ombudsman bij Kifid:

Al geruime tijd kent Kifid geen financiële ombudsman meer; bij de behandeling van klachten gaat Kifid eerst na of er een oplossing is te vinden met inzet van bemiddeling. Lukt dat niet dan oordeelt de geschillencommissie van Kifid en doet uitspraak. Meer informatie over wat Kifid mogelijk voor u kan betekenen: Over Kifid - Kifid

heremietkreeft
door heremietkreeft May 6, 2024 om 13:26
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de tip. Ik wist dat niet en helaas staat de verwijzing die ik deed ook nog steeds op het i-net.

be
door beter weten - May 6, 2024 om 15:25
9 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vraag!
De polis is aangegaan voor een bedrag ineens met een looptijd die is afgesproken.
Later zijn er verzekerinegen op de markt gekomen die b.v. een winstuitkering,of indexatie hebben of hadden.
Ieder wel denkend mens ka begrijpen als je 20 jaar geleden een verzekering afsloot voor b.v  €5000 ,er na 20 jaar wel een aanpassing gewenst is.
Wel eigen initiatief betreft om te verhogen (Wat wel een hogere premie vraagt van wege de leeftijd van de begunstige..